Undervandsjagt om natten bliver forbudt i hele EU.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Undervandsjagt om natten bliver forbudt i hele EU.

Indlæg af Flugteren » 1. apr 2019, 23:55

ESAF skrev:
1. apr 2019, 23:03
Flugteren skrev:
1. apr 2019, 21:44
ESAF skrev:
1. apr 2019, 21:42
Det er vel ikke givet af deres elendige forordning hvad strafferammen for den vederstyggelige forbrydelse skal være?!

Hvis pattebørnene på Christiansborg vitterligt mener at de synes det er ærgerligt, er der vel ikke noget til hinder for at gøre det ulovligt, men sørge for at der ikke udføres kontrol og at straffen er en bøde på 1,- eller lignende.

Hvem skal i øvrigt kontrollere det? Fiskerikontrollen? Polisen? Marinehjemmeværnet? Sportsfiskerforeningen? Dansk naturistforbund? :???:
Beløbet er typisk ikke den største straf ved bøder, derimod får man et lille "flag" ved sin "profil", når den årlige vandelsgodkendelse skal køres igennem - og man gider ikke ud i samtykkerklæringer og muligt nægtet jagttegn.
Det er selvfølgelig rigtigt, men min pointe er, hvis politikerne påstår at de synes det er ærgerligt, så har de vel en reel mulighed for at gennemføre loven så vagt at ingen reelt vil blive dømt for det...?
Jojo, men tænk nu, at en emsig person, der måske har lidt et horn i siden på naboen, opdager at UV-natjagt er ulovligt og at naboen netop udøver den slags.

Så kræver det ikke meget mere end et lille opkald til etaten, der så er nødt til at reagere på det, og pludselig står naboen med en bøde/dom for ulovlig UV-natjagt, og det kan have vidtrækkende konsekvenser.

Så får naboen at vide, at jagttegnet kan han godt lægge på hylden i fem års tid (vi snakker jo en bøde for ulovlig jagt i princippet), med det tilkommer at naboen ikke længere kan være med i sit faste jagtselskab med kammeraterne/kollegerne. Samtidigt ryger hans elskede riffel med graveret låsestol, udstyr for 10K i gear og grej.

Jo, Politiet/Danmark kan godt vælge selv at lægge den nye lov lidt til side, men melder en borger en UV-natjæger for ulovlig jagt, så er der ikke noget at gøre.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. apr 2019, 00:05

Vi må lige præcisere at undervandsjagt, trods navnet, intet har at gøre med alm. jagt, våbentilladelser og jagttegn. Undervandsjagt er fiskeri, dvs. man skal købe et fisketegn og så er man igang. Så vi snakker ulovligt fiskeri og ikke ulovlig jagt.

Pt. er det fiskerikontrollen som håndhæver reglerne, og det vil det nok fortsat være. Hvordan straffen bliver udmålt ved jeg ikke :???: men jeg gætter på bøde og evt. konfiskering af ens grej.

Men tvivler på det vil have indvirkning på ens vandelsgodkendelse.

I princippet er det jo ikke “værre” end f.eks. at fiske i en fredningszone... hvilket man jo ser ofte.

Det tvivler jeg på man ville miste sit jagttegn af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 2. apr 2019, 01:18

Jeg syntes nok det er lidt mere nuanceret når man læser denne artikel. Jeg har ingen begreb om hvor let eller svært det er at fiske uj. Men, hvis det vitterligt er, at man kan rydde en banke for pighvar, eller drage af med de store havørreder, så let, så er der da god grund til at sætte begrænsninger op.
Om natforbuddet er den rigtige begrænsning og om det var EU der skulle komme med det, er jo så spørgsmålet.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... galskaben/

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 2. apr 2019, 09:13

Jeg vil på ingen måde sige at undervandsjagt om natten er nemt.. men det har sig nogle fordele. Hvoraf den største ganske enkelt er mere aktivitet.

Nogen tror at lygten har en paralyserende effekt, men det er ikke tilfældet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af ABjerre » 2. apr 2019, 09:21

Thors24 skrev:
2. apr 2019, 01:18
...hvis det vitterligt er, at man kan rydde en banke for pigvar, eller drage af med de store havørreder, så let...
Jeg har UV'et når jeg har været i sommerhus de sidste 20 år. Da vi startede var vi bare nogle knægte, der sprang i vandet fra båden med tilfilede teltpløkker da det blev for kedeligt at sidde med en stang. Jeg hører absolut ikke til de mest dedikerede, men UV minder på mange måder om jagt: Det kræver temmelig meget øvelse og dedikation at blive god til det. Der er nogle, der kan fange en masse, andre ikke en skid, og de fleste nok til at de bare har til en god middag.

Som med konventionel jagt gælder for UV også at man hører om de absolut mest succesfulde og nogle historier kan også have et element af pral og overdrivelse. Det er som udenforstående derfor let at komme til at skære alle over dén kam. Kombiner det med et gran af misundelse, mangel på forståelse eller bare at folk er underlige, og så er det let at tromme en lidt bitter stemning op.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. apr 2019, 09:27

Der findes både dygtige stangfiskere og dygtige undervandsfiskere, og ser man en dygtig udøver, så ser man også ofte en forbløffende fangst. Desværre er misundelsens udbredt blandt lystfiskere, af enhver art, så det må selvklart skyldes snyd og bedrag, når andre har mere held end een selv - de stjæler jo vores fisk!

Skal man endelig snakke rovdrift, så finder jeg det langt mere problematisk, at vi har det rekreative garnfiskeri, laksetrolling og visse former for intensivt havfiskeri, hvor fangsterne er i direkte konkurrence med erhversfiskeriet og man på ingen måde kan agere indenfor omsætningsforbuddet. Hvis den resource, som fisk udgør, skal være fælles, så holder den ikke, at nogle få høster så meget og efterfølgende sælger fangsten sort.

Tilbage til undervandsfiskeriet; hvis nogen mener det er så nemt, så prøv det da endelig. Hvis man mener der ser let ud, på f.eks. Youtube, så tænk over, om man gider se kilometer af film, uden fangster.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 14. dec 2019, 00:28

Jeg er helt vild med denne her! :biggrin:

FISKELASSOEN GØR NATJAGT EFTER ØRRED OG TORSK MULIGT

Hvis du vil dyrke undervandsjagt om natten, så er en fiskelasso en spændende og ny måde at fange fisk som f.eks. ørred og torsk på. Fiskelassoen er nem at betjene når du stille og roligt lister dig ind på fisken. Se hvordan Søren Ebdrup som er opfinderen af fiskelassoen viser hvordan man fanger torsk på videoen. Hvis du ønsker at leje fiskelassoen, så skal den afhentes og leveres i vores butik i Albertslund.

https://sportsbutikken.dk/shop/134-leje ... g-natjagt/

Helt specifikt er det jo undervandsjagt med harpun om natten der er blevet forbudt... hvordan løser man det?

Ja man opfinder et redskab som klart og tydeligt ikke er en harpun og bum! Undervandsjagt om natten er nu muligt igen :numberone:

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. dec 2019, 00:46

Der er også noget helt fantastisk genialt i at fange fisk med lasso!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 14. dec 2019, 00:59

Bofhenator skrev:
14. dec 2019, 00:46
Enig! Og der ser ud til at være ganske effektivt.

youtu.be/39Gpz_saa-8

Nuvel man mister nok et par stykker mere end man ville gøre med harpunen... men alligevel :thumbup: genialt.

Make Fyn fin again!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 11. jan 2020, 12:52

Thors24 skrev:
2. apr 2019, 01:18
Jeg syntes nok det er lidt mere nuanceret når man læser denne artikel. Jeg har ingen begreb om hvor let eller svært det er at fiske uj. Men, hvis det vitterligt er, at man kan rydde en banke for pighvar, eller drage af med de store havørreder, så let, så er der da god grund til at sætte begrænsninger op.
Om natforbuddet er den rigtige begrænsning og om det var EU der skulle komme med det, er jo så spørgsmålet.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... galskaben/
Jeg kan desværre ikke læse hele artiklen.

Men min erfaring og oplevelse er langtfra man "bare" rydder en hel banke for fisk bare fordi man fisker om natten.
Som Rasmus er inde på, er den umiddelbare fordel ved natfiskeri, at aktiviteten er større.

Selvfølgelig har jeg også haft både gode og dårlige nætter, målt på antal fangede kg. Og ja det er da klart sjovest at fortælle de gode historier uagtet om det er at fange mange eller store fisk, have en speciel oplevelse eller andet.

Men jeg kan se dem i familien der fisker med garn fanger mere, lettere end jeg gjorde ved undervandsjagt.
Selv nogle af dem der fisker med stang, og en nedsænket pose med hakket småfisk blandet med havregryn som lokkemiddel, de kunne fange flere fisk end de kunne opbevare på køl, i løbet af blot en times tid.

Men man ser meget liv når man svømmer rundt om natten :smile:
Men ligesom på almindelig jagt, hvis du har 6 grise på din åtelplads, så har du 99,99% sikkert ikke dem alle 6 med hjem til fryseren :smile:

EDIT:
Jeg vil dertil sige, jeg stortset ingen erfaring har med undervandsjagt i dagtimerne, så hvor meget dårligere det er, må jeg melde pas på

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 11. jan 2020, 13:53

Bofhenator skrev:
14. dec 2019, 00:46
Ja og lidt mod øst også Svenskere :fun:
EU regler er ofte noget være :mad: :mob:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. maj 2020, 23:15

Holder den lige kørende i denne tråd :thumbup:

Helt præcist, så siger Artikel 7, 1g følgende:

enhver form for projektil med undtagelse af projektiler, der anvendes til at dræbe tun, som er fanget i bur eller tunfiskenet, og håndholdte spyd og undervandsharpuner, der anvendes i rekreativt fiskeri uden lungeautomat, fra solopgang til solnedgang.

Altså. Håndholdte spyd og undervandsharpuner må kun bruges fra solopgang til solnedgang.

Kan ingen steder finde, hvordan et håndholdt spyd er defineret... den generelle opfattelse er, at det er ok at stikke f.eks en fladfisk med sin dykkerkniv, men hvor går grænsen fra et håndholdt spyd og så en kniv?

Jeg går og overvejer at lave en form for kniv, daggert kald det hvad i vil, målrettet til at stikke og fastholde fladfisk. Min egen tanke var en kniv/redskab omkring 30cm, langt smalt blad og evt. en form for modhager, eller et stop midt på bladet, til at presse fisken mod bunden efter at bladet er stukket igennem.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 24. maj 2020, 09:37

Ras.Killing skrev:
23. maj 2020, 23:15
Jeg går og overvejer at lave en form for kniv, daggert kald det hvad i vil, målrettet til at stikke og fastholde fladfisk. Min egen tanke var en kniv/redskab omkring 30cm, langt smalt blad og evt. en form for modhager, eller et stop midt på bladet, til at presse fisken mod bunden efter at bladet er stukket igennem.

Når vi fangede skrubber i det lave vand oppe ved Cheminova, for mange mange år siden, da var det bare et kosteskaft med et søm i enden der blev brugt.
Kosteskaft var et fint stop, og så var det bare foden ind under fisken, og vupti op i baljen.

Hmm. Vi vidste ikke bedre dengang, Men måske var det ikke så smart at fiske ude ved Cheminova :grimasse:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 24. maj 2020, 09:45

PerNielsen skrev:
24. maj 2020, 09:37
Ras.Killing skrev:
23. maj 2020, 23:15

Når vi fangede skrubber i det lave vand oppe ved Cheminova, for mange mange år siden, da var det bare et kosteskaft med et søm i enden der blev brugt.
Kosteskaft var et fint stop, og så var det bare foden ind under fisken, og vupti op i baljen.

Hmm. Vi vidste ikke bedre dengang, Men måske var det ikke så smart at fiske ude ved Cheminova :grimasse:
Kosteskaft med søm ville jeg kalde for et spyd :smile:

Skrupperne er heller ikke problemet, dem kan man fange med hænderne. Rødspætter, søtunger, slethvar osv. kan dog være glatte som ål.

Make Fyn fin again!

Besvar