- våbenpakken-13-12-19.pdf
- (366.24 KiB) Downloadet 226 gange
Katalog fra dansk våbenforum, oplæg til nye regler og love.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Katalog fra dansk våbenforum, oplæg til nye regler og love.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Re: Katalog fra dansk våbenforum, oplæg til nye regler og love.
Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.
TILLADELSE TIL HAGLVÅBEN, DER KAN INDEHOLDE MERE END TO PATRONER
Der er i dag, så vidt jeg er orienteret, intet til hinder for at dit haglgevær kan indeholde mere end to bønner SÅ LÆNGE at det ikke anvendes til jagt, og det er jo netop westerskydning (altså IKKE jagt) der nævnes i oplægget...
Der er i dag, så vidt jeg er orienteret, intet til hinder for at dit haglgevær kan indeholde mere end to bønner SÅ LÆNGE at det ikke anvendes til jagt, og det er jo netop westerskydning (altså IKKE jagt) der nævnes i oplægget...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Min lokale sortkrudts formand, har i midt 2019 spurgt ind til ikke plomberede pumpguns, de modeller der benyttes til westernskydning.ESAF skrev: ↑17. feb 2020, 18:24Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.
Han spurgte Unionen, han fik svaret, at de skulle være plomberet, med våbensmed's erklæring.
Jeg har ikke kendskab til nogen der har prøvet at søge SKV på en pumpgun til westernskydning, så ved ikke hvilket svar man måtte få.
Jeg skrev forøvrigt til formanden i storkrudt forbundet da western skydningen ligger under dette forbund, for at få mere info om dette, med plombering af pumguns, men fik ikke noget svar
Mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Det "katalog af dårligdomme" er godt nok trist læsning.
Hvor er der mange tåbelige, meningsløse og aldeles grundløse forhindringer for skydning i Danmark.
Jeg håber arbejdet bærer frugt og fører til forbedringer på området.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jo det er derESAF skrev: ↑17. feb 2020, 18:24Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.

Du kan ikke få et haglgevær på SKV som kan indeholde mere end 2 patroner. Det er forsøgt, og svaret er nej.
Det er bla. derfor at IPSC shotgun ikke er muligt i DK... Og hvorfor at man “kun” henleder problemstillingen i forhold til westernskydning er mig en gåde.
Senest rettet af Ras.Killing 17. feb 2020, 20:40, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Ras.Killing
- Platin Member
Byrdekataloget her bliver for øvrigt opdateret løbende og der bliver prioriteret imellem emnerne, så det er ikke statisk.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
I western skydning må man ikke forflytte sig, når våbenet har patron i kammer og bolt lukket,er det samme regel i IPSC ?Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2020, 20:36Jo det er derESAF skrev: ↑17. feb 2020, 18:24Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.
Der er i dag, så vidt jeg er orienteret, intet til hinder for at dit haglgevær kan indeholde mere end to bønner SÅ LÆNGE at det ikke anvendes til jagt, og det er jo netop westerskydning (altså IKKE jagt) der nævnes i oplægget...SKV systemet.
Du kan ikke få et haglgevær på SKV som kan indeholde mere end 2 patroner. Det er forsøgt, og svaret er nej.
Det er bla. derfor at IPSC shotgun ikke er muligt i DK... Og hvorfor at man “kun” henleder problemstillingen i forhold til westernskydning er mig en gåde.
Mvh
Grey
- Ras.Killing
- Platin Member
Nej. IPSC er dynamisk skydningGreyberd63 skrev: ↑17. feb 2020, 20:59I western skydning må man ikke forflytte sig, når våbenet har patron i kammer og bolt lukket,er det samme regel i IPSC ?Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2020, 20:36Jo det er derESAF skrev: ↑17. feb 2020, 18:24Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.
Der er i dag, så vidt jeg er orienteret, intet til hinder for at dit haglgevær kan indeholde mere end to bønner SÅ LÆNGE at det ikke anvendes til jagt, og det er jo netop westerskydning (altså IKKE jagt) der nævnes i oplægget...SKV systemet.
Mvh
Grey

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg synes afsnittet om haglgeværer i våbenpasset mangler et væsentligt argument: Du kan lovligt eje et haglgevær så længe du er jagttegnsberettiget. DVS. i op til 10 år efter du har betalt dit seneste jagttegn. Dermed burde kravet om at forny haglgeværer i våbenpasset hvert år bortfalde af sig selv.
( Pudsigt nok mister du våbentilladelsen til riflen straks du ikke har betalt jagttegn rettidigt, så hvis et våben burde fornyes hvert år var det jagtriflen. Men det behøver vi ikke tale om
).
( Pudsigt nok mister du våbentilladelsen til riflen straks du ikke har betalt jagttegn rettidigt, så hvis et våben burde fornyes hvert år var det jagtriflen. Men det behøver vi ikke tale om

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
I afsnittet om våbenskabe undrer det mig at man ikke beder om at få indføjet en passus om SKAFOR RØD/BLÅ skabe i våbenbekendtgørelsen
Vi har her på NVF haft flere lange tråde hvor folk var i tvivl om hvad man må med de eksisterende SKAFOR skabe. Tvivlen har gået på om man må købe et brugt SKAFOR skab eller flytte sit eget SKAFOR skab til en ny adresse og stadigt bruge det som våbenskab.
Vi har vel ikke set et juridisk bindende, skriftligt, officielt svar fra en offentlig myndighed med kompetence til at udtale sig på området?
Hvis man fortsat må bruge SKAFOR skabe som våbenskabe, også efter salg eller flytning, kunne det være godt at få det på skrift i våbenbekendtgørelsen.
Vi har her på NVF haft flere lange tråde hvor folk var i tvivl om hvad man må med de eksisterende SKAFOR skabe. Tvivlen har gået på om man må købe et brugt SKAFOR skab eller flytte sit eget SKAFOR skab til en ny adresse og stadigt bruge det som våbenskab.
Vi har vel ikke set et juridisk bindende, skriftligt, officielt svar fra en offentlig myndighed med kompetence til at udtale sig på området?
Hvis man fortsat må bruge SKAFOR skabe som våbenskabe, også efter salg eller flytning, kunne det være godt at få det på skrift i våbenbekendtgørelsen.
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Fair nok. Men er det myndighederne der har pålagt SKV denne begrænsning eller er det unionen?Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2020, 20:36Jo det er derESAF skrev: ↑17. feb 2020, 18:24Gode og relevante punkter. Dog undrer det mig at nedenstående skulle være et problem, og det bekymrer mig at man henleder opmærksomheden på det, da det kan danne baggrund for endnu flere mistolkninger.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Sådan et katalog over uhensigtsmæssigheder kan man lave i alle lande, vores er bestemt ikke blandt de værste.
Italienernes forbud mod pistolkaliberen 9mm er hård for Italienere.
Der er lande der har forbud mod genladtning. Der er lande hvor EU's magasinbegrænsning er implementeret uden grandfathering eller andre undtagelser. og så videre...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Winchester 1901 blev kun lavet i 10ga.. røgsvag.
Ialt ca 14000. Hvormange er der tilbage og hvor mange ønskes reelt anvendt til westernskydning i DK?
Åbnes der op for brug af 10ga?
Ialt ca 14000. Hvormange er der tilbage og hvor mange ønskes reelt anvendt til westernskydning i DK?
Åbnes der op for brug af 10ga?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Vedr Skafor skabe
Man bør man istedet skærpe straffen for indbrud i våbenskabe....
Nåår nej politiet finder jo aldrig tyvene.
Man bør man istedet skærpe straffen for indbrud i våbenskabe....
Nåår nej politiet finder jo aldrig tyvene.