Er tilladelser til pistol nu kun 2 år ?
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Er tilladelser til pistol nu kun 2 år ?
Sad i anden anledning og læste våbenbekendgørelsen, og faldt over dette
"§ 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år."
Refererer til
"§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c."
Som refererer til
"§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
b) hardball- og paintballvåben og ammunition hertil,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
e) pyrotekniske artikler.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at våben, bortset fra bagladevåben til enhedspatroner, er undtaget fra forbuddet i stk. 1, nr. 1.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om undtagelse af deaktiverede skydevåben fra stk. 1, nr. 1, herunder om godkendelse af deaktiveringen.
Stk. 5. Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om, at forbuddet i stk. 1 også skal gælde for andre luft- og fjederbøsser end armbrøster og slangebøsser. Justitsministeren kan samtidig fastsætte særlige bestemmelser for medlemmer af skytteforeninger og andre foreninger og for foreningerne som sådan.
Stk. 6. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, herunder om disse stoffers fremstilling, mærkning, markedsføring, forhandling, indførsel, overførsel, udførsel, erhvervelse, besiddelse, opbevaring og anvendelse.
Stk. 7. Beredskabsstyrelsen er rådgivende for myndigheder og andre vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, og fører tilsyn med virksomheder, der fremstiller de nævnte eksplosivstoffer."
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=208577
Fortæl mig venligst at jeg er et fjols, som ikke kan læse indenad
mvh
grey
"§ 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år."
Refererer til
"§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c."
Som refererer til
"§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
b) hardball- og paintballvåben og ammunition hertil,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
e) pyrotekniske artikler.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at våben, bortset fra bagladevåben til enhedspatroner, er undtaget fra forbuddet i stk. 1, nr. 1.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om undtagelse af deaktiverede skydevåben fra stk. 1, nr. 1, herunder om godkendelse af deaktiveringen.
Stk. 5. Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om, at forbuddet i stk. 1 også skal gælde for andre luft- og fjederbøsser end armbrøster og slangebøsser. Justitsministeren kan samtidig fastsætte særlige bestemmelser for medlemmer af skytteforeninger og andre foreninger og for foreningerne som sådan.
Stk. 6. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, herunder om disse stoffers fremstilling, mærkning, markedsføring, forhandling, indførsel, overførsel, udførsel, erhvervelse, besiddelse, opbevaring og anvendelse.
Stk. 7. Beredskabsstyrelsen er rådgivende for myndigheder og andre vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, og fører tilsyn med virksomheder, der fremstiller de nævnte eksplosivstoffer."
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=208577
Fortæl mig venligst at jeg er et fjols, som ikke kan læse indenad
mvh
grey
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Er tilladelser til pistol nu kun 2 år ?
Det er noget nyere som forventes indfaset. Tidshorisonten kan jeg ikke huske, men mon ikke det kommer samtidig med digitale ansøgninger?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Skønt . Skal vi så betale 300 kr, hver andet år ???
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Nej nej

... mon ikke de hæver det til 4-500kr. Sådan et smart system betaler jo ikke sig selv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det virker overflødigt, sørger aktivitetskravet ikke alligevel for at tilladelsen udløber når forudsætningerne for tilladelsen ikke længere er til stede?
Hvad opnår man ved at genudstede tilladelsen hvert andet år ud over mere papirarbejde?
Hovedparten af skytter vil nok ende med at skulle søge om fornyelse hvert år, medmindre de sørger for kun at købe våben på henholdsvis lige eller ulige årstal
Hvad opnår man ved at genudstede tilladelsen hvert andet år ud over mere papirarbejde?
Hovedparten af skytter vil nok ende med at skulle søge om fornyelse hvert år, medmindre de sørger for kun at købe våben på henholdsvis lige eller ulige årstal
Senest rettet af ReneKJ 7. feb 2020, 07:11, rettet i alt 1 gang.
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
For nogle år siden havde man et konsulent firma til at kigge på hvorledes man kunne tilføje midler til DGI skydning og der hvor man åbenlyst har en ingtægt er jo via SKV gebyrer. 

Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 425 times
- Kontakt:
Her er der tale om en tilladelse til pistol, udstedt af Politiet, ikke om våbenpåtegning til pistol. Det er ikke nyt, formuleringen er den samme, i hvert fald tilbage til 1995, se f.eks.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57762
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57762
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg syntes jeg læste at det var noget EU lov der var implimenteret. Men det var på et tidspunkt hvor jeg havde meget om ørene, så jeg kan have misforstået. Jeg tænker det er max 4år siden jeg læste det. Formentligt udsendt af SKV.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Der er vel nærmest ingen der får en polititilladelse til pistol. Jo, måske hvis en politidirektør eller chefen for PET går på pension og nødig vil vænne sig af med at have en pistol. Vi almindelige dødelige får den ikke.
Vi kan få pistol på SKV, den holder i 5 år.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg har pistol på polititilladelse og den gjald hidtil i 5år. Har lige fået påmindelse om fornyelse, så jeg er spændt på om den vil lyde på 2 eller 5 år.Lassescout skrev: ↑8. feb 2020, 19:56Der er vel nærmest ingen der får en polititilladelse til pistol. Jo, måske hvis en politidirektør eller chefen for PET går på pension og nødig vil vænne sig af med at have en pistol. Vi almindelige dødelige får den ikke.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
Der er vist kun at sige, at du har været heldig, og den der har udstedt tilladelsen har været uopmærksom angående gyldighedsperioden. Må man spørge hvilke ganske særlige omstændigheder der skulle til for at du kunne få en sådan tilladelse? Du behøver ikke svare hvis det er privat, så må du bede mig rende og hoppeJeg har pistol på polititilladelse og den gjald hidtil i 5år. Har lige fået påmindelse om fornyelse, så jeg er spændt på om den vil lyde på 2 eller 5 år.

Hilsen Lasse.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Den kunne ikke fås på en SKV2.Lassescout skrev: ↑8. feb 2020, 21:10Der er vist kun at sige, at du har været heldig, og den der har udstedt tilladelsen har været uopmærksom angående gyldighedsperioden. Må man spørge hvilke ganske særlige omstændigheder der skulle til for at du kunne få en sådan tilladelse? Du behøver ikke svare hvis det er privat, så må du bede mig rende og hoppeJeg har pistol på polititilladelse og den gjald hidtil i 5år. Har lige fået påmindelse om fornyelse, så jeg er spændt på om den vil lyde på 2 eller 5 år..
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Platin Member
Arrrgh. Det er ikke forklaringen.
Jeg kan ikke få en Walther PPK på SKV2. Jeg tvivler på, at jeg bare kan søge en polititilladelse på sådan én, og så få den.
Jeg kan ikke få en Walther PPK på SKV2. Jeg tvivler på, at jeg bare kan søge en polititilladelse på sådan én, og så få den.
Hilsen Lasse.