Nye regler på våbenmesser ??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Nye regler på våbenmesser ??

Indlæg af Ølgaard » 28. aug 2019, 12:08

Jeg fik oplyst fra en handler at på våbenmesser må der i fremtiden ikke forefindes bundstykker på rifler i messesalen, og alle skydevåben skal nu sættes fast med vire, nogen som kan bekræfte dette ??

Hvis det er sandt gør det jo mere kedeligt at ikke kunne prøve hvordan bundstykket glider i riflen, og er det JM eller politiet eller VHS som er "STRAMMERE"

Jeg ved ikke hvor mange rifler eller skydevåben der er "stjålet" på messerne igennem tiderne ?? handlere må jo vide det og det er måske dem som er "STRAMMERE" :giggle:

:razz: :razz:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye regler på våbenmesser ??

Indlæg af ESAF » 28. aug 2019, 13:08

Det lyder som et løst rygte. Ingen steder på hverken VHS forum eller øvrige medlemssider har jeg kunnet finde ovenstående information.
Har ikke fået det nye blad endnu (takket være lortepostdanmark) men lad os se om der står noget deri.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. aug 2019, 14:07

Ølgaard skrev:
28. aug 2019, 12:08
Jeg fik oplyst fra en handler at på våbenmesser må der i fremtiden ikke forefindes bundstykker på rifler i messesalen, og alle skydevåben skal nu sættes fast med vire, nogen som kan bekræfte dette ??

Hvis det er sandt gør det jo mere kedeligt at ikke kunne prøve hvordan bundstykket glider i riflen, og er det JM eller politiet eller VHS som er "STRAMMERE"

Jeg ved ikke hvor mange rifler eller skydevåben der er "stjålet" på messerne igennem tiderne ?? handlere må jo vide det og det er måske dem som er "STRAMMERE" :giggle:

Det ville godt nok være mærkeligt, hvis dette var sandt. Hele essensen med at undersøge et våben er jo, at man vil kunne føle, om låsemekanismen tilfalder én godt, f.eks., hvis man går fra en M98-type lås til en straight pull eller en halvauto.

Ellers kunne våbenhandlerne jo egentlig blot udstille billeder af produktet og have et skæfte med vægte i, der simulerer produktets vægt og balance = kedeligt. :what:

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 28. aug 2019, 14:22

Der er noget om snakken desværre, der står at der kan opleves skærpede sikringer på alle våbenmesser, side 3 i VHS tidsskrift, og jeg har talt med en stor handler, og hvis ikke det bliver lavet om så skal alle skydevåben sikres som først anført.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 28. aug 2019, 14:49

Er det regler svarende til ved en forhandler/butik? :what:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af ESAF » 28. aug 2019, 15:50

Ølgaard skrev:
28. aug 2019, 14:22
Der er noget om snakken desværre, der står at der kan opleves skærpede sikringer på alle våbenmesser, side 3 i VHS tidsskrift, og jeg har talt med en stor handler, og hvis ikke det bliver lavet om så skal alle skydevåben sikres som først anført.

Tak for info. Har som sagt ikke modtaget tidsskriftet endnu.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 28. aug 2019, 16:14

DB89 skrev:
28. aug 2019, 14:49
Er det regler svarende til ved en forhandler/butik? :what:
Strammere vel.. i butikkerne sidder bundstykket oftest i.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 28. aug 2019, 19:32

I lørdags var jeg til en fremvisning af tre forskellige elektroniske og en mekanisk skydebaner i stil med den der er i Jagtens hus .
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... g-pa-kalo/

eller denne https://vardeskydesimulator.dk/

Det var forresten ret sjov at se.
Og jeg har ikke anpart i nogen af dem.

Men der fortæller en ansat ved Dj at det ikke er mulig at overdrage et våben til afprøvning, hvis meningen er at sælge våbnet, Hvis det er på en messe eller Skydebane.

Hvis det drejer sig om uddannelse, så må en instruktør gerne overdrage våben.
Også på en messe eller dyrskue.

Sofus
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Fyen
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sofus » 31. aug 2019, 21:45

Sidste gang på vandel våbenmesse skulle alle tilladelses krævende skydevåben været låst med max ½meter vire eller under "glas" ... det samme med alle blankvåben ... det var mig bekendt ikke noget problem ... politiet havde kontrol af samtlige stande inden messen kunne åbne :modbat:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 31. aug 2019, 22:02

Da der var jagtmesse i Hillerød i år, der talte jeg med en fra Browning, som netop nævnte at de ikke måtte medbringe bundstykker. Det var ikke nok med afskårne slagstifter
Og alle våben skulle være fastgjort med wire på maks 0,5m.

Det var i.flg. Browning krav fra politiet for at give tilladelse til udstilling af våben.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 1. sep 2019, 09:39

Ja PAC har lavet Praksis ændringer : har ansøgt om tilladelse til at udstille og demoskydning i Ulfborg D22/9-2019
ved Jægerforbundets jagtfeldtskydning
PAC påtænker at give afslag : så nu skal der til at agumenteres for at få tilladelse
har forsøgt at vedhæfte svar fra PAC så kan i selv vuderer hvordan det er at være selvstændig i lille DK
Vedhæftede filer
udstilling ulfborg 22-9-2019-2.pdf
(1.4 MiB) Downloadet 180 gange
Mvh
AHL

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af ESAF » 1. sep 2019, 12:13

A H Larsen skrev:
1. sep 2019, 09:39
Ja PAC har lavet Praksis ændringer : har ansøgt om tilladelse til at udstille og demoskydning i Ulfborg D22/9-2019
PAC påtænker at give afslag : så nu skal der til at agumenteres for at få tilladelse
har forsøgt at vedhæfte svar fra PAC så kan i selv vuderer hvordan det er at være selvstændig i lille DK
Hold kæft hvor en gang skrankepaver!
Hvad med at vi drukner dem i ansøgninger om lov til at prøveskyde et af A. H.s våben i Ulfborg denne dag? Gad vide om det ville betyde andet end længere behandlingstider på alt andet... :???:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 1. sep 2019, 12:58

Er det lykkedes mig at overse en masse sager hvor kriminelle har skaffet sig adgang til våben ved at stjæle dem fra våbenmesser eller prøveskydnings events? Nej vel...?

Er der kommet en ny lov eller bekendtgørelse som ændrer reglerne på området? Ikke en jeg er opmærksom på.

Så vi er igen (igen, igen, igen...) ude i at politiet - ud af den blå luft - har valgt at antage en ny fortolkning af gældende regler og derved ændret på en gældende, veletableret og -fungerende praksis - igen (igen, igen, igen...) uden at der lader til at eksistere en reel problemstilling som kunne retfærdiggøre et sådant tiltag fra politiet side? Det kunne se sådan ud :impatient:

Med mindre jeg har formået - massivt - at overse noget, så står vi her med et lærebogs eksempel på dårlig forvaltningsskik... Hvilket jeg med skam må erkende næsten ikke engang kan få mig op af stolen længere - det er blevet så almindeligt forekommende på våbenområdet at jeg henligger i en tilstand nærmende sig apati i den retning, ikke mindst fordi vore forbund og interesseorganisationer på området, tilsyneladende ikke kærer sig det mindste om det i tiden.

Det er ikke kun i vore børnehaver og vuggestuer, hvor man med rette kan spørge; "Ér der en voksen til stede?"

Mht. at oversvømme PAC med ansøgninger, så vil det ikke medføre andet end forlængede behandlingstider - samt ikke mindst en cementering af evt. i forvejen eksisterende antipariter fra den side. Min egen erfaring er at det ikke er de enkelte sagsbehandlere hos PAC som er årsag til de problemstillinger vi oplever her (faktisk virker de, i hvert fald dem jeg har været i kontakt med, for de flestes vedkommende til at være kompetente, venlige og løsningsorienterede) - det er længere oppe i systemet at årsagen skal søges.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 1. sep 2019, 13:07

ESAF skrev:
1. sep 2019, 12:13
A H Larsen skrev:
Hvad med at vi drukner dem i ansøgninger om lov til at prøveskyde et af A. H.s våben i Ulfborg denne dag? Gad vide om det ville betyde andet end længere behandlingstider på alt andet... :???:
Det slutter desværre ikke der, der ligger stadig hos JM forslag til begrænsninger af jagtvåben som var oppe og vende første gang for 8-10 år siden, men kom nederst i bunken da der kom ny JM, og dengang hørte jeg og min bekendt en chefjurist sige at der var jo ingen grund til at jægere, havde mange våben af samme kaliber, så et af hver, max 6 våben, og med sådan en negativ Jurist, er det jo en kamp opad bakke, og jeg ved ikke hvad Jægerforbundet kan gøre hvis det kommer på tale (gud forbyde), personligt har jeg ikke i 50 år oplevet at nogen forbund er kommet igennem med ønsker fra hverken skytter/jægere/samlere.

Jeg prøvede for nogle år siden at tale sagen om at få tilladelse til at hænge Pinfire våben op til display, som jeg mener er ufarlige, men der var ingen hjælp at hente nogen steder overhovedet, der er udstedt nogle dispensationer, som også gælder Remington 1867, men det er en krig og frem og tilbage med at anskueligøre hvad man mener med display, det er jo så også kontorfolk som sidder og tager stilling, de kigger på retningslinjer, og så giver de afslag det er det nemmeste.
Man skulle tro at VHS havde interesse i at hjælpe deres medlemmer, til at kunne få pinfire lovlige til display. IMHO

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. sep 2019, 14:12

Er det ikke muligt et eller andet sted i systemet at påklage denne ændrede praksis, eller er det bare som at tisse i bukserne?? Og dog, ved at tisse i bukserne får man da i det mindste varmen et kort øjeblik... :wall:

Er vi ude i det skal helt op omkring JM, evt selve ministeren, og hvad kan f,eks, sådan en almindelig lille mand som mig gøre??
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 1. sep 2019, 14:48

nu er det ikke det første afslag jeg har fået i år ....
snakkede med nogle af dem som havde udstillet . ( tøj/udstyr & hundeartikler )
de havde lavet 2-3dages omsætning på den 1 messe dag
så min tanke har været om jeg kan anklage/stevne PAC eller den person ved PAK som giver afslag da han/hun skrive (JEG) og for mig vil det sige at personen har taget en selvstændig beslutning og derfor kan jeg vel sige at han/hun bevisdt skade min virksomhed
og det må man ikke henhold til markedsføringsloven

mit problem er bare at jeg er ikke jurist
Mvh
AHL

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 1. sep 2019, 14:51

A H Larsen skrev:
Vi holder da en masse mennesker i arbejde :wall:

Der er ikke noget at sige til, at skattetrykket er højt her i landet.

Man bliver bare så træt...
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 1. sep 2019, 15:01

Krav til udstilling af våben.
For at kunne imødekomme ansøgningen om tilladelse til udstilling af skydevåben og blankvåben til vå-
ben- & militariamesse i Rødovre Parkvej 425, 2610 Rødovre den 10. november 2019, stilles hermed føl-
gende krav til indretning af udstillingsforhold.
Kravspecifikationer
 Lokalerne skal forinden afholdelse af messen, besigtiges og godkendes af Politiets Administrative
Center (Besigtigelsen skal finde sted på et tidspunkt hvor våbnene er fastgjort til standene),
 Der på messen kun forefindes skydevåben omfattet af våbencirkulærets § 13, og blankvåben om-
fattet af knivloves § 2, stk. 1, nr. 1.,
 På standene må der kun forefindes våben jf. de enkelte samleres individuelle tilladelse.
 Der på standene ikke forefindes ammunition – tomme hylstre eller projektiler er dog tilladt,
 Bundstykker til udstillede rifler er udtaget og ikke findes på messen,
 De udstillede rifler, haglgevær og signalvåben er forsvarligt fastgjort til udstillernes stativer med
stålwirer eller lignende,
 De udstillede pistoler og revolvere skal udstilles i sikringsmontre,
 Blankvåben skal udstilles forsvarligt i glasmontre, eller på stativer/borde, hvor blankvåbnene er
sikret med stålwire eller lignende,
 Stålwirer fæstnet til rifler, haglgevær, signalvåben og blankvåben, må ikke være længere end 50
cm.,
 Der skal være autoriserede vagter tilstede i messens åbningstid ved hovedindgangen og til runde-
ring,

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 1. sep 2019, 15:02

Timber skrev:
1. sep 2019, 14:12
Er det ikke muligt et eller andet sted i systemet at påklage denne ændrede praksis, eller er det bare som at tisse i bukserne?? Og dog, ved at tisse i bukserne får man da i det mindste varmen et kort øjeblik... :wall:

Er vi ude i det skal helt op omkring JM, evt selve ministeren, og hvad kan f,eks, sådan en almindelig lille mand som mig gøre??
Min bekendt i JM som har arbejdet i systemet i mange år har flere gange sagt, der skal opbakning fra unioner, og forbund og samlerselskaber/foreninger, og det nytter INTET at menigmand skriver eller vil have et møde med JM, der skal noget vægt bag, der blev prøvet for år tilbage da det hele startede med stramninger, at lave et møde med div. forbund indenfor skytte/jæger/samler, så de sammen kunne tale vores sag, for der er jo mange som både er skytte/jæger/samler, men det var som om at unionerne ikke mente at de ikke kunne have nogen interesse i at samarbejde med jægerforbundet, våbensamlernes talerør mente at de intet kunne bidrage til skytte/jægere, de kunne ikke på daværende se at det hele hænger sammen, med et ord, VÅBENSTRAMNINGER.

Jeg mener jeg for nogle år siden lavede et indlæg hvor jeg havde haft et møde med nogle fra JM, (privat) de sagde rent ud at så lang tid det kun er små slag i dynen fra div. medlemmer og deres forbund ikke kommer med konkrete forslag som medlemmerne ønsker og kan henvise til at reglerne ang. stramninger ikke helt bliver overholdt så er det frit frem for stramninger, og de fattede ikke at de ikke samarbejdede.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. sep 2019, 15:10

Ølgaard skrev:
1. sep 2019, 15:02
Timber skrev:

Min bekendt i JM som har arbejdet i systemet i mange år har flere gange sagt, der skal opbakning fra unioner, og forbund og samlerselskaber/foreninger, og det nytter INTET at menigmand skriver eller vil have et møde med JM, der skal noget vægt bag, der blev prøvet for år tilbage da det hele startede med stramninger, at lave et møde med div. forbund indenfor skytte/jæger/samler, så de sammen kunne tale vores sag, for der er jo mange som både er skytte/jæger/samler, men det var som om at unionerne ikke mente at de ikke kunne have nogen interesse i at samarbejde med jægerforbundet, våbensamlernes talerør mente at de intet kunne bidrage til skytte/jægere, de kunne ikke på daværende se at det hele hænger sammen, med et ord, VÅBENSTRAMNINGER.

Jeg mener jeg for nogle år siden lavede et indlæg hvor jeg havde haft et møde med nogle fra JM, (privat) de sagde rent ud at så lang tid det kun er små slag i dynen fra div. medlemmer og deres forbund ikke kommer med konkrete forslag som medlemmerne ønsker og kan henvise til at reglerne ang. stramninger ikke helt bliver overholdt så er det frit frem for stramninger, og de fattede ikke at de ikke samarbejdede.

Blev er ikke oprettet et våbenråd for et stykke tid siden, hvor diverse unioner, og forhandlere/importører er repræsenteret, netop for at få sådanne ting debatteret?? Hvad laver det råd nu?

