Overtrædelse af færdselslov og SKV

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Rykan01
Newbie
Newbie
Interesser: revolver og pistol
Geografisk sted: sjælland

Overtrædelse af færdselslov og SKV

Indlæg af Rykan01 » 1. sep 2020, 15:33

Hej alle

Mange tak for medlemsskab :-)

Jeg er komme i den situation at jeg har fået en betinget frakendelse af mit kørkort og en bøde, overholdte ikke min ubetingede vigepligt. Nu bliver jeg jo nervøs for hvordan det så er med min våbentilladelse/SKV2, vil det på nogen måde få konsekvenser for den? Jeg tænker på køb af ny pistol og fornyelser...og, ja, bare at beholde den?

Er der nogen der har erfaring med det?

Tak

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Overtrædelse af færdselslov og SKV

Indlæg af Timber » 1. sep 2020, 16:16

Først og fremmest, :welcome: til..

Det er noget af en entre du disker op med..

Men umiddelbart bør der ingen konsekvenser være i forhold til SKV/våbentilladelser..

Dog er det før set at politiet kører ekstra hårdt på våbenejere, bare læs brugeren Rigbymausers tråd herinde...

Men som sagt, umiddelbart børe det ikke få konsekvenser..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. sep 2020, 16:20

rykan01 skrev:
1. sep 2020, 15:33
Hej alle

Jeg er komme i den situation at jeg har fået en betinget frakendelse af mit kørkort og en bøde, overholdte ikke min ubetingede vigepligt. Nu bliver jeg jo nervøs for hvordan det så er med min våbentilladelse/SKV2, vil det på nogen måde få konsekvenser for den? Jeg tænker på køb af ny pistol og fornyelser...og, ja, bare at beholde den?

Tak
Færdselsovertrædelser alene er normalt ikke diskvalificerende for våbentilladelser. Politiet kigger langt overvejende på, om man har overtrådt straffeloven/narkoloven/våbenloven eller er kendt for at omgås skumle typer.

Så medmindre du i samme instans også er blevet dømt for at have ført et køretøj, mens du var påvirket af stoffer, så skal du nok ikke være nervøs. :blink:

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af Simkro » 1. sep 2020, 18:10

Umiddelbart lyder det som om, der har været mere end manglende overholdelse af ubetinget vigepligt i forhold til betinget frakendelse af kørekortet. Forårsagede du også et uheld?

Uanset hvad, så burde en færdselslovsovertrædelse alene ikke have indflydelse på din vandelsgodkendelse. Heller ikke for SKV.

Som tidligere skrevet, forholder det sig anderledes med straffelovsovertrædelse(særligt personfarlig krim) og brud på narkolovgivningen.

Rykan01
Newbie
Newbie
Interesser: revolver og pistol
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af Rykan01 » 4. sep 2020, 16:22

Tusind tak for jeres svar, nu er jeg en hel del mere rolig :-)

Nej der var hverken sprit eller narko involveret, men en cyklist der blev nænsomt væltet med en lille skramme og en let bøjet pedal, til følge, derimod.

Jeg er meget glad for at høre min SKV2 ikke er i fare, ikke at mit kørekort også er vigtigt, men mine våben og skytteforenings aktiviteter vil jeg meget nødigt undvære :-)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. sep 2020, 16:44

Rykan01 skrev:
4. sep 2020, 16:22
Tusind tak for jeres svar, nu er jeg en hel del mere rolig :-)

Nej der var hverken sprit eller narko involveret, men en cyklist der blev nænsomt væltet med en lille skramme og en let bøjet pedal, til følge, derimod.

Jeg er meget glad for at høre min SKV2 ikke er i fare, ikke at mit kørekort også er vigtigt, men mine våben og skytteforenings aktiviteter vil jeg meget nødigt undvære :-)
Klassikeren, heldigt det ikke gik mere galt! Jeg er selv blevet nænsomt væltet af en bil, der bare svingede til højre.

Velkommen til. :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. sep 2020, 22:25

Jeg kom nænsomt til at køre lidt for stærkt, og fik en betinget frakendelse i August 2019.
Jeg har generhvervet, og det har ingen konsekvenser for mine tilladelser, eller mit virke i skytteforeningen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 5. sep 2020, 10:42

Som det er anført er det korrekt, at færdselsforseelser som udgangspunkt ikke har indflydelse på ens vandelsvurdering, der ligger til grund for SKV tilladelser samt jagttegn. Og den konkrete færdselsmæssige ”ups” (hvor modparten heldigvis slap nådigt.. :oops: ) vil ikke have betydning.

Men når der så er sagt er der ingen garantier. Politiets vandelsmæssige vurdering bygger på en helhedsvurdering af borgeren, der i bund og grund har sigte på at vurdere om borgeren er troværdig og pålidelig. Her tæller straffelovsovertrædelser med særlig vægt på personfarlig kriminalitet naturligvis kraftigt ind. Sådanne omfatter bl.a. sager om drab, vold, røveri, voldtægt, ulovlig tvang, frihedsberøvelse, trusler samt forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed. Derudover tæller overtrædelser af våbenlovgivningen samt loven om euforiserende stoffer ind.
Udover ovenstående tæller borgerens samlede optræden i samfundet også ind. Omgang med kriminelle typer (fx rockere, bandemedlemmer etc.) indgår således også i vandelsvurderingen.

Af mulig relevans for trådstarters spørgsmål har Justitsministeriet for et par måneder siden besvaret et spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg om forhold, der måtte kunne medføre inddragelse af jagttegn/våbentilladelse. Svaret er ganske udførligt og vil kunne læses her: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ ... /index.htm

Samlet set er hensigten at tilsikre, at de borgere som betros en våbentilladelse er ordentlige mennesker. Og det er der vel næppe mange af os, der kan have noget imod…?

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 5. sep 2020, 10:52

Rykan01 skrev:
1. sep 2020, 15:33
Hej alle

Tak
Du skal træne teori rigtigt meget og alligevel kan du få problemer når du skal til teoriprøven. Politiets teoriprøve kan du nemlig ikke træne til noget sted så vidt jeg ved. Så ville for mange bestå 1. gang ( der er sikkert nogle som har en anden mening med det udsagn :popkorn: )
Held & lykke

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 5. sep 2020, 12:48

Bjarne41 skrev:
5. sep 2020, 10:52
Du skal træne teori rigtigt meget og alligevel kan du få problemer når du skal til teoriprøven. Politiets teoriprøve kan du nemlig ikke træne til noget sted så vidt jeg ved. Så ville for mange bestå 1. gang ( der er sikkert nogle som har en anden mening med det udsagn :popkorn: )
Held & lykke
Hmm… :blink:

Du har vist misforstået trådstarters spørgsmål. Det er ikke kørekortet - men SKV’en der er hans ærinde her…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Bjarne41
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Bjarne41 » 5. sep 2020, 13:42

Niks

Trådstarteren har fået besvaret sit spørgsmål godt :smile: - mit indlæg kan han sikkert også bruge :blink:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. sep 2020, 18:22

Bjarne41 skrev:
5. sep 2020, 13:42
Niks

Trådstarteren har fået besvaret sit spørgsmål godt :smile: - mit indlæg kan han sikkert også bruge :blink:
Det kan jeg nu ikke forestille mig. Dit indlæg er så vidt jeg kan se værdiløst.
Bjarne41 skrev:
5. sep 2020, 13:42
Ja, der er sikkert nogle der har en anden mening om det. Mig, for eksempel. Jeg har lige været møllen igennem, og jeg tror ikke du ved hvad du taler om.

Jeg havde sidst taget en teoriprøve for 24 år siden, så jeg læste op på teorien. Det supplerede jeg med en masse "prøve-prøver", altså tidligere teoriprøver, der ligner de nuværende. Så jo, politiets teoriprøve kan du godt træne i.
Jeg ved ikke hvad du mener med "Så ville for mange bestå 1. gang", forestiller du dig at politiet bevidst ønsker at så få som muligt består?

Meget af teorien er egentlig tilgængelig på nettet gratis, men jeg købte adgang ved Drive4you for ... jeg tror det var 300kr for 3 mdr, og det er rigeligt til at kunne bestå (jeg bestod med 0 fejl).

For 3-4 år siden gennemgik min 80-årige mor samme tur, og hun bestod også. SÅ svært er det altså ikke.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. sep 2020, 19:42

Fast Fumble skrev:
5. sep 2020, 18:22
For 3-4 år siden gennemgik min 80-årige mor samme tur, og hun bestod også. SÅ svært er det altså ikke.
Kørte hun også for stærkt? :rolf: :twisted:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 5. sep 2020, 20:08

Lycon skrev:
5. sep 2020, 19:42
Fast Fumble skrev:
Man skal aldrig undervurdere gamle damer altså..... :rolf:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Bjarne41 » 5. sep 2020, 20:20

Fast Fumble skrev:

Jeg ved ikke hvad du mener med "Så ville for mange bestå 1. gang", forestiller du dig at politiet bevidst ønsker at så få som muligt består?
Der er penge i, at at mange skal betale for en ny prøve gentagne gange. Det har været oppe at vende i offentligheden flere gange.
I visse dele af DK er der mange, som dumper flere gange
Og hvis politiets teoriprøver var nemme at bestå, havde der ikke været så meget ballade.

Det er nogle år siden der sidst har været noget oppe at vende vedr. alle de dumpende teoriprøver

Bjarne41
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Bjarne41 » 5. sep 2020, 20:21

Lycon skrev:
Fast Fumble skrev:
Æblet falder ikke langt fra stammen, Lycon :smile:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. sep 2020, 21:34

Bjarne41 skrev:
5. sep 2020, 20:20
Fast Fumble skrev:

Der er penge i, at at mange skal betale for en ny prøve gentagne gange. Det har været oppe at vende i offentligheden flere gange.
Og hvis politiets teoriprøver var nemme at bestå, havde der ikke været så meget ballade.

Det er nogle år siden der sidst har været noget oppe at vende vedr. alle de dumpende teoriprøver
"Det har været oppe at vende i offentligheden flere gange" ... Hvad betyder det? At du lynende nemt kan sætte et par links på, så vi kan se at det er rigtigt?
Jeg syntes ikke "politiets prøver" var så svære at bestå, og det gjorde min 80-årige mor heller ikke. Jeg tror ikke vi er helt galt på den.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. sep 2020, 21:36

Fast Fumble skrev:
5. sep 2020, 21:34
Bjarne41 skrev:
Fast Fumble skrev:

"Det har været oppe at vende i offentligheden flere gange" ... Hvad betyder det? At du lynende nemt kan sætte et par links på, så vi kan se at det er rigtigt?
Jeg syntes ikke "politiets prøver" var så svære at bestå, og det gjorde min 80-årige mor heller ikke. Jeg tror ikke vi er helt galt på den.
Men bare fordi almindelige mennesker har nemt ved den kan Bjarne jo sagtens synes den er svær?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. sep 2020, 21:37

Bjarne41 skrev:
5. sep 2020, 20:21
Lycon skrev:
Fast Fumble skrev:
Æblet falder ikke langt fra stammen, Lycon :smile:
Ved du noget jeg ikke ved? Eller følte du bare behov for at kommentere på noget du heller ikke ved noget om?

Min mor overså en cyklist ved ubetinget vigepligt. Ingen personskade, men ... det blev nu alligevel takseret til en orienterende prøve. Jeg kan ikke forestille mig at min mor kører for stærkt.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. sep 2020, 21:38

Bofhenator skrev:
5. sep 2020, 21:36
Men bare fordi almindelige mennesker har nemt ved den kan Bjarne jo sagtens synes den er svær?
Ja, ja, selvfølgelig.
Jeg kender jo ikke Bjarne, så det er da fair nok at han synes den er svær.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 5. sep 2020, 21:59

Bjarne41 skrev:

Staten tjener faktisk ikke noget særligt på prøverne !
De 600 en førstegangs erhverver, eller 890 som en generhverver betaler for et prøvegebyr til alm bil er pebernødder !
Der er faktisk omkostninger forbundet med at holde hele “showet” kørende !
Og politiets prøver er iøvrigt meget regelrette og indiskutable.

Min påstand er, at enhver normalt tænkende elev uden problemer kan bestå en teoriprøve uden problemer !!
Det kræver dog at eleverne dropper mobilen, og hører efter til teorien !

Og skal man generhverve er der mange fremragende online løsninger, som feks teoriundervisning.dk.
Man skal være seriøs, og bruge den tid det nu engang tager, så kan man ikke dumpe til en teoriprøve !!

Når det så er sagt, så er der virkelig mange spader der ikke tager det seriøst, og først gør noget ved det inden de skal op anden gang !

Mvh Per

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af NKlausen » 5. sep 2020, 22:21

Oscar123 skrev:
5. sep 2020, 10:42
Samlet set er hensigten at tilsikre, at de borgere som betros en våbentilladelse er ordentlige mennesker. Og det er der vel næppe mange af os, der kan have noget imod…?
Hensigten virker som sådan fin nok, jeg mener dog ikke at politiet på den måde som de kan nu bare skal kunne administrativt frakende som de lyster.

Jeg vil nok nærmere vende den om, måske istedet folk skulle have fjernet rettigheden når de har bevist de ikke kan opføre sig ordentligt. Sådan en slags generel retspraksis om man nu normalt set er enig i er en god ting.

Du skal jo heller ikke have vandelsgodkendelse for at købe eller eje en kniv lovligt, og der langt flere knivstikkerier i landet end idioter der peger deres våben mod folk.

Besvar