ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Slettes3 » 2. okt 2020, 14:46

Citat fra artikel:

“Alting var bedre i gamle dage … men hvorfor, egentlig?
Vi hører meget fra frustrerede jægere, at alting gik meget hurtigere før centraliseringen hos PAC. Dengang det hele foregik ude i politikredsene, hvor man nærmest kunne få sin våbentilladelse fra dag til dag. Hvorfor er systemet så meget mere trægt i dag?

- Det skyldes helt sikkert, at vi i dag går langt mere grundigt til værks, når det gælder udstedelse af våbentilladelser. I gamle dage, når en jæger kom ind til den lokale betjent, så var der nok ikke ret mange, der fik tjekket vandel, når bare man havde et gyldigt jagttegn. Sådan er det jo ikke i dag. Vi kontrollerer vandel hver eneste gang, der kommer en ansøgning, uanset om den kommer fra én, der har været jæger i mange år, eller om man er helt ny. Det skete ikke førhen. Vi kontrollerer meget mere i dag end vi gjorde før, sådan er kravet i samfundet. Det er jo også derfor der er kommet så mange flere stramninger på våbenområdet”.

De overnævnte er den politiske del hvor man skal signalere “vi er i kontrollere mere end nogensinde fordi våben og våbenejere indgår i et trusselsbillede”.

Var der mere krimminalitet før våbenregimet blev politiseret?...

Nåja...DJF er :thumbdown: ....de stiller selvfølgelig ikke de interessante spørgsmål.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 2. okt 2020, 15:07

Rigbymauser skrev:
2. okt 2020, 14:46
Citat fra artikel:

"Alting var bedre i gamle dage … men hvorfor, egentlig?
Vi hører meget fra frustrerede jægere, at alting gik meget hurtigere før centraliseringen hos PAC. Dengang det hele foregik ude i politikredsene, hvor man nærmest kunne få sin våbentilladelse fra dag til dag. Hvorfor er systemet så meget mere trægt i dag?

- Det skyldes helt sikkert, at vi i dag går langt mere grundigt til værks, når det gælder udstedelse af våbentilladelser. I gamle dage, når en jæger kom ind til den lokale betjent, så var der nok ikke ret mange, der fik tjekket vandel".
Det er jo en lodret løgn. Jeg fik tjekket vandel hver gang og det tog 10 minutter. Tænk at man kan gemme sig bag ordet 'nok' og så bare lyve derud af. Forskellen ligger i at der var mange flere, der kunne lave en tilladelse - ikke at de pludseligt er begyndt at gøre arbejdet, som de burde have gjort det hele tiden. Der er blevet 'effektiviseret', hvilket betyder færre om opgaven.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Tralle » 2. okt 2020, 18:59

Hvad er ræsonnementet egentlig bag at tjekke vandel ved hver ansøgning og ikke bare en gang årligt i forbindelse med jagttegn?

Hvis ikke man køber rifler risikerer man hypotetisk at et skidt element har riffel i et år inden det bliver opdaget at vedkommende ikke kan vandelsgodkendes.

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Leon » 2. okt 2020, 19:42

Krung skrev:
2. okt 2020, 15:07
Rigbymauser skrev:
Citat fra artikel:

- Det skyldes helt sikkert, at vi i dag går langt mere grundigt til værks, når det gælder udstedelse af våbentilladelser. I gamle dage, når en jæger kom ind til den lokale betjent, så var der nok ikke ret mange, der fik tjekket vandel".
Det er jo en lodret løgn. Jeg fik tjekket vandel hver gang og det tog 10 minutter. Tænk at man kan gemme sig bag ordet 'nok' og så bare lyve derud af. Forskellen ligger i at der var mange flere, der kunne lave en tilladelse - ikke at de pludseligt er begyndt at gøre arbejdet, som de burde have gjort det hele tiden. Der er blevet 'effektiviseret', hvilket betyder færre om opgaven.
Det er jo også grotesk at bruge vandelskontrollen som begrundelse for den urimeligt lange sagsbehandlingstid. Det tager omtrent et par minutter at slå op i Kriminialregisteret og tjekke eventuelle tilførelser.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 2. okt 2020, 19:51

Leon skrev:
2. okt 2020, 19:42
Krung skrev:
Rigbymauser skrev:
Citat fra artikel:

Det er jo også grotesk at bruge vandelskontrollen som begrundelse for den urimeligt lange sagsbehandlingstid. Det tager omtrent et par minutter at slå op i Kriminialregisteret og tjekke eventuelle tilførelser.

Det er en politisk topstyret org. Alt hvad der kommer deres mund skal ikke tages for sandt. Der ligge en anden dagsorden til grunde.

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af NKlausen » 2. okt 2020, 19:53

desuden bør de da også, såfremt der sker noget der påvirker vandelsgodkendelsen, fratage jagttegn og tilladelser allerede? I fald dette ikke sker, er det sgu da en meget mere alvorlig fejl fra politiets skide, som kan sidestilles med at direkte skide både våbenejere og den generelle befolkning lige i fjæset.

Måden det her foregår på kan simpelthen ikke betragtes som andet end fuldstændig ligegyldighed og dybt inkompetence, eller direkte svinsk behandling af våbenejere.

De ansvarlige folk skulle skamme sig.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 2. okt 2020, 20:00

Krung skrev:
Rigbymauser skrev:
Citat fra artikel:

Præcis.. Min rekord er 7 minutter, og de 2 af dem skyldtes at kontordamen lige skulle starte dankortterminalen op først.. Så en standard ansøgning bør maks tage 5-8 minutter.. Inklusive vandelsgodkendelse..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 5. okt 2020, 13:34

Jeg har lige ringet derind af en helt anden årsag, og deres automatiske svar-tingest siger at man pt kan forvente en behandlingstid på "op til 11 uger" på sine ansøgninger.
Så det går stadigvæk den forkerte vej...
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 5. okt 2020, 16:41

Wengel skrev:
5. okt 2020, 13:34
Jeg har lige ringet derind af en helt anden årsag, og deres automatiske svar-tingest siger at man pt kan forvente en behandlingstid på "op til 11 uger" på sine ansøgninger.
Så det går stadigvæk den forkerte vej...
I det gamle Kommunist Rusland tog det 7 år at få sin bestilte bil. I 1986 tog det 6 dage at sende et brev fra Dk til Californien. I dag er kommunistposten langt over 7 dage om at sende et brev fra Skagen til Aarhus. PÅ CHr. d.4 tid tog det 4 dage for et brev at nå Hamborg sendt fra Kbh. Jeg ventede 21 uger på en våbentilladelse...så hvis Politiets Proletaria for ambutated Communist er kun 11 uger om en tilladelse er det jo mægtigt.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 5. okt 2020, 20:40

Våbenpas indsendt den 26/8.
Modtaget den 5/10.
Stadig et stykke fra 17 hverdage...

vh Lars

Hamann4242
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydebane
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Hamann4242 » 6. okt 2020, 14:17

22lr repeter.
Ansøgt 15/8
Tilladelse modtaget på e-Boks 5/10

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 6. okt 2020, 14:57

Hamann4242 skrev:
6. okt 2020, 14:17
22LR repeter.
Ansøgt 15/8
Tilladelse modtaget på e-Boks 5/10
Så umiddelbart er vi nede på 7 uger nu - det er da fremskridt........ så skal jeg kun vente 3 uger endnu..

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 6. okt 2020, 16:20

Jeg fik 'flere ejere' efter 8 uger. Udført af afdelingslederen i egen høje person. Gad vide hvad han synes om at at jeg siger han lyver.

Hatten af for han selv smøger ærmerne op.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af WRanG » 13. okt 2020, 06:49

Det kunne da være man skulle ringe ind til de dovne sataner. Ja undskyld, men det kan da ikke passe at man køber en riffel på auktion og her 16 uger efter er der ikke sket en rød reje.... Jeg begriber ikke hvordan det kan tage nogen så kan tid.
Senest rettet af WRanG 14. okt 2020, 09:47, rettet i alt 1 gang.
- History is written by the victors -

Coco
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: kbh vestegn
Geografisk sted: kbh vestegn
Has thanked: 1 time

Indlæg af Coco » 13. okt 2020, 08:09

Har indsendt SKV 2 den 22/5 2020 og den er stadig under behandling i systemet :mob:
Med Højagtelse
Coco

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 13. okt 2020, 08:48

Coco skrev:
13. okt 2020, 08:09
Har indsendt SKV 2 den 22/5 2020 og den er stadig under behandling i systemet :mob:
Med Højagtelse
Coco
Her skal der rykkes, noget er gået galt, i min klub har vi ligget konsekvent på 8 uger sagsbehandlings tid, og så en lille uge til at postnord, får afleveret kortet til mig.

Mvh
Grey

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 13. okt 2020, 08:53

Jeg modtog mine import tilladelse på par rifler den 16/9, min sælger i Tyskland meddelere mig i går at der er lidt ventetid hos tyske myndigheder på export tilladelse. Han håber at de kan han den færdig til slut november start december.
Min import tilladelse udløber 16/12, så hvis den når at udløbe, inden de får lavet exporten så er det anden gang i år det sker.
De tyske myndigheder er totalt lagt ned.
Så heller PAC :thumbup:
10-22

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 13. okt 2020, 09:55

Min makker har lige modtaget ordinær tilladelse til riffel i dag - han ansøgte 28.8.20, så det går den rigtige vej.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 21 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af SuneHJ » 13. okt 2020, 11:01

Boryx skrev:
13. okt 2020, 09:55
Min makker har lige modtaget ordinær tilladelse til riffel i dag - han ansøgte 28.8.20, så det går den rigtige vej.
Det går i den rigtige retning - det er jo "kun" ca. 6-7 uger. Men det glæder mig, da jeg købte en Tikka T3 Stainless Varmint i 30-06 i fredags (9/10). Jeg var egentlig indstillet på at det blev en julegave...

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 13. okt 2020, 11:17

PAC’s sagsbehandlingstid tider kunne bringes meget langt ned, og det endda meget hurtigt !!

De menige arbejdere, der sidder med sagsbehandlingen af tilladelserne, er blevet pålagt fra toppen, at de kun må lave et vis antal tilladelser pr dag !!
Hvis de laver flere, og det kan de sagtens, så er de bange for at der bliver skåret i bemandingen !!

Og ja, jeg kender en på PAC, og han er virkelig træt af den måde det kører på derude !!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times

Indlæg af 458hunter » 13. okt 2020, 11:27

WRanG skrev:
13. okt 2020, 06:49
Det kunne da være man skulle ringe ind til de dovne sataner. Ja undskyld, men det kan da ikke passe at man køber en riffel på auktion og her 14 uger efter er der ikke sket en rød reje.... Jeg begriber ikke hvordan det kan tage nogen så kan tid.
Syntes ikke det er specielt konstruktivt at kalde selve medarbejderne for "dovne sataner" lige gyldig hvad behandlingstiden er. Jeg er sikker på at den enkelte medarbejder, gør det så godt som processer, systemer og ledelsen tillader dem at gøre det. Jeg har i hvert fald kun været i kontakt med flinke og service mindede medarbejdere de gange, jeg har ringet eller skrevet ind.

Det her er jo ikke et medarbejder problem, men et politisk og ledelsesproblem.

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af WRanG » 13. okt 2020, 11:40

Det kan du måske have ret i, Men jeg kan stadig ikke se hvordan det kan tage så lang tid, måske de burde melde ud hvad det er der tager så lang tid, så vi har noget at forholde os til, det er jo ikke de vandelsgodkendelser. det kan jeg simpelthen ikke forestille mig.
Og helt kynisk set, er der vel i bund og grund intet der er specielt konstruktivt at sige om behandlingstiderne ? det ændre vel ikke hverken til eller fra alligevel.
Chrstn_Olsen skrev:
13. okt 2020, 11:27
WRanG skrev:
13. okt 2020, 06:49
Det kunne da være man skulle ringe ind til de dovne sataner. Ja undskyld, men det kan da ikke passe at man køber en riffel på auktion og her 14 uger efter er der ikke sket en rød reje.... Jeg begriber ikke hvordan det kan tage nogen så kan tid.
Syntes ikke det er specielt konstruktivt at kalde selve medarbejderne for "dovne sataner" lige gyldig hvad behandlingstiden er. Jeg er sikker på at den enkelte medarbejder, gør det så godt som processer, systemer og ledelsen tillader dem at gøre det. Jeg har i hvert fald kun været i kontakt med flinke og service mindede medarbejdere de gange, jeg har ringet eller skrevet ind.

Det her er jo ikke et medarbejder problem, men et politisk og ledelsesproblem.
- History is written by the victors -

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. okt 2020, 12:46

WRanG skrev:
13. okt 2020, 11:40
...måske de burde melde ud hvad det er der tager så lang tid...
Der var en artikel om det i Jæger for nylig, så lidt udmelding har de givet:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... trationer/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. okt 2020, 13:27

PerNielsen skrev:
13. okt 2020, 11:17
PAC’s sagsbehandlingstid tider kunne bringes meget langt ned, og det endda meget hurtigt !!

De menige arbejdere, der sidder med sagsbehandlingen af tilladelserne, er blevet pålagt fra toppen, at de kun må lave et vis antal tilladelser pr dag !!
Hvis de laver flere, og det kan de sagtens, så er de bange for at der bliver skåret i bemandingen !!

Og ja, jeg kender en på PAC, og han er virkelig træt af den måde det kører på derude !!
Jeg er ked af at sige det, men det tror jeg simpelthen ikke på.
Det er en meget grov beskyldning mod ledelsen af PAC, og på et meget løst grundlag. Der findes whistleblower ordninger til den slags information - hvis den er rigtig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times

Indlæg af 458hunter » 13. okt 2020, 14:19

Fast Fumble skrev:
13. okt 2020, 13:27
PerNielsen skrev:
13. okt 2020, 11:17

Jeg er ked af at sige det, men det tror jeg simpelthen ikke på.
Det er en meget grov beskyldning mod ledelsen af PAC, og på et meget løst grundlag. Der findes whistleblower ordninger til den slags information - hvis den er rigtig.
Jo men når den wistle-blower funktion er en del af samme apparat, så ville jeg ikke give meget for den. Personerne vil jo nok gerne beholde sit arbejde.

Besvar