Svar fra PAC - Må man ikke selv udskifte en pipe?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Re: Svar fra PAC - Må man ikke selv udskifte en pipe?

Indlæg af Randy M » 2. sep 2019, 20:16

GåsPåGaffelen skrev:
2. sep 2019, 18:54
Hvis du kan, må du godt selv skifte din pipe. Det siger jeg ud fra at våbenlovens $2 stk 3 som jeg er ret klar i teksten. Politiet har tidligere forsøgt at kræve tilladelse ved indførelse af magasiner, men er blevet underkendt i retten, med henvisning til samme paragraf.
. Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.
Jeg henviste også til §2 stk 3 da jeg talte med PAC, men det tog de ikke rigtig stilling til. Jeg overvejer at skrive til JM for at få noget på skrift, også i forhold til om jeg må sælge den gamle pipe inden jeg køber en ny, og hvad jeg som sælger er forpligtiget til ved salg af pipe, som ikke er et vekselsæt.

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 2. sep 2019, 21:27

Randy M skrev:
1. sep 2019, 19:47
A H Larsen skrev:
1. sep 2019, 19:00
du må ikke selv skifte pibe i følge våben loven
så hvis du selv vil lave arbejdet så søg en Bøssemager tilladelse

du kan læse om det her : https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/vaaben/boessemager
Jeg kan bare ikke se hvor i våbenloven det fremgår at man ikke må skifter pipen selv, uden at være bøssemager? Jeg syntes ikke man kan putte det ind under "indføre, fremstille, eller samle". Er der andre steder i loven, bekendtgørelser eller cirkulære der nævnes noget om det?
du behøver ikke være bøssemager .......du skal bare have en bøssemagertilladelse
våbenloven´s § 1 siger det hele ,,,,

hvis du nu skulle lave en pibe hvad gør du så ? ( jeg vil sige du producerer / fremstiller en ny pibe = våbenloven §1 )
Mvh
AHL

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2019, 22:39

Men hvis der er problemer med PAC... hvorfor så ikke bare købe den nye pibe som vekselpibe? Det koster gratis. Hvor let den er at skifte pibe på er vel underordnet :smile:

Så sælger du bare din nuværende pibe som vekselpibe også, eller sælger/indlevere den til en våbensmed.

PAC får lov til at være besværelige - og du får alligevel din vilje :biggrin: win win situation.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 2. sep 2019, 22:56

A H Larsen skrev:
2. sep 2019, 21:27
Randy M skrev:
A H Larsen skrev:

du kan læse om det her : https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/vaaben/boessemager
Jeg kan bare ikke se hvor i våbenloven det fremgår at man ikke må skifter pipen selv, uden at være bøssemager? Jeg syntes ikke man kan putte det ind under "indføre, fremstille, eller samle". Er der andre steder i loven, bekendtgørelser eller cirkulære der nævnes noget om det?
du behøver ikke være bøssemager .......du skal bare have en bøssemagertilladelse

hvis du nu skulle lave en pibe hvad gør du så ? ( jeg vil sige du producerer / fremstiller en ny pibe = våbenloven §1 )
Ja okey, men jeg kan så heller ikke se hvor i våbenloven der står at jeg skal have en bøssemager tilladelse for at skifte en pipe :blink: Heller ikke i forhold til §1 da jeg ikke fremstiller, samler, eller indføre noget, blot montere en ny pipe. Hvis jeg skulle LAVE en ny pipe som du skriver er det jo helt klart en anden sag, men det har jeg aldrig udtrykt ønske om :smile:

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 2. sep 2019, 23:01

Ras.Killing skrev:
2. sep 2019, 22:39
Men hvis der er problemer med PAC... hvorfor så ikke bare købe den nye pibe som vekselpibe? Det koster gratis. Hvor let den er at skifte pibe på er vel underordnet :smile:

Så sælger du bare din nuværende pibe som vekselpibe også, eller sælger/indlevere den til en våbensmed.

PAC får lov til at være besværelige - og du får alligevel din vilje :biggrin: win win situation.
Spørgsmålet er, om den køber af pipen kan ansøge om tilladelse til den som vekselsæt, hvis han ikke har nogen pipe på riflen i forvejen ( så er det jo ikke et vekselsæt? ), og riflen ikke er registreret som værende system + pipe(r) men blot som en alm riffel. Jeg har aldrig haft et vekselsæt, så hvis jeg lyder totalt uvidende er det grundet 0 erfaringer med det praktiske i forhold til tilladelser til dem ;-)

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2019, 23:03

Randy M skrev:
2. sep 2019, 22:56
A H Larsen skrev:
Randy M skrev:
A H Larsen skrev:

Ja okey, men jeg kan så heller ikke se hvor i våbenloven der står at jeg skal have en bøssemager tilladelse for at skifte en pipe :blink: Heller ikke i forhold til §1 da jeg ikke fremstiller, samler, eller indføre noget, blot montere en ny pipe. Hvis jeg skulle LAVE en ny pipe som du skriver er det jo helt klart en anden sag, men det har jeg aldrig udtrykt ønske om :smile:
Men hvornår laver man så en ny pibe, eller riffel i dette tilfælde?

Hvis den gamle pibe er defekt, så kan du lave/få lavet en reperation. Det må du gerne :thumbup:

Køber du den nye pibe som vekselpibe er det lovligt at bytte rundt. Så det må du gerne :thumbup:

Men hvis du tager piben af en fungerende riffel, og sætter en anden pibe på... har du så ikke lavet (fremstillet) en ny/anden riffel?

Det er måske en tynd tolkning... men når vi snakker lovgivning ligger djævlen i detaljen!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 2. sep 2019, 23:28

Ras.Killing skrev:
2. sep 2019, 23:03
Randy M skrev:
2. sep 2019, 22:56
A H Larsen skrev:
Randy M skrev:
A H Larsen skrev:

Men hvornår laver man så en ny pibe, eller riffel i dette tilfælde?

Hvis den gamle pibe er defekt, så kan du lave/få lavet en reperation. Det må du gerne :thumbup:

Køber du den nye pibe som vekselpibe er det lovligt at bytte rundt. Så det må du gerne :thumbup:

Men hvis du tager piben af en fungerende riffel, og sætter en anden pibe på... har du så ikke lavet (fremstillet) en ny/anden riffel?

Det er måske en tynd tolkning... men når vi snakker lovgivning ligger djævlen i detaljen!
Jeg er helt med på at tolkning af lovgivningen kan være noget helt andet end hvad man normalt antager, så jeg kan sagtens følge dig :-) Det skulle ikke være første gang en lov er tolket helt ud i det absurde ekstreme fra myndighedernes side, f.eks den gamle knivlov og hvornår en kniv kunne anses som værende enhåndsbetjent. Når det er sagt, så ville jeg umiddelbart antage med min egen logik, at fordi man udskifter en del ( pipe ) på en riffel, så fremstiller man ikke noget nyt. Man udskifter noget. Jeg ville selv mene, at hvis man skal kunne sige at man fremstiller / laver noget, så skal man selv igang med noget værktøj og forme en pipe ud af noget, som ikke var en pipe inden man gik igang. Altså at man laver en pipe, som ikke ville have eksisteret uden din indsats. Jeg syntes ikke man kan sige, at du fremstiller noget ved at sælge din gamle pipe, købe en ny og montere den. Jeg syntes heller ikke jeg fremstiller en ny, eller anden riffel ved at skifte pipen. Igen, så syntes jeg at det skal indebære at man selv er skaberen af noget, som ikke var der før man gik igang. Og ellers, så er det jo et spørgsmål om præcist hvor meget og hvad der skal udskiftes før en riffel ikke er den samme længere. Dele der kræver tilladelse på en riffel er jo blevet lidt udvandet, jeg har forsøgt at få svar på hvad der præcist kræver importtilladelse på en riffel f.eks, og svaret var noget i stil med" Det kan være helt ned til en fjeder i aftrækkerhuset", men jeg kunne ikke få en konkret liste, som den der engang var inden der kom tilføjelsen i våbenloven "Eller andre dele som er væsentlige for anvendelse af skydevåbnet" eller hvordan det nu præcist lyder, så man kan ikke engang lave snittet der. Det er bare hvad min egen opfattelse af hvad det vil sige at fremstille / lave noget indebære. Men som du selv siger, så er det ikke altid helt så enkelt med lovtekster, det er også derfor jeg overvejer at skrive til JM, for jeg kan virkelig ikke se hvor i loven der står noget som påbyder mig at skulle bruge en bøssemager til at få skiftet en pipe. Jeg mener at jeg engang fandt noget der sagde, at en bøssemager kvittering skulle bruges hvis der blev lavet om på våbendata ( Kaliber, ladesystem etc ) og der er det jo forståeligt nok at man skal kunne fremvise at en bøssemager kan stå inden for det, men det andet med at man ikke selv må skifte en pipe syntes jeg bare lyder som en regel, som ikke har bund i noget lovtekst og som bare er der fordi en eller anden syntes det, og så er det bare blevet det man regner med. For at være helt ærlig, så vil jeg faktisk hellere selv skifte min pipe, end at lade en bøssemager gøre det, da jeg stoler mere på mine egne evner. Jeg har lidt en opfattelse af, at mange bøssemagere er vant til at rode med rifler hos knap så kræsne kunder, som måske bare skyder en buk på 100m eller under hvert år i maj. Og derfor går man måske ikke så meget op i at spænde med specifikt moment, eller måske tager man lidt let på om der er lidt olie i pipen hvis den bliver prøveskudt osv osv osv. Jeg er bare rimelig kræsen i forhold til hvordan mine våben bliver behandlet, og vil egentlig hellere gøre det selv, og hvis jeg ligefrem skal betale for at få det lavet af en, som jeg helst ville slippe for skulle rode med mine våben, så vil jeg gerne udfordre den regel lidt når jeg ikke syntes at det fremgår klart af loven at det kræves. For god ordens skyld, jeg har aldrig haft A.H Larsen til at rode med mine våben, eller andre herindefra. Jeg har kun hørt godt om A.H Larsen, og han er en af dem jeg ville vælge hvis jeg f.eks skulle have skiftet pipe, og der ville jeg ikke være nervøs over arbejdet han lavede, jeg har som sagt kun hørt godt om ham, så er det på plads ;-) Jeg har bare set så meget crap lavede af bøssemagere, så min opfattelse er faktisk, at skal man finde en dygtig en, så skal man kende personen, eller folk der fået lavet arbejde hos vedkommende.

( jeg har rettet en del gange i teksten for glemte ord, stavefejl osv osv , håber den er nogenlunde læselig nu, det er ved at være sent kan jeg godt mærke :giggle: )
Senest rettet af Randy M 3. sep 2019, 00:00, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 2. sep 2019, 23:53

Uagtet hvordan og hvorvidt man skal bede om tilladelse til at skifte pibe har bøssemagertilladelsen ikke en skid med det at gøre.
Som tidligere skrevet; en bøssemagertilladelse giver tilladelse til at opbevare andres våben i forbindelse med service og reparation, samt eventuelt transport og handel med våben og ammunition - INTET andet!
Fremstillingstilladelser skal søges ved JM.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 2. sep 2019, 23:58

Prøver igen, Som jeg tolker det.

Kan du IKKE sælge piben fra en riffel som er
registreret som komplet riffel....,,

Du kan beholde hele riflen da piben der sidde på
den er den som den komplette riffel er registreret
med og har nummer banket i.

Jeg tolker så blødt at du kan købe en ekstra pibe
og registrere den som vekselsæt og selv skifte rundt
mellem de 2 piber, men det er nok løst tolket
og ikke dets om er hensigten med lovteksten.

gør du det kan du stadigvæk ikke sælge original piben
da den tilhøre riflen på den komplette registrering.

Man kan lovligt få skiftet pibe hos en våbensmed
det kaldes reparation, så få riflen en ny pibe med
nummer i som passer med den oprindelig pibe og
den gamle pibe kasseres som gammelt jern og
kan IKKE sælges.

Vil man skifte piber og sælge piber skal man købe
system med løse piber. Så det er registre hver for sig
så kan man nemlig sælge vekselsæt løst.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 3. sep 2019, 00:05

FBN skrev:
2. sep 2019, 23:58

kan IKKE sælges.

Lige en enkelt ting til det, så er jeg da ret sikker på at mine rifler ikke har nummer hugget ind i pipen, men derimod på reciveren? Det kan godt være jeg husker forkert, eller ikke har lagt mærke til det da der på 2 af dem er forskæfte der omslutter pipen, men på min Tikka T3 CTR og min BRNO 22LR mener jeg ikke der nummer hugget i selve pipen, kun i reciver.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 3. sep 2019, 00:13

Randy M skrev:
3. sep 2019, 00:05
FBN skrev:

kan IKKE sælges.

Lige en enkelt ting til det, så er jeg da ret sikker på at mine rifler ikke har nummer hugget ind i pipen, men derimod på reciveren? Det kan godt være jeg husker forkert, eller ikke har lagt mærke til det da der på 2 af dem er forskæfte der omslutter pipen, men på min Tikka T3 CTR og min BRNO 22LR mener jeg ikke der nummer hugget i selve pipen, kun i reciver.

Der står i våbenloven se billedet
AFC669F7-11C3-40FD-B2A8-213445814963.png
MVH Frank.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 3. sep 2019, 01:32

FBN skrev:
3. sep 2019, 00:13
Randy M skrev:
3. sep 2019, 00:05
FBN skrev:

kan IKKE sælges.

Der står i våbenloven se billedetAFC669F7-11C3-40FD-B2A8-213445814963.png
Du må undskylde hvis jeg er tungnem, men vil det sige, at de fleste våben rundt omkring ikke overholder loven? For hvis der ikke er våbennummer på min Tikkas løb, men kun på reciver, så tænker jeg der heller ikke er det på de andre Tikkaer rundt omkring. Og hvis der ikke er det på en så almindelige riffel som en Tikka, så tænker jeg der er rigtigt mange rifler uden våbennummer på pipen, men kun på reciver. Når jeg tænker videre over det, så er der da heller ikke våbennummer på pipen i de fleste enkeltløbet haglspredere? Hvordan kan det være der ikke er gjort et større nummer ud af det, hvis det er sådan at der skal være nummer også i pipen, og hvorfor sælger butikkerne dem overhovedet uden nummer på pipen? Undskyld hvis det er dumme spørgsmål, der er muligvis noget jeg har overset? *Har lige haft min Tikka fremme, og på pipen står kun "CAL 308 win Made in Finland", våbennummeret står på reciveren. På min Remnigton 1100 står der også kun kaliber, Remington arms, Ilion NY på pipen, og våbennummer på reciver. Jeg tvivler på at mine er de eneste i landet uden nummer på piperne? Kan de regler med nummer på piperne gælde for SKV våben eller hvordan? *Både Tikkaen og Remingtonen er købt nye hos 2 større jagtbutikker her i landet, og piperne har aldrig været skiftet* Når jeg kigger på salgsannoncer her på siden, hos Lauritz, og alle andre steder med våbensalg har jeg ikke kunne finde en eneste jagtriffel med våbennummer på selve pipen, selvom der er tydlige billeder af andet tekst på pipen?

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 3. sep 2019, 02:27

Svaret står i det billede jeg har sendt

Tag lige læse den stille og roligt igen.

Den står der skal være et unikt mærke :blink:

På et vekselsæt skal der være et unikt nummer
har løbet ikke et unikt nummer kan den ikke
registreres med mindre der slås et i løbet,
og det kan kun en våbensmed gøre.

Også er vi tilbage ved at man ikke kan sælge
løbet fra en komplet riffel uden den har været
forbi en våbensmed og fået skiftet løbet.

Som jeg ser det.

Så det holder nok godt nok vand hvad PAC har svaret
udfra hvad det er de har gået af spørgsmål.
MVH Frank.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 3. sep 2019, 02:54

FBN skrev:
3. sep 2019, 02:27
Svaret står i det billede jeg har sendt

Tag lige læse den stille og roligt igen.

Som jeg ser det.

Så det holder nok godt nok vand hvad PAC har svaret
udfra hvad det er de har gået af spørgsmål.
Jeg læste godt det med "unikt mærke", men der er da ikke meget unikt over "cal 308 win made in finland" :giggle: Anyways, så længe jeg ikke skal til at have hugget nummer i alle mine piper er jeg glad :-) Jeg takker mange gange, både for dine svar, og din tålmodighed :blink:

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 3. sep 2019, 07:39

Hvis du vil sælge din gamle pibe, skal du bare sikre dig at modtager har en tilladelse til et våben i samme kaliber, så vil jeg mene at du er fint dækket ind.

Her er jeg ude i en lidt friere afledning, end mit tidligere svar. Men for at det skal give mening at man kan købe en ny pibe, bare med sin våbentilladelse, så må det også være tilladt at sælge til en med en(våben)tilladelse.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af ESAF » 3. sep 2019, 07:48

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition

Hvis du skal til at fremstille en pibe (hvilket nok oftest vil begrænses til konturdrejning, krone og gevind) så skal du have en fremstillingstilladelse, som der står i linket ovenover skal den søges hos justitsministeren.

At der bliver blandet vekselpiber og bøssemagertilladelser ind i det her er helt ude i hampen. En fast pibe er IKKE en vekselpibe og (nu skriver jeg det for sidste gang) en bøssemagertilladelse er en tilladelse til at besidde andres våben under reparation.

At skifte en fast pibe, som er lavet færdig fra fabrikken eller anden med fremstillingstilladelse, er altså ikke raketvidenskab og det er slet ikke fremstilling af våben, så efter min bedste overbevisning (og jeg ville selv gå i retten på dette om nødvendigt) kræver det ikke særskilt tilladelse at skifte din pibe ud.

Vedr. våbennummer i pibe; jeg talte for nogle år siden med en kvinde ved ACV, hun sagde at der tidligere var krav om nummer i ENTEN pibe eller låsestol og at det stadig var fint ved ældre våben som ikke var født med andet, men at ved import af nyere våben (ikke historiske) blev der stillet krav derom. På samme måde skal man ikke til at hugge nummer i gamle hanebøsser mv. som aldrig har haft det.

Jeg ved at det sidste afsnit herover er anekdotisk, men jeg forholder mig selv derefter og har aldrig haft problemer med det. Heller ikke ved anmeldelse af våben uden nummer ifbm jagttegn eller samlertilladelse.

(Edit: diverse tastefejl)
Senest rettet af ESAF 3. sep 2019, 08:16, rettet i alt 2 gange.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 3. sep 2019, 08:07

Randy M skrev:
2. sep 2019, 23:01
Ras.Killing skrev:
2. sep 2019, 22:39

Spørgsmålet er, om den køber af pipen kan ansøge om tilladelse til den som vekselsæt, hvis han ikke har nogen pipe på riflen i forvejen ( så er det jo ikke et vekselsæt? ), og riflen ikke er registreret som værende system + pipe(r) men blot som en alm riffel. Jeg har aldrig haft et vekselsæt, så hvis jeg lyder totalt uvidende er det grundet 0 erfaringer med det praktiske i forhold til tilladelser til dem ;-)
Jeg har en AR der som udgangspunkt kun var registreret som riffel og har efterfølgende købt en 22lr. upper hertil. Det har ikke givet anledning til problemer. Der er så vidt jeg kan se ikke en kobling mellem piber og hvilket "system" de knytter sig til.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. sep 2019, 09:09

FBN skrev:
3. sep 2019, 02:27

Det er helt rigtigt, at I DAG skal piber forsynes med denne mærkning. Så hvis du i dag køber en pibe, der er produceret (eller importeret) efter disse regler blev indført, skal den være mærket som beskrevet på billedet.
Det betyder ikke piben ikke kan skiftes. Det betyder heller ikke der er opstået mærkning på alle de piber der allerede fandtes i omløb. Det betyder heller ikke at alle disse piber nu pludselig ikke er lovlige mere. Det betyder ikke engang at du ikke kan købe en pibe uden mærkning, for der ligger piber på lager, fra tiden før lovgivningen krævede mærkning af piber.

Tilbage til topic. PAC er den rigtige myndighed at spørge, om du selv må skifte piben. PAC er her nok lidt ude i en tolkning, og den tolkning ved vi ikke om vil holde vand, før nogen har prøvet den ved en domstol.

Jeg skyder med pistol, ikke med riffel. Jeg afmonterer min pibe hver gang jeg renser min pistol, og på mange pistoler kan jeg skifte piben, lige så let som jeg kan samle pistolen efter rensning. (Og på andre pistoler kræver det noget tilpasning, som jeg ikke har ekspertise til at udføre).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af ESAF » 3. sep 2019, 09:28

Fast Fumble skrev:
3. sep 2019, 09:09
.
...PAC er den rigtige myndighed at spørge, om du selv må skifte piben. PAC er her nok lidt ude i en tolkning, og den tolkning ved vi ikke om vil holde vand, før nogen har prøvet den ved en domstol...
I fald PAC så påstår at det kræver tilladelse vil jeg anbefale at man spørger hvordan de tolker våbenlovens paragraf 2, stk. 3.

Hvis de påstår der skal en bøssemager til vil jeg på det kraftigste anmode om at der spørges til hvilken tilladelse en bøssemager har, som du ikke har, til at skifte pibe, hvordan der søges derom og skrive det her i tråden.

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 3. sep 2019, 11:15

hvis du er i tvivl
så beskriv så godt som muligt hvad er det er du ønsker at gøre og send det til justitsministeriet
deres mail adresse er jm@jm.dk
Mvh
AHL

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 3. sep 2019, 12:58

Jeg takker ihvertfald for alle jeres svar :NVFrules:

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 19 times

Indlæg af Doubletap » 3. sep 2019, 13:39

Hvordan skal undtagelsen i paragraf 2 stk. 3 læses? Er undtagelsen gældende for de foranstående paragraffer (1 og 2) eller kun for paragraf 2?

Hvis den er gældende for både paragraf 1 og 2 (og endda afprøvet i retten) så giver magasin import tilladelserne ikke mening? Og det giver slet ikke mening at politiet rejser sigtelse for overtrædelse af våbenloven såfremt magasiner forsøges indført uden en sådan tilladelse :???:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 3. sep 2019, 13:43

Doubletap skrev:
3. sep 2019, 13:39
Og det giver slet ikke mening at politiet rejser sigtelse for overtrædelse af våbenloven såfremt magasiner forsøges indført uden en sådan tilladelse :???:
Næææ enig hvad vil du gøre ved det :???: politiet har massere af muligheder for at gøre der surt for dig.

Og yderligere:
Gør du noget forkert så falder der brænde ned.

Gør politiet noget forkert og fx sigter dig for overtrædelse af våbenloven og lign, med mistet våbentilladelsen og mistet jagttegn I 1-2 år mens retssagen står på så sker der ikke noget for politiet når de taber i retten.

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 19 times

Indlæg af Doubletap » 3. sep 2019, 13:51

Til at begynde med vil jeg gerne forstå hvordan paragraffen skal læses.

Hvis det er tilfældet at politiet rejser sigtelser efter våbenloven vel vidende at disse rejses uden lovhjemmel så kan det forhold vel rejses ved Justitsministeriet eller hvem som nu håndterer den slags?
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 12. sep 2019, 19:30

Lige lidt brænde til bålet..er spåntagende bearbejdning tilvirkning? :smile:

Besvar