Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
SuneHJ
- Silver Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 14 times
Hej
Jeg har en AR15 og en AR10 og kunne egentlig godt tænke mig at have et vekselsystem til en af dem. Det skulle i så fald være i kaliber 6.5 Creedmoor.
Hvis det kan lade sig gøre rent teknisk, kan man så få lov til det? Serienummeret står jo på den nederste del af riflen (lower receiver) og det vil være den øverste del (upper receiver) der skal udskiftes. Dvs. løb og bolt carrier.
Der findes vist nogle (læs: en del) regler for antal halvautomatiske rifler man må have. Grunden til, at jeg i det hele taget tør håbe på at det er lovligt, er at det ikke vil betyde endnu et våbensystem med serienummer, så antallet i mit tilfælde ville blive 3 rifler.
Hele idéen fik jeg fra en jagt forretning hvor de handler med halvautomatiske rifler til jagt i udlandet. Alternativt skal jeg sælge min AR10 (.308 Win) og købe en ny 6.5 CM, men det koster kassen og så er der jo lige usikkerheden omkring tilladelsen da jeg har den der .223'er også
/Sune
Senest rettet af
Refraktorius 21. aug 2019, 15:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk
-
Ras.Killing
- Platin Member

- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Puhhhh. Din AR15 har du jo på lånt tid. Holder 6.5 CM kravet for klasse 1 vildt? For så var det måske spørgsmålet bare at konvertere fuldstændig.
Er det hele upper der skal skiftes? For så er jeg slet ikke sikker på at den går som vekselpibe.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Du kan sagtens få en anden upper/vekselsæt rent teknisk - ingen problemer i det. Men hvad etaten siger med nuværende regler ved jeg ikke. Mit umiddelbare gæt er at vekselsæt ikke vil være et problem (læs en komplet upper i ny kaliber). Jeg har 22lr vekselsæt til min AR-15, men det var før de nyeste regler.
Til gengæld tror jeg du skal passe på med at sælge den ene og tro du kan købe en anden, for der gives pt kun tilladelse til en halvauto, så jeg anser det for sandsynligt at de vil sige nej til den nye.
Desværre går 6,5 creedmore vist ikke på AR-15eren, ellers var det jo en måde at beholde den på når nuværende tilladelse udløber. Jeg overvejer selv at bygge min om til 450 Bushmaster eller 458Socom, når tilladelsen løber ud. Det bliver jo alligevel umuligt at få en ordentlig pris for AR-15, når ingen må købe dem..
-
SuneHJ
- Silver Member

Chrstn_Olsen skrev: ↑21. aug 2019, 14:01
Du kan sagtens få en anden upper/vekselsæt rent teknisk - ingen problemer i det. Men hvad etaten siger med nuværende regler ved jeg ikke. Mit umiddelbare gæt er at vekselsæt ikke vil være et problem (læs en komplet upper i ny kaliber). Jeg har 22LR vekselsæt til min AR-15, men det var før de nyeste regler.
Til gengæld tror jeg du skal passe på med at sælge den ene og tro du kan købe en anden, for der gives pt kun tilladelse til en halvauto, så jeg anser det for sandsynligt at de vil sige nej til den nye.
Desværre går 6,5 creedmore vist ikke på AR-15eren, ellers var det jo en måde at beholde den på når nuværende tilladelse udløber. Jeg overvejer selv at bygge min om til 450 Bushmaster eller 458Socom, når tilladelsen løber ud. Det bliver jo alligevel umuligt at få en ordentlig pris for AR-15, når ingen må købe dem..
Jeg har godt nok hørt lidt om at 6.5 CM ikke kan sættes på en AR15, så jeg må glæde mig over at jeg har den 7 år endnu....
Jeg må pænt spørge etaten hvad de synes om idéen.
Rent teknisk så er det svært at ombygge en AR10 da de forskellige fabrikater ikke anvender en fælles standard som man gør for AR15. Grundliggende er der dog 2 retninger: DPMS versionen og Armalite versionen. Det har vist noget at gøre med vinklen på upperen der hvor den møder loweren helt bagerst når man lukker de to dele sammen.
Min AR10 er piston driven og det system kan jeg godt lide. Men hvis hele upperen alligevel skal udskiftes, så kan et DI system vel også gå an.
Jeg må se hvad der findes af muligheder. Alternativt er en Ruger 6.5 CM precision rifle jo også et godt køb til anstændige penge...

-
BrawSnipe
- Bronze Member

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Så vidt jeg ved skal du kun skifte piben på en. 308 AR10... Upper og bundstykke burde passe på en 6.5 creedmoor
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.
-
SuneHJ
- Silver Member

BrawSnipe skrev: ↑21. aug 2019, 14:58
Så vidt jeg ved skal du kun skifte piben på en. 308 AR10... Upper og bundstykke burde passe på en 6.5 creedmoor
Hvis det er tilfældet og jeg kan få lov til det, så skal jeg bare have fat i POF-USA og spørge om de vil sælge mig en pibe med piston system. Jeg har i mellemtiden fundet ud af at bundstykket fra .308'eren passer og at de bruger samme magasin

-
Kar 98
- Platin Member

- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 10 times
Lav AR 15 om til .458 SOCOM , den burde da kunne fås tilladelse på
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Kar 98 skrev: ↑22. aug 2019, 22:51
Lav AR 15 om til .458 SOCOM , den burde da kunne fås tilladelse på
Enig. Og så kommer vi til det problem, at så begynder jeg så småt at begære sådan en...

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
NWF
- Gold Member

- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Hele denne diskussion med at bygge AR15 om til 450BM eller 458 Socom er jo ganske fin - men er der nogle herinde som har en ide om hvad det reelt koster ca i kr/øre at gøre det?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
SuneHJ
- Silver Member

NWF skrev: ↑22. aug 2019, 22:57
Hele denne diskussion med at bygge AR15 om til 450BM eller 458 Socom er jo ganske fin - men er der nogle herinde som har en ide om hvad det reelt koster ca i kr/øre at gøre det?
Jeg tror man kan få en idé ved at se lidt på Brownells DK. De har rigtig mange forskellige løb. De fleste er dog til DI og ikke piston, men fra hukommelsen, så koster de mellem 3.000kr og op.
-
Mapzter
- This member is

- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
-
Kontakt:
SuneHJ skrev: ↑22. aug 2019, 11:20
Hvis det er tilfældet og jeg kan få lov til det, så skal jeg bare have fat i POF-USA og spørge om de vil sælge mig en pibe med piston system. Jeg har i mellemtiden fundet ud af at bundstykket fra .308'eren passer og at de bruger samme magasin
Men at skifte piben på en AR platform er semi-besværligt. Det gode er, at det bør være plug-n-play, men det er ikke noget man gør på 5 minutter med en unbrakonøgle. Hvis man skal skifte pibe frem og tilbage på en AR-platform, så er den eneste rationelle måde, efter min mening, en separat upper receiver.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
458hunter
- Platin Member

Mapzter skrev: ↑23. aug 2019, 09:53
SuneHJ skrev: ↑22. aug 2019, 11:20
Men at skifte piben på en AR platform er semi-besværligt. Det gode er, at det bør være plug-n-play, men det er ikke noget man gør på 5 minutter med en unbrakonøgle. Hvis man skal skifte pibe frem og tilbage på en AR-platform, så er den eneste rationelle måde, efter min mening, en separat upper receiver.
Med det rigtige værktøj tager det ikke meget mere end 5 minutter, men helt enig i at det ikke er en løsning til vekselpibe, men mere et permanent skift af kaliber.
-
Mapzter
- This member is

- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
-
Kontakt:
Chrstn_Olsen skrev: ↑23. aug 2019, 10:07
Med det rigtige værktøj tager det ikke meget mere end 5 minutter, men helt enig i at det ikke er en løsning til vekselpibe, men mere et permanent skift af kaliber.
Måske er det fordi jeg mest har arbejdet med forskæfter med integrerede rails, som kræver værktøj at tage af og sætte på. Jeg kan i hvert fald ikke gøre det på 5 minutter :-)
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
458hunter
- Platin Member

Mapzter skrev: ↑23. aug 2019, 10:13
Chrstn_Olsen skrev: ↑23. aug 2019, 10:07
Måske er det fordi jeg mest har arbejdet med forskæfter med integrerede rails, som kræver værktøj at tage af og sætte på. Jeg kan i hvert fald ikke gøre det på 5 minutter :-)
Det svinger self - på dem hvor forskæftet bare er klipset på barrelnut og ring ved forsigte, er det hurtigt klaret, men klart at free float alt efter model lægger tid til.
-
SuneHJ
- Silver Member

Efter at jeg har undersøgt lidt nærmere og læst hvad folk herinde siger, så vil det blive et permanent skifter. Og idet min .223'er har en udløbsdato så kan det være at såfremt piben bliver skiftet til .458 SOCOM og en våbensmed dokumenterer destruktionen af .223'er piben at det er OK mht. tilladelser. Det vil jo nok kræve at jeg sælger min .308'er inden da jeg ikke må have 2 halvauto'er når der skal fornyes (bare et forsigtigt gæt).
Er der nogen der rent faktisk har skiftet kaliber på en halvauto? Udover det kaliber .22'er vekselsæt der er nævnt tidligere i denne tråd?
Kan man egentlig købe fabriksladet ammo til .458 SOCOM eller skal man rulle selv?
-
458hunter
- Platin Member

SuneHJ skrev: ↑30. aug 2019, 08:50
Efter at jeg har undersøgt lidt nærmere og læst hvad folk herinde siger, så vil det blive et permanent skifter. Og idet min .223'er har en udløbsdato så kan det være at såfremt piben bliver skiftet til .458 SOCOM og en våbensmed dokumenterer destruktionen af .223'er piben at det er OK mht. tilladelser. Det vil jo nok kræve at jeg sælger min .308'er inden da jeg ikke må have 2 halvauto'er når der skal fornyes (bare et forsigtigt gæt).
Er der nogen der rent faktisk har skiftet kaliber på en halvauto? Udover det kaliber .22'er vekselsæt der er nævnt tidligere i denne tråd?
Kan man egentlig købe fabriksladet ammo til .458 SOCOM eller skal man rulle selv?
Du vil nok komme til at rulle selv..
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Til gengæld kan du købe, eller støbe og lakere nogle lækre blykugler, til meget små penge
Ballistikken er alligevel underordnet!

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
SuneHJ
- Silver Member

Update:
Jeg har nu fået mere information vedr. kaliberskifte på en ½-automatisk riffel:
1) Man må i princippet godt skifte kaliber. Følgende skal dog være opfyldt:
- Man må ikke (som jeg) ende med at have 2 stk ½-automatiske rifler i "stor kaliber". Det er underordnet, at det ikke er samme kaliber f.eks .308 og .458
- Kræver bøssemager erklæring
- Den pibe der skiftes fra skal destrueres (lidt min tolkning fra hvad jeg fik at vide fra PAC - det sagde de ikke ordret, men det lød underforstået) - vel egentlig OK da man kun må have 2 ½-autoer.
Så, hvis man har en AR15 i .223 Rem og er bekymret for sin tilladelse der udløber, og kun har den samme ½-auto, så kan man altså redde riflen ved at opgradere kaliberen til noget der kan anvendes til svine jagt. .450 Bushmaster eller .458 SOCOM. Jeg ved ikke om .300 BLK er kraftig nok
PM mig endelig for spørgsmål