Slettet bruger skrev: ↑4. nov 2019, 00:05
I princippet kan vi (jeg) så konkludere (udfra min uprofessionelle tolkning) at man må nedlægge vildt med luft riffel da et riffeltegn ikke er nødvendigt da en stor luftriffel ikke falder indenfor stk 6 og et riffel tegn er derfor ikke nødvendigt da 1 linje i §25 skriver at nedlæggelse af vildt kun er lovligt med jagtriffel hvis man har riffeltegn... Og det definerer de så i stk 6 som en centraltændt kaliber. Og man behøver det kun til jagt rifler der er centraltændte.
Altså hvis du har fx en 12.7 luftriffel så er der ikke krav om at have riffel tegn jf §25 første linje for at nedlægge vildt med den. Da den netop ikke falder under kravene for §25 stk 6 der henviser til at en jagtriffel er en riffel med centraltænding.
Som jeg læser det så betyder det faktisk at alle rifler med randtænding eller bare andet end centraltænding, kan bruges til at nedlægge vildt uden et riffeltegn. Forudsat alle andre love overholdes.
Hvis så bare din 12.7 luftriffel overholder energi kravene så er du vist lovlig. (hvis du har et jagttegn og har alle de krav til at gå på jagt iorden som loven ellers for skriver men som denne tråd ikke har behandlet.
Præcis DÉR rammer du hovedet på sømmet..
For JA - det vil være sådan at visse personer vælger at læse lovgivningen - og bevidst undlader at få reglerne præciseret af den lovgivende myndighed, og i stedet udbasunerer deres personlige fortolkning til alle omkring dem.
Men er der nogen her, der i praksis vil stå på mål for afprøvningen af en sådan fortolkning på andres vegne? - Nej vel

.
Jeg tvivler kraftigt på at køen er særlig stor foran den sølle godtroende person, som vælger at følge "Mr. Random Internet Guy"'s "overbeviste mening" og gå på jagt med en luftbøsse i kaliber 12.7, og bliver taget OG dømt for forseelsen - uanset hvad energi bøssen skyder med - når man kigger på lovgivningens nuværende udformning. JA, den er mangelfuld - men det er kun den vi har at rette os efter.
Vi har set folk miste deres jagttegn på at købe knive i god tro på internettet, fordi politiet mener den er ulovlig - så det skal nok også blive et hit, når alle begynder at gå på jagt med luftbøsser uden riffeltegn på alle vildtformer i landet.
Det lyder godt, at Raptor357 er villig til at tage en prøvesag - SÅ GØR DET DOG! - Sæt igang! - Vi er flere som gerne hører hvad svaret er
Det vil jo medføre en klar og tydelig præcisering af hvordan loven skal forstås, og hvilke regler der gælder på det pågældende område.
Så post endelig en kopi af din henvendelse til JM/MFVM eller en domsudskrift fra din retssag her på forummet, så vi alle kan blive klogere.
Jeg er 100% enig i at selvstrammeri kan være et problem - men med mindre man SELV træffer beslutningen og SELV tager risikoen i en evt. juridisk kontrovers, så bør man holde sig til fakta som man har juridisk rygdækning for. Det er sq lidt de samme som en flok pussies, som spiller seje, når de har en flok bag sig, så de kan være anonyme - men hvis de står alene, så er de ikke helt så kæphøje når det kommer til stykket.
Så jeg synes vi skal se nogle "ja-sigere" tage tyren ved hornene og præsentere et juridisk gældende svar, som alle kan få gavn af.

Kan de ikke det, så står de nok mildest talt med dårlige kort på hånden i en eventuel retssag.