Plombering af pumpaction - hvordan?
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Hornsherred
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 2 times
Plombering af pumpaction - hvordan?
Hej.
Hvordan plombere I jeres halvautomater og pumpguns? Jeg skal på skydebane og har lavet en nem løsning selv, men er i tvivl om hvorvidt den går an til jagt.
Lov teksten kender jeg, er mere interesseret i hvordan i gør i praksis.
Hvordan plombere I jeres halvautomater og pumpguns? Jeg skal på skydebane og har lavet en nem løsning selv, men er i tvivl om hvorvidt den går an til jagt.
Lov teksten kender jeg, er mere interesseret i hvordan i gør i praksis.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Re: Plombering af pump
Min lokale formand har undersøgt hos SKV kontoret vedrørende ny indkøbte pumpguns, og der forlanger de våbensmeds attest, ved dog ikke hvad der forlanges på de våben man allerede har(hvor de ikke forlangte plombering, da de gav tilladelsen)
Hvad der kræves hvis den er på jagt tegn ved jeg ikke
Mvh
Grey
-
- Newbie
Man kan måske vælge at forholde sig til den gamle lovtekst hvis de er importeret før den nye lov trådte i kraftGreyberd63 skrev: ↑23. jul 2019, 16:29Min lokale formand har undersøgt hos SKV kontoret vedrørende ny indkøbte pumpguns, og der forlanger de våbensmeds attest, ved dog ikke hvad der forlanges på de våben man allerede har(hvor de ikke forlangte plombering, da de gav tilladelsen)
Hvad der kræves hvis den er på jagt tegn ved jeg ikke
Mvh
Grey
-
- Newbie
Godt at høre det var også det jeg regnede med at mange gjorde, men som ny jæger kan alle de regler godt være svære at manøvre rundt i.
Den blev leveret med blomsterpind og 2 o ringe men plomberet til 3 skud
Tror jeg giver de små møtrikker en svejsning på begge sider af løbs møtrikken når jeg kommer på arbejde igen så må det altså være helt i orden.
Senest rettet af Pharmand 23. jul 2019, 22:41, rettet i alt 1 gang.
-
- Silver Member
- Geografisk sted: Faxe
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 8 times
Jeg har hørt om nogle få stykker der er blevet kontrolleret på fjorden. De gange det er sket er det blevet bedt om at lade op med det ammo de havde med.
Min halvauto er lavet med en svejst pind i magasin proppen, men min pumpgun er bare udstyret med en løs pind.
Jeg bruger begge dele på havet, og så må man jo se om det en dag skulle give problemer :)
Min halvauto er lavet med en svejst pind i magasin proppen, men min pumpgun er bare udstyret med en løs pind.
Jeg bruger begge dele på havet, og så må man jo se om det en dag skulle give problemer :)
-
- Newbie
Tak for svarDoole skrev: ↑23. jul 2019, 22:06Jeg har hørt om nogle få stykker der er blevet kontrolleret på fjorden. De gange det er sket er det blevet bedt om at lade op med det ammo de havde med.

-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
Så, længe det ikke umiddelbart kan fkernes uden værktøj så er den gangbar men husk den danske forkluntede fprmulering med mals at indeholde 2patroner således må vi ikke kunne have 2i røret da de tæller mulighed i kammer med
Altså du skaæ plombe røret så der kun kan være 1i rør
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Uden at være på tværs, så kan den da meget nemt fjernes uden værktøj - udskift endeprop med en anden endeprop uden plombering. Det er en del, der koster mindre end en kasse patroner og uden serienummer.Luluselsker skrev: ↑1. aug 2019, 13:37Så, længe det ikke umiddelbart kan fkernes uden værktøj så er den gangbar men husk den danske forkluntede fprmulering med mals at indeholde 2patroner således må vi ikke kunne have 2i røret da de tæller mulighed i kammer med
Det er dejligt at loven tolkes således at våbnet består en kontrol, men det er direkte forkert at sige at det er svært at ændre uden værktøj.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Det skal være en permanent anordning.Rulab skrev: ↑1. aug 2019, 14:00Uden at være på tværs, så kan den da meget nemt fjernes uden værktøj - udskift endeprop med en anden endeprop uden plombering. Det er en del, der koster mindre end en kasse patroner og uden serienummer.Luluselsker skrev: ↑1. aug 2019, 13:37Så, længe det ikke umiddelbart kan fkernes uden værktøj så er den gangbar men husk den danske forkluntede fprmulering med mals at indeholde 2patroner således må vi ikke kunne have 2i røret da de tæller mulighed i kammer med
Det er dejligt at loven tolkes således at våbnet består en kontrol, men det er direkte forkert at sige at det er svært at ændre uden værktøj.
En løs pind er IMO ikke en permanent anordning.Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Lulu har ret i at den generelle fortolkning af permanent tolkes som at man ikke umiddelbart på stedet kan konvertere fra det ene til det andet.
Det er lidt det samme med områder hvor der ikke må drives jagt fra motorbåd, og problematikken ved hvornår en motor er deaktiveret eller ej

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Helt enig, men jeg mangler en ny endeprop, og den koster mindst 10% af geværet at få sendt

Nå, men er der nogen, der ved hvordan man nemt laver det T-snit i magasinrøret selv?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Gold Member
Hvordan sidder magasinrøret fast på en Mossberg?
Hvis det blot kan skrues af recieveren og ligesom endeproppen er en ikke tilladelseskrævende del, så skal den samling også være permanent.
Omkring endeprop, så var endeproppen på en Baikal ens med Remington og kostede mindre end 40 kr. fra Kina i højere kvalitet end original(fræst, ikke støbt).
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
De fleste magasinrør er skruet i, og sikret med fastlåsningsvæske eller ved langsgående "stråler". (husker ikke den præcise fagtekniske term for dem).
I løsningen med "strålerne" er montagen en éngangsfornøjelse, da afmontering gør at "strålerne" ikke vil holde magasinet lige godt fast næste gang det monteres.
De er med andre ord ikke designet til at brugeren selv kan skrue magasinrøret af, men til at fagfolk udfører magasinskiftet, eller at magasinskiftet sker ved at fjerne det gamle og sætte et nyt/ændret magasin på.
Dermed betragtes et korrekt monteret magasinrør som "permanent", selvom magasinrøret i praksis kan skrues af - da det er med en vis risiko for at "volde"/beskadige røret, samt ikke at kunne sætte dette ordentligt fast igen senere.
Det fik jeg at vide da jeg fik konverteret min Winchester 1500XTR European fra 2-skuds (1 i kammer, 1 i magasin) til 3-skuds (1 i kammer + 2 i magasin).
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Re: Plombering af pumpaction - hvordan?
Nu er formålet med “max to skud” til jagt en begrænsning der er foretaget af mere jagtetiske hensyn (som måske er lidt rigeligt teoretiske).
På samme vis som hastighed med motorbåd ved jagt.
Imho er der med “permanent” tænkt ift det praktiske.
Hvordan en dommer idag ville agere, det er en anden sag.
På samme vis som hastighed med motorbåd ved jagt.
Imho er der med “permanent” tænkt ift det praktiske.
Hvordan en dommer idag ville agere, det er en anden sag.
-
- Newbie
Det er netop det jeg ser som problemet, skal man følge reglerne 100% kan man jo ikke bruge de fleste pumpgun og halvautomater til jagt for er man bare lidt fix på fingerne er en plombering aldrig permanent, et magasin rør til mit gevær koster under 500,- kr og kan nemt udskiftes selv under jagt.Rulab skrev: ↑1. aug 2019, 15:49Hvordan sidder magasinrøret fast på en Mossberg?
Hvis det blot kan skrues af recieveren og ligesom endeproppen er en ikke tilladelseskrævende del, så skal den samling også være permanent.
Omkring endeprop, så var endeproppen på en Baikal ens med Remington og kostede mindre end 40 kr. fra Kina i højere kvalitet end original(fræst, ikke støbt).
-
- Newbie
Hvad for en mossberg er det?Krung skrev: ↑1. aug 2019, 15:27Helt enig, men jeg mangler en ny endeprop, og den koster mindst 10% af geværet at få sendtDet hjælper så ikke at Mossberg giver forkert oplysning og siger at man bare kan tage fra en anden model, når man ikke kan
Dyre lærepenge.
Nå, men er der nogen, der ved hvordan man nemt laver det T-snit i magasinrøret selv?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
Mossberg og maverick 88 er låst fast med locktite lignende lejesikring så varm det op så kan det skrues af
Har selv pt en 88er i 20 og en 500 i 20 samt en 590 i 12
Og har haft magrør af alle 3
Har selv pt en 88er i 20 og en 500 i 20 samt en 590 i 12
Og har haft magrør af alle 3
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jeg ser det ikke som et problem, og vil uden at blinke mene løsningen er permanent.Pharmand skrev: ↑2. aug 2019, 23:13Det er netop det jeg ser som problemet, skal man følge reglerne 100% kan man jo ikke bruge de fleste pumpgun og halvautomater til jagt for er man bare lidt fix på fingerne er en plombering aldrig permanent, et magasin rør til mit gevær koster under 500,- kr og kan nemt udskiftes selv under jagt.Rulab skrev: ↑1. aug 2019, 15:49Hvordan sidder magasinrøret fast på en Mossberg?
En endeprob med påsvejset/loddet pind eller et kortere magasinrør må siges at være en permanent løsning. Det er rigtig at man så kan udskifte til andre dele der ikke begrænser kapaciteten. Men hvis disse dele bare befinder sig der hjemme, og ikke ligger i prammen eller lommen under jagten, så kan jeg ikke se problemet og vil mene at våbnet under jagten er permanent plomberet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
Det er også tolkningen, jeg følger indtil en evt. dom siger noget andet. Men hvis det nogensinde bliver et spørgsmål en domstol skulle tage stilling til, tja, hvis en schweizerkniv kan dømmes "enholdsbetjent", så er jeg ikke overbevist om at endeprop m. svejset stang bliver dømt permanent plombering.Ras.Killing skrev: ↑3. aug 2019, 11:08
Jeg ser det ikke som et problem, og vil uden at blinke mene løsningen er permanent.
En endeprob med påsvejset/loddet pind eller et kortere magasinrør må siges at være en permanent løsning. Det er rigtig at man så kan udskifte til andre dele der ikke begrænser kapaciteten. Men hvis disse dele bare befinder sig der hjemme, og ikke ligger i prammen eller lommen under jagten, så kan jeg ikke se problemet og vil mene at våbnet under jagten er permanent plomberet.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Mine er med en slagloddet pind som det første billede. Argumenterne for og imod er gentaget rigtig mange gange i gamle tråde.
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
I min halvautomat var der sat en drejet træpind ind
fra dæksel enden, så var der boret igennem metal
røret og pind og sat en rørstift i.
Den kunne tages af med værktøj en lang tynd dorn.
(Iøvrigt samme måde det var lavet i min pumpgun)
Lignede lidt dette billede
fra dæksel enden, så var der boret igennem metal
røret og pind og sat en rørstift i.
Den kunne tages af med værktøj en lang tynd dorn.
(Iøvrigt samme måde det var lavet i min pumpgun)
Lignede lidt dette billede
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!