pistolfund i dødsbo! Hvad skal hun gøre?
-
- Bronze Member
- Interesser: luftvåben&pistolskydning
- Geografisk sted: Hedehusene
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
pistolfund i dødsbo! Hvad skal hun gøre?
hej, har en bekendt hvis mand er afgået ved døden for et par år siden,nu er det så at hun ikke vil bo i huset mere,og er så begyndt at rydde op
og har så fundet en pistol på loftet som hun siger aldrig har set før og det er hun jo ikke så glad for.siger der står walther på den.har ikke set den selv så spørgsmålet er ,er det "bare" at kører til politiet med den og forklare hvordan hun har fundet den? eller skal man smide den i haver eller?
Vh Per Jensen.
ps. hun siger at der står 7,65 på der så det er IKKE luft.og ved godt at der er gået lang tid men stort hus og hun er ikke kommet på loftet i mange år
og det er kun gga hun skal sælge at hun gik i gang med oprydningen hun fandt en kasse ude i skunken.
kan så godt være at jeg spørger om at se den.
og har så fundet en pistol på loftet som hun siger aldrig har set før og det er hun jo ikke så glad for.siger der står walther på den.har ikke set den selv så spørgsmålet er ,er det "bare" at kører til politiet med den og forklare hvordan hun har fundet den? eller skal man smide den i haver eller?
Vh Per Jensen.
ps. hun siger at der står 7,65 på der så det er IKKE luft.og ved godt at der er gået lang tid men stort hus og hun er ikke kommet på loftet i mange år
og det er kun gga hun skal sælge at hun gik i gang med oprydningen hun fandt en kasse ude i skunken.
kan så godt være at jeg spørger om at se den.
Senest rettet af S&W357Magnum 19. mar 2020, 10:29, rettet i alt 4 gange.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: pistol fund
Lad være med bare at køre ned til politiet, det kunne lige passe det var den dag du blev involveret i et trafikuheld og politiet finder den i din bil.S&W357magnum skrev: ↑19. mar 2020, 08:24hej, har en bekendt hvis mand er afgået ved døden for et par år siden,nu er det så at hun ikke vil bo i huset mere,og er så begyndt at rydde op
Vh Per Jensen.
Ring til dem, forklar dem sagen og lav en aftale om at komme ned med den. Hvis der så skulle ske et eller andet, så ved de på forhånd hvad det handler om.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
Det har du helt ret i men jeg havde heller ikke tænkt at jeg skulle,men at hun selv skulle,er godt klar over at man kan komme på den men tak for advarslen Mv Per.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
Hvor er vi, i landet?S&W357magnum skrev: ↑19. mar 2020, 08:24hej, har en bekendt hvis mand er afgået ved døden for et par år siden,nu er det så at hun ikke vil bo i huset mere,og er så begyndt at rydde op
Vh Per Jensen.
Og inden hun smider den ind til knusning så byd da lige damen at skille den ad således grejer af lignende type vil kunne bestå med reservedele
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med pistol
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 12 times
Kunne man ikke også kontakte en våbenhandler og få vedkommende til at afhente den, for at undgå at den bliver destrueret?
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Walther laver også luft våben..
Så få damen til at sende dig et foto. Så kan du vurdere om hun kan give den til naboens unger, eller om den skal indleveres
Og du slipper måske for at spilde din & etatens tid.
Så få damen til at sende dig et foto. Så kan du vurdere om hun kan give den til naboens unger, eller om den skal indleveres

Og du slipper måske for at spilde din & etatens tid.
Dixi !
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Nej.Luluselsker skrev: ↑19. mar 2020, 09:25Hvor er vi, i landet?S&W357magnum skrev: ↑19. mar 2020, 08:24hej, har en bekendt hvis mand er afgået ved døden for et par år siden,nu er det så at hun ikke vil bo i huset mere,og er så begyndt at rydde op
Vh Per Jensen.
Og inden hun smider den ind til knusning så byd da lige damen at skille den ad således grejer af lignende type vil kunne bestå med reservedele
Ring til politiet og få den afhentet eller indleveret.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Man har et par uger til at ordne våben i dødsboer.
Med sådan et våben skal man dog nok handle så hurtigt som praktisk muligt.
Kontakt politiet ASAP.
Hvis der er personer i familien der er skytter og som kunne søge på den, så kan man godt prøve det.
Hvis det er hans eller hans fars gamle pistol fra modstandskampen, så ville det være et vidunderligt "historisk våben" at skyde med.
Med sådan et våben skal man dog nok handle så hurtigt som praktisk muligt.
Kontakt politiet ASAP.
Hvis der er personer i familien der er skytter og som kunne søge på den, så kan man godt prøve det.
Hvis det er hans eller hans fars gamle pistol fra modstandskampen, så ville det være et vidunderligt "historisk våben" at skyde med.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Re: pistolfund i dødsbo! Hvad skal hun gøre?
Ring 114 ASAP!
Forklar situationen og træf en aftale med vagthavende om at der kommer en patrulje og afhenter den og eventuel ammunition.
Hvis det er en 7,65'er, kan man roligt gå ud fra, at det ikke overholder gældende krav til registrering i SKV og derfor er den desværre tabt for eftertiden, medmindre et lyst hoved ved Politiet, vurderer at den er bevaringsværdig for et museum.
Forklar situationen og træf en aftale med vagthavende om at der kommer en patrulje og afhenter den og eventuel ammunition.
Hvis det er en 7,65'er, kan man roligt gå ud fra, at det ikke overholder gældende krav til registrering i SKV og derfor er den desværre tabt for eftertiden, medmindre et lyst hoved ved Politiet, vurderer at den er bevaringsværdig for et museum.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Helt enig m.h..t. henvendelse til Politiet. Man kan nok forvente politiet vil sende den til undersøgelse for at se om den skulle matche spor fra en forbrydelse???
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Som udgangspunkt har man 4 uger (dette er man dog large med, og der kan dispenseres) til at finde en løsning på våbenspørgsmål.
Arvingerne er som udgangspunkt straffrie i dette spørgsmål, da de ikke anede noget om våbnet.
Hvis hun bor i nærheden af Ikast eller bare midtjylland - og i får brug for et extra kig på den for at være helt sikker på at den ikke er farlig(opbevaret ladt eller lignende), så sig endelig til.
Kan også køre hende til politistationen med den, hvis det er. - Fint nok.!
Arvingerne er som udgangspunkt straffrie i dette spørgsmål, da de ikke anede noget om våbnet.
Hvis hun bor i nærheden af Ikast eller bare midtjylland - og i får brug for et extra kig på den for at være helt sikker på at den ikke er farlig(opbevaret ladt eller lignende), så sig endelig til.
Kan også køre hende til politistationen med den, hvis det er. - Fint nok.!
Senest rettet af HappyNanoq 19. mar 2020, 15:13, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det burde være 4 uger fra fund tidspunktet, og ikke fra dødsfaldet. Jeg kender ikke nogen der har ryddet op, og gennemgået et dødsbo inden for 4 uger efter dødsfald.HappyNanoq skrev: ↑19. mar 2020, 13:00Som udgangspunkt har man 4 uger (dette er man dog large med, og der kan dispenseres) til at finde en løsning på våbenspørgsmål.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
De 4 uger er normalt noget man er meget large med, med en god forklaring. Dog er det officielt tolket fra dødsdagen, for at sætte en skæringsdato.
Men fund under oprydning i hus, selv måneder/år efter, plejer ikke være noget større problem.
Min bror og jeg havde fars våben stående i hans hus, fra december 03, til juli 04, uden ejerskifte af haglgeværer/rifler og ammunition.
Så når man lige ved hvordan man begår sig i etaten og taler dem til ro med opbakning i loven, så skulle der ikke være problemer.
Kan bare evt være behjælpelig med at sikre våbnet, tage billeder til NVF, og hjælpe med at komme af med den efterfølgende på sikker måde.
Vil ikke selv have noget som helst ud af det, og har ingen interesse i håndvåben, vil ikke have den overdraget til aflevering, men giver bare gerne en hjælpende hånd så det ikke falder i de forkertes hænder.
Hvilket jeg håber andre NVFere også kan byde ind med, hvis nødvendigt. - ... fint nok.!
Men fund under oprydning i hus, selv måneder/år efter, plejer ikke være noget større problem.
Min bror og jeg havde fars våben stående i hans hus, fra december 03, til juli 04, uden ejerskifte af haglgeværer/rifler og ammunition.
Så når man lige ved hvordan man begår sig i etaten og taler dem til ro med opbakning i loven, så skulle der ikke være problemer.
Kan bare evt være behjælpelig med at sikre våbnet, tage billeder til NVF, og hjælpe med at komme af med den efterfølgende på sikker måde.
Vil ikke selv have noget som helst ud af det, og har ingen interesse i håndvåben, vil ikke have den overdraget til aflevering, men giver bare gerne en hjælpende hånd så det ikke falder i de forkertes hænder.
Hvilket jeg håber andre NVFere også kan byde ind med, hvis nødvendigt. - ... fint nok.!
Senest rettet af HappyNanoq 19. mar 2020, 15:17, rettet i alt 2 gange.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
I første linie i det oprindelige indlæg står der hvor længe det er siden ejeren er død...
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
.... og i loven står der at arvingen/arvingerne har 4 uger til at finde en løsning på våben... men også at der kan dispenseres fra dette.
Det er netop dispenseringen man skal ud i, da ved almindeligt boskifte (hvor alt overgår til ægtefællen), der gennemgår man jo normalt ikke huset fra ende til anden. Så skulle der ligge en lille hemmelighed et sted, så er der plads i loven til at dette imødekommes også.
Og fortsat straffrit.
Det er netop dispenseringen man skal ud i, da ved almindeligt boskifte (hvor alt overgår til ægtefællen), der gennemgår man jo normalt ikke huset fra ende til anden. Så skulle der ligge en lille hemmelighed et sted, så er der plads i loven til at dette imødekommes også.
Og fortsat straffrit.
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Der er 1, og KUN 1 løsning, og det er at ringe til politiet omgående og forklare situration - alle kan forstå situationen. Hvis forskellige NVF eller andre grej-liderlige typer(ment på kærligeste måde) begynder at pille ved det våben og blande sig, så er det ikke sikkert at politiet tager det så pænt...
Ring og sig pistolen er fundet for 5 min siden og den første handling var at ringe til dem... end of story...
Ring og sig pistolen er fundet for 5 min siden og den første handling var at ringe til dem... end of story...
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Min nabo fandt en 9mm i et "hak" i et træ han var ved at fælde.
Han ringede 114, og politiet holdt i hans indkørsel inden der var gået to timer.
Peter
Han ringede 114, og politiet holdt i hans indkørsel inden der var gået to timer.
Peter
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Nu nævner flere 4-ugers reglen, men den gælder da vist kun ved "legale" våben - altså våben som frit kan afhændes af boet??
Andre interesser:
-
- Bronze Member
hej igen, vil bare fortælle at den er kørt til politiet for en time siden. var forøvrigt en walther p38. god dag til alle.vh Per 

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
4-ugers reglen gælder i princippet ALLE våben.
Formålet er at holde arvingerne straffrie for afdødes synder.
Hvis det er lovlige jagtvåben/ammunition/tilbehør eller sportsvåben, kan bobestyreren lade det overgå til en/flere af arvingerne eller vælge at sælge (på lovlig vis til forhandler der skriver våbnet ind i våbenbogen, eller privatperson som skaffer sig tilladelse før overdragelse, hvis våbnet kan overgå på samlertilladelse er dette også en mulighed).
Hvis det er ulovlige våben, holdes arvingerne ligeledes straffri, men overdragelse kan så kun ske til politiet og der noteres kun at det er fundet i boet.
Lovlige våben kan i boet altid fastsættes en skæbne for, eks overdragelse til familie/venner/bekendte der kan besidde disse, eller sælges til forhandler. Dette meddeles politiet igennem skifteretten eller direkte. Man går som udgangspunkt ikke ud fra at arvinger er kriminelle og man ønsker ikke de bliver det, så de 4 uger tages der let på når man spiller med åbne kort. (Om de er blevet mere strikse eller firkantede, ved jeg ikke)
Har set eksempler på at våben der aldrig har været registreret bliver overdraget til nogen der lovligt kan besidde dem. Jagt/sport/samler.
Ulovlige våben kan ligeledes straffrit overdrages til politiet med henhold til loven og den allerede givne forklaring at den først er fundet nu.
Hvis man mener det er af historisk interesse, kan man lade det notere at et museum kan være interesseret.
At det er en P38 (måske uregistreret) er nok lidt ærgerligt, da den i grunden burde kunne være solgt til én med samlertilladelse (eller til historisk skydning.?). Eller være overgået til hende selv, børn eller venner/bekendte på samlertilladelse.
Men nu nok ryger direkte i smelten.
Det er præcis derfor jeg advokerer lidt for dels at kende loven, og finde ud af hvad der er tale om... og SÅ snakke med etaten.
Selvfølgelig så hurtigt det lader sig gøre at afdække fakta.
Kunne have været rart hvis hendes selv, eller andre kunne have ansøgt om at få den på samlertilladelse.
Formålet er at holde arvingerne straffrie for afdødes synder.
Hvis det er lovlige jagtvåben/ammunition/tilbehør eller sportsvåben, kan bobestyreren lade det overgå til en/flere af arvingerne eller vælge at sælge (på lovlig vis til forhandler der skriver våbnet ind i våbenbogen, eller privatperson som skaffer sig tilladelse før overdragelse, hvis våbnet kan overgå på samlertilladelse er dette også en mulighed).
Hvis det er ulovlige våben, holdes arvingerne ligeledes straffri, men overdragelse kan så kun ske til politiet og der noteres kun at det er fundet i boet.
Lovlige våben kan i boet altid fastsættes en skæbne for, eks overdragelse til familie/venner/bekendte der kan besidde disse, eller sælges til forhandler. Dette meddeles politiet igennem skifteretten eller direkte. Man går som udgangspunkt ikke ud fra at arvinger er kriminelle og man ønsker ikke de bliver det, så de 4 uger tages der let på når man spiller med åbne kort. (Om de er blevet mere strikse eller firkantede, ved jeg ikke)
Har set eksempler på at våben der aldrig har været registreret bliver overdraget til nogen der lovligt kan besidde dem. Jagt/sport/samler.
Ulovlige våben kan ligeledes straffrit overdrages til politiet med henhold til loven og den allerede givne forklaring at den først er fundet nu.
Hvis man mener det er af historisk interesse, kan man lade det notere at et museum kan være interesseret.
At det er en P38 (måske uregistreret) er nok lidt ærgerligt, da den i grunden burde kunne være solgt til én med samlertilladelse (eller til historisk skydning.?). Eller være overgået til hende selv, børn eller venner/bekendte på samlertilladelse.
Men nu nok ryger direkte i smelten.
Det er præcis derfor jeg advokerer lidt for dels at kende loven, og finde ud af hvad der er tale om... og SÅ snakke med etaten.
Selvfølgelig så hurtigt det lader sig gøre at afdække fakta.
Kunne have været rart hvis hendes selv, eller andre kunne have ansøgt om at få den på samlertilladelse.
Senest rettet af HappyNanoq 19. mar 2020, 17:09, rettet i alt 3 gange.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Den kunne ellers have været spændende, til terrænskydning
Selvom den er 4mm for kort.... Men en hammer med et længere "Spor" kunne vel klare det.
Selvom den er 4mm for kort.... Men en hammer med et længere "Spor" kunne vel klare det.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg gætter på at I havde lavet en aftale med sheriffen inden?S&W357magnum skrev: ↑19. mar 2020, 16:29hej igen, vil bare fortælle at den er kørt til politiet for en time siden. var forøvrigt en walther p38. god dag til alle.vh Per![]()
Peter
-
- Gold Member
- Interesser: jagt - historie
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Hvorfor skulle den pistol være 4 mm for kort ?
Har selv en P 38 fremstilet i 1941 på SKV2 og ingen problemer vedr. registrering
Har selv en P 38 fremstilet i 1941 på SKV2 og ingen problemer vedr. registrering
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Enig, det er super væsentligt at kende loven.HappyNanoq skrev: ↑19. mar 2020, 16:39...
Det er præcis derfor jeg advokerer lidt for dels at kende loven....
Så vil man også vide at en P38 ikke kan komme på en samlertilladelse.
Tilgengæld er der masser af dem på helt almindelig SKV2
Samler-skydevåben, der kan komme på en samlertilladelse
Følgende våben kan komme på en samlertilladelse til skydevåben:
Skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890
Dansk pistol model 1910 og model 1910/21
Marinerevolver model 1891
Schouboepistol model 1903
Dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97
Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm
Luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5mm
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Sako75
- Gold Member
- Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Spændende fund, så mange P38'er er der vel heller ikke lavet i 7.62, en skam hvis den bliver til papirclips, eller endnu værre en ny Renult
Ved ikke om det passer men har en gang hørt fra en politiassistent at den skal opbevares i 4 uger så folk der har noget med den at gøre har muligheder for evt at søge tilladelse til den.

Ved ikke om det passer men har en gang hørt fra en politiassistent at den skal opbevares i 4 uger så folk der har noget med den at gøre har muligheder for evt at søge tilladelse til den.
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."