Vil jo nødig gå og plukke svampe på privat grund

Prøv ois.dk - lidt gumpetung og brugeruvenlig side men masser af nyttig information
En svamp er en svamp. Det er ikke et træ, en busk eller en plante. Så det går da fintDeepo skrev: ↑17. aug 2019, 21:35Hvis man kigger på dette skilt:
https://www.skovforeningen.dk/udgivelser/skovskilte/
- som jeg går ud fra gælder i alle private skove, med mindre andet er skiltet.
Så må man ikke færdes udenfor veje og stier, og man må ikke tage grene af træer og buske og heller ikke grave planter op.
Kan det så lade sig gøre (lovligt) at nå frem til og plukke svampe?
/Mogens
Det ser ud til, at du har ret. Ifølge dette link:Lassescout skrev: ↑18. aug 2019, 08:37En svamp er en svamp. Det er ikke et træ, en busk eller en plante. Så det går da fintDeepo skrev: ↑17. aug 2019, 21:35Hvis man kigger på dette skilt:
Så må man ikke færdes udenfor veje og stier, og man må ikke tage grene af træer og buske og heller ikke grave planter op.
/Mogens![]()
![]()
.
/MogensPå samme måde kan man også gå på æblerov i naturen – uden at der kommer nogen efter én, for her må man nemlig godt sanke, som det hedder:
- I naturen skelner man klart mellem privat og offentlig skov eller natur. Hvis der står røde stolper med en kongekrone og Miljøministeriets mærke, så er det en statsskov, og så må du godt sanke.
- Det må du også i private skove, her må du tage frugt, bær og grønt til eget forbrug på stier – og det, der står op til en meter fra stien. Og for både offentlig og privat skov gælder det for dagtimerne, fra solopgang til solnedgang.
Her springer fejl i øjnene på mig. Der er fejl ift. tidspunkter for færdsel i skoven - det stiller mig også tvivlende overfor om der er andre fejl.Deepo skrev: ↑18. aug 2019, 09:15Det ser ud til, at du har ret. Ifølge dette link:Lassescout skrev: ↑18. aug 2019, 08:37En svamp er en svamp. Det er ikke et træ, en busk eller en plante. Så det går da fintDeepo skrev: ↑17. aug 2019, 21:35Hvis man kigger på dette skilt:
/Mogens![]()
![]()
.
https://www.dr.dk/levnu/fritid/gaa-paa- ... mvittighed
/MogensPå samme måde kan man også gå på æblerov i naturen – uden at der kommer nogen efter én, for her må man nemlig godt sanke, som det hedder:
- I naturen skelner man klart mellem privat og offentlig skov eller natur. Hvis der står røde stolper med en kongekrone og Miljøministeriets mærke, så er det en statsskov, og så må du godt sanke.
- Det må du også i private skove, her må du tage frugt, bær og grønt til eget forbrug på stier – og det, der står op til en meter fra stien. Og for både offentlig og privat skov gælder det for dagtimerne, fra solopgang til solnedgang.
Jeg synes du vender det lidt på hovedet.
Boryx skrev: ↑18. aug 2019, 09:31Her springer fejl i øjnene på mig. Der er fejl ift. tidspunkter for færdsel i skoven - det stiller mig også tvivlende overfor om der er andre fejl.Deepo skrev: ↑18. aug 2019, 09:15Det ser ud til, at du har ret. Ifølge dette link:Lassescout skrev: ↑18. aug 2019, 08:37En svamp er en svamp. Det er ikke et træ, en busk eller en plante. Så det går da fintDeepo skrev: ↑17. aug 2019, 21:35Hvis man kigger på dette skilt:
/Mogens![]()
![]()
.
https://www.dr.dk/levnu/fritid/gaa-paa- ... mvittighed
Tjek istedet Naturbeskyttelsesloven.
Og jeg tænkte: Det er i hvert fald løgn det der.....
Svigermor kan høste samme mængder i Thy, så det kan også lade sig gøre i (udkants) Danmark.
Hmmm. Men ikke i omegnen omkring Mossø/Silkeborg/Voerladegaard/RyeGåsPåGaffelen skrev: ↑18. aug 2019, 19:03Svigermor kan høste samme mængder i Thy, så det kan også lade sig gøre i (udkants) Danmark.
Hmmm. Men ikke i omegnen omkring Mossø/Silkeborg/Voerladegaard/RyeLangenge skrev: ↑18. aug 2019, 19:42Svigermor kan høste samme mængder i Thy, så det kan også lade sig gøre i (udkants) Danmark.GåsPåGaffelen skrev: ↑18. aug 2019, 19:03
Og jeg tænkte: Det er i hvert fald løgn det der.....![]()
Indtil jeg så din profil, hvor der står "Sverige"![]()
Jeg kender nu et par gode kantarelsteder ude ved LavenNej, der er vist ikke den store bestand af kantareller i Silkeborg området. Men rørhatte der i mod.. Hint: Vestskoven I SilkeborgGåsPåGaffelen skrev: ↑18. aug 2019, 20:37Hmmm. Men ikke i omegnen omkring Mossø/Silkeborg/Voerladegaard/RyeLangenge skrev: ↑18. aug 2019, 19:42Svigermor kan høste samme mængder i Thy, så det kan også lade sig gøre i (udkants) Danmark.GåsPåGaffelen skrev: ↑18. aug 2019, 19:03
Og jeg tænkte: Det er i hvert fald løgn det der.....![]()
Indtil jeg så din profil, hvor der står "Sverige"![]()
Sådan noget skriver du bare ikke, uden at sende mig en besked med præcise koordinater
Hahahaha. Jeg har allerede afsløret alt for meget
Ja der kommer desværre nogle uoverensstemmelse på den konto.Ole Enkeltskud skrev: ↑19. aug 2019, 16:01Tænker at jeg også vil give mit besyv med:
Som ejer af en privat skov, kan jeg ikke forstå hvorfor tilfældige forbipasserende har mere ret
til de svampe der vokser i min skov, end mig
Jeg har endnu engang bortvist svampeplukkere fra min skov, og det lige for en time siden.
Han var ikke for fin til at træde igennem mine nyplantede træer for at plukke svampe.
Der er en fin bestand af rådyr, som jeg er ked af at skræmme
Samtidig er skoven under 6 hektar, og dermed ikke offentlig tilgængelig
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen
§ 3. For offentlighedens færdsel og ophold i skove gælder reglerne i naturbeskyttelseslovens § 23 og reglerne i denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse
§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.
Stk. 6. Ejeren af privatejede skove på mindre end 5 ha kan ved skiltning efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 fastsætte indskrænkninger i offentlighedens adgang.
Med andre ordBekendtgørelse af lov om mark- og vejfred
§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.