Ras.Killing skrev: ↑25. jun 2020, 14:04Både og... Som det ser ud nu så ville det være en stor prisstigning, men det er jo lige så meget fordi, at der (stort set) ingen efterspørgsel er på sådanne projektiler/ammunition.Chrstn_Olsen skrev: ↑24. jun 2020, 23:43Jeg håber da ikke du får ret. Prisstigningen vil være enden for skydesport som noget for almindelige mennesker.HR skrev: ↑24. jun 2020, 22:29Ja, blyet forsvinder på sigt også fra hagl til luftvåben og til træning med centraltændt. Og vi må nok se i øjnene at 22LR bliver lagt i graven efter en lang og gloværdig karierre. Og det giver mening:
Bly er et grundstof, så en forurening med bly går aldrig væk igen. Og vi kan se at hvis der er bly i omløb, så er der bly i vores affald. Det er derfor at vi ikke kan udnytte slammet fra biogas og rensningsanlæg som en recurce (fosfor), men må bruge recurcer for at slippe af med det. Den eneste måde at undgå tungmetaller i affald og restprodukter er i praksis total udfasning.
Tror også man skal tænke i andre baner mht. sportsskydning end jagt. Polymer projektiler vinder stille og roligt frem, og så er det jo f.eks. bare at lave det med en stålkerne i stedet for bly. Det samme med FMJ, det er bare at lave det med zink, kobber eller stålkerne i stedet.
Der er ikke raketvidenskab![]()
47B13194-216A-46EE-913A-2AA1DE523CC1.png
1FDA07D6-EAE8-4526-BF7B-CA9AFF6B6257.jpeg
495156F0-E084-4CAF-9883-6815F112B6CC.jpeg
"bare"... Jeg elsker når folk siger "bare", det er det største RED FLAG der findes

Hvis tingene var "bare lige" så var de i min optik allerede gjort, fordi det var så let.
Som tingene ser ud nu, og højst sandsynlig også fremadrettet, så hersker der ikke den store tvivl om at et total forbud mod bly i centraltændte riffelprojektiler uagtet om det kun er på jagt eller ligeså på bane. Vil det være en pukkel på vejen for slutbrugeren, altså jægerne selv.
Det vil øge prisen på ammunition
Det vil sænke udvalget af projektiler
Det vil skabe flere regler at forholde sig til, navnlig i overgangsperioden som højst sandsynligt vil opstå.
Hvor meget det reelt vil gavne miljøet hvis jægere men ikke etaten overgår til blyfri ammunition er i min optik tvivlsomt, men det kan være at noget forskning har påvist det