Ølgaard skrev: ↑1. sep 2019, 13:07
ESAF skrev: ↑1. sep 2019, 12:13
A H Larsen skrev: ↑1. sep 2019, 09:39
Ja PAC har lavet Praksis ændringer : har ansøgt om tilladelse til at udstille og demoskydning i Ulfborg D22/9-2019
ved Jægerforbundets jagtfeldtskydning
PAC påtænker at give afslag : så nu skal der til at agumenteres for at få tilladelse
har forsøgt at vedhæfte svar fra PAC så kan i selv vuderer hvordan det er at være selvstændig i lille DK
Hold kæft hvor en gang skrankepaver!
Hvad med at vi drukner dem i ansøgninger om lov til at prøveskyde et af A. H.s våben i Ulfborg denne dag? Gad vide om det ville betyde andet end længere behandlingstider på alt andet...
Det slutter desværre ikke der, der ligger stadig hos JM forslag til begrænsninger af jagtvåben som var oppe og vende første gang for 8-10 år siden, men kom nederst i bunken da der kom ny JM, og dengang hørte jeg og min bekendt en chefjurist sige at der var jo ingen grund til at jægere, havde mange våben af samme kaliber, så et af hver, max 6 våben, og med sådan en negativ Jurist, er det jo en kamp opad bakke, og jeg ved ikke hvad Jægerforbundet kan gøre hvis det kommer på tale (gud forbyde), personligt har jeg ikke i 50 år oplevet at nogen forbund er kommet igennem med ønsker fra hverken skytter/jægere/samlere.
Jeg prøvede for nogle år siden at tale sagen om at få tilladelse til at hænge Pinfire våben op til display, som jeg mener er ufarlige, men der var ingen hjælp at hente nogen steder overhovedet, der er udstedt nogle dispensationer, som også gælder Remington 1867, men det er en krig og frem og tilbage med at anskueligøre hvad man mener med display, det er jo så også kontorfolk som sidder og tager stilling, de kigger på retningslinjer, og så giver de afslag det er det nemmeste.
Man skulle tro at VHS havde interesse i at hjælpe deres medlemmer, til at kunne få pinfire lovlige til display. IMHO
Retfærdigvis skal det siges at Danmarks Jægerforbund hár taget mange af kampene - og også opnået fremskridt på våbenområdet. Lyddæmpere et et godt eksempel, men også at politiet (af to omgange) blev forhindret i at indføre et de-facto forbud mod alle halvautomatiske rifler samt spørgsmålet om hvorvidt en kvittering for registrering af glatløbede våben var at betragte som en tilladelse (det mente politiet og udskrev bøder på den baggrund) som skulle medbringes ved anvendelse af våbnet. Det er langt fra alle dispositioner fra Dansk Jægerforbunds side jeg er enig i - men jeg anerkender at de gør noget, både i den offentlige debat og i regulære forhandlingssituationer med politi, ministre og lovgivere.
Skytte- og samlerforbundene er derimod ikke eksisterende i den offentlige debat - og formår mere eller mindre udelukkende at agere mikrofonholdere for politi, ministre og lovgivere, dette især DGI som har anlagt en linje som, set fra der hvor jeg sidder, indebærer mere afvikling end udvikling af skydesporten.
Mht. pinfire, så vil et vedvarende
rygte at man fra justitsministeriet og rigspolitiets side var klar til at give grønt lys for at dispensere fra opbevaringskravene med henvisning til at man ikke længere kunne erhverve ammunition til dem - desværre var der en som, uden at kende til den igangværende process, søgte tilladelse til at importere genladningskomponenter til pinfire fra USA, og så gik den i fløjten. Om der er hold i den historie, kan jeg ikke sige - jeg har fået den fortalt fra flere (normalt vidende) kilder.
Timber skrev: ↑1. sep 2019, 14:12
Er det ikke muligt et eller andet sted i systemet at påklage denne ændrede praksis, eller er det bare som at tisse i bukserne?? Og dog, ved at tisse i bukserne får man da i det mindste varmen et kort øjeblik...
Er vi ude i det skal helt op omkring JM, evt selve ministeren, og hvad kan f,eks, sådan en almindelig lille mand som mig gøre??
Du vil desværre finde at både rigspolitiet, justitsministeriet og folketingets ombudsmand har
enorme syltekrukker stående til sager og spørgsmål omhandlende våben - og når/hvis man endelig modtager svar, er det ofte aldeles ubrugeligt, enten fordi det reelt svarer på noget andet end det man spurgte om, blot henviser til den eksakte lovtekst du spørger ind til fortolkningen af eller slet og ret henviser til at spørgsmålet ikke har været prøvet for en dommer.
I sidste ende er den eneste vej til en sikker afklaring et søgsmål - og alene at identificere hvem man skal sagsøge i et givent spørgsmål, er ofte særdeles svært grænsende til de umulige. Under alle omstændigheder, så burde den slags principielle søgsmål være lige præcis det vi har vore forbund og interesseorganisationer til.
Det våbenråd som flere af vore forbund og interesseorganisationer sidder som en del af, har været meget stille i det meste af rådets eksistens. Lige i starten hørte man noget - og der så ud til at blive gjort visse fremskridt. Men, det lod til at ønsket fra os andre om mere åbenhed og information udelukkende er blevet mødt med det stik modsatte. Det kán være at de gør et fantastisk stykke arbejde for os? Jeg ved det reelt ikke. Er der nogen som evt. kan kaste lys over den del?