Regler omkring køb af optik

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Simon1205
Newbie
Newbie
Interesser: Jaggtegn
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Regler omkring køb af optik

Indlæg af Simon1205 » 1. feb 2020, 08:33

Dav NVF.

Jeg har kigget på et billigt sigtemiddel til min 22 LR.
Der sidder en fin kikkert på den nu, men vil gerne pøve kræfter af med et red Dot eller noget der minder om det.

Hvis jeg skal kæbe et reddot her i dk så bliver det sku lidt dyrt. Og når salonriffelen kun har kostede 800 bananer, så er det lidt overkill at smide en 2000 kr kikkert på.

Her kommer mit problem så.
Kan jeg godt bestille den her fra eBay uden at jeg kommer i problemer med våbenloven?

Link her :https://www.ebay.com/itm/254176789995

Jeg går med livrem og seler! Nu når jeg har fået både jagttegn og våbentilladelserne.

Det kunne være fedt at prøve den af og hvis det så er noget knep, så ryger lortet i skralderen.

Men jeg vil helst ikke miste mit jagttegn og våben fordi jeg skal have et billigt sigte.

Simon Jensen

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: Regler omkring køb af optik

Indlæg af Kleth » 1. feb 2020, 09:16

Først! Det rødpunkt du linker til er til Airsoft, det kan nok holde til rekyl fra en 22lr, men forvent ikke at kunne bruge det på andet og forvent ikke meget af levetiden; nogle Kinesiske fabrikker har bl.a. et interessant forhold til IP44 (tæthedsklasseficering) m.v.
For det andet, så er prisen over de omkring 80kr, så det vil være i risikozonen for Postnords dummebøde på 160kr for opkrævning af moms.

Du behøver ikke slippe 2000kr for et rødpunkt i Europa, du kunne søge på Hawke, Vortex, Millet, Barska, Nikko-Stirling, Bushnell og Barska; men du skal nok forvente en pris på 500-1000kr for noget der tangerer fornuftigt. Kig evt. også på Amazon.de eller ebay.de og filtrer på Europa.

Import af sigter til Danmark har jeg ikke oplevet som et problem og man skal være opmærksom på at de overholder dansk lovgivning, så laser-sigter og lysforstærkende til montage på våben er NO-GO, men almindelige rødpunkts- og optiske sigter er lovmæssigt ikke noget problem.
Senest rettet af Kleth 1. feb 2020, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Simon1205
Newbie
Newbie
Interesser: Jaggtegn
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Simon1205 » 1. feb 2020, 09:29

Jeps jeg vil selvfølig kigge på de mærker du nævner!

Men omkring lovgivning er det så ok?
Bare så jeg ikke mister jagttegnet?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 1. feb 2020, 09:30

Simon1205 skrev:
1. feb 2020, 09:29
Jeps jeg vil selvfølig kigge på de mærker du nævner!

Men omkring lovgivning er det så ok?
Bare så jeg ikke mister jagttegnet?
Du slog mig lige i en edit - se afslutningen ovenfor
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar