Partsindlæg til Retsudvalget vedr. halvautomatiske sportsrifler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Durazell
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt & IPSC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Partsindlæg til Retsudvalget vedr. halvautomatiske sportsrifler

Indlæg af Durazell » 13. maj 2020, 20:43

Da Justitsministeriet har åbnet op for en revision af Våbenbekendtgørelsen og Våbencirkulæret for at give de 170.000 danske jægere tilladelse til op til 3 halvautomatiske rifler så er det også nu at sportsrifler skal inkluderes. Derfor har jeg valgt at lave et partsindlæg direkte til Retsudvalget hvor jeg beder om at den kommende revision også kommer til at inkluderer halvautomatiske rifler til sportsskydning.

Du finder hele skrivelse her: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ ... /index.htm

Hvad hjælper det? Det er op til de enkelte medlemmer af Retsudvalget om de ønsker at tage indkomne sager op. Derfor er det nu vigtigt at hvis du enten selv er politisk aktiv eller du kender nogle som er, at der skrives ind til udvalgets medlemmer for at sikre dette sker. Formanden er Preben Bang Henriksen (V) har tidligere hjulpet sportskytter og er bekendt med sportsskytters ønsker.

Hvis du gerne vil hjælpe med til at få halvautomatiske rifler til sportsskydning er det nu du skal igang med at skubbe på. Det betyder at du skal skrive til en eller flere i Retsudvalget. Du kan klikke på billederne her og se de enkeltes mail: https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/reu

Det kan også hjælpe at får foretræde for Våbenudvalget under Justitsministeriet. Det har jeg forsøgt men det er desværre ikke lykkedes endnu. De henholder sig til at det kun er godkendte interesse organisationer der kan deltage. Derfor kræver det først at Dansk Sportskytte Forbund tager initiativ til at gå til Dansk Skytte Union hvor det så kræver at de tager initiativ til at gå til Justitsministeriet for at fremlægge et forslag til hvordan halvautomatiske rifler kan inkluderes.

Derfor skal du også igang med at skrive både til DSF bestyrelse og selvfølgelig DSkU's bestyrelsen med krav om handling. Det er formelt dem som skal fremlægge ønskerne på vegne af danske sportsskytter i Våbenudvalget. Du skal ikke lade dig affeje med svar om at "det skal passe i turnus" eller "det er der ikke politisk vilje til" eller "vi skal vente til...... " eller andre former for undskyldning.

Min erfaring gennem flere måneders arbejde med de forskellige myndigheder er at de gerne både afser tid til at vejlede, lytte og viderebringe forslag og bekymringer som ligger sportsskytter på sinde. Det svære er at finde de rigtige personer, men når man er forbi det punkt så har jeg kun oplevet at alle som har repræsenteret myndighederne har været utroligt imødekommende. Demokratiet i Danmark er utroligt. Hvor i verden kan du ellers ringe direkte ind til den jurist som arbejder på revisionen af bekendtgørelse og cirkulære?

Der er ingen myndigheder som sidder og gætter på hvad der kan være ønsker om. Derfor vil jeg bede dig om at gøre det du kan for at gøre opmærksom på at sportskytter længe grundløst er blevet diskriminere i forhold til andre grupper som kan få tilladelser til halvautomatiske rifler.

Gør det positivt så er jeg sikker på at vi ved fælles hjælp kan få samme muligheder som i de andre Nordiske lande og resten af EU. Og samme muligheder som Justitsministeren allerede har godkendt for jægerne.

DVC
Jan
Sportslig hilsen
Jan

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Partsindlæg til Retsudvalget vedr. halvautomatiske sportsrifler

Indlæg af Flugteren » 13. maj 2020, 21:57

Durazell skrev:
13. maj 2020, 20:43
Da Justitsministeriet har åbnet op for en revision af Våbenbekendtgørelsen og Våbencirkulæret for at give de 170.000 danske jægere tilladelse til op til 3 halvautomatiske rifler så er det også nu at sportsrifler skal inkluderes. Derfor har jeg valgt at lave et partsindlæg direkte til Retsudvalget hvor jeg beder om at den kommende revision også kommer til at inkluderer halvautomatiske rifler til sportsskydning.

Du finder hele skrivelse her: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ ... /index.htm

Hvad hjælper det? Det er op til de enkelte medlemmer af Retsudvalget om de ønsker at tage indkomne sager op. Derfor er det nu vigtigt at hvis du enten selv er politisk aktiv eller du kender nogle som er, at der skrives ind til udvalgets medlemmer for at sikre dette sker. Formanden er Preben Bang Henriksen (V) har tidligere hjulpet sportskytter og er bekendt med sportsskytters ønsker.

Hvis du gerne vil hjælpe med til at få halvautomatiske rifler til sportsskydning er det nu du skal igang med at skubbe på. Det betyder at du skal skrive til en eller flere i Retsudvalget. Du kan klikke på billederne her og se de enkeltes mail: https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/reu

Det kan også hjælpe at får foretræde for Våbenudvalget under Justitsministeriet. Det har jeg forsøgt men det er desværre ikke lykkedes endnu. De henholder sig til at det kun er godkendte interesse organisationer der kan deltage. Derfor kræver det først at Dansk Sportskytte Forbund tager initiativ til at gå til Dansk Skytte Union hvor det så kræver at de tager initiativ til at gå til Justitsministeriet for at fremlægge et forslag til hvordan halvautomatiske rifler kan inkluderes.

Derfor skal du også igang med at skrive både til DSF bestyrelse og selvfølgelig DSkU's bestyrelsen med krav om handling. Det er formelt dem som skal fremlægge ønskerne på vegne af danske sportsskytter i Våbenudvalget. Du skal ikke lade dig affeje med svar om at "det skal passe i turnus" eller "det er der ikke politisk vilje til" eller "vi skal vente til...... " eller andre former for undskyldning.

Min erfaring gennem flere måneders arbejde med de forskellige myndigheder er at de gerne både afser tid til at vejlede, lytte og viderebringe forslag og bekymringer som ligger sportsskytter på sinde. Det svære er at finde de rigtige personer, men når man er forbi det punkt så har jeg kun oplevet at alle som har repræsenteret myndighederne har været utroligt imødekommende. Demokratiet i Danmark er utroligt. Hvor i verden kan du ellers ringe direkte ind til den jurist som arbejder på revisionen af bekendtgørelse og cirkulære?

Der er ingen myndigheder som sidder og gætter på hvad der kan være ønsker om. Derfor vil jeg bede dig om at gøre det du kan for at gøre opmærksom på at sportskytter længe grundløst er blevet diskriminere i forhold til andre grupper som kan få tilladelser til halvautomatiske rifler.

Gør det positivt så er jeg sikker på at vi ved fælles hjælp kan få samme muligheder som i de andre Nordiske lande og resten af EU. Og samme muligheder som Justitsministeren allerede har godkendt for jægerne.

DVC
Jan
Fint skriv! Er der nogle steder, hvor man kan finde de færdige beslutningsreferater?

308Win
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol, revolver, riffel
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af 308Win » 13. maj 2020, 22:58

Meget grundigt arbejde. Imponerende

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 14. maj 2020, 11:39

Super godt arbejde 👍

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Been thanked: 13 times

Indlæg af Drikkedunk » 14. maj 2020, 15:38

Godt initiativ og flot skrevet :10:

Dog er jeg ikke enig med trådstarter i at muligheden for halv-automatiske geværer skal være betinget af en A-licens. For det vil, såfremt det bliver muligt med halv-automatiske geværer ud fra det indsendte forslag, fortsat ekskludere historiske skytters adgang til de historiske interessante halv-automatiske geværer.

Men det ville da være en start hvis det blev tilladt inden for IPSC :smile:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 14. maj 2020, 15:56

Drikkedunk skrev:
14. maj 2020, 15:38
Halvauto rifler har altid været tilladt i IPSC. De har også været brugt til danske stævner (men mest af udenlandske skytter).
Det er derfor DSF har arbejdet for mulighed for tilladelserne i mange år.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Drikkedunk » 14. maj 2020, 17:15

Fast Fumble skrev:
14. maj 2020, 15:56
Drikkedunk skrev:
Halvauto rifler har altid været tilladt i IPSC. De har også været brugt til danske stævner (men mest af udenlandske skytter).
Jeg var af den opfattelse at da danskere ikke kan få halvautomatiske geværer på SKV2, så var det heller ikke muligt for en dansker at skyde IPSC med et halvautomatisk gevær. Hvordan hænger det sammen at det så kan lade sig gøre alligevel? Så vidt jeg forstår skal et våben være på SKV2 for at kunne bruges til konkurrence/sportsskydninger. Og hvad pokker drejer partshøringen sig så om?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. maj 2020, 17:26

Drikkedunk skrev:
14. maj 2020, 17:15
Fast Fumble skrev:
Drikkedunk skrev:
Jeg var af den opfattelse at da danskere ikke kan få halvautomatiske geværer på SKV2, så var det heller ikke muligt for en dansker at skyde IPSC med et halvautomatisk gevær. Hvordan hænger det sammen at det så kan lade sig gøre alligevel? Så vidt jeg forstår skal et våben være på SKV2 for at kunne bruges til konkurrence/sportsskydninger. Og hvad pokker drejer partshøringen sig så om?
Jeg tror i snakker forbi hinanden.

Ift IPSC reglementet kan der skydes med halvauto rifler (så de er tilladt til IPSC ift det interne reglement). Udenlandske skytter kan sagtens skyde danske stævner med halvauto rifler, danske skytter har før i tiden kunne skyde med rifler på jagttilladelse.

Man kan IKKE få halvauto på SKV2, så danske skytter kan ikke skyde IPSC med SKV2 halvauto rifler. Det er det partshøringen drejer sig om.

Så Halvautorifler er tilladt i IPSC (som FF skriver), blot ikke i DK til danske skytter på SKV2.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 14. maj 2020, 17:27

Drikkedunk skrev:

Dog er jeg ikke enig med trådstarter i at muligheden for halv-automatiske geværer skal være betinget af en A-licens. For det vil, såfremt det bliver muligt med halv-automatiske geværer ud fra det indsendte forslag, fortsat ekskludere historiske skytters adgang til de historiske interessante halv-automatiske geværer.

Historiske rifler skal ikke amputeres, men kunne bruges i de historiske foreninger vi har i Danmark
Bevares - fuldautomatiske våben brugte vi i forsvaret - fint nok med at kunne bruge de halvautomatiske i historiske foreninger.
Hvorfor skal de være registreret på jagttegn når det er så få steder vi kan bruge dem ?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 14. maj 2020, 17:38

Bjarne41 skrev:
14. maj 2020, 17:27
Drikkedunk skrev:

Historiske rifler skal ikke amputeres, men kunne bruges i de historiske foreninger vi har i Danmark
Bevares - fuldautomatiske våben brugte vi i forsvaret - fint nok med at kunne bruge de halvautomatiske i historiske foreninger.
Hvorfor skal de være registreret på jagttegn når det er så få steder vi kan bruge dem ?
Tænker at de historiske i forvejen er under et helt andet regelsæt? Vi skal passe på ikke at forvirre lovgiverne mere end højest nødvendigt :)

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Drikkedunk » 14. maj 2020, 17:40

Bofhenator skrev:
14. maj 2020, 17:26

Ift IPSC reglementet kan der skydes med halvauto rifler (så de er tilladt til IPSC ift det interne reglement). Udenlandske skytter kan sagtens skyde danske stævner med halvauto rifler, danske skytter har før i tiden kunne skyde med rifler på jagttilladelse.

Man kan IKKE få halvauto på SKV2, så danske skytter kan ikke skyde IPSC med SKV2 halvauto rifler. Det er det partshøringen drejer sig om.

Så Halvautorifler er tilladt i IPSC (som FF skriver), blot ikke i DK til danske skytter på SKV2.
Det var netop hvad jeg mente :smile:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 14. maj 2020, 17:42

Umiddelbart er jeg også enig i at det er et ualmindeligt velforberedt skriv der er lavet.
Jeg tænker dog at det også godt kunne tage hensyn til andre end IPSC/A-licens folk.

Der findes jo også under DSF discipliner, hvor semi-auto findes i programmet (f.eks. kombiriffel semi-auto-open og semi-auto-standard
- https://www.dsf.dk/discipliner/60-kombiriffel), og PRS har ikke som sådan noget regelsæt endnu, der beskriver om disciplinerne herunder kun må dyrkes med manuelle våben, eller om halvautomater kunne være interesse.

Jeg er også enig i betragtningen om at historiske rifler i sagens natur hører til en kategori, som også bør tilgodeses.
De har jo været en stor del af den samfundsudvikling landet har været igennem - og så er mange af dem også af særlig teknisk interesse.

I min optik handler det mest af alt om at sportsskytter i langt højere grad bliver kontrolleret i forhold til jægere.
Både i form af praktisk kunnen, men også ift. løbende fornemmelse for skyttens generelle juridiske og mentale tilstand.

Dermed giver det (som du også er inde på) KUN mening at give sportsskytterne samme muligheder som jægerne - med den tilføjelse, at der i visse tilfælde bøt tilgodeses specifikke ønsker (f.eks. at tillade .223 til sportsbrug, eller .30 carbine som historisk, selvom de måske ikke vurderes særligt anvendelige til jagt).

Det hele behøver jo ikke gå op i om en kaliber er velegnet til kun at skyde en buk - eller en IPSC skive. :smile:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 14. maj 2020, 17:48

Chrstn_Olsen skrev:
14. maj 2020, 17:38
Bjarne41 skrev:
14. maj 2020, 17:27

Tænker at de historiske i forvejen er under et helt andet regelsæt? Vi skal passe på ikke at forvirre lovgiverne mere end højest nødvendigt :)
Vi er helt enige :Hug:
Forvirringen kan lovgiverne fint selv finde frem uden at noget våbenforum har indflydelse af nogen art

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 14. maj 2020, 21:16

Bofhenator skrev:
14. maj 2020, 17:26
Drikkedunk skrev:
14. maj 2020, 17:15
Fast Fumble skrev:
Drikkedunk skrev:

Det er præcis det jeg prøver at udtrykke, dog med den lille tilføjelse, at der HAR tidligere været danske skytter som har deltaget i stævner med semi-auto rifler - det er blot ikke længere muligt (Der har været tale om rifler fra fx forsvar eller hjemmeværn).

Det eneste der forhindrer at danskere i dag skyder IPSC med semi-auto rifler, er at SKV ikke godkender dem.

Faktisk har danske skytter med SA rifler flere gange lavet podieplaceringer ved EM og internationale stævner.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. maj 2020, 21:49

Fast Fumble skrev:
14. maj 2020, 21:16
...
Det eneste der forhindrer at danskere i dag skyder IPSC med semi-auto rifler, er at SKV ikke godkender dem.

...
Og denne passage i våbencirkulæret:
Der kan ikke gives tilladelse til halvautomatiske rifler til andet end jagt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 14. maj 2020, 22:36

Bofhenator skrev:
14. maj 2020, 21:49
Fast Fumble skrev:
14. maj 2020, 21:16
...

...
Og denne passage i våbencirkulæret:
Der kan ikke gives tilladelse til halvautomatiske rifler til andet end jagt.
Øh, ja, og dén...
:oops:
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Durazell
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt & IPSC
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Durazell » 30. maj 2020, 22:36

Til info så ligger der et udkast til ny bekendtgørelsen til høring:

https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Det ... cc1HnHQKJw

Det er værd at bemærke afsnittet omkring overladelse af semi auto rifler:

"bortset fra halvautomatiske rifler, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at anvende ammunition med randtænding, og som har en kaliber på højst 5,6 mm. "

Så semi auto rifler som kan anvende til 90% af alle jagtbare pattedyr må ikke udstilles eller overlades for prøveskydning. Hmm jeg tænker det ikke lyder som det er lavet for danske jægere. Så tænker jeg også at der pludseligt skubbes et nyt våbencirkulære på banen hvor §19 stk 3. på magisk vis har fået tilføjet det samme krav om at " halvautomatiske rifler, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin".

Her er stk 3 "Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner."

Nordisk Våbenforum har mulighed for lave et partshøringsindlæg. Den mulighed synes jeg da man skal benytte sig af. :smile:
Sportslig hilsen
Jan

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 30. maj 2020, 23:03

Denne høring omhandler vist mest af alt en opdatering af reglerne for våbenoverladelse i forbindelse med fremvisning og salg fra forhandleres side af, korrekt?

Det er ikke endnu den ændring, hvorpå man klargør, at halvautomatiske rifler nu skal være mindst til kl. 1 vildt og ikke længere skal have fastmonteret magasinet.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jun 2020, 18:02

Flugteren skrev:
30. maj 2020, 23:03
Denne høring omhandler vist mest af alt en opdatering af reglerne for våbenoverladelse i forbindelse med fremvisning og salg fra forhandleres side af, korrekt?

Det er ikke endnu den ændring, hvorpå man klargør, at halvautomatiske rifler nu skal være mindst til kl. 1 vildt og ikke længere skal have fastmonteret magasinet.
Hmm, nu har jeg lige grundigt læst høringsudkastet indsendt d. 18 maj ang. våbenhandleres overladelse af våben, etc. Her nævnes der i høringsudkastet, at Politiet nu ikke giver tilladelse til erhvervsmæssig udstilling og overladelse af blandt andet halvautomatiske våben, dog med undtagelse af
Justitsministeriet skrev:halv- og fuldautomatiske skydevåben, bortset fra halvautomatiske rifler, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendt- gørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at anvende ammunition med randtænding, og som har en kaliber på højst 5,6 mm. og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Det ligger helt klart op til, at Justitsministeriet snart kommer med et høringsudkast - som vi også ved fra Durazel/Jan herfra samt omtalt 6. maj på Jægerforbundets hjemmeside - at halvautomatiske rifler kun kommer på jagttilladelse, hvis de anvender en kaliber, der overholder energikravet til klasse 1 vildt. Måske ved Durazell/Jan noget mere om, hvornår udkastet, som er relevant for jægere, forventes at blive sendt i høring?

Derudover lagde jeg også mærke til noget. I udkastet sendt til høring 18 maj nævnes der en ændring til §51, stk. 1, at dette punkt nu ophæves. Dette punkt nævner specifikt, at
Justitsministeriet skrev:§ 51. En våbentilladelse kan kun omfatte et våben. Tilladelse til følgende våben gives dog uden begrænsning i antal:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
. Med udkastet ophæves dette punkt. Hvad betyder det for danske jægere og sportskytter?

Link til udkast: https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... ørelse.pdf

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 7. jun 2020, 19:28

Jeg har også skrevet lidt
feks;
text i §5 stk 8 ændres ( genopladning af ammunition og fremstilling af projektiler.)
( Ændres til : OPLADNING af ammunition og fremstilling af projektiler ) det vil fjerne de problemer med extre tilladelser til ”nye” hylstre

Stk. 3. Det er en betingelse for meddelelse efter stk. 1, at det efter en konkret
vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.
Stk. 4. Politiet kan fastsætte vilkår for tilladelser efter stk. 1.
Stk. 5. Tilladelse efter stk. 1 kan gives til våben og genstande omfattet af
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, med undtagelse af:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, halvautomatiske pistoler og
revolvere,bortset fra skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for en af de tre hovedorganisationer nævnt i § 9
3) halv- og fuldautomatiske skydevåben, bortset fra halvautomatiske rifler, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at
bortset fra skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for en af de tre hovedorganisationer nævnt i § 9
Mvh
AHL

Besvar