Lasersigte til compoundbue lovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Lasersigte til compoundbue lovligt?

Indlæg af NKlausen » 29. okt 2020, 16:56

Hej.

er det lovligt at købe en lasersigte specialdesignet til kun at passe på compoundbue?

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times

Re: lasersigte til compoundbue lovligt?

Indlæg af Fastanhol » 29. okt 2020, 17:35

Min tolkning af våbenloven er at alle laser sigter der ikke er designet til at sidde på skydevåben er lovlige.
Senest rettet af Fastanhol 29. okt 2020, 18:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 29. okt 2020, 18:10

NKlausen skrev:
29. okt 2020, 16:56
Hej.

er det lovligt at købe en lasersigte specialdesignet til kun at passe på compoundbue?
Mit GÆT er at en compoundbue ikke tæller som et skydevåben, men du skal have fat i JM. jeg turde ikke selv købe det uden at have et GO fra dem først.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 29. okt 2020, 18:49

10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Skydevåben er ikke buer, armbrøste, luft og fjederbøsser, m.m, da de er nævnt særskilt.

Men hvis det kan monteres på en bue, så kan det vel også monteres på en armbrøst ? eller hvordan. Måske du kan smide et link.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 29. okt 2020, 20:41

NSander skrev:
29. okt 2020, 18:49
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Skydevåben er ikke buer, armbrøste, luft og fjederbøsser, m.m, da de er nævnt særskilt.

Men hvis det kan monteres på en bue, så kan det vel også monteres på en armbrøst ? eller hvordan. Måske du kan smide et link.
Og netop derfor mener jeg det er lovligt, jeg ville dog pænt spørge JM før jeg ville bestille. Havde jeg kun en bue ville jeg være modig nok til at tage den i retten.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 29. okt 2020, 22:06

Et som f.ex. dette KAN også monteres, på en riffel, og vil derfor være ulovligt.
LP-LP-RLS26.jpg
https://www.apexhunting.com.au/p/red-la ... P-LP-RLS26
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKlausen » 30. okt 2020, 00:12

jeg tænker på fenris bugesættet her: https://gogun.de/product/fenris-greybac ... 0-11-2020/
som indeholder en laser. Laseren skulle være lavet så den kun passer på sættet, og skulle derved eksempelvis være lovlig i tyskland også, som også har laserlov der forbyder lasere der kan monteres på rifler

men altså, selv en 100% standard laserpointer kan jo monteres på en riffel, da den bare er et rør

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 30. okt 2020, 03:26

Den ser da spændende ud, men er IMO dyr, for et stykke legetøj.
Laseren er også kun legetøj, da denne hverken kan bruges, til konkurrence eller Jagt.

youtu.be/BF_OuEba3a4

Med en vægt på 6,2KG, så vejer den det dobbelte, af de fleste jagtbuer.
Og dem der kalder den "Verdens Dyreste Bue" Har aldrig kigget på Premium buer, fra de store mærker, som nemt runder US$ 1600, uden tilbehør.
Og smider man så Garmins Xero® A1i Bow Sight(US$ 999) på samt en premium pilehylde, så er US$ 3000 indenfor rækkevidde, før du har købt, din første pil.
Hvis det Garmin havde fandtes, mens jeg havde skuldre, til bueskydning, så havde jeg nok købt det..... :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. okt 2020, 08:38

NKlausen skrev:
30. okt 2020, 00:12
jeg tænker på fenris bugesættet her: https://gogun.de/product/fenris-greybac ... 0-11-2020/
som indeholder en laser. Laseren skulle være lavet så den kun passer på sættet, og skulle derved eksempelvis være lovlig i tyskland også, som også har laserlov der forbyder lasere der kan monteres på rifler

men altså, selv en 100% standard laserpointer kan jo monteres på en riffel, da den bare er et rør
Men formuleringen er: "konstrueret til montering på skydevåben". Så det er ikke om den kan monteres på en riffel, der afgør om den er ulovlig, det er om den er konstrueret til montering på en riffel.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 30. okt 2020, 09:35

Går man ind og finder lasersigtet for sig selv, så skirver de: Fenris Laser sight - specifically designed laser sighting system for archery

Hvilket også står på selve laseren også:
LaserforFenris_720x.png
LaserforFenris_720x.png (414.32 KiB) Vist 2762 gange
https://gogun.co/collections/fenris-mag ... for-fenris

Jeg vil mene den er gangbar :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 30. okt 2020, 11:20

Jeg tror det er et tilfælde af

"vi havde ikke forestillet os, at nogen kunne finde på at sætte laser på en bue. Lad os se, hvad dommeren siger til det".

Personligt forsøger jeg at undgå at blive en prøvesag for de uklare punkter i lovgivningen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. okt 2020, 11:22

Jeg skulle heller ikke nyde noget. Derudover kan jeg ikke rigtig se anvendeligheden af en sådan. Måske det fede ved sådan en dims kan belyses?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. okt 2020, 13:06

Refraktorius skrev:
30. okt 2020, 11:20
Jeg tror det er et tilfælde af
"vi havde ikke forestillet os, at nogen kunne finde på at sætte laser på en bue. Lad os se, hvad dommeren siger til det".

Personligt forsøger jeg at undgå at blive en prøvesag for de uklare punkter i lovgivningen.
Ja, fair nok, den indstilling har jeg også.
Jeg ville rette en velargumenteret forespørgsel til PAC, og få et svar på skrift.
Jeg ville ikke spørge det lokale politi, for så er svaret ofte NEJ, også selvom de ikke ved tilstrækkeligt om området - efter forsigtighedsprincippet: Man kan komme i humoristen for at svare JA, hvis det senere viser sig gennem en sag, at det måske ikke var helt rigtigt. Det kan man ikke ved at svare NEJ.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af SuneHJ » 30. okt 2020, 13:20

Ikke for at afspore emnet, men hvad er formålet egentlig med sådan en laser? Et almindeligt sigte er for mig at se meget bedre da du ikke skal spotte en prik på målet (evt. vildtet) og hvis det er jagt, så risikerer du at vildtet ser din laser og smutter...
Når det er sagt, så vil jeg tro at PAC bare siger nej

Just my 2 cents.

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKlausen » 30. okt 2020, 13:52

det var nu ikke til jagt, bare til skydning for sjov. Jeg ved så heller ikke om jeg ville bruge laseren, men nu var den jo en del af sættet, og såfremt det ikke er ulovligt, ville jeg ikke gå ind i at prøve at få dem til ikke at sende mig laseren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 30. okt 2020, 18:05

Vi kan allesammen læse lovgivningen og selvfølgelig kan den importeres da lasersigtet ikke er konstrueret til skydevåben....mæææææn...vi har en etat hvis danskkundskaber ikke er så gode.

Politiet (anklagemyndigheden)vil straks fremsende et anklageskrift med løgn & latin om overtrædelse af det ene og andet og rend mig i pedersen....det skal konfiskeres(altså man træffer afgørelse) inden domafsigelsen. Normalt skulle man beholde sin ejendom INDTIL der var træffet afgørelse da vi har ejendomsret...iflg grundlov.

Husk på dengang man ikke måtte have lyddæmpere hvad loven sagde dengang.....”lyddæmpere der var konstrueret til skydevåben”.....men våbenloven sagde ikke noget om man ikke måtte lave sit våben støjsvagt...man måtte bare ikke bruge dem der var konstrueret til at gøre dit våben støjsvagt.

Den klassiske med kasteknive....kasteknive er forbudt....men det er ikke ulovligt at kaste med knive. Der er massere af knive man kan kaste med men de er ikke fra producentens side markedetført eller fremstillet til at kaste med.

Ring til PAC og forepørg. Optag samtalen som altid.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 30. okt 2020, 20:39

Rigbymauser skrev:
30. okt 2020, 18:05
Vi kan allesammen læse lovgivningen og selvfølgelig kan den importeres da lasersigtet ikke er konstrueret til skydevåben....mæææææn...vi har en etat hvis danskkundskaber ikke er så gode.

Politiet (anklagemyndigheden)vil straks fremsende et anklageskrift med løgn & latin om overtrædelse af det ene og andet og rend mig i pedersen....det skal konfiskeres(altså man træffer afgørelse) inden domafsigelsen. Normalt skulle man beholde sin ejendom INDTIL der var træffet afgørelse da vi har ejendomsret...iflg grundlov.

Husk på dengang man ikke måtte have lyddæmpere hvad loven sagde dengang.....”lyddæmpere der var konstrueret til skydevåben”.....men våbenloven sagde ikke noget om man ikke måtte lave sit våben støjsvagt...man måtte bare ikke bruge dem der var konstrueret til at gøre dit våben støjsvagt.

Den klassiske med kasteknive....kasteknive er forbudt....men det er ikke ulovligt at kaste med knive. Der er massere af knive man kan kaste med men de er ikke fra producentens side markedetført eller fremstillet til at kaste med.

Ring til PAC og forepørg. Optag samtalen som altid.
Undgå PAC, de har faktisk ikke bemyndigelse til at tolke loven, JM er de rigtige at kontakte, det skal PAC rette sig efter og det vil gøre dig straf fri ved en domstol.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Lasersigte til compoundbue lovligt?

Indlæg af I56 » 20. nov 2020, 20:27

Flere har spurgt, hvad man skal bruge et lasersigte til på en bue. Der er faktisk en form for bueskydning, som giver en legitim undskyldning, for at bruge lasersigte. Det er buefiskeri, hvor man med compound- eller recurvebue skyder fisk, medens man selv befinder sig over vandet.

Når man ser en fisk nede i vandet, vil det oftest være i en skrå vinkel i forhold til overfladen. Da det giver en brydning af lyset, vil det se ud som om fisken er længere væk, end den faktisk er. Fejlen kan være svær at kompensere for, da både vinklen, sollyset og bevægelser i overfladen har indflydelse.

Men laserlys vil blive afbøjet i overfladen på samme måde (bortset fra bølgernes bevægelse), så det sted hvor laserlyset rammer fisken, også vil være pilens træfpunkt.

Og for at forebygge kommende spørgsmål, så er buefiskeri tilladt i saltvand i dagtimerne, hvis man har fisketegn, og i private søer, hvor der ikke er gennemstrømning, og hvor man har ejerens tilladelse. Tilladelse gives ikke i statsskove.

Besvar