Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Lassescout » 1. dec 2019, 21:47

Jeg så lige nyhedernes dækning af sagen. Det oplyses fra politiet at der ikke har været nogen tilfælde hvor peberspray har været brugt til selvforsvar i hjemmet, men 1500 tilfælde hvor det har været brugt ulovligt. Men ville de registrere hvis det bliver brugt lovligt? De registrerer jo ikke alle dem der overholder fartgrænserne, kun dem der kører for stærkt :smile: .

En mand som blev interviewet havde oplevet at få det sprøjtet i ansigtet af en indbrudstyv som var i gang med at stikke af. Manden sagde meget "klogt", at han synes peberspray skulle være forbudt. "Klogt" fordi det tilsyneladende ikke er gået op for ham, at den måde det blev brugt mod ham på allerede er forbudt, men det forhindrede ikke at det skete.

Jeg savner også en vinkel i historien der undersøger hvor mange mennesker der har købt en peberspray og som nu føler sig mere trygge i deres hjem. Det giver da et lille løft i livskvaliteten at føle sig mere tryg, og hvis det er et betydeligt antal mennesker, synes jeg det taler imod at forbyde det igen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. dec 2019, 06:53

Refraktorius skrev:
12. dec 2018, 14:36
Det er da fint hvis nogen kan "føle sig tryggere" men på nær i de tilfælde hvor Dennis står skidefuld ude foran Connies dør og råber et stykke tid (så hun har tiden til at finde den frem.....navnene er forøvrigt tilfældigt valgt og refererer ikke til nogen bestemt) og derefter tiltvinger sig adgang, kommer det næppe til at betyde en hujende fis.

"Vådeskudsulykker" med dem kan heldigvis holdes til "det gjorde vist nade, har du lært noget nu?"
Refraktorius skrev:
8. nov 2019, 14:39
Søger man nyheder med:

peberspray røveri

Så får man faktisk ret mange hits. I vores hjemmerøveri-tråd gør det samme sig gældende (og det er desværre ikke ofrene der har forsvaret sig med dem, men røverne der har brugt det offensivt).

Problemet er, at beslutter jeg mig for at ville angribe nogen, så har jeg planlægningen på min side. Mit fulde fokus er på angrebet når det iværksættes.

Offerets sandsynlighed for et succesfuldt forsvar hænger derimod på, at alle leddene i kæden hænger sammen:
- opdager et påbegyndt eller overhængende angreb
- har sprayen indenfor rækkevidde
- er i stand til at bruge den (når det, husker den, rammer osv)

Det er de færreste der sigter direkte mod ansigtet på gæsten med en afsikret spray, hver gang de åbner døren.

Folk der bliver slået ned og lignende har forbløffende ofte "jeg opdagede aldrig hvad der skete"-oplevelsen.

Tjaaa.

Som forventet.
- ingen effekt på hjemmerøverier
- meget få, hvis overhovedet nogen, tilfælde af lovligt nødværge
- masser af kriminelle og tosser der har et værktøj mere i kassen

:???:

Dog stadig det positive, at det i det mindste ikke er skydevåben man har øget antallet af.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2019, 08:03

Lassescout skrev:
1. dec 2019, 21:47
Jeg så lige nyhedernes dækning af sagen. Det oplyses fra politiet at der ikke har været nogen tilfælde hvor peberspray har været brugt til selvforsvar i hjemmet, men 1500 tilfælde hvor det har været brugt ulovligt. Men ville de registrere hvis det bliver brugt lovligt?
Ja, det tror jeg at man ville, Et hjemmerøveri hvor røveren blev sendt på flugt er jo stadig et røveri, og ikke at anmelde det virker ikke særligt sandsynligt på mig.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2019, 08:04

Refraktorius skrev:
2. dec 2019, 06:53
Dog stadig det positive, at det i det mindste ikke er skydevåben man har øget antallet af.
Jeps! :thumbup: :razz:

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 08:47

Dagens radio-nyheder (fra den sædvanligvis - og også i dag - vildt amatør-agtige lokalradion station for København og nærmeste omegn):

"Der har været 114 hjemmerøverier siden peberspray blev tilladt, og i ingen tilfælde er det blevet brugt defensivt. I flere tilfælde er det brugt af indtrænger som angrebsvåben. Det var DF og et par andre partier som ville have det tilladt, skal loven laves om igen?"

Og det almindeligt tænkende individ tænker straks: Hvad hjælper det at lave loven om igen? Peberspray har ikke været brugt til selvforsvar, men ligger nu formodentlig i nogle skuffer rundt omkring. Hvilken effekt har det at omstøde loven? Enten skal folk smide deres Peberspray ud igen, eller også bliver de konverteret til kriminelle, med en overtrædelse af våbenloven. Det var de lovlydige borgere. Hvad med de kriminelle? Stopper de med at bruge Peberspray hvis loven reverseres? Ha, ha, ha, ha... Næppe. Det VAR allerede forbudt at bruge Peberspray som angrebsvåben. Så ingen effekt der.

Men Københavns lokalradio (DR P1) fortsætter ufortrødent med at spilde min morgen-tid med causeren over hvor vigtigt det er at få lavet loven om (med det u-udtalte formål at give DF en begmand og Olfert).

Skinner det lidt igennem at jeg savner Radio 24SYV ?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. dec 2019, 08:48

Refraktorius skrev:
2. dec 2019, 06:53
- masser af kriminelle og tosser der har et værktøj mere i kassen
Det forudsætter at peberspray ikke blev brugt af kriminelle inden det blev lovligt herhjemme, det tænker jeg det gjorde. Ellers er det ikke nyt værktøj, så er det bare samme værktøj som måske* er blevet nemmere at få fat i.

*Måske det var lige så nemt før?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2019, 10:12

Fast Fumble skrev:
2. dec 2019, 08:47
Det var de lovlydige borgere. Hvad med de kriminelle? Stopper de med at bruge Peberspray hvis loven reverseres? Ha, ha, ha, ha... Næppe. Det VAR allerede forbudt at bruge Peberspray som angrebsvåben. Så ingen effekt der.
Du overser - på samme måde som mange gør i våbendebatten i USA - tilgængeligheden, og det er jo hævet over enhver diskussion, at den er blevet nemmere efter at peberspray er blevet lovlig til selvforsvar i hjemmet.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 10:18

PSindrup skrev:
2. dec 2019, 10:12
Fast Fumble skrev:
Det var de lovlydige borgere. Hvad med de kriminelle? Stopper de med at bruge Peberspray hvis loven reverseres? Ha, ha, ha, ha... Næppe. Det VAR allerede forbudt at bruge Peberspray som angrebsvåben. Så ingen effekt der.
Du overser - på samme måde som mange gør i våbendebatten i USA - tilgængeligheden, og det er jo hævet over enhver diskussion, at den er blevet nemmere efter at peberspray er blevet lovlig til selvforsvar i hjemmet.
Nej, jeg overser den ikke. Jeg tror bare ikke tilgængeligheden har ændret sig nævneværdigt. Det er stadig lettere at købe en peberspray i Tyskland end i Danmark.
Hvordan mener du det er blevet lettere tilgængeligt for kriminelle?
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2019, 10:31

Fast Fumble skrev:
2. dec 2019, 10:18
PSindrup skrev:
2. dec 2019, 10:12
Fast Fumble skrev:
Nej, jeg overser den ikke. Jeg tror bare ikke tilgængeligheden har ændret sig nævneværdigt. Det er stadig lettere at købe en peberspray i Tyskland end i Danmark.
Hvordan mener du det er blevet lettere tilgængeligt for kriminelle?
Ved at enhver der er over 18 år kan gå ind i enhver våbenforhandler og købe dem. Er det ikke nemmere end tidligere?

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 2. dec 2019, 11:12

Jeg synes det må være logisk at øget tilgængelighed giver flere sager med ulovlig brug.

Til dem der måtte mene at tilgængelighed ingenting betyder, så kan man jo forestille sig at vi tillader alle blankvåben af enhver slags i nattelivet, og så tjekker statistikkerne for brug af kniv i voldssager før og efter de blev tilladt. Jeg er ikke i tvivl om udfaldet, selvom dem der vil bryde loven jo bare kan tage en kniv med i byen som det er nu.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 11:32

Kenneth Jensen skrev:
2. dec 2019, 11:12
Jeg synes det må være logisk at øget tilgængelighed giver flere sager med ulovlig brug.

Til dem der måtte mene at tilgængelighed ingenting betyder, så kan man jo forestille sig at vi tillader alle blankvåben af enhver slags i nattelivet, og så tjekker statistikkerne for brug af kniv i voldssager før og efter de blev tilladt. Jeg er ikke i tvivl om udfaldet, selvom dem der vil bryde loven jo bare kan tage en kniv med i byen som det er nu.
Når jeg læser dette indlæg, så læser jeg:
"Jeg synes det må være logisk at øget tilgængelighed giver flere sager med ulovlig brug. Jeg TROR nemlig der er blevet øget tilgængelighed, og derfor må der være blevet flere tilfælde af ulovlig brug."

Nu har du sagt hvad du tror, lad mig nu sige hvad jeg TROR:
For kriminelle er de nuværende kniv-love ikke en restriktion. Ethvert køkken har værktøjerne, alligevel ser vi på beslaglæggelserne, at det ofte ikke er køkken knive der bruges til kriminalitet, men butterfly/springknive, halsknive og alle mulige andre knive, selvfølgelig sammen med knive der kunne være lovlige i andre sammenhænge. Det giver mig det indtryk, at tilgængeligheden ikke er et problem i dag.

Kigger vi på peberspray, ville det være RIGTIG interessant at se om antallet af episoder med peberspray er steget efter de blev lovlige i danske hjem. Det siger måske ikke direkte noget om tilgængeligheden, men det siger noget om ændring i hyppigheden af anvendelse, og selv om det nok ikke kan kobles automatisk til tilgængeligheden, så kan det i hvert fald give et indtryk af om problemet er stigende eller ej.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 2. dec 2019, 12:18

Fast Fumble skrev:
2. dec 2019, 11:32
Kenneth Jensen skrev:

"Jeg synes det må være logisk at øget tilgængelighed giver flere sager med ulovlig brug. Jeg TROR nemlig der er blevet øget tilgængelighed, og derfor må der være blevet flere tilfælde af ulovlig brug."

For kriminelle er de nuværende kniv-love ikke en restriktion. Ethvert køkken har værktøjerne, alligevel ser vi på beslaglæggelserne, at det ofte ikke er køkken knive der bruges til kriminalitet, men butterfly/springknive, halsknive og alle mulige andre knive, selvfølgelig sammen med knive der kunne være lovlige i andre sammenhænge. Det giver mig det indtryk, at tilgængeligheden ikke er et problem i dag.

Kigger vi på peberspray, ville det være RIGTIG interessant at se om antallet af episoder med peberspray er steget efter de blev lovlige i danske hjem. Det siger måske ikke direkte noget om tilgængeligheden, men det siger noget om ændring i hyppigheden af anvendelse, og selv om det nok ikke kan kobles automatisk til tilgængeligheden, så kan det i hvert fald give et indtryk af om problemet er stigende eller ej.
Jeg synes du flueknepper i at skulle fremhæve "TROR". Jeg skriver i forvejen "Jeg synes", og dermed HAR jeg allerede indikeret at det er min mening jeg giver til kende og ikke fakta. Derudover så misfårstår du mit eksempel med knivene(eller jeg misforstår dig :smile:). Jeg mente at hvis vi tillod alle knive i nattelivet, så skulle vi nok se en stigning i vold med kniv. Dermed mener jeg tilgængeligheden(mange flere ville gå rundt med kniv) ifm. vold når man har en kniv på sig - ikke om der lovligt kan ligge én hjemme i skuffen.

Angående pebersprayen - som jo egentlig var det vi skulle diskutere :biggrin: så er jeg enig. Selve den større fokus på sagerne kan få det til at se ud som om der er flere voldssager, hvor det bliver brugt, så det kan godt være at et kig på statistikkerne ville overraske. Det VILLE være rart med nogle fakta omkring antallet.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 12:21

Åh!
Ja, det må du undskylde, jeg misforstod dit kniv-eksempel.
Slava Ukraini!

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 2. dec 2019, 13:41

Kenneth hvordan giver dit kniv-eksempel lige mening? Hvor må man nu lige lovligt have sin peberspray?

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2019, 14:55

Fast Fumble skrev:
2. dec 2019, 11:32
Kenneth Jensen skrev:

Politiet tror ikke, de forholder sig til fakta.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/betje ... peberspray

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 14:56

DB89 skrev:
2. dec 2019, 13:41
Kenneth hvordan giver dit kniv-eksempel lige mening? Hvor må man nu lige lovligt have sin peberspray?
Jeg tror det Kenneth mener, er at HVIS det er blevet lettere for kriminelle at erhverve sig peberspray, SÅ er det logisk at det medfører hyppigere brug af peberspray i kriminelt øjemed.

Og det er jeg stadig ikke overbevist om:
1. Jeg tror ikke kriminelle har haft det fjerneste problem med at anskaffe peberspray før lovændringen, derfor tror jeg ikke tilgængeligheden er ændret væsentligt. Derom vidner hyppigheden af konfiskerede ulovlige knive. Populært: Hvis jeg VIL (skide på lovgivningen), kan jeg sagtens få mig en springkniv eller en butterfly kniv - og også en peberspray.
2. Jeg er heller ikke overbevist om at øget tilgængelighed automatisk medfører øget kriminel brug. Jo, det ville det gøre, tror jeg, hvis andre ligeartede midler ikke var tilgængelige i overflod - men det er de! Knive er lige så gode som peberspray til de fleste kriminelle gøremål. Jeg tror det er ligegyldigt for en kriminel, om han skal tage sin butterfly kniv med, eller sin peberspray - i hvert fald så ligegyldigt, at han ikke bruger tid på at anskaffe en peberspray, hvis han allerede har en egnet kniv.
Jeg tror snarere kriminelle anskaffer en peberspray fordi den er "sej", og når den så ER i værktøjskassen, SÅ kan den godt komme i anvendelse. Men det kan jeg ikke forestille mig påvirkes af den aktuelle danske lovændring overhovedet.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 2. dec 2019, 15:00

DB89 skrev:
2. dec 2019, 13:41
Jeg prøver bare at lave en sammenligning der er nemmere at forholde sig til en peberspray måske er, men hvis det reelt forplumrer debatten, så lad os bare glemme den sammenligning.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. dec 2019, 15:06

Kenneth Jensen skrev:
2. dec 2019, 15:00

Jeg prøver bare at lave en sammenligning der er nemmere at forholde sig til en peberspray måske er, men hvis det reelt forplumrer debatten, så lad os bare glemme den sammenligning.
Det bliver nu svært at slippe helt af med den, for man er nødt til at forholde sig til - er der så færre anvendelser af knive i kriminaliteten? Eller er der simpelthen en stigning i kriminalitet, som følge af peber-loven? Er der tale om at flere bliver kriminelle, fordi de har fået et værktøj til rådighed, som … på en eller anden måde gøre dem til kriminelle?

Der er sgu brug for lidt statistik, her!
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 2. dec 2019, 15:49

Fast Fumble skrev:
2. dec 2019, 15:06
Kenneth Jensen skrev:
2. dec 2019, 15:00

Det bliver nu svært at slippe helt af med den, for man er nødt til at forholde sig til - er der så færre anvendelser af knive i kriminaliteten? Eller er der simpelthen en stigning i kriminalitet, som følge af peber-loven? Er der tale om at flere bliver kriminelle, fordi de har fået et værktøj til rådighed, som … på en eller anden måde gøre dem til kriminelle?

Der er sgu brug for lidt statistik, her!
Kan ikke være mere enig med dig - desværre tror jeg ikke de laver en statistik man kan brug til andet end at påvise måltal til politichefens bonus :wall:

Hilsen Kenneth

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 68 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Boggieman » 3. dec 2019, 12:14

Jeg gad godt at vide hvor mange af de tilfælde de nævne , der så er peberspray der er blevet snuppet i tolden . Da de blev lovlige var der til at starte med ikke noget info til har og fru Danmark om at man ikke bare måtte købe hjem fra udlandet
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. dec 2019, 12:56

Boggieman skrev:
3. dec 2019, 12:14
Jeg gad godt at vide hvor mange af de tilfælde de nævne , der så er peberspray der er blevet snuppet i tolden . Da de blev lovlige var der til at starte med ikke noget info til har og fru Danmark om at man ikke bare måtte købe hjem fra udlandet
Arh, det blev nu meldt ret klart ud at det ikke var lovligt at købe fra udlandet og at det kun ville komme til salg i udvalgte butikker..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 68 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Boggieman » 3. dec 2019, 14:54

Så er der sgu noget jeg gik glip af til at starte med og jeg fulgte nu ellers spændt med , er godt klar over der kom info om det da først de havde snuppet nogen stykker i pakke posten . Det næste er at Hr og Fru Danmark jo ikke har samme tilgang til våbenlov som de fleste medlemmer herinde har
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 3. dec 2019, 15:04

Wildlife skrev:
3. dec 2019, 12:56
Boggieman skrev:
Arh, det blev nu meldt ret klart ud at det ikke var lovligt at købe fra udlandet og at det kun ville komme til salg i udvalgte butikker..
Du må nu gerne købe dem i udlandet og derefter importere dem, såfremt du har søgt- og modtaget importtilladelse fra politiet.
Dét har jeg selv gjort, med succes.😉👍
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 3. dec 2019, 15:47

Agamemnon skrev:
3. dec 2019, 15:04
Wildlife skrev:
3. dec 2019, 12:56
Boggieman skrev:
Du må nu gerne købe dem i udlandet og derefter importere dem, såfremt du har søgt- og modtaget importtilladelse fra politiet.
Dét har jeg selv gjort, med succes.😉👍
Helt korrekt.

Desværre bliver den mulighed ikke oplyst, når Politiet/medierne omtaler muligheden for køb af peberspray. Produktet skal bare overholde de danske grænseværdier, ellers er der ingen begrænsning.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 3. dec 2019, 16:14

Fast Fumble skrev:
"Der har været 114 hjemmerøverier siden peberspray blev tilladt
Jeg synes det antal er det egentlige problem.

114 hjemmerøverier i Danmark på så kort tid er et uhyrligt højt tal, for en så modbydelig form for kriminalitet.

Al den snak for og imod peberspray ser jeg som politikernes, pressens og "meningsdannernes" udenomssnak og forsøg på at flytte fokus fra det egentlige problem, det svære problem, det modbydelige problem: årsagerne til de 114 hjemmerøverier.

Besvar