Genladning på nye hylstre

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Genladning på nye hylstre

Indlæg af Bofhenator » 16. jan 2020, 14:38

Jeg har netop fået en udspecificeret tilladelse til at lade ammunition på nye hylstre, fra JM. Jeg søgte og understregede det drejede sig om de samme vilkår som genopladning, men jeg ville lade på nye hylstre (og dermed også købe dem herhjemme eller i udlandet og få importtilladelse). Den er netop dukket op på min eboks, efter kun et halvt års tid...

Den oprindelige tråd er låst, men dette indlæg kan evt flyttes ind i den tråd.

Jeg har vedhæftet brevet.
Anmærkning 2020-01-16 143613.jpg
Anmærkning 2020-01-16 143613-1.jpg
Anmærkning 2020-01-16 143613-2.jpg
Anmærkning 2020-01-16 143613-2.jpg (65.45 KiB) Vist 9020 gange
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: Genladning på nye hylstre

Indlæg af Kleth » 16. jan 2020, 14:48

Bofhenator skrev:
16. jan 2020, 14:38
Jeg har netop fået en udspecificeret tilladelse til at lade ammunition på nye hylstre, fra JM. Jeg søgte og understregede det drejede sig om de samme vilkår som genopladning, men jeg ville lade på nye hylstre (og dermed også købe dem herhjemme eller i udlandet og få importtilladelse).
:numberone: Har du tidligere fået afslag på f.eks. at få indførselstilladelse på at indføre nye hylstre så du havde leverage på at søge fremstillingstilladelsen?

Eller er det en afsøgende ansøgning, så hvis det manifesterer sig at man ikke må købe/indføre nye hylstre at du og vi ved man kan få tilladelse til fremstilling? - For det giver ingen mening at forbyde indførelsen af nye hylstre, hvis man med genopladningstilladelsen og et halvt års tålmodighed kan få en fremstillingstilladelse :rolf:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jan 2020, 15:59

Kleth skrev:
16. jan 2020, 14:48
:numberone: Har du tidligere fået afslag på f.eks. at få indførselstilladelse på at indføre nye hylstre så du havde leverage på at søge fremstillingstilladelsen?

Eller er det en afsøgende ansøgning, så hvis det manifesterer sig at man ikke må købe/indføre nye hylstre at du og vi ved man kan få tilladelse til fremstilling? - For det giver ingen mening at forbyde indførelsen af nye hylstre, hvis man med genopladningstilladelsen og et halvt års tålmodighed kan få en fremstillingstilladelse :rolf:
Der har været eksempler på netop nægtelse af importtilladelse, jeg har ikke selv haft den fornøjelse.

Det har netop for at komme det i forkøbet og skabe lidt opmærksomhed på problemet.

For nej, det giver netop ikke mening... Men det er jo klassisk :-D
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 16. jan 2020, 17:51

Nå, men med alle de underlige skydere, som jeg kan lide at lade til, så kommer jeg nok ikke udenom, en gang imellem at skulle købe nye hylstre.
Jeg må hellere få taget mig sammen til at søge en sådan tilladelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jan 2020, 17:55

Langenge skrev:
16. jan 2020, 17:51
Nå, men med alle de underlige skydere, som jeg kan lide at lade til, så kommer jeg nok ikke udenom, en gang imellem at skulle købe nye hylstre.
Jeg må hellere få taget mig sammen til at søge en sådan tilladelse.
Sig til hvis du kan bruge ordlyden fra min ansøgning, så kan du få den på PB :-)
/bofh
Hanlons razor

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 16. jan 2020, 17:58

Gerne samme herfra !
Just in case
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 16. jan 2020, 18:00

Jeg ville også meget gerne have den formulering i PB samt præcis detaljer om hvortil den er sendt da jeg også meget snart vil stå i den situation mht nye hylstre.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jan 2020, 18:06

...det smarteste er vist hvis i sender mig jeres mail adresse i en PB, så kan jeg vedhæfte samtykkeerklæringen fra JM også.
/bofh
Hanlons razor

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Sortseer » 16. jan 2020, 18:33

De oplysninger vil jeg også gerne have adgang til. Der er ikke noget som jomfruelige hylstre i ny og næ. Du har PB.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 16. jan 2020, 23:05

Og jeg synes det er en virkeligt dårlig ide at understøtte den fejlslutning det er, at nogle tror man ikke må genlade på nye hylstre.

Det er en stram nyfortolkning der ikke har står for en nærmere gennemgang eller trykprøvning.

Pas på at I ikke gør jer selv og alle andre genladere en bjørnetjeneste ved at søge disse tilladelser, i hvert fald inden I selv har fået afslag på relevante importtillaldelser.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 16. jan 2020, 23:17

GåsPåGaffelen skrev:
16. jan 2020, 23:05
Og jeg synes det er en virkeligt dårlig ide at understøtte den fejlslutning det er, at nogle tror man ikke må genlade på nye hylstre.

Det er en stram nyfortolkning der ikke har står for en nærmere gennemgang eller trykprøvning.

Pas på at I ikke gør jer selv og alle andre genladere en bjørnetjeneste ved at søge disse tilladelser, i hvert fald inden I selv har fået afslag på relevante importtillaldelser.
Jeg ser det nok på den modsatte måde, hvis man sørger for at deres fejlfortolkning ender med en masse ansøgninger som de skal tage stilling til (og har jo givet tilladelse til) kan de være de får rettet op på deres fejlfortolkning for at undgå at samtlige hjemmeladere sender sådan en ansøgning afsted.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 17. jan 2020, 06:35

Umiddelbart tror jeg at hvis det skal have en opdragende effekt på PAC og JM, så skal en ansøgning være i relation til et konkret afslag. Worst case scenario må være hvis JM stopper med at udstede fremstillingstilladelser og PAC gennemfører at vi ikke må indføre nye hylstre :help:

Jeg har stadig kun kendskab til et afslag på indførselstilladelse, som jeg ikke ved ret meget om og som er dukket op gennem flere kanaler. Efter den kom frem har jeg skam søgt og modtaget indførselstilladelse på nye hylstre, modtaget hylstrene og bekræftet indførslen til PAC.
viewtopic.php?f=53&t=77044&p=868625&#p868625

Det er IMHO :numberone: at Bofh har søgt og modtaget fremstillingstilladelse, så vi ved at det er muligt og jeg vil gerne opfordre til at vi holder hovederne kolde og søger at JM og PAC får koblingen mellem nægtelse af indførselstilladelse på nye hylstre og ansøgninger på fremstillingstilladelser. Der ud over vil jeg mene at man har en væsentligt bedre sag/argumentation hvis man som argumentation vedlægger PACs afslag.
Vi risikerer også at vi oversvømmer JM uden reel grund og dermed forsinker de, som nødvendigvis skal have tilladelser til deres professionelle virke og groft sagt; hvis man ikke har fået et afslag, har man jo ikke anvendelse for en fremstillingstilladelse.

Jeg vil igen søge indførselstilladelse på nogle hylstre hos PAC og se om resultatet er det samme som sidst, hvor det 7-9-13 var friktionsløst ud over den digitale skodløsning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 17. jan 2020, 08:50

Du må gerne lige give besked herinde om du får importtilladelsen igennem på de nye hylstre.
Jeg har ikke sendt noget afsted til JM endnu og kan godt se ideen med at lige smide en importansøgning afsted først og se hvordan de reagerer.

Men når nogen har lavet alt det arbejde og det er lykkedes at få JM's OK, så er det meget rart at have al informationen gemt hvis man personligt ender med at sidde fast i samme situation, om det måtte være næste gang eller om 3 år - og så slå til.

Nok derfor at mange af os straks hopper på vognen for at sikre os at få alt hvad der bevist virker overfor JM til senere brug :)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. jan 2020, 08:57

Er vi ikke i gang med at lave en kobling som ikke findes?

Man kan vel godt få en import tilladelse på nye hylstre, uden at man dermed har fået tilladelse til at genlade med dem?
Er der nogen ved PAC eller JM som kobler de to ting, eller er det forskellige mennesker som laver import tilladelse og genladningstilladelse, så ingen af dem opdager, at der er et misforhold?

Jeg mener TopCat engang fik import tilladelse på en riffel, som han ikke efterfølgende kunne få SKV på, og derfor var nødt til at afhænde igen. Det er jo sådan set ikke den import tilladelses udstedende myndigheds problem, men brugeren problem. Dette med hylstre kunne ende i det samme, kunne det ikke?
- Du har genladt på nye hylstre, nu straffer vi dig for overtrædelse af din genlade-tilladelse
- Men jeg fik import tilladelse til dem?
- Og hvad så. Ja, du måtte derfor gerne importere dem, men du må stadig ikke genlade med dem.

?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. jan 2020, 09:24

Hvis jeg skal søge importtilladelse til nye hylstre, skriver jeg sku da bare i ansøgningen at jeg vil få Bofhenator til at lade dem for mig :rolf: :rolf:

...men bortset fra det, tror jeg det er en god strategi at oversvømme JM med ansøgninger. Det skal nok motivere dem til at justere ordlyden i de generelle ladetilladelser så de også gælder ladning på nye hylstre. Nu har RP jo slået fast at der ikke er noget våbenteknisk til hinder for det.

P.S. Jeg fik for 10 år siden indførselstilladelse til en lyddæmper, som jeg ikke efterfølgende kunne få våbentilladelse til. Det tog lige 5 års kamp at få det regime ændret, så det kan lade sig gøre :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 17. jan 2020, 10:51

Fast Fumble skrev:
17. jan 2020, 08:57
Man kan vel godt få en import tilladelse på nye hylstre, uden at man dermed har fået tilladelse til at genlade med dem?
Er der nogen ved PAC eller JM som kobler de to ting, eller er det forskellige mennesker som laver import tilladelse og genladningstilladelse, så ingen af dem opdager, at der er et misforhold?
.
.
Dette med hylstre kunne ende i det samme, kunne det ikke?
- Du har genladt på nye hylstre, nu straffer vi dig for overtrædelse af din genlade-tilladelse
- Men jeg fik import tilladelse til dem?
- Og hvad så. Ja, du måtte derfor gerne importere dem, men du må stadig ikke genlade med dem.
Sidst jeg købte ny hylstre i DK, der skulle jeg også kun fremvise genopladningstilladelse; der hvor det i.flg. det eneste eksempel jeg har kendskab til kommer i spil, er i forbindelse med ansøgning om indførselstilladelse. Nu ved jeg godt at begår den fejl at blande logik og lovgivning og det giver IMHO ingen mening at man evt.
  • må indføre nye hylstre men ikke lade på dem
  • købe nye hylstre i Danmark, men ikke må lade på dem
  • købe nye hylstre i Danmark som man må lade på, men ikke må indføre nye hylstre fra udlandet fordi man ikke må lade på dem.
Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg en mistanke om at det afslag som cirkulerer har anden baggrund eller kontekst end det vi kender til.
Jeg kunne være bange for at det kan give bagslag til os, enten med en ny etableret praksis og/eller fuldt ud nej til nye hylstre. Kan vi dokumentere en ændring i praksis, så kan vi begrunde ansøgningerne om fremstillingstilladelser ud fra afslag om indførsel og dermed forsøge at få ændret lovgivning eller praksis.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. jan 2020, 11:08

Jeg kom lige til at kigge på min genladningstilladelse. Den giver ikke eksplicit tilladelse til køb af nye hylstre:
Anmærkning 2020-01-21 105801.jpg
Kun fænghætter, krudt og kugler.

Patronhylstre er kun nævnt på følgend emåder i loven og bekendtgørelsen:
loven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
...
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
...
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
bekendtgørelsen skrev: § 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
...
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på tomme patronhylstre.
Jeg tror ikke jeg har overset det andre steder?
/bofh
Hanlons razor

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 21. jan 2020, 14:58

Så må du bare nøjes med brugte hylstre :twisted:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. jan 2020, 15:30

Bjarne41 skrev:
21. jan 2020, 14:58
Så må du bare nøjes med brugte hylstre :twisted:
Nej, jeg har særskilt tilladelse fra Justitsministeriet til nye hylstre, det er lidt det der er pointen i hele tråden...

Det kunne være interessant om ordlyden er anderledes hos jer andre?
/bofh
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 21. jan 2020, 15:36

Det burde den ikke være.

Ifølge våbencirkulæret skal tilladelsen udstedes på en blanket der er godkendt af Justitsministeren. Så vi burde alle have den samme tilladelse. Virkeligheden er dog den, at jeg har set en del forskellige ladetilladelser, så lur mig om det bliver overholdt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 21. jan 2020, 19:31

et hylster med fedtfingre og uden original embalage kan vel ikke betragtes som nyt :giggle:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 14. feb 2020, 17:02

Når jeg må indføre dem, så tvivler jeg på at jeg ikke må lade på dem
FF04AAF5-AFB7-420C-8BE9-1CDABFF8BDC1.jpeg
C6E81E10-5BFE-4F58-BB1A-A93D92C9C7BA.jpeg

Bagmanden
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol skydning og våben.
Geografisk sted: Fyn - DK
Has thanked: 30 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Bagmanden » 14. feb 2020, 17:09

Kan se jeg skriver alt for mange detaljer, når jeg søger.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. feb 2020, 19:21

Kleth skrev:
14. feb 2020, 17:02
FF04AAF5-AFB7-420C-8BE9-1CDABFF8BDC1.jpegC6E81E10-5BFE-4F58-BB1A-A93D92C9C7BA.jpeg
Fedt, så de er færdige med den vildfarelse at de ikke kan importeres!

Hvorfor pokker skal vi hives rundt i manegen på den måde hver gang nogen får en fiks ide... suk...
/bofh
Hanlons razor

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 14. feb 2020, 23:02

Bofhenator skrev:
14. feb 2020, 19:21
Kleth skrev:
14. feb 2020, 17:02
FF04AAF5-AFB7-420C-8BE9-1CDABFF8BDC1.jpegC6E81E10-5BFE-4F58-BB1A-A93D92C9C7BA.jpeg
Fedt, så de er færdige med den vildfarelse at de ikke kan importeres!

Hvorfor pokker skal vi hives rundt i manegen på den måde hver gang nogen får en fiks ide... suk...
Måske fordi der var et helt forum fyldt med krækelsesparate som straks løb med et halvhjertet rygte fra, af alle steder, Facebook?

Besvar