Semi automatiske våben - hvordan får jeg tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
gunnar1356
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og skydning
Geografisk sted: herning
Has thanked: 2 times

Semi automatiske våben - hvordan får jeg tilladelse?

Indlæg af gunnar1356 » 16. aug 2020, 19:17

Delsejeg er relativ ny inden for jagt området og alle den danske våbenlov og tænker jeg snart vil til at begynde at tage et jagttegn. mit spørgsmål går på hvordan man kan få en tilladelse til at få f.eks. en HK. MR223 kal. 223Rem. eller andre lignende semi auto våben? jeg har læst det skulle være meget svært at få fat i pga. tilladelser. jeg sætter stor pris på alt den hjælp jeg kan få :)
Senest rettet af Lycon 16. aug 2020, 23:42, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Re: semi automatiske våben

Indlæg af FrederikF » 16. aug 2020, 19:26

Det er ikke længere muligt at opnå tilladelse til semiauto i “svagpisser” kalibre som 223. Årsagen til dette står hen i det uvisse - startede som en administrativ stramning og blev nyligt til lov.
Semiauto kræver at våbnet må bruges til jagt i udlandet på “farligt” vildt som svin.
Typisk vil kalibret være 7,62x51 (308win) for at tilladelse kan opnåes.
Skal man have tilladelse til svagtkalibrede våben så er undtagelsen .22lr der fortsat er lovligt til regulering.
Mvh Frederik

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 16. aug 2020, 19:32

gunnar1356 skrev:
16. aug 2020, 19:17
jeg er relativ ny inden for jagt området og alle den danske våbenlov og tænker jeg snart vil til at begynde at tage et jagttegn. mit spørgsmål går på hvordan man kan få en tilladelse til at få f.eks. en HK. MR223 kal. 223Rem. eller andre lignende semi auto våben? jeg har læst det skulle være meget svært at få fat i pga. tilladelser. jeg sætter stor pris på alt den hjælp jeg kan få :)
Først og fremmest bør du koncentrere dig om at tage jagttegnet, lære at skyde korrekt og lære jægerfaget at kende.

Dernæst:

Du får ikke tilladelse til nogle halvautomatiske våben i en kaliber, der ikke lovligt kan anvendes til kronvildt, dåvildt, sikavildt eller vildsvin, dvs. kaliberen skal overholde følgende krav: E(nergi)100(m)=2700 Joule med en 9+ gram kugle eller E100=2000 Joule med en 10+ gram kugle.

.223Rem overholder ikke disse krav.

Som våbencirkulæret er nu kan du maksimalt opnå tilladelse til én centraltændt, halvautomatisk riffel i en kaliber, der overholder førnævnte krav. Man skal desuden være minimum 20 år gammel og være kendt som en særdeles pålidelighed person.

gunnar1356
Newbie
Newbie

Indlæg af gunnar1356 » 16. aug 2020, 19:48

FrederikF skrev:
16. aug 2020, 19:26
Det er ikke længere muligt at opnå tilladelse til semiauto i “svagpisser” kalibre som 223. Årsagen til dette står hen i det uvisse - startede som en administrativ stramning og blev nyligt til lov.
Semiauto kræver at våbnet må bruges til jagt i udlandet på “farligt” vildt som svin.
Skal man have tilladelse til svagtkalibrede våben så er undtagelsen .22LR der fortsat er lovligt til regulering.
Mvh Frederik
så for at kunne få tilladelse til en semi automatisk riffel, så skal man hen mod noget som f.eks. HK, MR308 kal. 308win. ? og tusind tak for svaret

gunnar1356
Newbie
Newbie

Indlæg af gunnar1356 » 16. aug 2020, 19:49

Flugteren skrev:
16. aug 2020, 19:32
gunnar1356 skrev:
16. aug 2020, 19:17
jeg er relativ ny inden for jagt området og alle den danske våbenlov og tænker jeg snart vil til at begynde at tage et jagttegn. mit spørgsmål går på hvordan man kan få en tilladelse til at få f.eks. en HK. MR223 kal. 223Rem. eller andre lignende semi auto våben? jeg har læst det skulle være meget svært at få fat i pga. tilladelser. jeg sætter stor pris på alt den hjælp jeg kan få :)
Først og fremmest bør du koncentrere dig om at tage jagttegnet, lære at skyde korrekt og lære jægerfaget at kende.

Dernæst:

Du får ikke tilladelse til nogle halvautomatiske våben i en kaliber, der ikke lovligt kan anvendes til kronvildt, dåvildt, sikavildt eller vildsvin, dvs. kaliberen skal overholde følgende krav: E(nergi)100(m)=2700 Joule med en 9+ gram kugle eller E100=2000 Joule med en 10+ gram kugle.

.223Rem overholder ikke disse krav.

Som våbencirkulæret er nu kan du maksimalt opnå tilladelse til én centraltændt, halvautomatisk riffel i en kaliber, der overholder førnævnte krav. Man skal desuden være minimum 20 år gammel og være kendt som en særdeles pålidelighed person.
okay tusind tak for svaret, jeg tænkte også mere på fremtiden i forhold til at starte ud med noget af det nemmere og så måske i fremtiden gå efter noget som f.eks. vildsvin

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. aug 2020, 21:50

gunnar1356 skrev:
16. aug 2020, 19:48
FrederikF skrev:
16. aug 2020, 19:26
Skal man have tilladelse til svagtkalibrede våben så er undtagelsen .22LR der fortsat er lovligt til regulering.
Mvh Frederik
så for at kunne få tilladelse til en semi automatisk riffel, så skal man hen mod noget som f.eks. HK, MR308 kal. 308win. ? og tusind tak for svaret
Hvis formålet er svin i Sverige, er det værd at bemærke at svenskerne ikke tillader rifler baseret på AR-platformen til jagt - hverken 10 eller 15 :)

Så vil tro det mere skal være til drivjagt i Tyskland.

Besvar