(Det er ikke nødvendigvis et direkte spørgsmål til dig, men mere et generelt spørgsmål.. :blink: :razz: )
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 1. sep 2019, 15:10

Ped skrev:
1. sep 2019, 15:01
Krav til udstilling af våben.
For at kunne imødekomme ansøgningen om tilladelse til udstilling af skydevåben og blankvåben til vå-
ben- & militariamesse i Rødovre Parkvej 425, 2610 Rødovre den 10. november 2019, stilles hermed føl-
gende krav til indretning af udstillingsforhold.
Kravspecifikationer
 Lokalerne skal forinden afholdelse af messen, besigtiges og godkendes af Politiets Administrative
Center (Besigtigelsen skal finde sted på et tidspunkt hvor våbnene er fastgjort til standene),
 Der på messen kun forefindes skydevåben omfattet af våbencirkulærets § 13, og blankvåben om-
fattet af knivloves § 2, stk. 1, nr. 1.,
 På standene må der kun forefindes våben jf. de enkelte samleres individuelle tilladelse.
 Der på standene ikke forefindes ammunition – tomme hylstre eller projektiler er dog tilladt,
 Bundstykker til udstillede rifler er udtaget og ikke findes på messen,
 De udstillede rifler, haglgevær og signalvåben er forsvarligt fastgjort til udstillernes stativer med
stålwirer eller lignende,
 De udstillede pistoler og revolvere skal udstilles i sikringsmontre,
 Blankvåben skal udstilles forsvarligt i glasmontre, eller på stativer/borde, hvor blankvåbnene er
sikret med stålwire eller lignende,
 Stålwirer fæstnet til rifler, haglgevær, signalvåben og blankvåben, må ikke være længere end 50
cm.,
 Der skal være autoriserede vagter tilstede i messens åbningstid ved hovedindgangen og til runde-
ring,
Jer er blevet bekendt med 2 handlere som har været med i mage år som har sagt fra fordi de mener det er messen ikke værd, når ikke købere kan røre som de plejer og det kræver mere tid og penge at sætte standen op.

Som de sagde det er nok det de er ude på, at handlere taber lysten og købere/samlere, synes det er blevet for besværligt eller visa versa.

Jeg tænker på en handler som plejer at have 75-100 pistoler med, det er da en masse vire eller montre han nu skal have med, eller også tager han mindre antal med så er det jo samlere som får mindre tilbudt.
Summa summarum, det er en uddøende race at være våbentosset :giggle:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 1. sep 2019, 16:47

Ølgaard skrev:
1. sep 2019, 13:07
ESAF skrev:
1. sep 2019, 12:13
A H Larsen skrev:
Det slutter desværre ikke der, der ligger stadig hos JM forslag til begrænsninger af jagtvåben som var oppe og vende første gang for 8-10 år siden, men kom nederst i bunken da der kom ny JM, og dengang hørte jeg og min bekendt en chefjurist sige at der var jo ingen grund til at jægere, havde mange våben af samme kaliber, så et af hver, max 6 våben, og med sådan en negativ Jurist, er det jo en kamp opad bakke, og jeg ved ikke hvad Jægerforbundet kan gøre hvis det kommer på tale (gud forbyde), personligt har jeg ikke i 50 år oplevet at nogen forbund er kommet igennem med ønsker fra hverken skytter/jægere/samlere.

Jeg prøvede for nogle år siden at tale sagen om at få tilladelse til at hænge Pinfire våben op til display, som jeg mener er ufarlige, men der var ingen hjælp at hente nogen steder overhovedet, der er udstedt nogle dispensationer, som også gælder Remington 1867, men det er en krig og frem og tilbage med at anskueligøre hvad man mener med display, det er jo så også kontorfolk som sidder og tager stilling, de kigger på retningslinjer, og så giver de afslag det er det nemmeste.
Man skulle tro at VHS havde interesse i at hjælpe deres medlemmer, til at kunne få pinfire lovlige til display. IMHO

Retfærdigvis skal det siges at Danmarks Jægerforbund hár taget mange af kampene - og også opnået fremskridt på våbenområdet. Lyddæmpere et et godt eksempel, men også at politiet (af to omgange) blev forhindret i at indføre et de-facto forbud mod alle halvautomatiske rifler samt spørgsmålet om hvorvidt en kvittering for registrering af glatløbede våben var at betragte som en tilladelse (det mente politiet og udskrev bøder på den baggrund) som skulle medbringes ved anvendelse af våbnet. Det er langt fra alle dispositioner fra Dansk Jægerforbunds side jeg er enig i - men jeg anerkender at de gør noget, både i den offentlige debat og i regulære forhandlingssituationer med politi, ministre og lovgivere.
Skytte- og samlerforbundene er derimod ikke eksisterende i den offentlige debat - og formår mere eller mindre udelukkende at agere mikrofonholdere for politi, ministre og lovgivere, dette især DGI som har anlagt en linje som, set fra der hvor jeg sidder, indebærer mere afvikling end udvikling af skydesporten.

