Evt glemt registrering af halgvåben, konsekvenser!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kipkater5
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Evt glemt registrering af halgvåben, konsekvenser!

Indlæg af Kipkater5 » 5. jun 2020, 22:34

Hej alle,

En bekendt står i en ret ubehagelig situation, og jeg håber i kan hjælpe mig med at berolige hans nerver.

Han har haft jagttegn i flere år, og har haft en del jagtvåben. De har selvfølgelig altid været behandlet og opbevaret efter foreskrifter. Han har for nyligt afhændet sine jagtgeværer til en anden (som naturligvis også har jagttegn). Problemet er, at han er blevet i tvivl om hvorvidt han har fået anmeldt købet af 1-2 af dem, da det var nogle gamle bøsser han fik næsten foræret. Selvfølgelig, det er jo ikke en undskyldning, fordi de skull jo retmæssigt have været registrerer indenfor de 8 dage.

Sagen er nu, at den nye køber/overtager har anmeldt erhvervelsen med ham som sælger, hvor det vel så formentligt er muligt at erkende, at han måske (han kan ikke rigtigt huske det) ikke havde anmeldt 1-2 af haglgeværerne.

Han er meget nervøs og slår sig selv i hovedet for evt ikke at have haft tingene i orden- spørgsmålet er derfor, om glemt anmeldelse af 1-2 geværer (når jagttegn og alt andet er i orden) kan gøre til fængselsdom (betinget eller ubetinget), eller om det kan klares med bøde? Vi syntes at have fundet artikler på nettet om at man får en bøde i omegn af 3000 for 1 ikke-anmeldt gevær, men hvad mon med 2? Han er ret bekymret over situationen, og planlægger at ringe til PAC for at rede det ud og få registrering udbedret. Han kan desværre ikke huske hvem han købte geværerne af i sin tid.

Hvad tænker i? Og tak for hjælpen!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Evt glemt registrering af halgvåben, konsekvenser!

Indlæg af Lycon » 5. jun 2020, 22:57

Kipkater5 skrev:
5. jun 2020, 22:34
Hej alle,

En bekendt står i en ret ubehagelig situation, og jeg håber i kan hjælpe mig med at berolige hans nerver.

Han har haft jagttegn i flere år, og har haft en del jagtvåben. De har selvfølgelig altid været behandlet og opbevaret efter foreskrifter. Han har for nyligt afhændet sine jagtgeværer til en anden (som naturligvis også har jagttegn). Problemet er, at han er blevet i tvivl om hvorvidt han har fået anmeldt købet af 1-2 af dem, da det var nogle gamle bøsser han fik næsten foræret. Selvfølgelig, det er jo ikke en undskyldning, fordi de skull jo retmæssigt have været registrerer indenfor de 8 dage.

Sagen er nu, at den nye køber/overtager har anmeldt erhvervelsen med ham som sælger, hvor det vel så formentligt er muligt at erkende, at han måske (han kan ikke rigtigt huske det) ikke havde anmeldt 1-2 af haglgeværerne.

Han er meget nervøs og slår sig selv i hovedet for evt ikke at have haft tingene i orden- spørgsmålet er derfor, om glemt anmeldelse af 1-2 geværer (når jagttegn og alt andet er i orden) kan gøre til fængselsdom (betinget eller ubetinget), eller om det kan klares med bøde? Vi syntes at have fundet artikler på nettet om at man får en bøde i omegn af 3000 for 1 ikke-anmeldt gevær, men hvad mon med 2? Han er ret bekymret over situationen, og planlægger at ringe til PAC for at rede det ud og få registrering udbedret. Han kan desværre ikke huske hvem han købte geværerne af i sin tid.

Hvad tænker i? Og tak for hjælpen!
Nu ved jeg ikke hvor gammel han eller hans jagttegn er, men kan han ikke have fået haglgeværerne inden registreringspligten for erhvervelse indtrådte? I så fald er der jo ingen problemer. Jeg har et haglgevær jeg ikke har anmeldt, og har heller ikke pligt til det. Hvis jeg en dag afhænder det har køber pligten til at få det anmeldt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 5. jun 2020, 23:07

Han skal vide, at det f.eks. ved politiet i Sønderborg var fast praksis, at madammen som styrede våbenkontoret i 0´erne nægtede at sende kvitteringer for registrering af haglgeværer til folk. I shit you not, hun gad ikke, så folk fik bare et surt svar og en langsommere sagsbehandling hvis de bad om en kvittering.

I mange andre af de små våbenkontorer var der tit rod i registreringerne, og det er materialet fra dem som PAC har overtaget. Endelig kan man godt have haglgeværer som man har erhvervet før år 2000 som slet ikke behøver at være registreret.

Så hvis politiet kom til mig og påstod at der var et gevær jeg ikke havde registreret, ville jeg stenroligt sige: " Det kan ikke passe, jeg ved helt sikkert at jeg har registreret det". Med det syndige rod der er i registreringerne, vil de få svært ved at bevise, at det jeg siger er forkert.

Han må for guds skyld ikke indrømme at geværerne ikke var registreret, og han må ikke betale en evt. bøde uden at prøve den i retten. Har han først betalt en bøde kan han vinke farvel til resten af våbnene.
Senest rettet af Lassescout 5. jun 2020, 23:12, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kipkater5
Newbie
Newbie

Indlæg af Kipkater5 » 5. jun 2020, 23:11

Tak for svaret - desværre ikke. Jeg Er ikke helt sikker på præcist hvornår, men det nok indenfor de sidste 4-6 år han har erhvervet sig dem. Så de burde selvfølgelig være anmeldt, hvorfor han også er bekymret.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. jun 2020, 23:14

Kipkater5 skrev:
5. jun 2020, 23:11
Tak for svaret - desværre ikke. Jeg Er ikke helt sikker på præcist hvornår, men det nok indenfor de sidste 4-6 år han har erhvervet sig dem. Så de burde selvfølgelig være anmeldt, hvorfor han også er bekymret.
Det er sagen uvedkommende. Hvor gammel er han? Havde han jagttegn i år 2000, så de kunne være fra dengang?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. jun 2020, 23:15

Kipkater5 skrev:
5. jun 2020, 23:11
Jamen så har han jo også anmeldt dem, længere er den vel ikke. Lad nu være med at gøre det til et problem.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Kipkater5
Newbie
Newbie

Indlæg af Kipkater5 » 5. jun 2020, 23:21

Jeg forstår - han er desværre ej heller gammel nok. Ved ikke præcist hvornår, men kan regne ud han må have fået jaggttegn omkring 2005.

Det er vel stadig et problem, fordi man skal indsende en blanket som registrerer erhvervelse af haglgevær som vi kender det. Det er dette, som han tænker han har glemt (Han har heller ikke kvittering).

Han har det fint nok med bøde, det må man jo tage når man selv har været dum og glemt registrering, men frygter evt betinget/ubetinget fængselsdom ift hans arbejde og levebrød.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 5. jun 2020, 23:27

Men er våbnene ikke nu registreret lovligt hos køber?
Hvis “ja” - whats the problem?

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 5. jun 2020, 23:28

Læs lige indlægget om at det kniber med, at der altid er styr på haglvåbenregistreringerne igen. (Vitterligt den skinbarlige sandhed)
Jeg er sikker på at han har husket at anmelde købet og det er gået tabt i systemet, jeg har ikke den mindste tvivl i mit sind. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2020, 23:39

Kipkater5 skrev:
5. jun 2020, 23:21
Jeg forstår - han er desværre ej heller gammel nok. Ved ikke præcist hvornår, men kan regne ud han må have fået jaggttegn omkring 2005.

Det er vel stadig et problem, fordi man skal indsende en blanket som registrerer erhvervelse af haglgevær som vi kender det. Det er dette, som han tænker han har glemt (Han har heller ikke kvittering).

Han har det fint nok med bøde, det må man jo tage når man selv har været dum og glemt registrering, men frygter evt betinget/ubetinget fængselsdom ift hans arbejde og levebrød.
Problemet er at hvis han betaler en bøde, så erkender han samtidig (selvom han ikke bliver gjort opmærksom på det) at han har overtrådt våbenloven. Dette medfører at han formentlig mister sin vandelsgodkendelse og dermed retten til at eje våben.
Derfor skal man tænke sig grundigt om inden med betaler en bøde (uanset hvor lille og uskyldig den ser ud). Politiet vil muligvis endda siger noget ala "Bare betal bøden og så er den sag ude af verden". Men nej, DET ER DEN VED GUD IKKE.

Jeg ville fastholde, hvis de henvender sig, at våben er registreret, men der haves ingen kvittering, da der aldrig er fremsendt en kvittering. Lad være med direkte at skyde skylden på våbenkontoret, men fasthold at det vigtigste er at våbnet i det mindste bliver registeret nu. Det er jo sådan set bare det politiet gerne vil.

Jeg har selv oplevet at der ikke blev fremsendt kvitteringen, hvilket jeg gjorde våbenkontoret opmærksom på. De mente først det var mig der ikke havde styr på det, da jeg henvendte mig. Jeg fastholdt dog at jeg havde mit på det rene og gjorde dem opmærksom på at jeg jo faktisk forsøgte at være konstruktiv og egentlig bare gerne ville sikre mig at våbnet var registeret som de gerne vil have det. Så faldt de til ro igen og fik sendt en kvittering.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. jun 2020, 23:42

Nej, jeg tror ikke du forstår.

Hvis han kontakter PAC og siger, at han ikke har registreret to haglgeværer, så har de en tilståelsessag. Det er det værst tænkelige udgangspunkt han kan skabe for sig selv. Så kan de uden videre give ham en bøde for overtrædelse af våbenloven (jeg tror ikke han kommer i fængsel). Derefter vil politiet tilbagekalde samtykke til jagttegn, og han må sælge resten af sine våben og vinke farvel til jagt og skydning de næste 5 år.

Hvis han så roligt som han nu kan afventer begivenhedernes gang, kan det være der slet ikke sker noget. Så er alt godt. Skulle politiet henvende sig, forklarer han at han selvfølgelig har indsendt registrering som han skulle, men måske var systemet i uorden, for der kom vist aldrig en kvittering. Systemet har været nede utallige gange, så med den forklaring tror jeg ikke han kan dømmes. De vil måske prøve at præsentere ham for en bøde, men den må han ikke betale, for det svarer til at tilstå overtrædelsen. Han skal undlade at betale bøden, så vil politiet enten frafalde sigtelsen eller indkalde ham til en retssag. I retten bliver politiet nødt til at vedgå at det digitale system ofte har fejlet, og jeg vil tro han bliver frifundet.

Det værste der så kan ske er, at han bliver kendt skyldig, men selv da står han ikke værre end hvis han selv ringer op og hopper i den sorte gryde.

Forstår du nu ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 6. jun 2020, 00:05

Hmm… Jeg er faktisk slet ikke enig i den gængse holdning her i tråden om at vedkommende skal beroliges og anvises hvorledes han kan lyve sig ud af moradset. I min verden er sjusk, fejl og forsømmelighed i forbindelse med våben – såvel håndtering som dokumentation – bare slet ikke i orden.

Som gammel professionel med ansvar for rigtig mange af statens våben i mange kalibre (5,56mm – 533mm) kan jeg slet ikke forstå hvordan man i relation til ens personlige våben ikke har fuldstændig styr på det tilhørende papirarbejde. Man ”glemmer” da ikke om man har indsendt registrering. Man har naturligvis en kopi i sit (velordnede) arkiv af al korrespondance med myndighederne vedr. ens våben.

Mit råd til den bekendte er, at han bør håbe på, at policen blot er tilfredse med at få våbnene registreret og så vælger ikke at gøre mere ved det (uden at gøre det til en sag). Hvis de alligevel vælger at rejse en sigtelse må han tage den derfra. At begynde at lyve sig ud af situationen er blot at grave hullet dybere…

Dette her er ikke et spørgsmål om hvad han muligvis kan ”slippe afsted med” - men om hvad der er det rigtige at gøre.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 6. jun 2020, 00:07

Lassescout skrev:
5. jun 2020, 23:42
Nej, jeg tror ikke du forstår.

Hvis han kontakter PAC og siger, at han ikke har registreret to haglgeværer, så har de en tilståelsessag. Det er det værst tænkelige udgangspunkt han kan skabe for sig selv. Så kan de uden videre give ham en bøde for overtrædelse af våbenloven (jeg tror ikke han kommer i fængsel). Derefter vil politiet tilbagekalde samtykke til jagttegn, og han må sælge resten af sine våben og vinke farvel til jagt og skydning de næste 5 år.

Hvis han så roligt som han nu kan afventer begivenhedernes gang, kan det være der slet ikke sker noget. Så er alt godt. Skulle politiet henvende sig, forklarer han at han selvfølgelig har indsendt registrering som han skulle, men måske var systemet i uorden, for der kom vist aldrig en kvittering. Systemet har været nede utallige gange, så med den forklaring tror jeg ikke han kan dømmes. De vil måske prøve at præsentere ham for en bøde, men den må han ikke betale, for det svarer til at tilstå overtrædelsen. Han skal undlade at betale bøden, så vil politiet enten frafalde sigtelsen eller indkalde ham til en retssag. I retten bliver politiet nødt til at vedgå at det digitale system ofte har fejlet, og jeg vil tro han bliver frifundet.

Det værste der så kan ske er, at han bliver kendt skyldig, men selv da står han ikke værre end hvis han selv ringer op og hopper i den sorte gryde.

Forstår du nu ?
:goodpost:
“Det Lasse sagde”
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 6. jun 2020, 00:07

Oscar123 skrev:
6. jun 2020, 00:05
Hmm… Jeg er faktisk slet ikke enig i den gængse holdning her i tråden om at vedkommende skal beroliges og anvises hvorledes han kan lyve sig ud af moradset. I min verden er sjusk, fejl og forsømmelighed i forbindelse med våben – såvel håndtering som dokumentation – bare slet ikke i orden.

Som gammel professionel med ansvar for rigtig mange af statens våben i mange kalibre (5,56mm – 533mm) kan jeg slet ikke forstå hvordan man i relation til ens personlige våben ikke har fuldstændig styr på det tilhørende papirarbejde. Man ”glemmer” da ikke om man har indsendt registrering. Man har naturligvis en kopi i sit (velordnede) arkiv af al korrespondance med myndighederne vedr. ens våben.

Mit råd til den bekendte er, at han bør håbe på, at policen blot er tilfredse med at få våbnene registreret og så vælger ikke at gøre mere ved det (uden at gøre det til en sag). Hvis de alligevel vælger at rejse en sigtelse må han tage den derfra. At begynde at lyve sig ud af situationen er blot at grave hullet dybere…

Dette her er ikke et spørgsmål om hvad han muligvis kan ”slippe afsted med” - men om hvad der er det rigtige at gøre.

Oscar123
Naturligvis skal tingene være i orden.. Begge veje... :smile:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sila0079 » 6. jun 2020, 00:14

Se mit svar i bunden af dette indlæg her. Luftvåben over 4,5mm sidestilles jo med haglvåben nutildags, så vil mene det her minder meget om det du er ved at rode dig ud i: viewtopic.php?f=29&t=81799
Husk i øvrigt, at man altid kan ændre forklaring, indtil man står i retten - først da er det strafbart at udtale sig usandt, og det er endda primært for vidners vedkommende, for hvad der sandt/falskt i forhold til sigtelsen, er jo det selve retssagen skal forsøge at afgøre. Men som alle de andre siger, så står man ikke nødvendigvis ved at være ligefrem, selvom det var sådan verden BURDE fungere. Måske slipper man hvis man selv kontakter dem - eller måske har man bare gjort sig tul et lettere offer for en offentlig anklager, der skal nå nogle kvoter eller lignende. Men én ting står ikke til diskution; betaler du bøden, har du erklæret dig skyldig.. Eller din ven har..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Kipkater5
Newbie
Newbie

Indlæg af Kipkater5 » 6. jun 2020, 01:04

Timber skrev:
6. jun 2020, 00:07
Oscar123 skrev:

Oscar123
Vi er helt enige. Han er godt klar over, at han har lavet lort i den, fordi selvfølgelig skal haglgevære registreres ved erhvervelse. Men faktum er, at det har han nok glemt i sin tid, og det kan ikke laves om.

Han er indforstået med og kan acceptere tanken om både bøde og evt frakendelse af jagttegn (selvom det ville være ærgeligt) - han er blot blevet meget bange for om det evt kan give en fængselsstraf (betinget/ubetinget), da dette kan resultere i tab af arbejde og mulighed for at forsørge familien. Derfor tænkte jeg at høre her på NVF om der er nogle som har kendskab til hvad der er blevet idømt af straf i lignende sager eller lign.

Men der er jo ikke så meget andet at gøre end at få bragt det i orden og se

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. jun 2020, 01:09

Kipkater5 skrev:
6. jun 2020, 01:04
Timber skrev:
6. jun 2020, 00:07
Oscar123 skrev:

Oscar123
Vi er helt enige. Han er godt klar over, at han har lavet lort i den, fordi selvfølgelig skal haglgevære registreres ved erhvervelse. Men faktum er, at det har han nok glemt i sin tid, og det kan ikke laves om.

Han er indforstået med og kan acceptere tanken om både bøde og evt frakendelse af jagttegn (selvom det ville være ærgeligt) - han er blot blevet meget bange for om det evt kan give en fængselsstraf (betinget/ubetinget), da dette kan resultere i tab af arbejde og mulighed for at forsørge familien. Derfor tænkte jeg at høre her på NVF om der er nogle som har kendskab til hvad der er blevet idømt af straf i lignende sager eller lign.

Men der er jo ikke så meget andet at gøre end at få bragt det i orden og se
Nej, fængselsstraf vil der aldrig være risiko for. Han har jo jagttegn, som i sig selv er våbentilladelsen til haglgeværer.

Snak med din ven og lad ham afvente sagens gang.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2020, 01:14

At begynde at lyve sig ud af situationen er blot at grave hullet dybere…
Sludder og vrøvl og nonsens. At sige sandheden er det dybeste hul han kan grave sig ned i. Som sigtet har du ret til at undlade og sige noget, og hvis du siger noget, behøver du ikke sige sandheden. Det er helt anderledes med vidner i en retssag, de er under strafansvar pligtige til at tale sandt. Bland aldrig de to situationer sammen. En sigtet har lov til at lyve for at forbedre sin situation. Vidner må ikke lyve.

Selvfølgelig burde de haglgeværer have været registreret, men når man har set hvordan politiet har ageret de seneste år, så er der absolut ingen grund til at hjælpe dem med det beskidte arbejde. Og ja, jeg mener det er beskidt arbejde politiet har udført på våbenområdet de seneste år. Det startede med at de manipulerede en helt almindelig lommekniv enhåndsbetjent. Da blev vi alle med ét slag kriminelle. Så ifølge Oscar 123´s logik burde vi alle på det tidspunkt have erkendt vore overtrædelser, afleveret vore ulovlige lommeknive, vore jagttegn og alle vore våbentilladelser?? No way José ! Det skete ikke, af indlysende grunde.

Det er fortsat med sigtelser for ulovlig import af legetøj, som f.eks tandstikskydere og knive med hul i spidsen af skeden, der pludselig bliver til halsknive. Og dermed masser af ellers lovlydige borgere som pludselig kriminaliseres og får kæmpe problemer med jagttegn, våbentilladelser og i visse tilfælde karrieren.

Konsekvenserne er helt og aldeles ude af proportioner, og derfor holder jeg fast ved mit råd: Benægt, benægt, benægt !

Og tro nu ikke jeg er en konspirationsteoretiker der hader politiet. Tværtimod. Jeg synes det danske politi gør en fremragende indsats mod f.eks. banderne og terrorisme. De finder og beslaglægger mange ulovlige skydevåben og forhindrer dermed vold, drab og terrorisme. Hurra for det. Men almindelige danskere der farer lidt vild i lovjunglen skal de behandle ordentligt. Man skal i hvert fald ikke frivilligt bøje sig forover og lade dem forlyste sig.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 6. jun 2020, 09:57

Lassescout skrev:
6. jun 2020, 01:14
...
Jeg er ganske uenig i ovenstående indlæg. Man kan aldrig retfærdiggøre en fejl ved at hævde at andre også har fejlet. Vi kan sagtens blive enige om policens groteske og utilstedelige optræden med de såkaldte ”enhåndsbetjente” knive før den seneste revision af knivloven samt de øvrige "mærkværdigheder", men disse argumenter kan ikke bruges her.

I bund og grund er dette her udover at være et rent juridisk spørgsmål også et spørgsmål om etik og ”god stil”. Det er muligt, at nogen af os er opdraget med, at det er i orden at lyve sig ud af en snæver situation. Det er jeg ikke.

Hvad angår bemærkningen om ikke at grave hullet dybere er jeg ganske klar over en sigtets rettigheder. Men tak for den pæne belæring... :blink: Men det var nu ikke det, der var sigtet. Et langt livs professionel omgang med mennesker og våben har lært mig, at er der ”uregelmæssigheder” på noget så grundlæggende som dokumentation er der også en vis risiko for at der måtte være ”andre ting” at komme efter. Og, der er ingen grund til at inkriminere sig selv yderligere (dette er væsensforskelligt fra at lyve... :oops: ). Ovenstående er ikke sagt for at mistænkeliggøre trådstarters bekendte - men disker man op med en løgn, som bliver gennemskuet, er man først rigtig interessant...

Afslutningsvis skal jeg opfordre til at vi alle lige genbesøger regelsættet for dette ellers ganske veldrevne forum – og her bidder mærke i regelsættet omkring ”gældende lovgivning, samt god net-etikette”. Anvisninger på at dække over lovbrud (uagtet om sådanne måtte være bevidste eller blot resultat af ”forsømmelighed”) samt opfordring til løgn passer vist ikke rigtig ind… Tager jeg fejl er jeg klar til at blive belært - igen. :neutral:

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 6. jun 2020, 10:03

Lassescout skrev:
6. jun 2020, 01:14
At begynde at lyve sig ud af situationen er blot at grave hullet dybere…
Sludder og vrøvl og nonsens. At sige sandheden er det dybeste hul han kan grave sig ned i. Som sigtet har du ret til at undlade og sige noget, og hvis du siger noget, behøver du ikke sige sandheden. Det er helt anderledes med vidner i en retssag, de er under strafansvar pligtige til at tale sandt. Bland aldrig de to situationer sammen. En sigtet har lov til at lyve for at forbedre sin situation. Vidner må ikke lyve.

Selvfølgelig burde de haglgeværer have været registreret, men når man har set hvordan politiet har ageret de seneste år, så er der absolut ingen grund til at hjælpe dem med det beskidte arbejde. Og ja, jeg mener det er beskidt arbejde politiet har udført på våbenområdet de seneste år. Det startede med at de manipulerede en helt almindelig lommekniv enhåndsbetjent. Da blev vi alle med ét slag kriminelle. Så ifølge Oscar 123´s logik burde vi alle på det tidspunkt have erkendt vore overtrædelser, afleveret vore ulovlige lommeknive, vore jagttegn og alle vore våbentilladelser?? No way José ! Det skete ikke, af indlysende grunde.

Det er fortsat med sigtelser for ulovlig import af legetøj, som f.eks tandstikskydere og knive med hul i spidsen af skeden, der pludselig bliver til halsknive. Og dermed masser af ellers lovlydige borgere som pludselig kriminaliseres og får kæmpe problemer med jagttegn, våbentilladelser og i visse tilfælde karrieren.

Konsekvenserne er helt og aldeles ude af proportioner, og derfor holder jeg fast ved mit råd: Benægt, benægt, benægt !

Og tro nu ikke jeg er en konspirationsteoretiker der hader politiet. Tværtimod. Jeg synes det danske politi gør en fremragende indsats mod f.eks. banderne og terrorisme. De finder og beslaglægger mange ulovlige skydevåben og forhindrer dermed vold, drab og terrorisme. Hurra for det. Men almindelige danskere der farer lidt vild i lovjunglen skal de behandle ordentligt. Man skal i hvert fald ikke frivilligt bøje sig forover og lade dem forlyste sig.
Jeg er oprigtig ulykkelig over at erklære mig 100% enig i ovenstående.
For 20 år siden ville jeg sige somOscar123. Ville hævde at omgåelse af sandhedenALDRIG er det rigtige at bevæge sig ud i. Jeg havde grænseløs tillid til “systemet” og ordensmagten.
Men efter at have set lidt for mange mennesker jeg oven i købet kendte som “gode folk” få den bag i uden glidecreme, så stoppede det syn.
Det er ærgerligt, men som våbenejer skal man simpelthen passe på sig selv.
Jeg er færdig med at kontakte myndighederne hvis det på nogen måde kan undgåes - se hvordan det gik med medlemmet “Rigbymauser” i anden (desværre låste) tråd, det er virkelig ikke en rar udvikling.
Mvh Frederik

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. jun 2020, 10:30

Og snakken om, at Forsvaret er de professionelle, så har de orden i papirerne og ved altid, hvor våben og ammo befinder sig...eller ej.

Statsrevisionen kunne udfærdige en 27 sider lang rapport omhandlende manglende kontrol med Forsvarets våben og tilfælde, hvor håndteringen af våben ikke overholdt Forsvarets sikkerhedsbestemmelser. Det var i 2015, hvor der i rapporten nævnes, at man blandt andet ved til tilfælde fandt en M/95 på ladet af en lastvogn (ganske vist indenfor Forsvarets område) som ikke havde været brugt i 20 dage, og dermed har ingen i 20 dage vidst, hvor riflen var nøjagtigt eller overhovedet anmeldt det.

Rigsrevisionen måtte da også konkludere, at Forsvaret i en række tilfælde ikke følger op på brud på sikkerhedsbestemmelserne.

Rapporten kan læses her. https://www.ft.dk/~/media/statsrevisore ... ashx?la=da

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2020, 10:31

Jeg tror ikke jeg har overtrådt nogen forumregler. Jeg opfordrer bestemt ikke til lovbrud. Det er ikke mig der er uetisk, det er et system der kriminaliserer ellers lovlydige borgere.

For mit eget vedkommende har jeg dels en mappe med alle mine tilladelser (for øjeblikket 16 gyldige) samt en oversigt i excel ark med journalnummer, våbennummer, udstedelsesdato og udløbsdato for samtlige våben, incl. de jeg har haft men solgt. Jeg kan dokumentere hvem jeg har solgt dem til hvornår og at jeg fik forevist gyldig tilladelse før udlevering. Det står snorlige, og jeg kan kun opfordre alle til at gøre det samme, hvis man har sin hobby kær. Jeg har en branddør i BD-60 ind til mit laderum og et eksplosivstofgodkendt lysarmatur i loftet der. Hvor mange har det?

Jeg har det sådan i min hverdag, at jeg er enormt tolerant overfor fejl. Men når mine medarbejdere begår fejl vil jeg helst vide det hurtigst muligt, så vi kan korrigere fejlene og gøre det bedre fremover. De der ikke begår fejl, bestiller for lidt, så jeg går meget op i at skabe en kultur hvor man ikke lyver om eller skjuler, men lærer af sine fejl.

Det gælder bare ikke længere på våbenområdet. Her har politiet, justitsvæsenet og det politiske system skabt en situation hvor fejl straffes uproportionalt hårdt. Det må man forsvare sig imod med alle lovlige midler. Det bedste forsvar er at sætte sig ind i reglerne og overholde dem hver og én.

Jeg har også undret mig over, at trådstarters ven ikke kan huske hvem han fik geværerne af hvis det kun er 4-6 år siden. Jeg kan huske hvor og af hvem jeg købte et haglgevær i 1985 ! Men uanset det, har kammeraten ret til det bedste forsvar, sådan fungerer en retsstat. Og det bedste forsvar får han ikke hvis han indrømmer sine fejl. Det får han hvis han, helt lovligt, holder sin kæft og påpeger systemets egne svagheder. Der er nok at tage af.

Hvad skal vi med forum hvis vi ikke må hjælpe hinanden med det?
Senest rettet af Lassescout 6. jun 2020, 10:44, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Kipkater5
Newbie
Newbie

Indlæg af Kipkater5 » 6. jun 2020, 10:41

Vi takker for de mange indlæg. Det er interessante overvejelser, og en del etik er involveret: skal man gøre opmærksom på sin egen fejl, så det kan blive bragt i orden?

Til dette kan jeg svare, at min bekendte er ikke interesseret i at skjule noget, og vil vedkende sig sin fejl. Det konkrete spørgsmål, som gør ham meget bekymret, er fortsat dette med straffens alvor: er der ingen der har hørt om en lign situation og hvad straffen blev? Han anerkender at når man ikke har orden i tingene er det fair at få en straf eks bøde og mistet jagttegn, våben er jo ikke for sjov - men han syntes det ville være voldsomt med fængselsstraf, som man jo hører så meget om i medierne ift våben nu om dage.

Det kan nævnes, at der i våbenloven står at manglende anmeldelse kan straffes med bøde, eller fængsel indtil 4 måneder, eller fængsel indtil 2 år under skærpede omstændigheder.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2020, 10:53

Der er ingen eksempler på, at folk er kommet i fængsel for det. Det har hidtil været klaret med en bøde.

Som det tidligere er fremhævet, giver jagttegnet ham ret til at købe haglgeværer uden tilladelse, så han havde dem helt lovligt den første uge. De der er kommet i fængsel har f.eks. haft pistoler eller andre våben liggende som de ikke lovligt kunne erhverve.

Af nogenlunde sammenlignelige sager jeg har hørt om, kan jeg nævne en kvinde som havde flere-ejertilladelse til en riffel sammen med sin mand. De blev skilt, og hun syntes ikke hun havde råd til jagttegn mm efter skilsmissen, så hun lod være med at indløse jagttegn. Manden var flyttet med riflen, så hun havde ikke rådighed over våbnet. Men hun havde ikke indsendt sin våbentilladelse til politiet, nu hun ikke skulle bruge den mere. Det fik hun en bøde for.
Hilsen Lasse.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 6. jun 2020, 11:12

Lassescout skrev:
6. jun 2020, 10:53
Der er ingen eksempler på, at folk er kommet i fængsel for det. Det har hidtil været klaret med en bøde.

Som det tidligere er fremhævet, giver jagttegnet ham ret til at købe haglgeværer uden tilladelse, så han havde dem helt lovligt den første uge. De der er kommet i fængsel har f.eks. haft pistoler eller andre våben liggende som de ikke lovligt kunne erhverve.

Af nogenlunde sammenlignelige sager jeg har hørt om, kan jeg nævne en kvinde som havde flere-ejertilladelse til en riffel sammen med sin mand. De blev skilt, og hun syntes ikke hun havde råd til jagttegn mm efter skilsmissen, så hun lod være med at indløse jagttegn. Manden var flyttet med riflen, så hun havde ikke rådighed over våbnet. Men hun havde ikke indsendt sin våbentilladelse til politiet, nu hun ikke skulle bruge den mere. Det fik hun en bøde for.
Den sidste er da helt grotesk - den slipper vi heldigvis for nu tilladelserne kommer på e-boks.

Besvar