Totenschlæger med på jagt (køb i udland)?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
CDinesen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times

Totenschlæger med på jagt (køb i udland)?

Indlæg af CDinesen » 19. jul 2019, 22:37

Hej jeg har på ferien set totenschlæger men er i tvivl om reglerne og er på dårlig dækning.
Skal man blot vise jagt tegn ved indrejse?

Det er en af de sammenklappelige

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Totenschlæger med på jagt (køb i udland)?

Indlæg af Refraktorius » 19. jul 2019, 23:11

Slagvåben er forbudte, dog med undtagelsen:

Slagvåben, som er udformet til anvendelse ved jagt eller lystfiskeri, kan dog uden tilladelse erhverves, besiddes, bæres....

Er din “tæv andre mennesker-totenschlæger” det i en grad du tør tage den i retten?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Rednex » 19. jul 2019, 23:12

Jeg er rimelig sikker på at totenschlægere er no-go i Danmark. Hvis de er tilladt skal der søges indførselstilladelse inden du tager den ind over grænsen.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 20. jul 2019, 00:19

Jeg ville, som Refraktorius så rigtigt understreger, sikre mig at slagvåbnet var fremstillet- eller som minimum markedsført, som påtænkt funktion som jagt- eller fiskeredskab.

I så fald burde våbenbekendtgørelsen give mulighed for lovlig besiddelse og anvendelse til dette formål.
Våbenbekendtgørelsens §18 skrev: Det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,

2) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og

3) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politiet.

Stk. 3. Slagvåben kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes ved jagt eller lystfiskeri, hvis de er udformet hertil. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
Slagvåben fremstillet med henblik på brug på mennesker.... Not so much.

Jeg ville nødigt lægge straffeattest til en prøvesag. "Udformet hertil" er efter min mening alt for åben for fortolkning.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

CDinesen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af CDinesen » 20. jul 2019, 06:48

Agamemnon skrev:
20. jul 2019, 00:19
Jeg ville, som Refraktorius så rigtigt understreger, sikre mig at slagvåbnet var fremstillet- eller som minimum markedsført, som påtænkt funktion som jagt- eller fiskeredskab.

I så fald burde våbenbekendtgørelsen give mulighed for lovlig besiddelse og anvendelse til dette formål.
Våbenbekendtgørelsens §18 skrev: Det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,

2) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og

3) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politiet.

Stk. 3. Slagvåben kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes ved jagt eller lystfiskeri, hvis de er udformet hertil. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.

Jeg ville nødigt lægge straffeattest til en prøvesag. "Udformet hertil" er efter min mening alt for åben for fortolkning.
Mange tak så tager jeg ikke chancen

CDinesen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af CDinesen » 20. jul 2019, 06:49

Agamemnon skrev:
20. jul 2019, 00:19

Tak

Besvar