https://www.fyens.dk/biler/Maa-jeg-over ... kel/248679 ( som dog er fra 2002)Timber skrev: ↑15. sep 2019, 16:47Jeg ved faktisk ikke om man må overhale udrykningskøretøjer på motorvejen, der kører langsommere end den aktuelle fartbegrænsning... Personligt vil jeg mene at kan det gøres forsvarligt, så er det da bare udenom... Bare vi kan komme frem...Raptor357 skrev: ↑15. sep 2019, 16:27Jeg syntes langsomme køretøjer under udrykning på motorvejen er irriterende, her må man køre 130km/t vedmindre andet er skiltet. Eller man må ligge bag et køretøj under udrykning (som man vist ikke lige må overhale). jeg har også oplevet ambulancer med 80km/t under udrykning på motorvejen.Joffes skrev: ↑15. sep 2019, 16:17Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Den tanksprøjte jeg kører i på den ene af de stationer hvor jeg er tilknyttet, har 4500 liter vand og kan køre 125 km/t (Den ene gang vi prøvede det, der klappede sidespejlet godt nok ind på grund af vindmodstand, så holdlederen måtte holde det ude med en arm ud af vinduet)...
Ved Beredskabsstyrelsen har jeg heller ikke hørt om en fastsat grænse for, hvor hurtigt de maksimalt må køre - Der kører man jo oftest i lukket kolonne under udrykning, og der tilpasser man farten efter langsomste køretøj, som ofte kører omkring de 110 km/t.
Nå men det er heldigvis sjældent det sker.
Hvis en ambulance kun har kørt 80km/t under udrykning, må der da have været en speciel grund til det, måske noget specialtransport... Ellers plejer de da ikke at snøvle sig frem i hvert fald...
Politikommissær Henrik Vallø fra færdselspolitiet- siger i linket at man godt må overhale men ikke være til gené for udrykningskøretøjet
Og jeg overhaler dem selv, når de bare ligger og nulrer afsted, ikke at jeg gør det, er en garanti for det er korrekt - Desværre