1911A1 på samlertillade? plus et par andre spørgsmål
-
- Newbie
- Interesser: Amerikanske våben
- Geografisk sted: århus
1911A1 på samlertillade? plus et par andre spørgsmål
Hej, jeg er ny til det med våben. Jeg har skudt lidt i skyde klubber hist og her, men har fundet ud jeg er mere samler en skytte.
da jeg virkelig interessere mig for amerikansk våbenhistorie, ville jeg høre om det er muligt og få en samlertilladelse til en 1911a1, og om samlere må opbevare skud samt magasiner, og bruge våbnene i de lokale skydeklubber.
da jeg virkelig interessere mig for amerikansk våbenhistorie, ville jeg høre om det er muligt og få en samlertilladelse til en 1911a1, og om samlere må opbevare skud samt magasiner, og bruge våbnene i de lokale skydeklubber.
Senest rettet af Lycon 24. mar 2020, 00:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Indlægget er flyttet til Love & Regler.
Begrundelse: Indlægget er flyttet til Love & Regler.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: 1911A1 på samlertillade? plus et par andre spørgsmål
Nej, samlervåben må der ikke besides ammunition til eller skydes med.langbergsen skrev: ↑23. mar 2020, 22:53Hej, jeg er ny til det med våben. Jeg har skudt lidt i skyde klubber hist og her, men har fundet ud jeg er mere samler en skytte.
Hvis du vil skyde, så meld dig ind i en klub :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Der er desuden ikke nogen grund til at en 1911'er skulle indregistreres på en samlertilladelse.Bofhenator skrev: ↑23. mar 2020, 23:16Nej, samlervåben må der ikke besides ammunition til eller skydes med.langbergsen skrev: ↑23. mar 2020, 22:53Hej, jeg er ny til det med våben. Jeg har skudt lidt i skyde klubber hist og her, men har fundet ud jeg er mere samler en skytte.
Hvis du vil skyde, så meld dig ind i en klub :-)
Det kan, i princippet godt lade sig gøre, hvis du kan godtgøre, at den har særlig teknisk- eller historisk interesse. I så fald skal den indregistreres på en styk-specifik samlertilladelse, da den er for ny til at kunne registreres via en generel samlertilladelse.
I praksis gives disse samlertilladelser, til nyere våben, forholdsvis sjældent. Jeg har selv én og den har en del år på bagen, efterhånden.
Men da den udmærket kan indregistreres til sportsskydning, er der ingen umiddelbar grund til at gøre forsøget. Som Bofenator nævner, så giver en samlertilladelse dig hverken ret til at anvende våbnet eller besidde ammunition til dette. Dét gør en våbenlegitimation, via SKV systemet derimod.
Du bør dog være opmærksom på, at for at kunne købe en pistol og opbevare den på din hjemmeadresse, kræves det at du kan vandelsgodkendes og har været aktivt skydende medlem af en skytteforening i minimum 2 år.
Nogle klubber tillader dog at medlemmer har personlige våben opbevaret i klubberne, indtil medlemmerne har den fornødne anciennitet til at kunne hjemtage våbnet og opbevare det på egen bopæl.
Mit bedste råd er, at gøre som Bofenator siger. Meld dig ind i en skytteforening og tal med din formand.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det kan godt være lidt af en jungle for nye.
Men der er få slags tilladelser/begreber at holde styr på.... i grove træk....
JAGTTEGN giver lov/mulighed til jagt/regulering med haglvåben samt luftvåben på 5.5mm og større.
JAGTTEGN + RIFFELTILLADELSE giver lov/mulighed for jagt/regulering med et specifikt riflet våben (ej håndvåben!).
Jagt kan drives på områder hvor man selv har jagtretten, enten personligt eller igennem forening. Der er også mulighed for at træne på skytteforeningsbaner hvor banen tillader dette.
SKV-tilladelser giver mulighed for at benytte riffel/pistol i skytteforeninger, og her skal man være aktivt medlem for at få våbnene med hjem. Våbnene på kun benyttes på skytteforeningers baner, hvor disse er tilladt (ej til jagt, og ikke på egen grund som er muligt med jagtvåben) og til konkurrencer i skytteforeningsregi.
Et SKV våben kan i princippet godt registreres til jagt også, men skal så være på særskilt tilladelse til dette brug. (Både i SKV registret for skytteforeningsbrug - og i jagtvåbenregistret for brug til jagt). Kun dermed må skytteforeningsvåbnet benyttes til jagt.
Både jagt og sportsskydning tillader opbevaring af ammunition også, men kun i de kalibre man har tilladelse til.
Haglpatroner kan frit ejes på jagttegn.
SAMLERTILLADELSE til våben giver KUN mulighed for at eje våbnet, men IKKE ammunitionen, og våbnet kan IKKE benyttes til skydning på bane, eller til jagt.
SAMLERTILLADELSE til ammunition gives nu typisk kun til afladt/deaktiveret ammunition.
En overgang var der en slags binding mellem tilladelserne der gjorde, at man IKKE kunne have et 'samlertilladelsesvåben' i en kaliber som man også havde ammunition til.
Så hvis jeg havde en given jagtriffel i en kaliber som matchede med et våben jeg ville have på samlertilladelse... så kunne dette ikke lade sig gøre, da jeg så havde ammunition til potentielt at kunne bruge 'samlertilladelsesvåbnet' også.
Ved dog ikke om de har det sådan længere.
Dette kun i grove træk, der er selvfølgelig flere skarpe hjørner og rammer når det bliver mere specifikt.
Men der er få slags tilladelser/begreber at holde styr på.... i grove træk....
JAGTTEGN giver lov/mulighed til jagt/regulering med haglvåben samt luftvåben på 5.5mm og større.
JAGTTEGN + RIFFELTILLADELSE giver lov/mulighed for jagt/regulering med et specifikt riflet våben (ej håndvåben!).
Jagt kan drives på områder hvor man selv har jagtretten, enten personligt eller igennem forening. Der er også mulighed for at træne på skytteforeningsbaner hvor banen tillader dette.
SKV-tilladelser giver mulighed for at benytte riffel/pistol i skytteforeninger, og her skal man være aktivt medlem for at få våbnene med hjem. Våbnene på kun benyttes på skytteforeningers baner, hvor disse er tilladt (ej til jagt, og ikke på egen grund som er muligt med jagtvåben) og til konkurrencer i skytteforeningsregi.
Et SKV våben kan i princippet godt registreres til jagt også, men skal så være på særskilt tilladelse til dette brug. (Både i SKV registret for skytteforeningsbrug - og i jagtvåbenregistret for brug til jagt). Kun dermed må skytteforeningsvåbnet benyttes til jagt.
Både jagt og sportsskydning tillader opbevaring af ammunition også, men kun i de kalibre man har tilladelse til.
Haglpatroner kan frit ejes på jagttegn.
SAMLERTILLADELSE til våben giver KUN mulighed for at eje våbnet, men IKKE ammunitionen, og våbnet kan IKKE benyttes til skydning på bane, eller til jagt.
SAMLERTILLADELSE til ammunition gives nu typisk kun til afladt/deaktiveret ammunition.
En overgang var der en slags binding mellem tilladelserne der gjorde, at man IKKE kunne have et 'samlertilladelsesvåben' i en kaliber som man også havde ammunition til.
Så hvis jeg havde en given jagtriffel i en kaliber som matchede med et våben jeg ville have på samlertilladelse... så kunne dette ikke lade sig gøre, da jeg så havde ammunition til potentielt at kunne bruge 'samlertilladelsesvåbnet' også.
Ved dog ikke om de har det sådan længere.
Dette kun i grove træk, der er selvfølgelig flere skarpe hjørner og rammer når det bliver mere specifikt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Efter min mening er det bare i gang i en skytteklub og så kan du begynde at skyde IPSC med den 1911. De har en klasse kun for det. Og det skulle vist være ret sjovt. Samtidig melder du dig ind i en forening med historisk riffel skydning så har du også mulighed for nogle af riflere. P. T. Ser det vist ud til at M1 garand og us karabin er svære om ikke umulig at får på tilladelser pga de er halv auto våben. Og det et jo så meget farlige end andre våben. Om de to våben kan gå på historisk skydning er der nok andre der kan svare bedre på. (jeg håber det da det er de 2 rifler jeg selv drømmer om + en 1911 i 45 fra før 1945)
Senest rettet af Frantz 24. mar 2020, 09:07, rettet i alt 1 gang.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
Det kan de hvis de er lavet om til repeter.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Det vil jo være at ødelægge våbnet, men ja desværre er det den eneste mulighed.
Hvis det på et tidspunkt bliver lovligt igen med halv automat rifler, enten jagt eller sport bliver de så tilladt i historisk skydning også uden at skulle lave dem til repater?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt - historie
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Tja, men først efter vi kan få .44 Magnum på SKV 2 .................... i 2058

- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Halvautomatiske rifler er ikke ulovlige til jagt. Men tilladelser kan kun gives til jagt, ikke til sportsskydning, som reglerne er nu. Historisk skydning er ikke jagt.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Hvis man laver en halvauto om til repeter. Så kan den vel ikke registreres under Historisk skydning nu da våbenet aldrig historisk har været lavet om til repeter.....
- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
Det er nu ellers gået meget godt for en hel del historiske skytter.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)