Spørgsmål angående fartbegrænser i udrykningskøretøjer.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Re: Spørgsmål angående fartbegrænser i udrykningskøretøjer.

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2019, 17:12

Timber skrev:
15. sep 2019, 16:47
Raptor357 skrev:
15. sep 2019, 16:27
Joffes skrev:
15. sep 2019, 16:17
Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Den tanksprøjte jeg kører i på den ene af de stationer hvor jeg er tilknyttet, har 4500 liter vand og kan køre 125 km/t (Den ene gang vi prøvede det, der klappede sidespejlet godt nok ind på grund af vindmodstand, så holdlederen måtte holde det ude med en arm ud af vinduet)...
Ved Beredskabsstyrelsen har jeg heller ikke hørt om en fastsat grænse for, hvor hurtigt de maksimalt må køre - Der kører man jo oftest i lukket kolonne under udrykning, og der tilpasser man farten efter langsomste køretøj, som ofte kører omkring de 110 km/t.
Jeg syntes langsomme køretøjer under udrykning på motorvejen er irriterende, her må man køre 130km/t vedmindre andet er skiltet. Eller man må ligge bag et køretøj under udrykning (som man vist ikke lige må overhale). jeg har også oplevet ambulancer med 80km/t under udrykning på motorvejen.
Nå men det er heldigvis sjældent det sker.
Jeg ved faktisk ikke om man må overhale udrykningskøretøjer på motorvejen, der kører langsommere end den aktuelle fartbegrænsning... Personligt vil jeg mene at kan det gøres forsvarligt, så er det da bare udenom... Bare vi kan komme frem...

Hvis en ambulance kun har kørt 80km/t under udrykning, må der da have været en speciel grund til det, måske noget specialtransport... Ellers plejer de da ikke at snøvle sig frem i hvert fald...
https://www.fyens.dk/biler/Maa-jeg-over ... kel/248679 ( som dog er fra 2002)
Politikommissær Henrik Vallø fra færdselspolitiet- siger i linket at man godt må overhale men ikke være til gené for udrykningskøretøjet

Og jeg overhaler dem selv, når de bare ligger og nulrer afsted, ikke at jeg gør det, er en garanti for det er korrekt - Desværre :oops:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 967 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 15. sep 2019, 17:34

Timber skrev:
15. sep 2019, 16:47
Raptor357 skrev:
15. sep 2019, 16:27
Joffes skrev:
15. sep 2019, 16:17
Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Den tanksprøjte jeg kører i på den ene af de stationer hvor jeg er tilknyttet, har 4500 liter vand og kan køre 125 km/t (Den ene gang vi prøvede det, der klappede sidespejlet godt nok ind på grund af vindmodstand, så holdlederen måtte holde det ude med en arm ud af vinduet)...
Ved Beredskabsstyrelsen har jeg heller ikke hørt om en fastsat grænse for, hvor hurtigt de maksimalt må køre - Der kører man jo oftest i lukket kolonne under udrykning, og der tilpasser man farten efter langsomste køretøj, som ofte kører omkring de 110 km/t.
Jeg syntes langsomme køretøjer under udrykning på motorvejen er irriterende, her må man køre 130km/t vedmindre andet er skiltet. Eller man må ligge bag et køretøj under udrykning (som man vist ikke lige må overhale). jeg har også oplevet ambulancer med 80km/t under udrykning på motorvejen.
Nå men det er heldigvis sjældent det sker.
Jeg ved faktisk ikke om man må overhale udrykningskøretøjer på motorvejen, der kører langsommere end den aktuelle fartbegrænsning... Personligt vil jeg mene at kan det gøres forsvarligt, så er det da bare udenom... Bare vi kan komme frem...

Hvis en ambulance kun har kørt 80km/t under udrykning, må der da have været en speciel grund til det, måske noget specialtransport... Ellers plejer de da ikke at snøvle sig frem i hvert fald...
Jeg tror aldrig jeg har haft så travlt at jeg syntes det var vigtigere end at jeg kunne holde afstand til en bil med blå blink, selvom den måske kørte langsommere end det tilladte.

Ambulancer der kører langsomt køre ofte med patienter med komplicerede brud på nakke og ryg og holder den hastighed da det erfaringsmæssigt er der der er mindst forstyrrelser, det kan selvfølgelig gå over hvis nogen mener deres eftermiddagsmøde er vigtigere end nogens liv og liiiige skal overhale.

EDIT: jeg tror jeg hørte det i radioen, engang for længe siden, hvor de forklarede hvad "langsomtkørende ambulance" betød i traffikmeldingerne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 15. sep 2019, 18:04

Timber skrev:
15. sep 2019, 16:43

Hvilken tanksprøjte er det? MAN?

Vores kan køre max 110-115km/t, og så skal den dælme også have tilløb til altså.. Og vi har 5000 liter med..
Jep, det er en gammel MAN, der tidligere var en tanktender, men nu er ombygget til tanksprøjte :thumbup:
Frøstrup - TSPR.jpg
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 15. sep 2019, 18:22

Arh Timber, ifølge en veninde så kræver det næsten medvind at få ambulancen op på 160 - hun vil vist nogle gange gerne have flere heste at gøre med. De får vist heller ikke nogen særlig køreuddannelse udover hvad der kræves for de forskellige kørekort osv.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 15. sep 2019, 19:02

Joffes skrev:
15. sep 2019, 18:04
Timber skrev:
15. sep 2019, 16:43

Hvilken tanksprøjte er det? MAN?

Vores kan køre max 110-115km/t, og så skal den dælme også have tilløb til altså.. Og vi har 5000 liter med..
Jep, det er en gammel MAN, der tidligere var en tanktender, men nu er ombygget til tanksprøjte :thumbup:
Frøstrup - TSPR.jpg
Ok... Man skal ikke tage fejl af de gamle MAN'er, de kan skam godt komme derud af. Den lånetankvogn vi havde fra Greve af, kørte vældigt fint til i hvert fald... Og tror så også det har noget med Hk og gearkasse at gøre... Vores er jo med automatgear og knapt så mange ponyer under hjelmen... :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. sep 2019, 19:04

DB89 skrev:
15. sep 2019, 18:22
Arh Timber, ifølge en veninde så kræver det næsten medvind at få ambulancen op på 160 - hun vil vist nogle gange gerne have flere heste at gøre med. De får vist heller ikke nogen særlig køreuddannelse udover hvad der kræves for de forskellige kørekort osv.
Hmm, det synes jeg lyder af "lidt".... Rygter hernede fra siger 180, men det er som sagt rygter... Og ved så heller ikke om de nye tudekasser er begrænsede...

Men nej, der er heller ingen køreuddannelse der...
M.v.h. Timber

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2019, 19:11

Timber skrev:
15. sep 2019, 19:04
DB89 skrev:
Hmm, det synes jeg lyder af "lidt".... Rygter hernede fra siger 180, men det er som sagt rygter... Og ved så heller ikke om de nye tudekasser er begrænsede...

De kører nødvendigvis heller ikke med samme motor, eller samme lygte setup, og begge dele har en del at sige ifht Vmax. Og så har det en del at sige om det er på speedo eller gps
Dem jeg har set svinger mellem at være en '13 CDI til '19 CDI altså lige fra 127hk til 190 hk i Tyskland er enkelte der står til salg pt, helt nede i '11 CDI altså lige knap over 110hk...

Dælme ikke meget til et køretøj som gerne ligger over 3500kg fuldt lastet :oops: øhm jeg mener selvfølgelig max 3500 kg ....

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. sep 2019, 19:29

Morten273 skrev:
15. sep 2019, 19:11
Timber skrev:
DB89 skrev:

De kører nødvendigvis heller ikke med samme motor, eller samme lygte setup, og begge dele har en del at sige ifht Vmax. Og så har det en del at sige om det er på speedo eller gps
Dem jeg har set svinger mellem at være en '13 CDI til '19 CDI altså lige fra 127hk til 190 hk i Tyskland er enkelte der står til salg pt, helt nede i '11 CDI altså lige knap over 110hk...

Dælme ikke meget til et køretøj som gerne ligger over 3500kg fuldt lastet :oops: øhm jeg mener selvfølgelig max 3500 kg ....
Jeg kan ikke huske hvilken model vi har stående hernede, må jeg indrømme... Men den ser da ud til at kunne komme rask derud af... Det samme med paramedicinbilen... :giggle:
M.v.h. Timber

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2019, 19:37

Timber skrev:
15. sep 2019, 19:29
Morten273 skrev:
15. sep 2019, 19:11
Timber skrev:
DB89 skrev:

Jeg kan ikke huske hvilken model vi har stående hernede, må jeg indrømme... Men den ser da ud til at kunne komme rask derud af... Det samme med paramedicinbilen... :giggle:
Især paramediciner bilerne kan være sjove :giggle: Aalborg havde en S6/RS6 på et tidspunkt. Der er et skide godt klip i et tv program jeg ikke kan huske hvad hedder, hvor først man ser en politibetjent køre 170-180 stykker og sige det er fuldstændig hjernedødt at køre så stærkt. Som i helt væk, og ingen dårligt nok politiet burde køre så stærkt.
Det næste klip er så fra Aalborg hvor de filmer speedometeret på Audien mens den runder 220-230 stykker :rolf:

En læge, havde Audi R8 som lægebil på fyn tilbage i 2007-2008 stykker.
Og en læge i storkbh havde en lamborghini. Se så er det sjovt at være læge :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. sep 2019, 19:48

Morten273 skrev:
15. sep 2019, 19:37
Især paramediciner bilerne kan være sjove :giggle: Aalborg havde en S6/RS6 på et tidspunkt. Der er et skide godt klip i et tv program jeg ikke kan huske hvad hedder, hvor først man ser en politibetjent køre 170-180 stykker og sige det er fuldstændig hjernedødt at køre så stærkt. Som i helt væk, og ingen dårligt nok politiet burde køre så stærkt.
Det næste klip er så fra Aalborg hvor de filmer speedometeret på Audien mens den runder 220-230 stykker :rolf:

En læge, havde Audi R8 som lægebil på fyn tilbage i 2007-2008 stykker.
Og en læge i storkbh havde en lamborghini. Se så er det sjovt at være læge :biggrin:
I forbindelse med et FUH hvor paramedicineren tog med ambulancen til sygehus, skulle en af gutterne køre bilen hjem til stationen.. Han sagde den gik ganske glimrende... :giggle:

Og de lægebiler fik de vist ikke ligefrem ros for, som jeg lige husker det..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 16. sep 2019, 09:53

Timber skrev:
15. sep 2019, 19:02

Ok... Man skal ikke tage fejl af de gamle MAN'er, de kan skam godt komme derud af. Den lånetankvogn vi havde fra Greve af, kørte vældigt fint til i hvert fald... Og tror så også det har noget med Hk og gearkasse at gøre... Vores er jo med automatgear og knapt så mange ponyer under hjelmen... :fun:
Helt enig - Den er med 6 gear manuelt højt og lavt, og med 4x4. Vi var blevet tilbudt at få en tidligere TSPR fra Hillerød, men da den ikke har 4x4, så takkede vi nej. Vi har så mange mudrede marker og moser, at vi er nødt til at have træk på alle aksler.
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 16. sep 2019, 15:31

Joffes skrev:
16. sep 2019, 09:53
Timber skrev:
15. sep 2019, 19:02

Helt enig - Den er med 6 gear manuelt højt og lavt, og med 4x4. Vi var blevet tilbudt at få en tidligere TSPR fra Hillerød, men da den ikke har 4x4, så takkede vi nej. Vi har så mange mudrede marker og moser, at vi er nødt til at have træk på alle aksler.
Vi savner også 4x4 en gang i mellem.. Specielt om vinteren...

Det hjælper selvfølgelig med spær på akslen, men rigtig 4x4 vil være at foretrække..
M.v.h. Timber

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 16. sep 2019, 19:38

Timber skrev:
DB89 skrev:

Der er også forskel på hvor hurtigt de må køre, dem der kører i region syd "mangler" noget lækkerhedsgrej, f.eks elektrisk indtræk af båre og "luksusbåre". De kan ikke godkendes til at køre 160 hvis de er for tunge, hvilket er et problem med de forholdsvis lange afstande, hvorimod dem der kører i København oftest ligger under for beredskabets vejledende grænser om maks hastighed i byen, og derfor ikke er så udfordrede på vægten.
Hvis man har behov for, at ambulancen kører 180, så skulle man have rekvireret en helikopter.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 16. sep 2019, 19:47

Martensit skrev:
16. sep 2019, 19:38
Timber skrev:
DB89 skrev:

Der er også forskel på hvor hurtigt de må køre, dem der kører i region syd "mangler" noget lækkerhedsgrej, f.eks elektrisk indtræk af båre og "luksusbåre". De kan ikke godkendes til at køre 160 hvis de er for tunge, hvilket er et problem med de forholdsvis lange afstande, hvorimod dem der kører i København oftest ligger under for beredskabets vejledende grænser om maks hastighed i byen, og derfor ikke er så udfordrede på vægten.
Hvis man har behov for, at ambulancen kører 180, så skulle man have rekvireret en helikopter.
Det er gamle rygter, så de nye biler kan sikkert kun køre 160.. Og de 180 var vist også et specialtilfælde hvor det skulle gå ekstra stærkt.

Men ja, helikopteren bliver da brugt hvis muligt...
M.v.h. Timber

Martensit
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Martensit » 17. sep 2019, 20:04

Timber skrev:
16. sep 2019, 19:47
Martensit skrev:
16. sep 2019, 19:38
Timber skrev:
DB89 skrev:

Det er gamle rygter, så de nye biler kan sikkert kun køre 160.. Og de 180 var vist også et specialtilfælde hvor det skulle gå ekstra stærkt.

Men ja, helikopteren bliver da brugt hvis muligt...
Jeg ved ikke om der er sat en begrænser i ambulancerne, jeg ved bare, at på det kursus jeg har været på i præ/interhospital transport, blev det nævnt, at der er en maks hastighed køretøjet er godkendt til ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv. Det afhænger af vægten, og så må regionen så prioritere hvilke opgaver de vil kunne løse med deres køretøjer, og hvor mange der skal til for at kunne leve op til ventetid osv. Man kan teoretisk set klare sig med færre køretøjer hvis hastigheden er højere.
Jeg vil heller ikke være afvisende over for, at de kan køre hurtigere, jeg har ihvertfald mødt en ambulanceredder der fortalte at han havde kørt de 140 km fra Sprogø til Rigshospitalet på omtrent 50 minutter, det giver ca. 170 i snit, med opbremsninger, accelerationer og københavnertrafik i sidste etape af turen er det ikke en helt dårlig hastighed for så stort et køretøj, med det in mente tror jeg absolut at der er nogen af dem der kan rende 180. (Jeg kan ikke huske om det skulle have været før der var en helikopter i Ringsted eller den bare var på tur til noget andet)

Jeg kan godt huske der var noget med en meget fin og hurtig Audi som lægebil i region Nordjylland, der var uenighed om hvem der skulle sørge for service på køretøjet med det resultat, at den pludselig slet ikke kunne bruges længere, den er jo dyr i drift hvis der skal laves hovedeftersyn for hver 7000km :freak:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 17. sep 2019, 23:21

100 Push ups at en ambulance (sprinter) ikke har rendt fra Sprogø til Rigshospitalet på 50 minutter, med 140 km som distance.
Det er en snitfart på 168 km/t.
Med tanke på der er bykørsel i sidste ende, bro anlæg der skal køres igennem, også selvom man tager sporet helt til højre. Og alt trafikken undervejs i et køretøj på cirka 3500 kg med formodentlig maksimalt 190hk, som ikke er lavet til at køre stærkt.

Selv hvis ambulancen har en topfart på 180 km/t, så er der en margin ned med 12 km/t.
Der er simpelthen ikke topfart nok til at indhente hvis blot man er nede på 100 km/t ganske få gange. Og de sidste 20 km må der slet ikke kunne forventes at holde i nærheden af 168 km/t som snit.

Mit bud er man har behov for en 220-230 km/t ish på toppen for at holde 170 km/t på den strækning

Tænker det er lidt som lystfisker historien om fisken der bliver større og større for hver gang.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. sep 2019, 13:12

Da jeg kørte i de orange biler i Herning for mange år siden, var vores primære vandtankvogn en treakslet mercedes med veksellad.

Den kørte cirka lige så godt som et rådent æg placeret midt i en stor sæk kartofler. Tyngdepunktet var simpelthen så højt med sådan en "vandcontainer" bagpå at det var mere end almindeligt spændende at køre i den.

Til gengæld var den så praktisk indrettet at den kun trak på en aksel, så gæt selv hvor ofte vi fik den kørt fast hvis vi var ude og slukke brand hos de grønne folk i græsset der havde skudt med lysspor...

Den bil kom jeg aldrig til at være gode venner med!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Martensit
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Martensit » 18. sep 2019, 17:36

Morten273 skrev:
17. sep 2019, 23:21
100 Push ups at en ambulance (sprinter)...
Jeg er helt enig. Måske har jeg ikke understreget hvor meget jeg tror fyren fiskede helleflynder i Sortedamssøen i sin fritid :blink:

Besvar