Hej NVF
Jeg er løbet ind i et problem, jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med.
I forbindelse med fornyelse af min våbentilladelse til min halvautomatiske salonriffel (Anschütz, model 520/61), har Politiets Administrative Center sendt mig et brev, hvori de beder mig om yderligere oplysninger.
Riflen har stor affektionsværdi for mig, da jeg har arvet den fra min afdøde far, og det første våben, jeg lærte af skyde med. Jeg fik den registreret 1. gang i mit navn i 2004, og fik fornyet våbentilladelsen igen i september 2009. Det er den tilladelse de nu ikke bare sådan lige vil forny.
Jeg er bekendt med, at Politiet har strammet gevaldigt op m.h.t. halvautomatiske rifler i kaliber 5,56 mm., men at de stiller sig på bagbenene for en så lille kaliber, havde jeg ikke lige set komme….
Mit brev til dem skal som minimum indeholde (citat:)
# Information om, hvor jeg skal benytte den halvautomatiske riffel til jagt.
# Information om, hvilke vildarter, jeg skal jage.
Bemærk i den forbindelse at regulering af rågeunger kræver dispensation fra Naturstyrelsen.
# En beskrivelse af våbnets ladesystem og kaliber.
# En begrundelse for mit valg af våbentype, herunder en begrundelse for, hvorfor jeg har behov for at
skulle anvende en halvautomatisk riffel i stedet for en riffel, der ikke er halvautomatisk.
Såfremt mit valg er begrundet i en varig fysisk funktionsnedsættelse, der har indflydelse på min
skudafgivelse under jagt, skal jeg endvidere vedlægge en lægeerklæring, der belyser det helbredsmæssige
forhold. Eventuel udgift til en lægeerklæring skal afholdes af mig.
Da jeg udfyldte den elektroniske formular i.f.m. våbenfornyelsen, oplyste jeg, at riflen skulle bruges til regulering og jagt i udlandet.
Jeg er medlem af Danmarks Jægerforbund og overvejer at kontakte deres jurister og forelægge sagen for dem.
Håber der er nogen herinde, der har styr på våbenloven, og ved hvad man skal oplyse, for at få lov til at beholde sin riffel.
Med venlig hilsen
S&W
Manglende oplysninger ifm. fornyelse af halvautomatisk kaliber .22
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: Manglende oplysninger ifm. fornyelse af halvautomatisk kaliber .22
Med mindre det er fordi du har tilladelse til en anden halvautomatisk riffel i kaliber .22LR (eller mere end en i centraltændt kaliber), så skal du regne med at det er en form sag at få tilladelsen igennem hvis du angiver regulering af rågeunger som årsag. Politiet har ikke lovhjemmel til at bede om dokumentation i den forbindelse.
Det udbedte høringssvar er åbenbart blevet standard ifm. indhentning og fornyelse af tilladelse til halvautomatiske rifler. Det baserer sig på Våbencirkulærets §19 hvor formuleringen "særlige omstændigheder", hos politiet, har givet anledning til en pludselig praksisændring, som involverer både høringssvar samt begrænsninger på antal og hvilke kalibre som tillades. Dette på trods af at formuleringen ikke er ny. Det er i sig selv tankevækkende - men det er der allerede flere tråde om herinde.
Så for at gøre det nemt for dig selv, skal du blot svare så fyldestgørende som muligt på de fremsendte spørgsmål - og så bør du ikke opleve yderligere hindringer. Men, under alle omstændigheder må du meget gerne holde os opdateret her i tråden.
Det udbedte høringssvar er åbenbart blevet standard ifm. indhentning og fornyelse af tilladelse til halvautomatiske rifler. Det baserer sig på Våbencirkulærets §19 hvor formuleringen "særlige omstændigheder", hos politiet, har givet anledning til en pludselig praksisændring, som involverer både høringssvar samt begrænsninger på antal og hvilke kalibre som tillades. Dette på trods af at formuleringen ikke er ny. Det er i sig selv tankevækkende - men det er der allerede flere tråde om herinde.
Så for at gøre det nemt for dig selv, skal du blot svare så fyldestgørende som muligt på de fremsendte spørgsmål - og så bør du ikke opleve yderligere hindringer. Men, under alle omstændigheder må du meget gerne holde os opdateret her i tråden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Vil lige indskyde at “Bemærk i den forbindelse at regulering af rågeunger kræver dispensation fra Naturstyrelsen.” er decideret løgn!
Det der kræves er at den person der indsender reguleringsskemaet(hvilket er grundejeren, ikke den der har jagtretten), skal krydse af i feltet “der må benyttes halvautomatisk salonriffel til reguleringen”.
At politiets bemærkning derudover indirekte er formuleret så man skulle tro at det kræver en konkret adgang til regulering at opnå tilladelsen er helt ude i hampen.
Hilsen Kenneth
Det der kræves er at den person der indsender reguleringsskemaet(hvilket er grundejeren, ikke den der har jagtretten), skal krydse af i feltet “der må benyttes halvautomatisk salonriffel til reguleringen”.
At politiets bemærkning derudover indirekte er formuleret så man skulle tro at det kræver en konkret adgang til regulering at opnå tilladelsen er helt ude i hampen.
Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Jeg tror jeg ville bede dem om hvilken lov, bekendtgørelse eller cirkulære der understøtter PAC i at bede om disse oplysninger ifb. med en våbentilladelse, idet man jo netop udfylder alle relevante data ifb med søgning af tilladelse eller fornyelse.S&W skrev: ↑22. sep 2019, 10:56Hej NVF
Jeg er løbet ind i et problem, jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med.
I forbindelse med fornyelse af min våbentilladelse til min halvautomatiske salonriffel (Anschütz, model 520/61), har Politiets Administrative Center sendt mig et brev, hvori de beder mig om yderligere oplysninger.
Riflen har stor affektionsværdi for mig, da jeg har arvet den fra min afdøde far, og det første våben, jeg lærte af skyde med. Jeg fik den registreret 1. gang i mit navn i 2004, og fik fornyet våbentilladelsen igen i september 2009. Det er den tilladelse de nu ikke bare sådan lige vil forny.
Jeg er bekendt med, at Politiet har strammet gevaldigt op m.h.t. halvautomatiske rifler i kaliber 5,56 mm., men at de stiller sig på bagbenene for en så lille kaliber, havde jeg ikke lige set komme….
Mit brev til dem skal som minimum indeholde (citat:)
# Information om, hvor jeg skal benytte den halvautomatiske riffel til jagt.
# Information om, hvilke vildarter, jeg skal jage.
Bemærk i den forbindelse at regulering af rågeunger kræver dispensation fra Naturstyrelsen.
# En beskrivelse af våbnets ladesystem og kaliber.
# En begrundelse for mit valg af våbentype, herunder en begrundelse for, hvorfor jeg har behov for at
skulle anvende en halvautomatisk riffel i stedet for en riffel, der ikke er halvautomatisk.
Såfremt mit valg er begrundet i en varig fysisk funktionsnedsættelse, der har indflydelse på min
skudafgivelse under jagt, skal jeg endvidere vedlægge en lægeerklæring, der belyser det helbredsmæssige
forhold. Eventuel udgift til en lægeerklæring skal afholdes af mig.
Da jeg udfyldte den elektroniske formular i.f.m. våbenfornyelsen, oplyste jeg, at riflen skulle bruges til regulering og jagt i udlandet.
Jeg er medlem af Danmarks Jægerforbund og overvejer at kontakte deres jurister og forelægge sagen for dem.
Håber der er nogen herinde, der har styr på våbenloven, og ved hvad man skal oplyse, for at få lov til at beholde sin riffel.
Med venlig hilsen
S&W
Jeg tror jeg personligt vil søge om fornyelse af min halvautomat 24 mdr før den udløber, det giver mig tid til at bruge alle de midler i skuffen uden tilladelsen udløber i mellemtiden, hvilket jo netop er det bagstop PAC udnytter såfremt man ikke får en ny tilladelse.
- S&W
- Bronze Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 4 times
Tak for jeres svar
Jeg kan oplyse, at det er min eneste halvautomat på jagttegn. Har et par 9 mm. pistoler registreret på SKV.
Jeg prøver i første omgang at svare pænt på deres spørgsmål, og håber at det ’blot’ er ny praksis, at man skal udfylde et ekstra ’oplysningsskema’ når det drejer sig om halvautomater, uanset kaliber.
…og ja, det virker fjollet at skulle gentage sig selv og endnu engang oplyse div. data, som jeg indgav allerede ved min anmodning om fornyelse af våbentilladelsen
”Erindring om fornyelse af våbentilladelse m.v.” fra Rigspolitiet er dateret d. 6. august og jeg indsendte min elektroniske ansøgning d. 9. august, så jeg var i god tid…troede jeg
Torsdag d. 12. september modtog jeg så et brev i min e-Boks fra Politiets Administrative Center, hvori de oplyser mig om, at de ”mangler oplysninger ifm. min ansøgning om en halvautomatisk riffel”
Jeg har fået 3 uger til at svare på deres brev, dvs. inden d. 3. oktober. Min eksisterende våbentilladelse til riflen udløb d. 7. september!!
Fortsat go’ aften
Jeg kan oplyse, at det er min eneste halvautomat på jagttegn. Har et par 9 mm. pistoler registreret på SKV.
Jeg prøver i første omgang at svare pænt på deres spørgsmål, og håber at det ’blot’ er ny praksis, at man skal udfylde et ekstra ’oplysningsskema’ når det drejer sig om halvautomater, uanset kaliber.
…og ja, det virker fjollet at skulle gentage sig selv og endnu engang oplyse div. data, som jeg indgav allerede ved min anmodning om fornyelse af våbentilladelsen
”Erindring om fornyelse af våbentilladelse m.v.” fra Rigspolitiet er dateret d. 6. august og jeg indsendte min elektroniske ansøgning d. 9. august, så jeg var i god tid…troede jeg

Torsdag d. 12. september modtog jeg så et brev i min e-Boks fra Politiets Administrative Center, hvori de oplyser mig om, at de ”mangler oplysninger ifm. min ansøgning om en halvautomatisk riffel”
Jeg har fået 3 uger til at svare på deres brev, dvs. inden d. 3. oktober. Min eksisterende våbentilladelse til riflen udløb d. 7. september!!

Fortsat go’ aften
Si vis pacem, para bellum
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis du har svaret "hurtigt og rettidigt" (som du har) og de har smølet, så kan de ikke komme efter dig for at have den. Men lad være med at slæbe rundt på den med udløbet tilladelse.
Hvad du har af hhv jagt- og SKV-våben kommer ikke hinanden ved.
På nær på et punkt: Våben fra begge steder tæller med i "10/25-reglen", hvor både pistoler, haglgeværer med høj magasinkapacitet og den grumme lille .22'er tæller med i samme dynge af "maksimalt 10 særligt farlige våben" og i den totale legetøjssum af våben (25) før kravene til opbevaring strammes.
Hvad du har af hhv jagt- og SKV-våben kommer ikke hinanden ved.
På nær på et punkt: Våben fra begge steder tæller med i "10/25-reglen", hvor både pistoler, haglgeværer med høj magasinkapacitet og den grumme lille .22'er tæller med i samme dynge af "maksimalt 10 særligt farlige våben" og i den totale legetøjssum af våben (25) før kravene til opbevaring strammes.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Er fejlen ikke at du ikke har skrevet råge regulering på ansøgningen ?
Jeg fik min uden det mindste.
Jeg fik min uden det mindste.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg sætter pengene på dette. Jeg blev ringet op og spurgt om at jeg havde valgt regulering, men ikke skrevet hvad. Så spurgte hun hvad jeg skulle regulere, så sagde jeg råger, hvorefter hun sagde "Fint, jeg sender den i dag".
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- S&W
- Bronze Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 4 times
Hej Alle....
Lige for at afslutte sagen.
Jeg skrev et pænt brev til Etaten, hvori jeg forklarede at jeg skulle bruge riflen til jagt på småvildt i udlandet og regulering af rågeunger i DK, samt at der var tale om et våben med stor affektionsværdi for mig.
I dag modtog jeg så min tilladelse for de næste 10 år....
Tak for alle jeres input
Mvh. S&W

Lige for at afslutte sagen.
Jeg skrev et pænt brev til Etaten, hvori jeg forklarede at jeg skulle bruge riflen til jagt på småvildt i udlandet og regulering af rågeunger i DK, samt at der var tale om et våben med stor affektionsværdi for mig.
I dag modtog jeg så min tilladelse for de næste 10 år....

Tak for alle jeres input
Mvh. S&W
Si vis pacem, para bellum