Hvad er der galt med Politiets våbentilladelsessystem?!?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Hvad er der galt med Politiets våbentilladelsessystem?!?

Indlæg af KKA » 7. aug 2020, 14:46

Har fået en erindring om fornyelse af våbentilladelse på en signalpistol(vederlagsfri) ultimo7/9-2020, og jeg tror, det er nemmere at bestå en kandidatuddannelse i oldgræsk end at komme igennem dette middelaldersystem😡
Har sat ansøgning på afventning, selvom ekspeditionstiden er 6 uger
8F3B4EE5-1CA0-411D-9F85-F32185E46FA4.jpeg
8F3B4EE5-1CA0-411D-9F85-F32185E46FA4.jpeg (99.18 KiB) Vist 3998 gange

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvad er der galt med Politiets våbentilladelsessystem?!?

Indlæg af Lars M. L. » 7. aug 2020, 16:12

Ja, det er noget lort!

Jeg har lige sendt nedenstående til DJ’s hovedbestyrelsesmedlem i våbenudvalget.

“ Kære Marie-Louise M. Achton-Lyng

Jeg skriver til dig, da du er hovedbestyrelsens repræsentant i Våbenudvalget.
Jeg har nogle konkrete problemer, som jeg vil henlede Jeres opmærksomhed på og et par løsningsforslag.
Jeg har haft jagttegn og riffel i mange år.

1) Den 24/6 købte jeg en ny riffel hos en forhandler. Jeg søgte naturligvis om våbentilladelse, inden jeg forlod butikken. Behøver jeg nævne, at jeg efter over 6 ugers sagsbehandling (eller mangel på samme) stadig venter på min nye våbentilladelse? Jeg hører, at nogen har oplevet sagsbehandlingstider på 9 uger. Det betyder reelt, at jeg muligvis ikke kan nå at få riffeltilladelse og våbenpas klar inden efterårets jagter i udlandet...

2) Det er glædeligt, at lyddæmpere ikke længere kræver en specifik tilladelse, men "blot" en våbentilladelse til riffel. Det bliver dog lidt besværligt, hvis man vil på jagt udenlands, hvor våbentilladelsen netop er dokumentationen for, at jeg har lovlig adkomst til lyddæmperen.

Jeg vil derfor foreslå, at DJ arbejder for:

ad 1) Som førstegangskøber af riffel (og i forbindelse med den årlige fornyelse af jagttegnet) må politiet rimeligvis lave et opslag i strafferegisteret, men at almindelig våbenhandel derefter kan registreres vha NemID på samme måde, som man omregistrerer en bil. Man hører jævnligt om fejlregistreringer af haglvåben, hvor politiet enten ikke har fået registreret køb eller salg korrekt. Af hensyn til de aktuelle ventetider på sagsbehandling for våbentilladelser m.m. tør man næsten ikke bede om indsigt i politiets register. Dette kunne også løses med et register, hvortil man har adgang med en selvbetjeningsløsning.

ad 2) Kunne DJ evt i samarbejde med Justitsministeriet, Rigspolitiet eller PAC lave et dokument, hvor af det fremgår, at en lyddæmper er tilladt at købe, opbevare og anvende med en gyldig våbentilladelse. Lidt efter samme princip, som vi kender det med jagtforsikringen, hvor man selv kan udprinte forsikringen på forskellige sprog via jagttegn.dk

God weekend
Med jægerhilsen
Lars M. L”

Vh Lars

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 7. aug 2020, 16:28

KKA skrev:
7. aug 2020, 14:46
Har fået en erindring om fornyelse af våbentilladelse på en signalpistol(vederlagsfri) ultimo7/9-2020, og jeg tror, det er nemmere at bestå en kandidatuddannelse i oldgræsk end at komme igennem dette middelaldersystem😡
Har sat ansøgning på afventning, selvom ekspeditionstiden er 6 uger
8F3B4EE5-1CA0-411D-9F85-F32185E46FA4.jpeg
Forstår ikke helt hvad du er gal over, er det hele systemet, eller er det at de har en systemfejl, der gør at du skal udfylde et felt med teksten signalvåben.

Mvh
Grey

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 7. aug 2020, 18:42

Jeg har en ansøgning kørende på 11 uge.

3 sagsbehandlere har været på. Man kan ikke kommunikere med samme sagsbehandler på samme sag.(administrativ strategi).

Min lille simple sag:

Indsender 2 ansøgninger samtidigt. Får den ene efter 7 uger. Den anden dukker ikke op. Sagsbehandlingen har opdaget de ene våben fra 1870erne ikke har serienummer. Politiet kontakter sælger med påkrav om serienummer. Sælger får dette ordnet promte og indersender dokumantation....nu bliver det sjovt.
Politiet kontakter nu mig efter 10uger som køber og meddeler de ikke kan udstede tilladelse fordi våbenet ikke har serienummer.
Jeg kontakter politiet og fremsender dokumentation DE HAVDE MODTAGET doks for 5 uger side på våben havde serienummer nu.
I en telefonisk samtale jeg havde med våbenkontoret i mandags spurgte jeg indtil hvorfor de skrev til mig efter et serienummer når nu medarbejderen kunne se på fremsendte dokumentation de havde fået denne oplysning??.

Jeg skal spare forummet her for hvilken idioti der hersker derovre...men det korte og lange er jeg får min våbentilladelse oinden for 8 uger....hurra hurra hurra...

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 7. aug 2020, 18:53

Man græmmes
Samme problem jeg står i nu
Indsent samme dag digitalt
Fornyelse af riffel tilladelse og anmeldelse af glat løbet hagl bøsse
Modtaget riffel som koster mønt 14 dage plus siden
Ej intet på haglsprederen
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 7. aug 2020, 19:01

F U B A R skrev:
7. aug 2020, 18:53
Man græmmes
Efter jeg vandt over politiets falske anklager på mig kunne jeg gen-erhverve mine jagtvåben. Indsendte i slut marts anmeldelse på en haglbøsse og luftknaldert. Har endnu ikke fået papir på dette, men har dog kvitteringen på de blev anmeldt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. aug 2020, 20:38

Rigbymauser skrev:
7. aug 2020, 19:01
F U B A R skrev:
Man græmmes
Efter jeg vandt over politiets falske anklager på mig kunne jeg gen-erhverve mine jagtvåben. Indsendte i slut marts anmeldelse på en haglbøsse og luftknaldert. Har endnu ikke fået papir på dette, men har dog kvitteringen på de blev anmeldt.
Du kræver forhåbentlig prisen for tilladelserne refunderet af politiet ? Du var jo uden skyld i, at de blev tilbagekaldt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 7. aug 2020, 22:22

Lassescout skrev:
7. aug 2020, 20:38
Rigbymauser skrev:
7. aug 2020, 19:01
F U B A R skrev:
Man græmmes
Du kræver forhåbentlig prisen for tilladelserne refunderet af politiet ? Du var jo uden skyld i, at de blev tilbagekaldt.
Jo da.....men tror du de ville betale?..næ du....jeg blev bekostet at generhverve mine tilladelser. Jeg kunne bare klage over sagsbehandlingen bagefter fik jeg at vide.
Jeg bad om at få mine indsendte våbentilladelser tilbage efter jeg havde vundet. Dette ville politiet ikke idet de havde truffet afgørelse inden dommen jeg var skyldig. Dette har jeg på en båndet optagelse.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Sviptue » 9. aug 2020, 22:20

Er lige blevet af PAC, beskyldt for at overtræde våbenloven pga forsinket ansøgning. Har selvfølgeligt ansøgt i tide (5/5) og har kvitteringer for dette (på trods af at det drejer sig om en lyddæmper, der på pågældende tidspunkt var tilladelseskrævende). Glæder mig til at ringe til dem og høre dem krympe sig i røret. Hvad pokker der meningen?
In spite of the cost of living, its still popular

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 10. aug 2020, 17:39

Jeg tror det er meget klogt fremover at tage screenshots når man registrerer og ansøger om ting, så man senere kan dokumentere det. Man skal sat#me tage sine forholdsregler nu om dage.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 10. aug 2020, 17:50

Sviptue skrev:
9. aug 2020, 22:20
Er lige blevet af PAC, beskyldt for at overtræde våbenloven pga forsinket ansøgning. Har selvfølgeligt ansøgt i tide (5/5) og har kvitteringer for dette (på trods af at det drejer sig om en lyddæmper, der på pågældende tidspunkt var tilladelseskrævende). Glæder mig til at ringe til dem og høre dem krympe sig i røret. Hvad pokker der meningen?
Vær ikke ked af det. De elsker at beskylde folk for det ene og andet. Optag samtalen for din egen beskyttelse.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 10. aug 2020, 17:55

Rigbymauser skrev:
10. aug 2020, 17:50
Sviptue skrev:
9. aug 2020, 22:20
Vær ikke ked af det. De elsker at beskylde folk for det ene og andet. Optag samtalen for din egen beskyttelse.
griner højt ja jeg sidder med en rollingblock jeg har haft på samlertilladelse i nu hvad 3 år og troeligt fået kvitteringer på hver gang jeg har haft til afgang osv.

nuværende køber der vil have den på jagt er så blevet bedt redegøre for dens tilhørsforhold :S - komplet latterligt da han er KØBER af den FRA mig af og den er BOSAT her til han får licensen på den til jagt :S

MIG har de så valgt IKKE at kontakte men køber har naturligvis fået alle info i dokumentform som kopi af mig til videregivelse til PAC...

MAN BLIR SÅ GLAD FOR AT HA EN GOD ADVOKAT OG GENERELT AT HA 100% STYR PÅ SINE PAPIRER !!!
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 10. aug 2020, 19:51

Lars M. L. skrev:
7. aug 2020, 16:12
Ja, det er noget lort!

Jeg har lige sendt nedenstående til DJ’s hovedbestyrelsesmedlem i våbenudvalget.

“ Kære Marie-Louise M. Achton-Lyng

Jeg skriver til dig, da du er hovedbestyrelsens repræsentant i Våbenudvalget.
Jeg har nogle konkrete problemer, som jeg vil henlede Jeres opmærksomhed på og et par løsningsforslag.
Jeg har haft jagttegn og riffel i mange år.

1) Den 24/6 købte jeg en ny riffel hos en forhandler. Jeg søgte naturligvis om våbentilladelse, inden jeg forlod butikken. Behøver jeg nævne, at jeg efter over 6 ugers sagsbehandling (eller mangel på samme) stadig venter på min nye våbentilladelse? Jeg hører, at nogen har oplevet sagsbehandlingstider på 9 uger. Det betyder reelt, at jeg muligvis ikke kan nå at få riffeltilladelse og våbenpas klar inden efterårets jagter i udlandet...

2) Det er glædeligt, at lyddæmpere ikke længere kræver en specifik tilladelse, men "blot" en våbentilladelse til riffel. Det bliver dog lidt besværligt, hvis man vil på jagt udenlands, hvor våbentilladelsen netop er dokumentationen for, at jeg har lovlig adkomst til lyddæmperen.

Jeg vil derfor foreslå, at DJ arbejder for:

ad 1) Som førstegangskøber af riffel (og i forbindelse med den årlige fornyelse af jagttegnet) må politiet rimeligvis lave et opslag i strafferegisteret, men at almindelig våbenhandel derefter kan registreres vha NemID på samme måde, som man omregistrerer en bil. Man hører jævnligt om fejlregistreringer af haglvåben, hvor politiet enten ikke har fået registreret køb eller salg korrekt. Af hensyn til de aktuelle ventetider på sagsbehandling for våbentilladelser m.m. tør man næsten ikke bede om indsigt i politiets register. Dette kunne også løses med et register, hvortil man har adgang med en selvbetjeningsløsning.

ad 2) Kunne DJ evt i samarbejde med Justitsministeriet, Rigspolitiet eller PAC lave et dokument, hvor af det fremgår, at en lyddæmper er tilladt at købe, opbevare og anvende med en gyldig våbentilladelse. Lidt efter samme princip, som vi kender det med jagtforsikringen, hvor man selv kan udprinte forsikringen på forskellige sprog via jagttegn.dk

God weekend
Med jægerhilsen
Lars M. L”

Vh Lars
Allerede i dag dvs første arbejdsdag efter jeg skrev til DJ, modtag jeg dette svar:

"Hej Lars

Tak for din henvendelse.
Marie Louise har bedt mig svare på dine meget relevante spørgsmål.
På det første spørgsmål vil jeg være så fræk at henvise til en nyhed vi lige har lagt på hjemmesiden i dag (mandag), håber det er i orden 😊
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... nkontoret/
Jeg har også læst mange af de rygter der svirrer på Internettet i øjeblikket, og for en gang for alle at få aflivet dem, har vi fået Rigspolitiet til at kontakte det svenske rigspoliti. Så snart vi har et officielt svar fra de svenske myndigheder, ligger vi det på hjemmesiden og informere om det.
Det svar vi har fået på forhånd, er at så længe vi har en tilladelse til lyddæmperen, er det ligegyldigt om det er en specifik tilladelse til den enkelte lyddæmper, eller en til riflen, der så også gælder for dæmperen – men lad os se hvad det svenske rigspoliti svarer i deres officielle svar.

På alle våbentilladelser udstedt efter den 1. juli 2020 kommer der til at stå på tilladelsen, at den også gælder for aftagelige magasiner og lyddæmpere.
God idé om evt. et officielt dokument, der beskriver at jagttegnsindehavere, der den 1. juli 2020 har gyldig tilladelse til riflede våben til jagtbrug, kan i hele riffeltilladelsens gyldighedsperiode erhverve, besidde, bære og anvende lyddæmpere til disse våben uden at søge særskilt tilladelse herom – det vil vi undersøge nærmere👍

Jeg håber det besvarer dine spørgsmål indledningsvis.

Med venlig hilsen"

Det er god stil og en meget god grund til fortsat at være medlem af DJ.
Vh Lars

Besvar