Mht. pinfire, så vil et vedvarende rygte at man fra justitsministeriet og rigspolitiets side var klar til at give grønt lys for at dispensere fra opbevaringskravene med henvisning til at man ikke længere kunne erhverve ammunition til dem - desværre var der en som, uden at kende til den igangværende process, søgte tilladelse til at importere genladningskomponenter til pinfire fra USA, og så gik den i fløjten. Om der er hold i den historie, kan jeg ikke sige - jeg har fået den fortalt fra flere (normalt vidende) kilder.
Timber skrev:

Du vil desværre finde at både rigspolitiet, justitsministeriet og folketingets ombudsmand har enorme syltekrukker stående til sager og spørgsmål omhandlende våben - og når/hvis man endelig modtager svar, er det ofte aldeles ubrugeligt, enten fordi det reelt svarer på noget andet end det man spurgte om, blot henviser til den eksakte lovtekst du spørger ind til fortolkningen af eller slet og ret henviser til at spørgsmålet ikke har været prøvet for en dommer.

I sidste ende er den eneste vej til en sikker afklaring et søgsmål - og alene at identificere hvem man skal sagsøge i et givent spørgsmål, er ofte særdeles svært grænsende til de umulige. Under alle omstændigheder, så burde den slags principielle søgsmål være lige præcis det vi har vore forbund og interesseorganisationer til.

Det våbenråd som flere af vore forbund og interesseorganisationer sidder som en del af, har været meget stille i det meste af rådets eksistens. Lige i starten hørte man noget - og der så ud til at blive gjort visse fremskridt. Men, det lod til at ønsket fra os andre om mere åbenhed og information udelukkende er blevet mødt med det stik modsatte. Det kán være at de gør et fantastisk stykke arbejde for os? Jeg ved det reelt ikke. Er der nogen som evt. kan kaste lys over den del?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 2. sep 2019, 13:19

Ølgaard skrev:
1. sep 2019, 13:07
personligt har jeg ikke i 50 år oplevet at nogen forbund er kommet igennem med ønsker fra hverken skytter/jægere/samlere.
Det sker nu en gang i mellem. Det blev muligt at få tilladelse til lyddæmper igen, kvotesystemet for pistoler blev ophævet, skytter fik mulighed for at få tilladelse til pistoler med kaliber > 9mm, og der bliver godkendt nye discipliner, som f.eks. IPSC og Steel Challenge.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 2. sep 2019, 14:47

Jeg kunne godt tænke mig at Unionerne gik mere ind i pibelængen, mener sæfø,li totallængden på 210mm, det er jo tåbeligt at der skal enten en forlænget pibe eller en forlænget beavertail som er utroligt grim og formålsløs, andet end en regel.

Jeg har set pistoler som skulle forlænges med 1-2 mm, der er mange pistoler som er på 216-219mm som ville være fremragende til skydning, men de skal så forlænges, med tilsvarende dyre pris, der er i flere år fra både skytter og formænd ytret ønske om en nedsættelse på 2-3mm, det ville være et stort skridt hvis de ville gøre noget ved det, jeg har flere gange spurgt Unionen, og fik arrogante svar, som sådan er reglerne, ja det er jeg godt klar over men vi er en del medlemmer som ønsker dem reguleret.

Normallængden på denne CZ er 208mm, med denne vanvittige forlængelse af beavertailen på 2mm er den 210mm.

Vedhæftede filer
1074453CZ85Combat2.jpg
Senest rettet af Ølgaard 3. sep 2019, 14:57, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. sep 2019, 07:25

På side 10 i dette nummer af Jæger er der lidt om frustrationerne ift dialogforum. Jeg tænker dette kunne være en af de sager hvor der snakkes om træghed.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar