Børn køber ulovlige våben: Nu slår politiet alarm
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er sjovt at det aldrig slår politi og politikere at det måske er vores våbenlov der er for stram, siden man så nemt kan komme i fedtefadet ved bestilling af effekter der ellers er lovlige i de fleste andre lande. Herunder lande vi ofte sammenligner os med.
Det samme når politiets udtrykker forargelse over at de nu på en given strækning på 3 timer har noteret 587 billister for at køre for stærkt. Det har også altid undret mig at ingen tilsyneladende reflekterer over, om hastighedsbegrænsningen så måske er sat for lavt? Fordi noget er lov er det jo ikke ensbetydende med at det er rigtigt, eller retfærdigt.
Det er sjovt at det aldrig slår politi og politikere at det måske er vores våbenlov der er for stram, siden man så nemt kan komme i fedtefadet ved bestilling af effekter der ellers er lovlige i de fleste andre lande. Herunder lande vi ofte sammenligner os med.
Det samme når politiets udtrykker forargelse over at de nu på en given strækning på 3 timer har noteret 587 billister for at køre for stærkt. Det har også altid undret mig at ingen tilsyneladende reflekterer over, om hastighedsbegrænsningen så måske er sat for lavt? Fordi noget er lov er det jo ikke ensbetydende med at det er rigtigt, eller retfærdigt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
Re: Børn køber ulovlige våben: Nu slår politiet alarm
Vores umiddelbare vurdering er, at de mindreårige slet ikke er klar over, at det er ulovligt at være i besiddelse af de ulovlige våben...

No shit Sherlock

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Og det er der utallige eksempler på at voksne heller ikke gør:Ras.Killing skrev: ↑16. jul 2019, 16:46Vores umiddelbare vurdering er, at de mindreårige slet ikke er klar over, at det er ulovligt at være i besiddelse af de ulovlige våben...![]()
![]()
![]()
No shit Sherlock![]()
Købte slangebøsse og blev sigtet for våbenovertrædelse
Hans-Jørgen købte Counter Strike-kniv til barnebarn: Det kostede ham bøde og jagttegn
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jeg får helt lyst til at lave flere bestillinger, så de kommer i mange små pakker - se om de opsnapper dem allesammen, eller hvad de gør.
Det er jo nok PestNord som napper dem i kontrollen, men de skulle ikke kunne gøre noget, når skidtet skal videre til Grønland.
Så vælger de dog nok bare at returnere skidtet.
Det er jo nok PestNord som napper dem i kontrollen, men de skulle ikke kunne gøre noget, når skidtet skal videre til Grønland.
Så vælger de dog nok bare at returnere skidtet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
Hvis dimsen man bestiller ser farlig nok ud, så ryger den ikke retur, men ind til politiet.
Der kan man så hente den, når de har opdaget, at man godt må erhverve og besidde den
Det er smart nok, for det er træls, hvis den ryger retur
Der kan man så hente den, når de har opdaget, at man godt må erhverve og besidde den

Det er smart nok, for det er træls, hvis den ryger retur

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Prestone
- Silver Member
- Interesser: Håndvåben og finurligheder.
- Geografisk sted: Ulstrup
Lycon skrev: ↑16. jul 2019, 16:37Børn køber ulovlige våben: Nu slår politiet alarm
Selvfølgelig spekulerer de ikke over det! Systemet og lovene er fastsat ud fra laveste fællesnævner, så er alle jo dækket ind.
Begræns alle,for at styre de få, det er sgu da smart

It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 219 times
Mig bekendt er det desværre kun politiet der kan slippe for straf fordi de ikke kender loven. Alle andre sidder i saksen.Ras.Killing skrev: ↑16. jul 2019, 16:46Vores umiddelbare vurdering er, at de mindreårige slet ikke er klar over, at det er ulovligt at være i besiddelse af de ulovlige våben...![]()
![]()
![]()
No shit Sherlock![]()
Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Er det ikke bare at bestille de der 'gamer' knive her?, det er jo i DK..https://geekunit.dk/shop/actionfigurer- ... 580c1.htmlLycon skrev: ↑16. jul 2019, 16:37Børn køber ulovlige våben: Nu slår politiet alarm
Det er åbenbart kun dem man sidder passivt i tolden og tager der er et problem...skal man selv gøre noget feks. google 'karambit site:.dk' er det åbenbart lidt for svært...
iøvrigt har tv2fyn i en gammel artikel fået det rigtigt. https://www.tv2fyn.dk/artikel/populaere ... d-ulovlige
'Så har man købt kniven MED skede og snor til halsen, er det ulovligt. Men har man købt den UDEN skede og snor er den lovlig. Hvis bladet vel at mærke er under 12 centimeter langt og den ikke kommer udenfor hjemmet. '
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2995 times
- Been thanked: 377 times
Nyt i denne sag:Lycon skrev: ↑16. jul 2019, 17:04Hans-Jørgen købte Counter Strike-kniv til barnebarn: Det kostede ham bøde og jagttegn
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... gn/7860634Tirsdag d. 5. nov. 2019
Hans-Jørgen Kruse fik inddraget sit jagttegn, fordi han købte Counter-Strike-kniv til sit barnebarn. Politiet krævede, at han omgående afhændede sine våben - hvorefter pensionisten fik tilsendt et nyt jagttegn
.....
Advokat Stefan Schønemann Jakobsen bekræfter sin klients fremstilling af sagen.
- Det er korrekt, at jeg skriftligt kontaktede Rigspolitiet for otte måneder siden. Jeg har stadig ikke fået svar. Jeg kan ikke erindre en så dårlig service fra politiets side overfor en borger, konstaterer Stefan Schønemann Jakobsen.
- Jeg aner ikke, om myndighederne bare er blevet trætte af Hans-Jørgen Kruse og derfor sender jagttegnet til ham for at få fred. Eller om der er tale om en regulær fejl.
Men det er yderst vigtigt for min klient at vide, hvor han står. Han risikerer jo at få en ubetinget fængselsstraf på to år, hvis han bliver pågrebet med et haglgevær i hånden uden at have et gyldigt jagttegn, forklarer advokaten.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Sad lige og ledte efter samme. Det er simpelthen sjofelt, at vores politi ikke kan finde ud af, at svare manden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 29 times
det er da også fuldstændigt vanvittigt at han kan blive påbudt at afhænde hans våben før det er kommet for retten. Kan det virkeligt passe at man må acceptere sådan et permanent overgreb før man er dømt? i så fald bør det da absolut minimum være muligt at få sine våben opbevaret et eller andet sted, til der er faldet dom
-
- Platin Member
Da grundlaget for våbentilladelsen er et jagttegn, der afhænger af en vandelsgodkendelse, så ja - så er man fradømt privilegiet på en mistanke alene (reelt har han jo indrømmet købet ved at betale bøden).
Politiet har så latterliggjort manden med at fortælle ham, at han ikke kunne få en udsættelse, og så har de alligevel givet ham samtykke til jagttegn -efter han afhændede våbene
Politiet har så latterliggjort manden med at fortælle ham, at han ikke kunne få en udsættelse, og så har de alligevel givet ham samtykke til jagttegn -efter han afhændede våbene

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Han valgte (på baggrund af MEGET dårlig rådgivning fra Politiet) at betale bøden, og derved erkende sig skyldig. Derfor kommer sagen ikke for retten.NKlausen skrev: ↑5. nov 2019, 16:16det er da også fuldstændigt vanvittigt at han kan blive påbudt at afhænde hans våben før det er kommet for retten. Kan det virkeligt passe at man må acceptere sådan et permanent overgreb før man er dømt? i så fald bør det da absolut minimum være muligt at få sine våben opbevaret et eller andet sted, til der er faldet dom
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ras.Killing
- Platin Member
Og bortset fra det, så er det også nok at man er mistænkt, for at de kan trække vandelsgodkendelsen tilbage. Der behøver ikke nødvendigvis være faldet dom.Fast Fumble skrev: ↑5. nov 2019, 18:58Han valgte (på baggrund af MEGET dårlig rådgivning fra Politiet) at betale bøden, og derved erkende sig skyldig. Derfor kommer sagen ikke for retten.NKlausen skrev: ↑5. nov 2019, 16:16det er da også fuldstændigt vanvittigt at han kan blive påbudt at afhænde hans våben før det er kommet for retten. Kan det virkeligt passe at man må acceptere sådan et permanent overgreb før man er dømt? i så fald bør det da absolut minimum være muligt at få sine våben opbevaret et eller andet sted, til der er faldet dom
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 29 times
ja jeg kan godt se man skal tænke sig om før man lige betaler bøder. Men derudover mener jeg stadig at det bør være muligt at få sine våben opbevaret så man lige kan afvente hvad retten siger
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
Når man har betalt sin bøde, siger retten IKKE NOGET, så er sagen afsluttet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg forstår godt din tankegang... uskyldig til det modsatte er bevist og ikke “straffe” før man har modtaget sin dom.
Men hvis vi lige vender den om en gang. Først og fremmest er en våbentilladelse/jagttegn/vandelsgodkendelse ikke en rettighed, men noget vi kan få lov til at få inde for nogle givne rammer. Ergo er der heller ikke tale om en reel straf hvis du mister din godkendelse. Ret beset behøves der ikke engang en dom til, et dårligt bekendtskab eller omgangskreds kan være nok.
Med andre ord er det en vurderingssag fra politiets side.
Hvis vi så skal tage et ekstremt tilfælde!
Lad os sige en person er sigtet for f.eks. drab, grov vold, bandekriminalitet ell. lign., så syntes jeg da at det giver god mening at man kan fratage vedkommende sin godkendelse forud for en dom

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Det kan godt være, at politiet har muligheden for, at nægte manden vandelsgodkendelse, men de har også muligheden for, at have nok omløb i hovedet, til at udvise en smule konduite - et begreb de efterhånden ikke længere aner hvad dækker.
Morfar har været smånaiv og uvidende, det burde ikke koste ham de sidste par jagtsæsoner i hans liv. De folk der har bestemt det, burde losses ud på røv og albuer. Efter konfiskation, betalt bøde og en formaning, så burde sagen have stoppet der.
Morfar har været smånaiv og uvidende, det burde ikke koste ham de sidste par jagtsæsoner i hans liv. De folk der har bestemt det, burde losses ud på røv og albuer. Efter konfiskation, betalt bøde og en formaning, så burde sagen have stoppet der.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det tror jeg ikke de må/kan?C-X skrev: ↑5. nov 2019, 20:53Det kan godt være, at politiet har muligheden for, at nægte manden vandelsgodkendelse, men de har også muligheden for, at have nok omløb i hovedet, til at udvise en smule konduite - et begreb de efterhånden ikke længere aner hvad dækker.
Jeg er ret sikker på, at hvis der i systemet popper et flag op med brud på våbenloven, så SKAL de tage din godkendelse.
Dem du skal rette vreden imod er politikere og (endnu) en tåbelig knivliv. Politiet kan (i dette tilfælde) ikke gøre andet end følge de retningslinjer der er blevet dem givet.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
Aaah det tror jeg nu nok de kan. Ellers så er det jo ikke en vurdering og vi kan erstatte menneskerne med en computer.Ras.Killing skrev: ↑5. nov 2019, 21:19Det tror jeg ikke de må/kan?C-X skrev: ↑5. nov 2019, 20:53Det kan godt være, at politiet har muligheden for, at nægte manden vandelsgodkendelse, men de har også muligheden for, at have nok omløb i hovedet, til at udvise en smule konduite - et begreb de efterhånden ikke længere aner hvad dækker.
Jeg er ret sikker på, at hvis der i systemet popper et flag op med brud på våbenloven, så SKAL de tage din godkendelse.
Dem du skal rette vreden imod er politikere og (endnu) en tåbelig knivliv. Politiet kan (i dette tilfælde) ikke gøre andet end følge de retningslinjer der er blevet dem givet.
Men der er ingen I staten der vil tage ansvar og vurdere noget til borgerens fordel tænk hvis de selv fik ørene I klemme så er det mere sikkert at sige nej nej nej og nægt nægt nægt fratag og sigt for alt hvad man kan sigte for.
-
- Platin Member
Hvis de ikke er beslutningsdygtige, så kan de erstattes, med en lavere begavet instans.
- Ras.Killing
- Platin Member
Er helt enig med dig i, at det i nogen tilfælde vil være en vurdering... men snakker vi vold og våben, så tror jeg ikke der er meget at komme efter.Slettet bruger skrev: ↑5. nov 2019, 21:29Aaah det tror jeg nu nok de kan. Ellers så er det jo ikke en vurdering og vi kan erstatte menneskerne med en computer.Ras.Killing skrev: ↑5. nov 2019, 21:19Det tror jeg ikke de må/kan?C-X skrev: ↑5. nov 2019, 20:53Det kan godt være, at politiet har muligheden for, at nægte manden vandelsgodkendelse, men de har også muligheden for, at have nok omløb i hovedet, til at udvise en smule konduite - et begreb de efterhånden ikke længere aner hvad dækker.
Men der er ingen I staten der vil tage ansvar og vurdere noget til borgerens fordel tænk hvis de selv fik ørene I klemme så er det mere sikkert at sige nej nej nej og nægt nægt nægt fratag og sigt for alt hvad man kan sigte for.
Som skrevet ovenfor, så må de arbejder ud fra de regler der er blevet dem givet. En halskniv er ulovlig, det han har bestilt er en halskniv og du må ikke indføre sådan en kniv til landet - god tro eller ej, så er det er brud på våbenloven.
Det der er tåbeligt er at kniven er ulovlig, og ikke at politiet håndhæver en tåbelig lov

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
Ras.Killing skrev: ↑5. nov 2019, 21:47Er helt enig med dig i, at det i nogen tilfælde vil være en vurdering... men snakker vi vold og våben, så tror jeg ikke der er meget at komme efter.Slettet bruger skrev: ↑5. nov 2019, 21:29Aaah det tror jeg nu nok de kan. Ellers så er det jo ikke en vurdering og vi kan erstatte menneskerne med en computer.Ras.Killing skrev: ↑5. nov 2019, 21:19Det tror jeg ikke de må/kan?C-X skrev: ↑5. nov 2019, 20:53Det kan godt være, at politiet har muligheden for, at nægte manden vandelsgodkendelse, men de har også muligheden for, at have nok omløb i hovedet, til at udvise en smule konduite - et begreb de efterhånden ikke længere aner hvad dækker.
Som skrevet ovenfor, så må de arbejder ud fra de regler der er blevet dem givet. En halskniv er ulovlig, det han har bestilt er en halskniv og du må ikke indføre sådan en kniv til landet - god tro eller ej, så er det er brud på våbenloven.
Det der er tåbeligt er at kniven er ulovlig, og ikke at politiet håndhæver en tåbelig lov![]()
Og det har du for så vidt ret i, MEN vurderingen her burde være at manden fik lov at beholde jagttegn da man mente at han havde lært af sin fejl og for så vidt ikke pludselig var blevet farligere end han var før bans barnebarn ville bestille en pyntekniv af elendig kvalitet.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Det er DIN vurdering. Vi må som våbenbrugere være bevidste om, at Politiets vurdering ofte foretages på andre kriterier end vores, og derfor må vi være forberedt på at den vurdering ikke altid falder helt ud som vi synes de burde. Det er, generelt set, derfor man har opfundet klagemuligheder og indsigelser.Slettet bruger skrev: ↑8. nov 2019, 02:01Og det har du for så vidt ret i, MEN vurderingen her burde være at manden fik lov at beholde jagttegn da man mente at han havde lært af sin fejl og for så vidt ikke pludselig var blevet farligere end han var før bans barnebarn ville bestille en pyntekniv af elendig kvalitet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
Øhm ja det er min "vurdering" jeg skriver også burde.Fast Fumble skrev: ↑8. nov 2019, 08:43Det er DIN vurdering. Vi må som våbenbrugere være bevidste om, at Politiets vurdering ofte foretages på andre kriterier end vores, og derfor må vi være forberedt på at den vurdering ikke altid falder helt ud som vi synes de burde. Det er, generelt set, derfor man har opfundet klagemuligheder og indsigelser.Slettet bruger skrev: ↑8. nov 2019, 02:01Og det har du for så vidt ret i, MEN vurderingen her burde være at manden fik lov at beholde jagttegn da man mente at han havde lært af sin fejl og for så vidt ikke pludselig var blevet farligere end han var før bans barnebarn ville bestille en pyntekniv af elendig kvalitet.
Hvilke kriterier tror du da ligger til grund for at politiet mener at han skulle have frataget jagttegnet.
Der er så vidt jeg ved ikke reel mulighed for at klage over at få frataget dit jagttegn da det netop er en subjektiv vurdering og ikke baseret på et strengt regelsæt. Hvorved en klage er nyttesløs.