Et spørgsmål omkring overladelse af kaliber 22 pistol. Jeg overvejer at tage min 13 årige nevø med til Vingsted i weekenden og prøve en af mine 22'ere. Er dette i det hele taget lovligt ?
Håber nogen kender svaret på det.

Pfh Tak
Ja, det er fuldt lovligt.
Det er lovligt hvis der er en godkendt skydeleder tilstede. Hvis du er det eller kender en du kan tage med (og lever op til kravene om registrering ift skyttens alder) så er der ingen problemer med det.
Hænger det ikke lidt sammen med, at man først må få SKV2 på sin egen pistol, når man er 20?Frantz skrev: ↑30. sep 2020, 10:58Så kommer det store spørgsmål.
Hvorfor tror mange at man først må skyde pistol som voksen?
Jeg oplever tit at folk tror børn og unge mennesker må benytte pistolskydesporten. At man skal være voksen først eller have en vis alder. Jeg tror det munder ud i at mange pistol klubber gemmer sig med vilje, for tænk nu hvis den store stygge forbryder høre om os. Så vi han tømme hele klubben for våben og alle medlemmernes også.
Og det er synd. En pistol er kun et sports redskab, og så længe de bliver lukket forsvarligt inde, gider tyve ikke bruge energi på det. Økonomisk kan det ikke betale sig for en tyv da meget andet giver længst bedre. Samt straffe rammen er meget højere ved våben tyveri. Og er det fordi de vil have et våben er det nemmere/billigere at få et øst fra.
Så jeg syns det kunne være rart at pistol skyde sporten fik åbnet op. Fortalt og vist hvad der kan tilbydes i denne fantastiske sportsgren
Se der kommer det uoplyste ind. For du må gerne som feks 2 årig and ende Airsoft under opsyn i en klub. Men det er der heller ikke mange der vedFlugteren skrev: ↑30. sep 2020, 11:04Hænger det ikke lidt sammen med, at man først må få SKV2 på sin egen pistol, når man er 20?Frantz skrev: ↑30. sep 2020, 10:58Så kommer det store spørgsmål.
Jeg oplever tit at folk tror børn og unge mennesker må benytte pistolskydesporten. At man skal være voksen først eller have en vis alder. Jeg tror det munder ud i at mange pistol klubber gemmer sig med vilje, for tænk nu hvis den store stygge forbryder høre om os. Så vi han tømme hele klubben for våben og alle medlemmernes også.
Og det er synd. En pistol er kun et sports redskab, og så længe de bliver lukket forsvarligt inde, gider tyve ikke bruge energi på det. Økonomisk kan det ikke betale sig for en tyv da meget andet giver længst bedre. Samt straffe rammen er meget højere ved våben tyveri. Og er det fordi de vil have et våben er det nemmere/billigere at få et øst fra.
Så jeg syns det kunne være rart at pistol skyde sporten fik åbnet op. Fortalt og vist hvad der kan tilbydes i denne fantastiske sportsgren
De fleste mennesker prøver jo at tænke en sammenhæng ind i det hele, og f.eks. ved airsoftvåben skal du være 16 for at anvende dem under opsyn - hvis man ikke lige vidste bedre, så er det logisk at tænke, at man da så som minimum ikke kan prøve en pistol før man er samme alder/18 år?
Airsoft challenge må man på godkendte anlæg. :)
Tror nærmere, at hvis børn skal skyde pistol i klub, så kræver det meget tilsyn(standpladshjælper), her tænker jeg børn i 10-12 års alderen.Frantz skrev: ↑30. sep 2020, 10:58Så kommer det store spørgsmål.
Der er lige en 11 årig pige der har taget IPSC licens med grov våben, så at starte tidligere med 22 eller luft kan jeg ikke de noget problem med. Kun udfordring da det vil kræve at de voksne/bane kommendøre/skydeleder er mere på.Raptor357 skrev: ↑30. sep 2020, 16:04Pistol og børn er lidt en sjov ting. jeg er uddannet træner på pistol gennem unionen.
En af de ting vi fik med var at vi som uddannet træner måtte dispensere fra den almindelige aldersgrænse på xx år, så børn ned til x år kunne få lov at skyde med pistol, men vi skulle først lave en evaluering af om det var forsvarligt og kunne indretten en standplads med hjælpemidler, trisser, kroge, fjedre, lodder og skumpuder.
På barnet skulle vi se på om de mentalt, fysisk og kropsligt var udviklet nok.
Det er længe siden, men jeg mener den sædvanlige alder var 12 eller 15 år og det vi kunne dispensere ned til var 6-8 år
Jeg har ikke rigtigt mødt en skreven aldersgrænse et sted i loven, så det er nok DGI og unionen selv der har sat deres grænser, hvis de overhovedet er der i dag.
En 13 årig som ikke er underudviklet fysisk vil ikke have noget fysisk problem med pistolskydning, mentalt er det 100% individuelt. Nogle skal aldrig.
Prøv at snakke med en fysioterapeut, særligt på piger skal man være opmærksom, de skal gerne have overstået det vækst hop der er i 10-12 års alderen, det er noget med skuldrene.Frantz skrev: ↑30. sep 2020, 16:09Der er lige en 11 årig pige der har taget IPSC licens med grov våben, så at starte tidligere med 22 eller luft kan jeg ikke de noget problem med. Kun udfordring da det vil kræve at de voksne/bane kommendøre/skydeleder er mere på.Raptor357 skrev: ↑30. sep 2020, 16:04Pistol og børn er lidt en sjov ting. jeg er uddannet træner på pistol gennem unionen.
En af de ting vi fik med var at vi som uddannet træner måtte dispensere fra den almindelige aldersgrænse på xx år, så børn ned til x år kunne få lov at skyde med pistol, men vi skulle først lave en evaluering af om det var forsvarligt og kunne indretten en standplads med hjælpemidler, trisser, kroge, fjedre, lodder og skumpuder.
Det er længe siden, men jeg mener den sædvanlige alder var 12 eller 15 år og det vi kunne dispensere ned til var 6-8 år
Jeg har ikke rigtigt mødt en skreven aldersgrænse et sted i loven, så det er nok DGI og unionen selv der har sat deres grænser, hvis de overhovedet er der i dag.
En 13 årig som ikke er underudviklet fysisk vil ikke have noget fysisk problem med pistolskydning, mentalt er det 100% individuelt. Nogle skal aldrig.
Jeg er uddannet i "Det aldersrelaterede træningskoncept" for et par år siden, som er det koncept Unionen og DGI/Skydning er fælles om, og der tages udgangspunkt i aldersklasser, men jeg synes ikke jeg erindrer noget om nedre aldersgrænser? Jeg tror måske de er blevet fjernet, i forbindelse med udvikling af konceptet? Der er i hveert fald ikke noget om at piger under 10-11 år ikke bør skyde med pistol - det ville også handicappe os en del, i forhold til udlandet, i udvikling af nye stor-talenter.Raptor357 skrev: ↑30. sep 2020, 16:04Pistol og børn er lidt en sjov ting. jeg er uddannet træner på pistol gennem unionen.
Og du har selvfølgelig helt ret, det er virkelig en skam!Cpt skrev: ↑1. okt 2020, 12:55Det er i grunden rigtig ærgerligt at det er på den måde mange steder.
Jeg husker selv da jeg skød 22 riffel i en forening i barndommen, jeg skød i et par år og var glad for det.. men ville rigtig gerne prøve pistol skydningen, beskeden var at man skulle være 16 år før det kunne komme på tale og da jeg kun var 13 på det tidspunkt, opgav jeg desværre skydningen helt (3 år er jo en menneskealder når man er 13 år gammel)..
jeg har så først fundet vej tilbage til skydningen igen som voksen.
Fuldstændig enig, også vores problem, jeg overvejer om man kan få nogle forældre til bare at være standplads hjælper, det er der vi er.Fast Fumble skrev: ↑1. okt 2020, 14:05Og du har selvfølgelig helt ret, det er virkelig en skam!Cpt skrev: ↑1. okt 2020, 12:55Det er i grunden rigtig ærgerligt at det er på den måde mange steder.
Jeg husker selv da jeg skød 22 riffel i en forening i barndommen, jeg skød i et par år og var glad for det.. men ville rigtig gerne prøve pistol skydningen, beskeden var at man skulle være 16 år før det kunne komme på tale og da jeg kun var 13 på det tidspunkt, opgav jeg desværre skydningen helt (3 år er jo en menneskealder når man er 13 år gammel)..
Men børn med pistoler kræver bare en noget større indsats fra foreningen end børn med rifler, og der er mange foreninger som bare ikke har ressourcerne til at bakke det op.
Min forening er ikke en lille forening (300 medl, riffel og pistol), men vi har da vores besvær med at skaffe frivillige hænder nok til opgaverne, ISÆR til børnene/pistol. Reelt har vi EN træner som tager hånd om børn, og hun er vildt værdsat - men det er jo bare ikke nok, hvis børnene skal støttes bare nogenlunde. Så vil jeg mene man har brug for 3-4 trænere til børnene.
Vi har ca. 12 trænere/instruktører til voksne/pistol.
Så jeg forstår let at det slet ikke understøttes i mange af foreningerne. Men det er stadig skide ærgerligt!
Når i åbner op for nye medlemmer igen så får i en træner mere....Fast Fumble skrev: ↑1. okt 2020, 14:05Og du har selvfølgelig helt ret, det er virkelig en skam!Cpt skrev: ↑1. okt 2020, 12:55Det er i grunden rigtig ærgerligt at det er på den måde mange steder.
Men børn med pistoler kræver bare en noget større indsats fra foreningen end børn med rifler, og der er mange foreninger som bare ikke har ressourcerne til at bakke det op.
Min forening er ikke en lille forening (300 medl, riffel og pistol), men vi har da vores besvær med at skaffe frivillige hænder nok til opgaverne, ISÆR til børnene/pistol. Reelt har vi EN træner som tager hånd om børn, og hun er vildt værdsat - men det er jo bare ikke nok, hvis børnene skal støttes bare nogenlunde. Så vil jeg mene man har brug for 3-4 trænere til børnene.
Vi har ca. 12 trænere/instruktører til voksne/pistol.
Så jeg forstår let at det slet ikke understøttes i mange af foreningerne. Men det er stadig skide ærgerligt!
Så viile jeg da bare spørge dem,butikken har længe åben.JensH2 skrev: ↑5. okt 2020, 12:35Hej, og tak for alle svar.
nu var det jo primært møntet på, at vingsted skydebanerne er efter "pay" konceptet, hvor du reelt kommer ind fra gaden og booker en bane, og at jeg reelt slæber et mindreårig ikke medlem ind, til at skyde med mine våben registreret til mig.
I foreningen skal man have en SKV6 for at få overladt et våben, i hvertfald hvis man er over 15, så jeg tænkte at der godt kunne ligge en eller anden problematik i at prøve det.
Pfh Tak :)
Med risiko for at udstille min egen uvidenhed; Gælder SKV6 ikke kun foreningsejede våben?
Nej.