Så er der udspil fra rød blok om arealkrav ift kronhjorteforvsltningen
-
- Platin Member
- Interesser: støverjagt
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 11 times
Så er der udspil fra rød blok om arealkrav ift kronhjorteforvsltningen
Miljøminister Lea Wermelin ønsker at indføre arealkrav.
Dermed har debatten om jagt på hjortevildt og - ikke mindst - de principper, som skal gælde for fremtidens vildtforvaltning, taget hul på endnu et kapitel.
Udmeldingen har allerede udløst skarpe bemærkninger på de sociale medier og også dette kan man læse mere om på Netnatur.dk, som har fulgt debatten tæt siden den startede.
Dermed har debatten om jagt på hjortevildt og - ikke mindst - de principper, som skal gælde for fremtidens vildtforvaltning, taget hul på endnu et kapitel.
Udmeldingen har allerede udløst skarpe bemærkninger på de sociale medier og også dette kan man læse mere om på Netnatur.dk, som har fulgt debatten tæt siden den startede.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
Re: Så er der udspil fra rød blok om arealkrav ift kronhjorteforvsltningen
og dette pga at et mindretal ikke kan finde ud af hvilken afskydning deres areal kan bære
gælder i endnu højere grad bukkejagten !

gælder i endnu højere grad bukkejagten !
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Jeg har lidt svært ved at finde en direkte kilde. Netnatur bruger sig selv som kilde og selv der fremgår det ikke hvor informationerne kommer fra. Er der nogen der kan henvise til hestens mund?KKA skrev: ↑30. jun 2020, 10:47Miljøminister Lea Wermelin ønsker at indføre arealkrav.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Eller fordi der er nogle med store jagtarealer der har lobbyet for begrænsningerne.
Er bestanden af råvildt da gået voldsomt ned de sidste 20 år?
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Hvor jeg går på jagt i Jylland har vi de sidste fire år ikke afholdt jagt på råvildt, simpelthen fordi der er for få af dem.Kenneth Jensen skrev: ↑30. jun 2020, 13:52Eller fordi der er nogle med store jagtarealer der har lobbyet for begrænsningerne.
Er bestanden af råvildt da gået voldsomt ned de sidste 20 år?
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Ser ud til at det er kun er trofæ jagten der rammes, forøvriget er der stort flertal til Vildforvaltningsrådet.Patrold skrev: ↑30. jun 2020, 13:48Lidt fra miljøministeriet.
https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/mil ... kronvildt/
MvhDer bliver skudt for mange ældre hanner blandt Danmarks kronvildt. De ældre handyr med gevir – kronhjortene – er et eftertragtet mål for mange jægere, og det har ført til en skævvridning i køns- og aldersfordelingen i den samlede bestand af kronvildt, hvor der især er langt mellem de ældre hanner.
Derfor ønsker miljøminister Lea Wermelin at indføre arealkrav for jagt på kronhjorte. Et arealkrav på kronhjort vil betyde, at hunner og kalve fortsat kan jages frit inden for de givne jagttider, mens der vil være en begrænsning på, hvor mange kronhjorte, der kan skydes på en ejendom afhængig af ejendommens størrelse.
- Når vi har jagt herhjemme, skal det ske på en måde, der giver en bæredygtig udvikling af bestanden. Det har vi alle en interesse i. Vi må erkende, at vi har fået en skæv fordeling, hvor trofæjagt betyder, at der er meget få af de ældre handyr. Derfor er der brug for en ny kurs. Her kan et arealkrav hjælpe til, at vi får en mere bæredygtig udvikling i bestanden, og at jagten sker i tråd med de jagtetiske regler, siger miljøminister Lea Wermelin.
I Vildtforvaltningsrådet, der rådgiver ministeren om jagt, har seks ud af syv af organisationerne i rådet anbefalet, at der indføres arealkrav for jagten på kronhjorte. Her er vurderingen – som bygger på faglige vurderinger fra Aarhus Universitet – at et arealkrav er et godt virkemiddel på vejen mod at nå målet om flere ældre kronhjorte og bedre bestandssammensætning.
Grey
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Den ene modstander af arealkrav er Danmarks Jægerforbund. Personligt har jeg så svært ved at se det problematiske i at der bliver sat et maks på en hjort på en ejendom på 5 hektar (ud over at det vil blive meget svært at administrere).I Vildtforvaltningsrådet, der rådgiver ministeren om jagt, har seks ud af syv af organisationerne i rådet anbefalet, at der indføres arealkrav for jagten på kronhjorte. Her er vurderingen – som bygger på faglige vurderinger fra Aarhus Universitet – at et arealkrav er et godt virkemiddel på vejen mod at nå målet om flere ældre kronhjorte og bedre bestandssammensætning.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Depecheyawl
- Gold Member
- Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 84 times
Ja I princippet, men det kan osse munde ud i den den "gode gamle" godsejer jagt forbeholdt for eliten.
Prisen er i forvejen ALT for høj, bare der er sløjt aftryk 2 gange om året i nærmeste sogn fra hvor jagten er.
Kan godt frygte at nu løber det helt løbsk.
Det dyreetiske aspekt er sikkert højt på ministerens liste, men jeg tvivler på at nogle bedre bemidlede jordejere sidder med armene over hovedet fordi de elsker krondyret for hvad det er og ikke fordi citronen kan presses helt i bund og skallen sælges bagefter.
Prisen er i forvejen ALT for høj, bare der er sløjt aftryk 2 gange om året i nærmeste sogn fra hvor jagten er.
Det dyreetiske aspekt er sikkert højt på ministerens liste, men jeg tvivler på at nogle bedre bemidlede jordejere sidder med armene over hovedet fordi de elsker krondyret for hvad det er og ikke fordi citronen kan presses helt i bund og skallen sælges bagefter.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Personligt ville jeg prise det velkommenHR skrev: ↑30. jun 2020, 15:16Den ene modstander af arealkrav er Danmarks Jægerforbund. Personligt har jeg så svært ved at se det problematiske i at der bliver sat et maks på en hjort på en ejendom på 5 hektar (ud over at det vil blive meget svært at administrere).I Vildtforvaltningsrådet, der rådgiver ministeren om jagt, har seks ud af syv af organisationerne i rådet anbefalet, at der indføres arealkrav for jagten på kronhjorte. Her er vurderingen – som bygger på faglige vurderinger fra Aarhus Universitet – at et arealkrav er et godt virkemiddel på vejen mod at nå målet om flere ældre kronhjorte og bedre bestandssammensætning.
/HR

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Jagtlejemæssigt kan det vel også have den modsatte effekt (teoretiskDepecheyawl skrev: ↑30. jun 2020, 20:31Ja I princippet, men det kan osse munde ud i den den "gode gamle" godsejer jagt forbeholdt for eliten.

Det giver mindre mening at leje fx 150 ha og være 5 mand om det, hvis man kun må skyde 2 hjorte pr. sæson. Forstået på den måde at før var der mulighed for at alle konsortiemedlemmer kunne skyde en hjort, nu kan kun to skyde en hjort. Dermed kan man få færre horn pr. areal (="dårligere" jagtområde) og dermed burde prisen blive lavere.
Jeg synes forslaget er fint nok, selvom der selvfølgelig altid kan findes eksempler på steder hvor man godt kunne skyde lidt mere end hvad der lægges op til.
Men generelt så synes jeg det er fint. "Alle" kan skyde én hjort selvom man kun har 1 ha. Jeg kan ikke se hvordan godser skulle kunne drage særligt nytte af det. Hvis man går op i forvaltning af kronhjorte så er det ikke nødvendigt at skyde 1 hjort større end spidshjort pr. 100 ha om året alligevel, selv på gode revirer.
Det er nok kun i DK at nogle synes at max 1 hjort pr. 100 ha er restriktivt

-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Jeg er nok lidt delt her.
Endnu en indskærpelse af vores frihed er jeg imod.
Jeg formoder, at det kommer til at gå hårdest ud over de jægere, der fra små frimærker, som grænser op til større skove, skyder flere større hjorte årligt. Der synes jeg, at reglen egentlig er ret fair. Set ud fra en generel betragtning i helikopterperspektiv, bidrager de små frimærker ikke synderligt til noget positivt med bestandens størrelse.
At alle især på facebook farer i flint over, at "det er de store godsejeres gevinst" forstår jeg ikke. De store godser bidrager netop positivt med bestandsstørrelsen, da de som regel også er underlagt biotopplaner, og de så "kun" må nedlægge én stor hjort pr. påbegyndt 100 ha, må da også være en indskærpelse?
I stedet synes jeg, man helt skulle fjerne brunstjagten - det bliver sværere og sværere at argumentere for, hvorfor denne skal bibeholdes (ubrugeligt eller i bedste fald dårligt kød, forstyrrelse i parringssæson m.m.).
Måske den generelle jagtleje på den korte bane vil falde, hvis det bliver aktuelt, at der kun må skydes én hjort pr. påbegyndt 100 ha., men hvis det viser sig, at vi rent faktisk får flere ældre hjorte, og dermed større chance for at kunne skyde en stor dansk hjort, vil den måske stige, når vi vælter os i store hjorte!
Endnu en indskærpelse af vores frihed er jeg imod.
Jeg formoder, at det kommer til at gå hårdest ud over de jægere, der fra små frimærker, som grænser op til større skove, skyder flere større hjorte årligt. Der synes jeg, at reglen egentlig er ret fair. Set ud fra en generel betragtning i helikopterperspektiv, bidrager de små frimærker ikke synderligt til noget positivt med bestandens størrelse.
At alle især på facebook farer i flint over, at "det er de store godsejeres gevinst" forstår jeg ikke. De store godser bidrager netop positivt med bestandsstørrelsen, da de som regel også er underlagt biotopplaner, og de så "kun" må nedlægge én stor hjort pr. påbegyndt 100 ha, må da også være en indskærpelse?
I stedet synes jeg, man helt skulle fjerne brunstjagten - det bliver sværere og sværere at argumentere for, hvorfor denne skal bibeholdes (ubrugeligt eller i bedste fald dårligt kød, forstyrrelse i parringssæson m.m.).
Måske den generelle jagtleje på den korte bane vil falde, hvis det bliver aktuelt, at der kun må skydes én hjort pr. påbegyndt 100 ha., men hvis det viser sig, at vi rent faktisk får flere ældre hjorte, og dermed større chance for at kunne skyde en stor dansk hjort, vil den måske stige, når vi vælter os i store hjorte!