Vedr. ulovlig import og evt. sigtelse (hammer og fjedersæt)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Mullefar01
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Vedr. ulovlig import og evt. sigtelse (hammer og fjedersæt)

Indlæg af Mullefar01 » 20. sep 2019, 14:43

Har tidligere skrevet et indlæg vedr. en forsvundet pakke fra Ipscstore.eu, det viser sig nu at pakken er landet ved politiet og jeg er blevet ringet op omkring indholdet.

Det drejer sig om fjedersæt og ny hammer som frit kan købes i deres e-shop.

Har fået at vide at deres jurister vil undersøge sagen vedr. ulovlig import og evt. sigtelse.

Øv bøv er der nogen der har erfaring med dette?
Senest rettet af Lycon 20. sep 2019, 15:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold, ligesom tråden er flyttet til det korrekte forum.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Re: Vedr. ulovlig import og evt. sigtelse (hammer og fjedersæt)

Indlæg af Greyberd63 » 20. sep 2019, 15:54

Mullefar01 skrev:
20. sep 2019, 14:43
Har tidligere skrevet et indlæg vedr. en forsvundet pakke fra Ipscstore.eu, det viser sig nu at pakken er landet ved politiet og jeg er blevet ringet op omkring indholdet.

Har fået at vide at deres jurister vil undersøge sagen vedr. ulovlig import og evt. sigtelse.

Fordi du frit kan købe dele på en udenlandsk hjemmeside, gør jo ikke de dele automatisk lovlige i DK.

Kender ikke våbenloven nok til at vide om det du har købt skulle være ulovligt(men tvivler), har selv købt fjedresæt til colt 1911 hos brownells.de, uden problemer
men måske var jeg bare heldig, at de ikke tjekkede min pakke.

Mvh
Grey

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 20. sep 2019, 16:07

Da du har våbentilladelse, til det våben, du skal bruge delene til, så bør det gå glat. Der har været eksempler på folk, der har bestilt magasiner, til pistoler, og er blevet frifundet.

Men inden DU udtaler dig, så kan det være en idé, at få en advokat, indover
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 20. sep 2019, 17:10

Mullefar01 skrev:

Hammer og fjedre ville jeg ikke blive alt for nervøs over. Kan ikke se hvorfor det skulle være et problem.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 20. sep 2019, 17:18

Selvom ingen af de dele du nævner er tilladelseskrævende, så blev der lavet en ændring i loven på et tidspunkt, der nok gør, at delene kræver indførselstilladelse.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 20. sep 2019, 17:18

Chrstn_Olsen skrev:
20. sep 2019, 17:10
Hammer og fjedre ville jeg ikke blive alt for nervøs over. Kan ikke se hvorfor det skulle være et problem.
Nææ men igen, der var heller ikke nogen af os der havde fantasi til at forestille os at det skulle blive et problem at importere en dolk med et hul i skeden. :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Mullefar01
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mullefar01 » 20. sep 2019, 17:52

[2).dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet.

Svært at definere, men vil nu ikke mene fjedre og hammer som hverken specielt eller modificeret dele.

Det var nemmere hvis det så var oplyst som ingen våbendele eller reservedele 😔

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Martin G » 20. sep 2019, 18:39

Mullefar01 skrev:
20. sep 2019, 17:52
[2).dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet.

Svært at definere, men vil nu ikke mene fjedre og hammer som hverken specielt eller modificeret dele.

Det var nemmere hvis det så var oplyst som ingen våbendele eller reservedele 😔
Joo jeg vil jo mene at en hammer er både speciel og væsentlige for anvendelsen af våbnet.

Personligt går jeg med både livrem og seler, så havde hellere sendt en importansøgning ind bare for at være sikker
“Der var et egern!”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 20. sep 2019, 21:12

Rooolig nu. Det er helt ligegyldigt om fjeder og hammer er omfattet af §1 eller ej. De er helt sikkert omfattet af § 2 Stk. 3 hvorefter de må indføres uden tilladelse sådan som JRexA skriver ovenfor:
Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.
Det var den bestemmelse der fik en bruger herinde frikendt for ulovlig import af et magasin.

Så tag det helt roligt, enhver forsvarsadvokat kan få dig frikendt hvis du overhovedet bliver sigtet. Der er domspraksis på området.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 20. sep 2019, 21:27

Ellers kan man jo bestille hos brownells.dk som dermed står med samtlige lov ting som jeg lige
Gjort idag med håb om at få en gammel .22 pistol til at være til at stole på igen
Problem solved
Og jeg har IKKE personlig interesse i firmaet udover nemheden i det :biggrin:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 20. sep 2019, 22:27

Mullefar01 skrev:

Det er tankevækkende at vi de sidste mange år har bevæget vores lovgivning i retning af de lande vi normale ikke deler noget moralsk og demokratisk tankegods med..Dog må man nok erkende at embedspersoner hvorhen de befinder sig, gerne vil gøre det så 'godt' og 'sikkert' for den stat de arbejder for...og 'hovedfjenden' altid er borgerne,-som man altid skal have en mistanke imod, tiltænke, og irettesætte når enhver mulighed byder sig,-loven skal ligefrem indrettes efter denne opfattelse...
https://www.wsj.com/articles/FedEx-pilo ... ?mod=rsswn

og forresten bare rolig, de fleste skrider fra den butik når de har fået noget erfaring (har familie medlem der blev forsvarsadvokat fra netop Politiet) https://www.berlingske.dk/danmark/mens- ... frister-og

Du skal nok bare trækkes et par måneder..... De kan vælge at lade dig gå, men de vil nok prøve at sigte dig, hvilket betyder at sagen så kommer i retten (fordi du ikke vil betale en bøde), derefter så kommer der nok et påtalefrafald fordi der er domsafsigelser der frikender dig...Alle har gjort deres arbejde for skatten og velfærdsstaten... :-)

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 21. sep 2019, 07:49

Mullefar01 skrev:

Der er en del tråde herinde der omhandler folk der bliver sigtet for div. Start med at læse dem, det skulle gerne give et indtryk af hvor du står.
Undlad at udtale dig til politiet hvis/når de ringer!
Jeg ved ikke hvor meget du har sagt indtil videre men undlad helt at tale med dem, indtil du har drøftet det med en advokat!

Mullefar01
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mullefar01 » 4. okt 2019, 07:06

Opfølgning.

Sidste uge blev jeg igen kontaktet af politiet der meget forstående omkring min fortolkning af våbenloven og den forvirring det skabte, kunne oplyste mig at de også internt havde diskuteret definitionen af paragraffen og herefter indstillet negativt til juristerne om at fortsætte med en sigtelse.

I dag ringende de så op med endeligt svar at deres jurister også droppede sagen.

Fremadrettet ville de ikke behandle dele som fjedre, hammer og småt tilbehør (tænker små reservedele)
som ulovligheder ☺️

Super positiv oplevelse af politiets håndtering.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. okt 2019, 08:34

Mullefar01 skrev:
4. okt 2019, 07:06
Opfølgning.

Sidste uge blev jeg igen kontaktet af politiet der meget forstående omkring min fortolkning af våbenloven og den forvirring det skabte, kunne oplyste mig at de også internt havde diskuteret definitionen af paragraffen og herefter indstillet negativt til juristerne om at fortsætte med en sigtelse.

I dag ringende de så op med endeligt svar at deres jurister også droppede sagen.

Fremadrettet ville de ikke behandle dele som fjedre, hammer og småt tilbehør (tænker små reservedele)
som ulovligheder ☺️

:numberone: :rock: :razz: :thumbup: :rock:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 5. okt 2019, 20:13

Langenge skrev:
4. okt 2019, 08:34
Mullefar01 skrev:
4. okt 2019, 07:06
Opfølgning.

som ulovligheder ☺️

:numberone: :rock: :razz: :thumbup: :rock:
Kan du venligst få det på skrift, det vil sikre at der er en ensartet fortolkning for alle i fremtiden.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 6. okt 2019, 09:24

... få det på skrift, det vil sikre at der er en ensartet fortolkning for alle i fremtiden.
Og præmien for dagens mest optimistiske indslag går til Overtroldmand :smile: .

Selvfølgelig vil det være fint med en skriftlig afgørelse fra politiet, men det betyder bare ikke at alle problemer af denne art er løst. Enhver emsig politimand vil kunne forsøge at overbevise sin anklagemyndighed om, at afgørelsen i "Mullefar- sagen" er forkert, så enhver af os risikerer at havne i samme situation. Der er jo som sagt domspraksis på området, men det frelste ikke Mullefar fra besvær.

Efter min mening er der kun én vej igennem denne type problemer: Vi må stå sammen og hjælpe hinanden. Det kan selvfølgelig ske på et forum som dette, men der skal også være hjælp at hente i vore foreninger. Jeg er medlem af både DJ og DGI-Skydning, og jeg har da i hvert fald set DJ yde juridisk bistand til medlemmer som kom i klemme.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar