Erfaring med at lave opvarmet rum i lade ell lign? Regler?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Erfaring med at lave opvarmet rum i lade ell lign? Regler?

Indlæg af Kode1303 » 24. maj 2020, 10:01

Jeg pønser på at lave et opvarmet hobbyrum (ikke beboelse) i min lade. Jeg synes ikke, jeg kan finde regler for lige bestemt den form for byggeri, men der er sikkert mange!

Har nogle af jer erfaringer, I vil dele?
Make mine a carbine.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Re: Erfaring med at lave opvarmet rum i lade ell lign? Regler?

Indlæg af DB89 » 24. maj 2020, 11:17

Du ryger vel ind i reglerne under BR18 (bygningsreglementet). Worst case en grad af byggetilladelse inkl. diverse dokumentationskrav, hvis de mener at du ændrer anvendelse fra f.eks. udhus til beboelse.
Hvis du ikke har tænkt dig at sælge huset i de næste flere år, så ville jeg nok vælge at lave det rum inkl. ordentlig isolering og så lade være med at informere kommunen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 24. maj 2020, 12:18

Hvis det bare er et rum, hvor man kan sidde og snedkere lidt, rense våben eller læse en bog, er det så ikke "bare" at definere rummet med nogle massive planker af træ, lidt isoleringsmateriale og en forlængerledning, så man kan tilslutte en mobil radiator og noget lampeværk?

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 24. maj 2020, 13:23

Tak for respons.

Jeg så, at så snart man laver et opvarmet anneks til ‘ophold’, skal man følge diverse regler, primært om isolering. Jeg vil gerne have permanent varme (håber at kunne tilføje radiatorer til min nuværende opvarmning), så jeg tror ikke, jeg undgår en formel ansøgning osv. Jeg foretrækker at gøre det efter bogen denne gang :blink:
Men da der er tale om en eksisterende bygning, hvor en sektion blot skal isoleres og opvarmes, er jeg i tvivl.
Make mine a carbine.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 24. maj 2020, 13:31

Kode1303 skrev:
24. maj 2020, 13:23
Tak for respons.

Jeg så, at så snart man laver et opvarmet anneks til ‘ophold’, skal man følge diverse regler, primært om isolering. Jeg vil gerne have permanent varme (håber at kunne tilføje radiatorer til min nuværende opvarmning), så jeg tror ikke, jeg undgår en formel ansøgning osv. Jeg foretrækker at gøre det efter bogen denne gang :blink:
Men da der er tale om en eksisterende bygning, hvor en sektion blot skal isoleres og opvarmes, er jeg i tvivl.
Det kommer vel også an på hvilken status den sektion har.. Er det et "uopvarmet boligareal", eller det det ren lade.. Der er lidt forskel på det også..

Det nemmeste er vel at kontakte kommunen og høre hvad de siger... Selvom det lyder som en skrøne, kan der faktisk nogen gange komme noget fornuftigt ud af det...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 24. maj 2020, 13:43

Timber skrev:Det nemmeste er vel at kontakte kommunen og høre hvad de siger... Selvom det lyder som en skrøne, kan der faktisk nogen gange komme noget fornuftigt ud af det...
Helt korrekt - men netop det med, hvad arealet kaldes, frygter jeg kan betyde meget for, hvilke krav der stilles og dermed for prisen. Hvis nu der var nogle tips og tricks til at skrive ‘den rigtige ansøgning’, ville jo være fedt.

Men ja - en telefonisk forespørgsel skader jo ikke.
Make mine a carbine.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 24. maj 2020, 13:47

Kode1303 skrev:
24. maj 2020, 13:43
Timber skrev:Det nemmeste er vel at kontakte kommunen og høre hvad de siger... Selvom det lyder som en skrøne, kan der faktisk nogen gange komme noget fornuftigt ud af det...
Helt korrekt - men netop det med, hvad arealet kaldes, frygter jeg kan betyde meget for, hvilke krav der stilles og dermed for prisen. Hvis nu der var nogle tips og tricks til at skrive ‘den rigtige ansøgning’, ville jo være fedt.

Men ja - en telefonisk forespørgsel skader jo ikke.
Det vil altid hjælpe på det hvis der har været noget boligarealagtigt før.. Som jeg lige husker det, skal beregningen så laves på det eksisterende, og der er vist mildere krav.. Der er også forskel på om det er dig selv der laver det, eller en professionel..

Men andre kan nok byde ind lidt bedre her..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 24. maj 2020, 14:01

Kald det et værksted. Det hører til i driftsbygningerne og skal ikke med ind under boligens energikrav. Der er en række undtagelser der gælder for jordbrugets driftsbygninger.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. maj 2020, 15:52

Thors24 skrev:
24. maj 2020, 14:01
Kald det et værksted. Det hører til i driftsbygningerne og skal ikke med ind under boligens energikrav. Der er en række undtagelser der gælder for jordbrugets driftsbygninger.
Præcis.
Et værksted. Og et værksted er hverken beboelse eller opholdsrum, men bare... et værksted.
Og står man ude i værkstedet og skal lave noget om vinteren, så er opvarmning et must.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 24. maj 2020, 19:31

Langenge skrev:
24. maj 2020, 15:52
Thors24 skrev:
24. maj 2020, 14:01
Præcis.
Et værksted. Og et værksted er hverken beboelse eller opholdsrum, men bare... et værksted.
Og står man ude i værkstedet og skal lave noget om vinteren, så er opvarmning et must.
Værktøj skal have varme, længere er den ikke.
Husk forøvrigt en udsug hvis du vil svejse, slibe eller bruge kemi.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar