Foreningsvåben med til Sverige - hvilke dokumenter ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Foreningsvåben med til Sverige - hvilke dokumenter ?

Indlæg af SBO » 25. sep 2019, 11:11

Et medlem i vores forening skal til stævne i Sverige og skal derfor have en af foreningens pistoler med, samt ammunition.

Udover han husker medlemskort, billede ID og invitation til stævnet, er det så nok at han får en transporttilladelse og anmelder det til Tullverket ?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Re: Foreningsvåben med til Sverige - hvilke dokumenter ?

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2019, 11:21

Ja og nej.

Ja i forhold til Sverige er det nok med Tullverket :thumbup:

Nej i forhold til Danmark. Her skal skal det registreres at du tager et våben ud af Danmark og senere med tilbage igen :thumbdown:

Normalt har man bare er EU våbenpas.. men der er måske lidt omfattende.

Man kan også holde ind ved tolden inden man køre ud af landet, udfylde nogle papirer og få dem stemplet, det samme gør man så når man kommer hjem igen.

Det eneste jeg kan være i tvivl om er, om låneren kan lave og skrive under på papirerne, eller om det skal være ejeren (i dette tilfælde formanden/bestyrelsen i foreningen)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. sep 2019, 11:37

Ras.Killing skrev:
25. sep 2019, 11:21
Nej i forhold til Danmark. Her skal skal det registreres at du tager et våben ud af Danmark og senere med tilbage igen :thumbdown:

Man kan også holde ind ved tolden inden man køre ud af landet, udfylde nogle papirer og få dem stemplet, det samme gør man så når man kommer hjem igen.
Den midlertidige udførselserklæring jeg har set (og fået stemplet hos tolden) gælder kun ved rejse udenfor EU. Sverige er i EU.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2019, 11:54

Mapzter skrev:
25. sep 2019, 11:37
Ras.Killing skrev:

Den midlertidige udførselserklæring jeg har set (og fået stemplet hos tolden) gælder kun ved rejse udenfor EU. Sverige er i EU.
De har begge dele :thumbup: men du skal under alle omstændigheder deklarere det, når du tager et våben med ud af DK - og tilbage igen. Altså hvis man ikke har våbnet i et EU pas.

CED9CFFC-2F61-4E90-8EF1-9D514E446638.jpeg
252ABC88-BF2D-414D-BFD8-5B3F392ABE8D.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 165 times

Indlæg af Greyberd63 » 25. sep 2019, 12:19

Ras.Killing skrev:
Ja og nej.

Det eneste jeg kan være i tvivl om er, om låneren kan lave og skrive under på papirerne, eller om det skal være ejeren (i dette tilfælde formanden/bestyrelsen i foreningen)
Bare lige for en god ordens skyld, Sverige er ikke med i EU våbenpas ordningen, så du skal benytte Tullverket, som Ras. Kil. siger
Der beder de om tilladelses nummer, hvor jeg bruger min SKV2, ved ikke om transport tilladelser har et entydigt nummer, som kan benytte i stedet.
Jeg plejer at tage invitationen vedrørende stævnet med også, sikkert ikke nødvendigt, men bare for en sikkerheds skyld.

Der er jo grænse kontrol på svensk side, når de spørger mig hvad jeg skal, siger jeg blot " besøge venner", eller på camping.

Hvis de skulle spørge direkte om jeg har våben i bilen, så ville jeg svare Ja

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2019, 12:41

Greyberd63 skrev:
25. sep 2019, 12:19
Ras.Killing skrev:
Ja og nej.

Bare lige for en god ordens skyld, Sverige er ikke med i EU våbenpas ordningen, så du skal benytte Tullverket, som Ras. Kil. siger
Der beder de om tilladelses nummer, hvor jeg bruger min SKV2, ved ikke om transport tilladelser har et entydigt nummer, som kan benytte i stedet.
Jeg plejer at tage invitationen vedrørende stævnet med også, sikkert ikke nødvendigt, men bare for en sikkerheds skyld.

Der er jo grænse kontrol på svensk side, når de spørger mig hvad jeg skal, siger jeg blot " besøge venner", eller på camping.

mvh
grey

Og for en anden god ordens skyld :biggrin: så skal passet, i dette tilfælde, bruges som tilladelse til at tage våbnet med ud af DK.

Med andre ord, det har intet med Sverige at gøre :thumbup:

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 165 times

Indlæg af Greyberd63 » 25. sep 2019, 12:47

Ras.Killing skrev:
25. sep 2019, 12:41
Greyberd63 skrev:
25. sep 2019, 12:19
Ras.Killing skrev:
Ja og nej.

mvh
grey

Og for en anden god ordens skyld :biggrin: så skal passet, i dette tilfælde, bruges som tilladelse til at tage våbnet med ud af DK.

Med andre ord, det har intet med Sverige at gøre :thumbup:
Ja sådan læste jeg også hvad du skrev :smile: , skrev blot det med EU våben pas, da der er mange der ikke ved det, det er sgu også uforståligt
og giver faktisk udfordringer i forhold til større internationale stævner, med deltagere udenfor Norge og Danmark

Mvh
Grey

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Leadbyte » 25. sep 2019, 12:51

det kan godt være jeg ikke kan læse indenad , men står der ikke i den vejledning at deklarationen kun skal anvendes ved udførsel i de tilfælde at danmark fungerer som EU ydre grænse... da sverige er med i EU skal den vel ikke bruges?

dvs. de danske myndigheder skal ikke informeres, men de svenske skal via Tullverket's formular?
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2019, 13:18

Leadbyte skrev:
25. sep 2019, 12:51
det kan godt være jeg ikke kan læse indenad , men står der ikke i den vejledning at deklarationen kun skal anvendes ved udførsel i de tilfælde at danmark fungerer som EU ydre grænse... da sverige er med i EU skal den vel ikke bruges?

dvs. de danske myndigheder skal ikke informeres, men de svenske skal via Tullverket's formular?
Korrekt! Og nedenunder står der:
Jægere og konkurrenceskytter med bopæl i Danmark kan dog også benytte deklarationen ved ind- og udførelse fra EU-lande i stedet for et europæisk våbenpas.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 25. sep 2019, 17:55

Tak for input !

Så som jeg forstår det i skriver, så skal vi også lave den der ud- og indførsels erklæring, samt køre til et Toldekspeditionskontor for at få det stemplet, både når vi kører ud og ind af DK? WTF !

Er der virkeligt nogen der gør det, som i; det har jeg aldrig hørt om før.... Gør i andre det ?

Sidste år vi var derovre blev vi stoppet da vi kom til Sverige, og ham jeg havde med havde sørme glemt både Pas og Kørekort (selvom jeg havde spurgt om han havde husket det, inden vi kørte). Karlsson skældte en masse ud over det, spurgte hvad vi så skulle hinsidans. Da vi forklarede at vi skulle til stævne spurgte han om vi så også havde våben med og om vi havde deklareret på Tullverket, og vi svarede JA ! Og så fik vi lov at køre, han gad end ikke se papirer på våbene.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2019, 18:06

Der er en grund til at vi bruger våbenpasset :biggrin: det er meget nemmere.

Jeg har været i Sverige med en jagtriffel som ikke var i mit pas. Der lavede jeg bare en deklarationen ved tolderne i Kastrup. Det var nu enkelt nok.

Hvis du f.eks er jægere og skal til udlandet med jagtriffel/lyddæmper, så er du nød til at lave samme nummer, da lyddæmperen ikke kan skrives i våbenpasset.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 81 times
Been thanked: 758 times

Indlæg af Flugteren » 25. sep 2019, 18:06

SBO skrev:
25. sep 2019, 17:55
Tak for input !

Så som jeg forstår det i skriver, så skal vi også lave den der ud- og indførsels erklæring, samt køre til et Toldekspeditionskontor for at få det stemplet, både når vi kører ud og ind af DK? WTF !

Er der virkeligt nogen der gør det, som i; det har jeg aldrig hørt om før.... Gør i andre det ?

Sidste år vi var derovre blev vi stoppet da vi kom til Sverige, og ham jeg havde med havde sørme glemt både Pas og Kørekort (selvom jeg havde spurgt om han havde husket det, inden vi kørte). Karlsson skældte en masse ud over det, spurgte hvad vi så skulle hinsidans. Da vi forklarede at vi skulle til stævne spurgte han om vi så også havde våben med og om vi havde deklareret på Tullverket, og vi svarede JA ! Og så fik vi lov at køre, han gad end ikke se papirer på våbene.
Jeg gør det, når jeg har lyddæmpere og våben, der ikke står i mit våbenpas, med derover. Det er lovpligtigt og tager ca. 10 minutter fra du kører af motorvejen til du er på motorvejen igen.

Er sandsynligheden for at blive stoppet og blive kontrolleret, om papirarbejdet er i orden, særlig høj? Nej.

Er det lovpligtigt at gøre? Ja.

Besvar