En ven af min fortale mig at hans stedfar er ved at dø. Det er trist, men i den forbindelse får jeg fortalt at hans stedfar måske ligger inde med en Mauser fra WWII lavet i Polen (teknisk skulle de være tro kopier af Kar98k). MEN hvis den nu stadig ligger "i skunken" skulle den ang være uden bolt.
1. Hur er det med at få en sådan fyr på tilladelse?
2. Hur er chancen for at finde en bolt til den? Jeg har fået pippet noget i øret om noget at de et lettere at anskaffe i Norge - de fattige nordmænd brugte den masse efter krigen i forsvaret og skytteklubber.
Nogen bud?
På forhånd tak
Skunk Mauser: Hur er det med at få en sådan fyr på tilladelse?
-
- Bronze Member
- Interesser: Intet primært
- Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 4 times
Skunk Mauser: Hur er det med at få en sådan fyr på tilladelse?
Senest rettet af Refraktorius 4. maj 2020, 07:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk
My Tuppence Worth
mvh
Ulyng
mvh
Ulyng
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Re: Skunk Mauser: Hur er det med at få en sådan fyr på tilladelse?
Burde vi ikke holde os for gode til at diskutere ulovlig våbenbesiddelse herinde?
Jeg tænker at politiet kan svare på dit spørgsmål.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Så du synes det er etisk uforsvarligt at diskutere det nu. Vi skal vente til stedfaren er død så det bliver et 'ægte' skunkfund???70er drengen skrev: ↑4. maj 2020, 08:45Burde vi ikke holde os for gode til at diskutere ulovlig våbenbesiddelse herinde?
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se det store problem i at trådstarter spørger til hvordan den kan lovliggøres og bringes i skydeklar tilstand.
Hilsen Kenneth
- Hammertime
- Gold Member
- Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 42 times
Min far fandt en K98 i forbindelse med et dødsbo for år tilbage. Den kom ind på jagttilladelse uden problemer. Han kontaktede politiet som var meget behjælpelige. De bad ham aflevere våbnet på deres kontor indtil tilladelserne var i orden. Han skulle ringe i forvejen inden han kørte til stationen og oplyse nummerpladen så hvis han blev stoppet på vejen var han registeret. Da tilladelsen kom kunne han afhente riflen hos dem.
Det her var dog før Krudttønden episoden, så skal ikke kunne sige om det stadig kan lade sig gøre, men jeg syntes ofte man får en god behandling når man kontakter politiet om sådanne sager. vh. Hammertime
Det her var dog før Krudttønden episoden, så skal ikke kunne sige om det stadig kan lade sig gøre, men jeg syntes ofte man får en god behandling når man kontakter politiet om sådanne sager. vh. Hammertime
Legends never die
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Ifølge loven har pårørende fire uger til at finde ud af, hvad de vil gøre med våben fundet hos afdøde.
En K98 kan sagtens komme på jagttegn, på våbentilladelse til historisk skydning (SVJV) og formentlig også på SKV. Hagen her er jo, at den nok ikke er registreret og på tilladelse nogen steder - det besværliggør det lidt.
Når vedkommende er gået bort kan man kontakte Politiet - enten gennem en advokat eller via sig selv - med henblik på muligheder for at få den lovliggjort. Det er jo synd, hvis den skal i hakken og destrueres, når den i princippet kan komme på tilladelse og “komme frem i lyset”.
En K98 kan sagtens komme på jagttegn, på våbentilladelse til historisk skydning (SVJV) og formentlig også på SKV. Hagen her er jo, at den nok ikke er registreret og på tilladelse nogen steder - det besværliggør det lidt.
Når vedkommende er gået bort kan man kontakte Politiet - enten gennem en advokat eller via sig selv - med henblik på muligheder for at få den lovliggjort. Det er jo synd, hvis den skal i hakken og destrueres, når den i princippet kan komme på tilladelse og “komme frem i lyset”.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
For det første er de ikke sikre på at den eksisterer endnu.70er drengen skrev: ↑4. maj 2020, 08:45Burde vi ikke holde os for gode til at diskutere ulovlig våbenbesiddelse herinde?
Og for det andet, så er det eneste svar du får ved politiet, hvis man spørger inden den gamle herre har stillet træskoene, “I knuseren med den!”, så jeg mener det er et fint og relevant spørgsmål.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Bronze Member
- Interesser: Intet primært
- Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 4 times
Takker til alle for jeres svar. Jeg kunne godt bruge noget info om norsk våbenlov.
De har noget mere løst/fornuftigt forhold til våben - men de har jo også haft en besættelse som ville noget. Ungefær som resten af østeuropa.
De har noget mere løst/fornuftigt forhold til våben - men de har jo også haft en besættelse som ville noget. Ungefær som resten af østeuropa.
My Tuppence Worth
mvh
Ulyng
mvh
Ulyng