lov om natkikkert. ( bruges som spotter)
-
- Newbie
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 1 time
lov om natkikkert. ( bruges som spotter)
ja spørgsmålet siger sig selv.. Har en Armasight Vampire…
Har længe tænkt om man må gå ud og bruge den som spotter, Hvis man nu er ude og kigge efter dyr når det er mørkt. Hvor den IKKE er monteret på riffel men blot er håndholdt..
Nogen som kender reglerne inden for dette? Syntes ikke jeg kan finde noget brugbart på området.
Mvh Christian
Har længe tænkt om man må gå ud og bruge den som spotter, Hvis man nu er ude og kigge efter dyr når det er mørkt. Hvor den IKKE er monteret på riffel men blot er håndholdt..
Nogen som kender reglerne inden for dette? Syntes ikke jeg kan finde noget brugbart på området.
Mvh Christian
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Re: lov om natkikkert. ( bruges som spotter)
Dur ikke. Som jeg forstod det i sin tid - da jeg ville købe en anden Gen3 kikkert til brug ved jagt - så er den blotte tilstedeværelse af natkikkert sammen med våben, kriminel. Ihvertfald inden for landets grænser.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
Spejlhjerne af Guds nåde!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 967 times
- Kontakt:
Som i, du har slet ikke riflen med og er bare på fuglekiggertur?Nicecvl skrev: ↑6. okt 2019, 18:38ja spørgsmålet siger sig selv.. Har en Armasight Vampire…
Mvh Christian
Ja, det må du gerne, du må ikke bruge den til jagt i Danmark, hvis du ikke har riflen med er du ikke på jagt.
Har du riflen med er den slags grej forbudt, både sigter og spottere (undtaget herfra er en dispensation fra naturstyrelsen ift regulering af invasive arter).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
våbenloven §1-10 siger det helt klart
citat:
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859
citat:
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Mvh
AHL
AHL
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg tror det der spørges til er anvendelse af den som håndkikkert/spotter. Og her skal svaret findes i jagtloven hvis man er på jagt, ellers er anvendelsen af håndholdt lysforstærknings udstyr ikke reguleret.A H Larsen skrev: ↑7. okt 2019, 08:09våbenloven §1-10 siger det helt klart
citat:
Men du har selvfølgelig ret i at dimsen stadig kræver tilladelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Det gør jo sagen soleklar. Alene det at de er konstrueret til montering på et skydevåben gør dem ulovlige!A H Larsen skrev: ↑7. okt 2019, 08:09våbenloven §1-10 siger det helt klart
citat:
Peter
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Der bliver ikke spurgt til besiddelse. OP fortæller han har en Armasight Vampire, den er tilladelseskrævende, lad os gå ud fra han har styr på den del og har tilladelse! (Så det er noget sludder de er ulovlige, de er tilladelseskrævende, lige som en masse andre ting i våbenloven, inkl alle de våben du har Peter).PSindrup skrev: ↑7. okt 2019, 09:58Det gør jo sagen soleklar. Alene det at de er konstrueret til montering på et skydevåben gør dem ulovlige!A H Larsen skrev: ↑7. okt 2019, 08:09våbenloven §1-10 siger det helt klart
citat:
Peter
Det OP spørger om (tror jeg), er om han må bruge en natsigte, som han har tilladelse til, til fuglekiggeri uden at have våben med. Jeg mener "JA!" det brugen af dem, kun er begrænset ift jagtloven og jagt, ikke brugen generelt.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
- Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 38 times
Er det bare mig der opfatter spørgsmålet anderledes? Jeg tror der bliver spurgt til om et, i øvrigt lovligt erhvervet, natsigte må pilles af riflen og så bruges til at glo på dyr med når man for eksempel er ude og lufte hunde en sen aften time. Altså i ikke jagtsituationer.
Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være ulovligt, men jeg ved det ikke.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg opfatter det på samme måde og er enig i at det er lovligt.Kortmentyk skrev: ↑7. okt 2019, 10:28Er det bare mig der opfatter spørgsmålet anderledes? Jeg tror der bliver spurgt til om et, i øvrigt lovligt erhvervet, natsigte må pilles af riflen og så bruges til at glo på dyr med når man for eksempel er ude og lufte hunde en sen aften time. Altså i ikke jagtsituationer.
EDIT: Men måske OP kunne komme på banen igen så vi ikke skal sidde og gætte :-)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Lad os være mere præcise. Den er ikke ulovlig, den er tilladelseskrævende. Det er kun ulovligt at beside den uden den nødvendige tilladelse. Ellers ender vi med at antage at alle vores våben er ulovlige.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Hvis det er dette trådstarter spørger om, så er anvendelse af elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet forbudt, uanset om der er tale om eks. et termisk- eller restlysforstærkende sigtemiddel eller en ditto spotter.
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber skrev:§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
1) mynder eller hunde af mynderacen,
2) elektronisk udstyr til gengivelse af lyd,
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller
4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Ja, når man går på jagt jvf "Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber".Agamemnon skrev: ↑7. okt 2019, 14:42Hvis det er dette trådstarter spørger om, så er anvendelse af elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet forbudt, uanset om der er tale om eks. et termisk- eller restlysforstærkende sigtemiddel eller en ditto spotter.
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber skrev:§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller
Hvis man går tur med hunden uden at have jagtvåben med, så er man ikke på jagt og så må man kigge på fugle med hvad som helst.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Helt enig.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2019, 14:48Ja, når man går på jagt jvf "Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber".Agamemnon skrev: ↑7. okt 2019, 14:42Hvis det er dette trådstarter spørger om, så er anvendelse af elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet forbudt, uanset om der er tale om eks. et termisk- eller restlysforstærkende sigtemiddel eller en ditto spotter.
Hvis man går tur med hunden uden at have jagtvåben med, så er man ikke på jagt og så må man kigge på fugle med hvad som helst.
Kunne bare ikke helt tyde om det var den ene eller den anden situation, som trådstarter spurgte til.
Derfor ovenstående henvisning.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Newbie
jamen har tilladelse og alle de formelle ting på plads... har IKKE gevær med eller andre våben... Kun natkikkerten.
Så det er slet ikke jagt relateret... Kun for at kigge på dyr de sene aften timer..
Håber det gælder ind i gætteriet...
Så det er slet ikke jagt relateret... Kun for at kigge på dyr de sene aften timer..
Håber det gælder ind i gætteriet...
-
- Newbie
Helt rigtigt forstået.Kortmentyk skrev: ↑7. okt 2019, 10:28Er det bare mig der opfatter spørgsmålet anderledes? Jeg tror der bliver spurgt til om et, i øvrigt lovligt erhvervet, natsigte må pilles af riflen og så bruges til at glo på dyr med når man for eksempel er ude og lufte hunde en sen aften time. Altså i ikke jagtsituationer.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Cool, så mener jeg som sagt bare du kan kigge løs.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor