Mega træls situation, glemt at registrere haglgevær

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
krle2020
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN
Been thanked: 5 times

Mega træls situation, glemt at registrere haglgevær

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 13:21

Jeg er havnet i en brandærgerlig situation, og vil høre om nogle har prøvet lignende og hvad konsekvensen var?

Sagen kort; Jeg har erhvervet jagttegn i 2017, og har både tilladelse til riffel og glatløbet haglgevær.
Jeg købte i 2017 et glatløbet haglgevær i en privat handel. Det har jeg siden da anvendt, og jeg solgte det for ca. et år siden.

Jeg bliver i onsdags ringet op af politiet, som gør mig opmærksom på at jeg ikke har registreret mig som ejer af dette gevær i perioden. (Jeg går ud fra nye ejer har registreret sig som ejer, og pludselig står geværet således som værende uden ejer i en periode på 3 år, dog vil nye ejer jo henvise til at han har købt det af mig).

Jeg er nu sigtet for ikke at have haft mit gevær registreret. Hvad jeg selv kan læse mig frem til, samt hvad betjenten mente, så står jeg til en bøde og en plet på den offentlige straffeattest (dog ikke den private) Muligvis mister jeg også jagttegnet.

Er der nogle der har lavet samme bommert, og glemt at registrere et haglgevær i en privat handel og hvad var konsekvensen?

Mvh.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Re: Mega træls situation, glemt at registrere haglgevær

Indlæg af 458hunter » 12. nov 2020, 13:33

Var de overgået til elektronisk ansøgning dengang?

Ellers så kunne din registrering jo teoretisk set være forsvundet i posten selv om du havde udfyldt og afsendt den helt som du skulle? Eller forsvundet i skrivebordsbunkerne under sammenlægningerne..

Jeg har stået i den omvendte situation at købere af haglgeværer tydeligvis ikke havde anmeldt deres køb. Der lovede politiet bål og brand men jeg fastholdt at jeg havde opfyldt min forpligtelse til at se (men ikke gemme) jagttegn og at det er købers forpligtelse af registrere.

Politiet skal bevise at du ikke har indsendt registrering. At du burde undre dig over at der ikke kommer kvittering retur, kan de jo ikke rigtig bruge, for der går pt halve og hele år før de kommer..

Og endelig - lad være at vedkende noget og tag en snak med en advokat. Det er surt at skulle afgive sine våben for en fodfejl, hvis det ikke er nødvendigt.
Senest rettet af 458hunter 12. nov 2020, 13:40, rettet i alt 1 gang.

krle2020
Newbie
Newbie

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 13:38

Det var elektronisk ja. Og jeg har egentligt spilllet med åbne kort, og fortalt det er en simpel forglemmelse. Jeg har simpelthen bare svedt ud jeg skulle registrere det..

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 12. nov 2020, 13:45

krle2020 skrev:
12. nov 2020, 13:38
Det var elektronisk ja. Og jeg har egentligt spilllet med åbne kort, og fortalt det er en simpel forglemmelse. Jeg har simpelthen bare svedt ud jeg skulle registrere det..
jeg ville i hvert fald nok undlade at indrømme for meget, især på skrift og så hive fat i en advokat der ved noget om våbensager.

Hvis du kører det som en tilståelses-sag så får du en plet på straffeattesten og dit jagttegn ryger helt sikkert da du så ikke kan vandelsgodkendes.
Problemet er nok mest af alt her at du har begået en fejl og ja... den bliver sku nok svær at komme udenom. Dog kan straffen ramme ekstra hårdt og når problemet jo sidder i at du har glemt at registrere haglgeværet, IKKE at du ikke har haft tilladelse til at eje og bruge haglgeværet så kan det være en advokat kan hjælpe til at du ikke får et klask med den store hammer.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

krle2020
Newbie
Newbie

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 13:55

Jeg har helt sikkert tænkt mig at kontakte en advokat, når bødeforlægget kommer.

Jeg kunne dog godt være interesseret i at høre om nogen har lavet samme bommert. Ifølge betjenten havde han selv en håndfuld sager i år...

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 12. nov 2020, 13:57

krle2020 skrev:
12. nov 2020, 13:55
Jeg har helt sikkert tænkt mig at kontakte en advokat, når bødeforlægget kommer.

Jeg kunne dog godt være interesseret i at høre om nogen har lavet samme bommert. Ifølge betjenten havde han selv en håndfuld sager i år...
Bare husk - betaler du bøden = tilstået sagens forhold.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

krle2020
Newbie
Newbie

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 14:00

Enig. Derfor jeg må få en advokat over inden.. Tak for svar.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2020, 14:04

krle2020 skrev:

Det sker jo, at folk glemmer den slags. Det kan blot undre mig, at det skulle koste jagttegnet - men det kan være, at Politiet har fået besked på at slå ned på den slags.

Kontakt en advokat med speciale i våbensager med det samme.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 12. nov 2020, 14:08

Flugteren skrev:
12. nov 2020, 14:04
krle2020 skrev:

Det sker jo, at folk glemmer den slags. Det kan blot undre mig, at det skulle koste jagttegnet - men det kan være, at Politiet har fået besked på at slå ned på den slags.

Syntes bøde måske er ok, men at miste tegnet er helt ude af proportioner.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 12. nov 2020, 14:27

458hunter skrev:
12. nov 2020, 14:08
Flugteren skrev:
12. nov 2020, 14:04
krle2020 skrev:

Syntes bøde måske er ok, men at miste tegnet er helt ude af proportioner.
problemet er bare det med at en bøde for overtrædelse af våbenloven = mistet vandelgodkendelse = mistet jagttegn.
Bøden i sig selv er ikke problemet, men konsekvensen af at acceptere en overtrædelse af våbenloven har indirekte konsekvens for jagttegnet.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 12. nov 2020, 14:33

krle2020 skrev:

Du må under ingen omstændigheder betale bøden. Det betragtes som en tilståelse. :wall:

Peter

krle2020
Newbie
Newbie

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 14:44

Har kontaktet et par advokater, de siger at bøden er der ikke meget at gøre ved, men der kan være noget at gøre mht. jagttegnet hvis det viser sig at der er en sag der.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 12. nov 2020, 14:46

krle2020 skrev:
12. nov 2020, 14:44
Har kontaktet et par advokater, de siger at bøden er der ikke meget at gøre ved, men der kan være noget at gøre mht. jagttegnet hvis det viser sig at der er en sag der.
Som tidligere beskrevet, så hvis du betaler bøden, så har du tilstået sagens forhold og du mister dit jagttegn fordi din vandelsgodkendelse bliver administrativt inddraget.
Så kan du starte med at afhænde alle dine våben for derefter evt at køre sagen i retten.
Det er omvendt du skal tænke - betal ikke bøden før den har været igennem møllen.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. nov 2020, 14:50

Hvad nu hvis krle2020 havde opdaget forglemmelsen lige inden salget, og nået at registrerer våbnet i hans navn, inden han havde solgt det?
Ville det have ændret nævneværdigt på situationen?

Peter

krle2020
Newbie
Newbie

Indlæg af krle2020 » 12. nov 2020, 14:51

PSindrup skrev:
12. nov 2020, 14:50
Hvad nu hvis krle2020 havde opdaget forglemmelsen lige inden salget, og nået at registrerer våbnet i hans navn, inden han havde solgt det?
Ja det har du ret i!
Tak for jeres svar.

Til mit kendskab har der ikke været noget problem så. Bare jeg er registreret som ejer, inden jeg sælger det videre, da nye ejer jo vil henvise til mig som sælger..

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 12. nov 2020, 14:57

Du skal anmelde erhvervelse af glatløbet våben inden for 8 dage.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. nov 2020, 15:00

Peter skrev:
12. nov 2020, 14:57
Men hvis de 8 dage ER gået, men hvis man stadig ønsker at "gøre det rigtige" også selv om tidsfristen er overskredet?

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 12. nov 2020, 15:04

Peter skrev:
Og det er hvad der står i loven.
Intet om hvordan.
Det er nok underforstået at det skal være skriftligt, men det står der ikke og der er absolut ingen krav specificeret ud over de 8 dage.
Så lad politiet bevise at du ikke har anmeldt det.
Det er deres opgave.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 12. nov 2020, 15:14

PSindrup skrev:
12. nov 2020, 15:00
Peter skrev:
Men hvis de 8 dage ER gået, men hvis man stadig ønsker at "gøre det rigtige" også selv om tidsfristen er overskredet?

Peter
Ja det hedder 8 dage, men politiet ved jo ikke hvornår våbnet faktisk er handlet med mindre en af parterne kontakter dem. Så i princippet kan man jo "lappe" fejlen, hvis man opdager det inden man sælger det videre - og i øvrigt har oplysningerne på den man købte det af.

Det var et af de helt store problemer, da jeg stod i modsatte situation. Nogle af de våben jeg stod registreret på var solgt op til 5 år tidligere, så jeg havde jo ikke gemt købernes adresser mv. Det drejede sig om i alt 8 våben (ja jeg havde inden jeg rykkede i lejlighed pænt mange haglvåben :rolf: ) og det tog ca. 1 måned at opstøve alle køberne minus 1 igennem diverse fora og gamle emails. Da jeg præsenterede den dokumentation til våbenkontoret, sagde de at de ville afmelde alle sammen incl den sidste nu jeg havde gjort så stor en indsats.

Blot for at finde ud af her sidste år at jeg stadig stod registreret på de fleste og at der også var et par fejlregistreringer på vekselsæt og lyddæmpere. Det blev heldigvis løst af en meget pragmatisk person fra ACØ, da jeg kunne præsentere en udførlig liste over præcist hvad jeg havde stående og korrespondancen med det gamle våbenkontor.

Så der er mange fejlkilder og jeg har efter dengang gjort det til en vane jævnligt at opdatere min "beholdningsliste" og sørge for at alle parter husker at registrere det de skal.

Det bliver fedt når de engang får indført et digitalt register, hvor man selv kan gå ind og se sine registreringer.

Håber at sagen bliver løst uden inddragelse af jagttegnet.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. nov 2020, 15:25

Jeg tror faktisk, at jeg har et par haglgeværer, som jeg aldrig har fået kvittering på.
Før PAC var det Horsens politi, som jeg skulle sende anmeldelse ind til. Der oplevede jeg, at der kunne gå mere end et år, før jeg fik en kvittering tilbage på anmeldelse af haglbøsse, købt på mit jagttegn. Og som sagt, tror jeg ikke, jeg har fået kvittering på dem alle.
Det foregik jo meget manuelt, og jeg gemte selvfølgelig ikke kopier af det jeg sendte ind, ej heller sendte jeg det rekommanderet, sååeeeee.
Med det nye system hos PAC er jeg glad for, at man rent faktisk har mere eller mindre bevis for, at man har sendt en anmeldelse ind. Også selvom man ikke har fået en kvittering retur.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 12. nov 2020, 16:20

Hvad hvis man køber/får overdraget sit haglgevær af en gammel jæger, der har det fra før lovkrav om anmelselse, og man videresælger inden 8 dage? :what:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. nov 2020, 16:24

DB89 skrev:
12. nov 2020, 16:20
Hvad hvis man køber/får overdraget sit haglgevær af en gammel jæger, der har det fra før lovkrav om anmelselse, og man videresælger inden 8 dage? :what:
Det burde da være helt okay..
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 12. nov 2020, 16:26

krle2020 skrev:
12. nov 2020, 14:44
Du har kontaktet "et par advokater"? Men er det advokater med speciale i/erfaring med våbensager? Ellers så se at få kontaktet sådan en. Og så giv os en opdatering, når du har talt med sådan en.
Held og lykke.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2020, 16:29

DB89 skrev:
12. nov 2020, 16:20
Det kan du vel kun, hvis du også selv har haft jagttegn før år 2000 og dermed kan komme ind under den undtagelse. Hvis køber skriver dig på som sælger, og du ikke har haft mulighed for at ligge inde på et ikke-registreret haglgevær, så kommer du i klemme, da det så må antages, at du er i besiddelse af et våben, du ikke har anmeldt.

Medmindre fortolkningen fra etatens side er således, at de otte dage er en slags transferperiode, hvor alt kan ske. Men det kan jo så også kun lade sig gøre, hvis den oprindelige ejer IKKE har haft registreret det og har haft jagttegn før år 2000.

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 12. nov 2020, 20:48

Kontakt han du købte våbnet af og hør ham om ikke du købte det i går og så solgte det videre i dag..... Jeg ved det er at omgå reglerne. Men havde du købt det af mig for 3 år siden og jeg ikke har haft besøg af politiet (så havde de nok registreret det manglende våben) så havde vi nok kunne finde ud af noget proforma noget. Speciel hvis jeg blev bestukket med en god flaske...

Eller nåå nej ikke mig men alle andre. (skal ikke komme i klemme for en kommentar)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar