Regler omkring brug af eget våben på skydebane

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
TheVeteran
Newbie
Newbie
Interesser: våben
Geografisk sted: københavn

Regler omkring brug af eget våben på skydebane

Indlæg af TheVeteran » 22. sep 2020, 15:45

Hej NVF jeg har fundet frem til jer i min søgen for information,
jeg har været Soldat i mange år efterhånden og skyder jevnligt på skydebanen i tjenesten, men da vi for det meste skyder med riffler er mit spørgsmål til jer.

Hvad kræver det Lov messigt/beviser at købe min egen 9mm pistol og tag den med på en godkendt skydebane Fx. kbh skyttecenter og skyde alene forstået ved at der IKKE er en klub involveret, så jeg selv kan tage ned og skyde hvis der er en ledig bane ?

jeg har både optjent våbentilladelse gennem tjeneste i forsvaret og været medlem af forsvarets skytteforening i langt over 2 år.
Godkendt våbenskab står allerede herhjemme men desværre tomt.

og til sidst er det muligt at tage et familie medlem med på skybanen en dag og lade dem prøve at skyde ?

håber i kan hjælpe mig i min søgen, har ikke rigtigt kunne finde det andre steder

Tak på forhånd

VH
TheVeteran

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Re: Regler omkring brug af eget våben på skydebane

Indlæg af Mapzter » 22. sep 2020, 16:00

TheVeteran skrev:
22. sep 2020, 15:45
Hvad kræver det Lov messigt/beviser at købe min egen 9mm pistol
Det kræver at du er har været aktivt skydende medlem af en skytteforening i mindst 2 år, og at formanden vil underskrive en ansøgning om våbenpåtegning (SKV2) på en 9mm pistol.
TheVeteran skrev:
og tag den med på en godkendt skydebane Fx. kbh skyttecenter og skyde alene forstået ved at der IKKE er en klub involveret, så jeg selv kan tage ned og skyde hvis der er en ledig bane ?
For at kunne skyde på egen hånd skal du bestå den civile skydelederuddannelse.

Jeg vil tro at man skal være medlem af en skytteforening som er tilknyttet Københavns Skyttecenter for at kunne bruge deres baner, men mon ikke nogen NVF brugere der er lokale har den præcise information.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 261 times

Indlæg af T-REX » 22. sep 2020, 19:32

Mapzter skrev:
22. sep 2020, 16:00

Det kræver at du er har været aktivt skydende medlem af en skytteforening i mindst 2 år, og at formanden vil underskrive en ansøgning om våbenpåtegning (SKV2) på en 9mm pistol.
grov-skv.jpg
Vejledningen fra SKV som dette er sakset fra, findes her: https://www.SKV.dk/vejledninger/vejledning-SKV-2019.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 22. sep 2020, 20:06

At tage en ven eller familie med på banen, kræver nok først og fremmest en internt aftale med klubben. Den person der skal skyde SKAL udfylde nogle papirer til klubben og det er rent forsikrings messigt. Dernæst vil jeg tro det kræver du har en form for instruktør uddannelse også da man har med ikke uddannet skytter. Og så er det nogle baner hvor det skal betales et beløb for gæster til klubben (for slid, skiver og plastre)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 22. sep 2020, 20:31

TheVeteran skrev:
Hej NVF jeg har fundet frem til jer i min søgen for information,
jeg har været Soldat i mange år efterhånden og skyder jevnligt på skydebanen i tjenesten, men da vi for det meste skyder med riffler er mit spørgsmål til jer.

Hvad kræver det Lov messigt/beviser at købe min egen 9mm pistol og tag den med på en godkendt skydebane Fx. kbh skyttecenter og skyde alene forstået ved at der IKKE er en klub involveret, så jeg selv kan tage ned og skyde hvis der er en ledig bane ? Kender ikke reglerne i KSC, nogel klubber er flexible med hensyn til at skyde uden for normal åbningstid, men du skal nok forvente at formanden vil se dig an først

jeg har både optjent våbentilladelse gennem tjeneste i forsvaret og været medlem af forsvarets skytteforening i langt over 2 år.
Godkendt våbenskab står allerede herhjemme men desværre tomt.
Kan du ikke få SKV2, i forsvarets skytteforening ??, hvis ikke kan du finde en anden skydeklub, og bede om at få overført din anciennitet, du skal nok forvente at formanden i denne klub lige vil se dig an et stykke tid, inden han vil give dig SKV2

og til sidst er det muligt at tage et familie medlem med på skybanen en dag og lade dem prøve at skyde ? , Der er regler for hvor mange gange man må skyde, når man ikke er vandelsgodkendt, max 5 gange, og klubberne skal holde styr på dette, dit familjemedlem, bør søge SKV6, til den klub du evt. bliver medlem af, om klubben så vil lade dig tage familjemedlemmet med udenfor åbningstid??

håber i kan hjælpe mig i min søgen, har ikke rigtigt kunne finde det andre steder

Tak på forhånd

VH
TheVeteran
mvh
grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. sep 2020, 20:55

Frantz skrev:
22. sep 2020, 20:06
Den person der skal skyde SKAL udfylde nogle papirer til klubben og det er rent forsikrings messigt.
Nej, det er faktisk lovgivning. Klubben som der skydes i, SKAL logge personoplysninger på "prøve-skytten" til forevisning for politiet. Det er nok ikke sandsynligt at en klub vil lade det foregå uden en af deres instruktører, og udenfor "normal åbningstid".
Det ville i hvert fald ikke komme til at ske i min forening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 22. sep 2020, 21:20

Fast Fumble skrev:
22. sep 2020, 20:55
Frantz skrev:
Den person der skal skyde SKAL udfylde nogle papirer til klubben og det er rent forsikrings messigt.
Nej, det er faktisk lovgivning. Klubben som der skydes i, SKAL logge personoplysninger på "prøve-skytten" til forevisning for politiet. Det er nok ikke sandsynligt at en klub vil lade det foregå uden en af deres instruktører, og udenfor "normal åbningstid".
Dvs at i din forening må instruktørene ikke tage på skydebanen med et muligt nyt medlem uden for normal åbnings tid? Selv om de udfylder papirerne korrekt inden?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. sep 2020, 09:46

Frantz skrev:
22. sep 2020, 21:20
Fast Fumble skrev:
22. sep 2020, 20:55
Frantz skrev:
Dvs at i din forening må instruktørene ikke tage på skydebanen med et muligt nyt medlem uden for normal åbnings tid? Selv om de udfylder papirerne korrekt inden?
Det er nok ikke sandsynligt at en klub vil lade det foregå uden en af deres instruktører, og udenfor "normal åbningstid".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2020, 10:15

Nu er jeg ikke bekendt med forsvarets skytteforening, men kan du søge en SKV (tilladelse) igennem dem, så er det nemmest.

Alternativt kan du (afhængigt af formanden i en given skytteforening) typisk få lov til at ''overføre'' din anciennitet til en anden forening.

Hvad man må og ikke må på de enkelte skydebaner, det er MEGET forskelligt fra forening til forening, men formalia som skydelederprøven skal selvfølgelig være på plads, hvis man vil skyde alene.

I det område du befinder dig i, så snak med Copenhagen Practical Shooters (CPS). De skyder på KSC og med noget skydning der minder lidt mere om det fra forsvaret.

SSIN ved Hanebjerg er også en mulighed.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Finn Scheibye
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: KSC & DGI Storkøbenhavn
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 45 times

Indlæg af Finn Scheibye » 2. okt 2020, 02:14

Mapzter skrev:
22. sep 2020, 16:00

Jeg vil tro at man skal være medlem af en skytteforening som er tilknyttet Københavns Skyttecenter for at kunne bruge deres baner, men mon ikke nogen NVF brugere der er lokale har den præcise information.
Alle skytter/jægere med en gyldig våbenlegitimation (for skytteforeningsmedlemmer)/våbentilladelse (for jagtskytter) kan skyde på Københavns Skyttecenter.

Skytter med våbenlegitimation (skytteforeningsmedlemmer) bliver gjort opmærksomme på, at de skal have gennemført skydelederuddannelsen, hvis der ikke er en anden uddannet skydeleder på baneafsnittet.

Mvh.
Finn Scheibye
Formand
Københavns Skyttecenter

P.S. Jeg går ud fra, at "TheVeteran" efter de foregående indlæg er klar over, at man i Danmark kun kan få våbenlegitimation til en pistol/revolver, hvis man er medlem af en skytteforening.

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 2. okt 2020, 12:17

Ras.Killing skrev:
23. sep 2020, 10:15
Nu er jeg ikke bekendt med forsvarets skytteforening, men kan du søge en SKV (tilladelse) igennem dem, så er det nemmest.

Alternativt kan du (afhængigt af formanden i en given skytteforening) typisk få lov til at ''overføre'' din anciennitet til en anden forening.

Hvad man må og ikke må på de enkelte skydebaner, det er MEGET forskelligt fra forening til forening, men formalia som skydelederprøven skal selvfølgelig være på plads, hvis man vil skyde alene.

I det område du befinder dig i, så snak med Copenhagen Practical Shooters (CPS). De skyder på KSC og med noget skydning der minder lidt mere om det fra forsvaret.

SSIN ved Hanebjerg er også en mulighed.
Jeg er fornylig blevet medlem af en af forsvarets skytteforeninger. Den jeg er er medlem af betaler som andre foreninger til DGI som alle andre foreninger. Forskellen er at vi ikke betaler for leje af bane. (tror jeg nok) og at man skal være tilknyttet forsvaret for at kunne blive medlem. Det afspejler sig også lidt i medlems prisen ( 39 kr om året)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 3. okt 2020, 10:10

TheVeteran skrev:
...jeg har både optjent våbentilladelse gennem tjeneste i forsvaret og været medlem af forsvarets skytteforening i langt over 2 år...
Det er (desværre) ikke muligt at overføre sin "anciennitet" i med mange års omgang med skydevåben i FSV til en civil våbentilladelse. Som det allerede er nævnt kræves medlemsskab af en godkendt skytteforening i mindst 2 år samt accept fra respektive formand. Et ganske udmærket system, der tilsikrer, at sådanne tilladelser ikke blot deles rundt i flæng. :thumbup:

Jeg har selv en meget lang fortid i FSV (SVN) og havde i rigtig mange år en M49 (P210) udleveret, som jeg trænede rigtig meget med - og opbevarede derhjemme. Men da jeg begyndte at skyde i civilt regi talte dette slet ikke og det var forfra med to års medlemsskab und so weiter før våbentilladelse kunne opnås. Så der er ingen genveje. :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 3. okt 2020, 10:47

Oscar123 skrev:
3. okt 2020, 10:10
TheVeteran skrev:
...jeg har både optjent våbentilladelse gennem tjeneste i forsvaret og været medlem af forsvarets skytteforening i langt over 2 år...
Det er (desværre) ikke muligt at overføre sin "anciennitet" i med mange års omgang med skydevåben i FSV til en civil våbentilladelse. Som det allerede er nævnt kræves medlemsskab af en godkendt skytteforening i mindst 2 år samt accept fra respektive formand. Et ganske udmærket system, der tilsikrer, at sådanne tilladelser ikke blot deles rundt i flæng. :thumbup:

Jeg har selv en meget lang fortid i FSV (SVN) og havde i rigtig mange år en M49 (P210) udleveret, som jeg trænede rigtig meget med - og opbevarede derhjemme. Men da jeg begyndte at skyde i civilt regi talte dette slet ikke og det var forfra med to års medlemsskab und so weiter før våbentilladelse kunne opnås. Så der er ingen genveje. :neutral:

:razz:
Oscar123
Jeg har tjekket med Unionen, vedrørender forsvarets skytteforeninger, der kan anciennitet overføres til civil skytteforening, men ikke hvis man "bare" er i forsvaret.

Svar fra Unionen
Vi har ikke hørt, om mulighed for nedsættelse af de 2 års aktivitets krav – jeg har også spurgt hos Alice i Vingsted – så tror ikke det kan lade sig gøre.
Hvis han havde været medlem af deres skytteforening, så var det en anden sag.
Mvh
Grey

Nocturnal
Newbie
Newbie
Geografisk sted: CPH
Been thanked: 1 time

Indlæg af Nocturnal » 14. nov 2020, 11:21

2-årskravet kan nu godt fraviges.

Da jeg i sin tid købte min første pistol havde jeg været medlem af foreningen i tre uger.

Jeg sendte dokumentation til politiet som fraveg 2-årskravet uden kommentarer.
Dokumentation indeholdt hvor længe jeg havde været i forsvaret, hvor længe jeg havde været uddannet på pistol og dokumentation på at have deltaget i millitære skydekonkurrencer igennem flere år og i mange lande.

Jeg tænker at det sidste var udslagsgivende, men ved det reelt ikke.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 14. nov 2020, 11:45

Nocturnal skrev:
14. nov 2020, 11:21

Da jeg i sin tid købte min første pistol havde jeg været medlem af foreningen i tre uger.

Dokumentation indeholdt hvor længe jeg havde været i forsvaret, hvor længe jeg havde været uddannet på pistol og dokumentation på at have deltaget i millitære skydekonkurrencer igennem flere år og i mange lande.

Hvornår er "i sin tid" helt nøjagtigt? Fortolkning af div. regler og bekendtgørelser er blevet strammet gevaldigt op de seneste ti-femten års tid.

Brugeravatar
10SFGA
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af 10SFGA » 21. nov 2020, 17:59

Hej
Du har PB

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 218 times

Indlæg af Kenned » 21. nov 2020, 18:19

Nocturnal skrev:

Og det var til opbevaring hjemme, eller 2 års opbevaring i klubben?

Hilsen Kenneth

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 21. nov 2020, 18:42

Flugteren skrev:
14. nov 2020, 11:45
Nocturnal skrev:

Hvornår er "i sin tid" helt nøjagtigt? Fortolkning af div. regler og bekendtgørelser er blevet strammet gevaldigt op de seneste ti-femten års tid.
Jeg kender et par stykker som har gjort det sammen indenfor det sidste år.
De folk var i forvejen godkendt til yderst hemmeligt, om det har gjort en forskel skal jeg ikke kunne sige.
10-22

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 21. nov 2020, 21:33

Greyberd63 skrev:
3. okt 2020, 10:47

Jeg har tjekket med Unionen, vedrørender forsvarets skytteforeninger, der kan anciennitet overføres til civil skytteforening, men ikke hvis man "bare" er i forsvaret.

Svar fra Unionen
Vi har ikke hørt, om mulighed for nedsættelse af de 2 års aktivitets krav – jeg har også spurgt hos Alice i Vingsted – så tror ikke det kan lade sig gøre.
Hvis han havde været medlem af deres skytteforening, så var det en anden sag.
Mvh
Grey
Lige præcis.

Forsvaret er ikke "en skytteforening".

Men mange tjenestesteder har en idrætsforening/skytteforening, der fungerer som en ganske almindelig civil skytteforening.
Og anciennitet fra sådan en, er helt almindelig ancinnitet.

Jeg fik min første revolver mens jeg var kadet på Hærens Officersskole og medlem af idrætsforeningen der.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 23. nov 2020, 11:33

Teknisk set kan man vel også godt opnå en tilladelse til at have pistol/revolver direkte fra Politiet, udenom en skytteforening.

... jeg har dog ikke hørt om den slags tilladelser i nyere tid.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 23. nov 2020, 12:42

Wildlife skrev:
23. nov 2020, 11:33
Teknisk set kan man vel også godt opnå en tilladelse til at have pistol/revolver direkte fra Politiet, udenom en skytteforening.

Den sidste vi fik reg. som privat udenom SKV var i 2010, derefter er det bortfaldet, og længden på tilladelser er fra 10 år røget til 5 år nu er de på 2 år, spændende at se om vi kan få dem fornyet til næste år. :smile:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 23. nov 2020, 12:48

Ølgaard skrev:
23. nov 2020, 12:42
Wildlife skrev:
23. nov 2020, 11:33

Den sidste vi fik reg. som privat udenom SKV var i 2010, derefter er det bortfaldet, og længden på tilladelser er fra 10 år røget til 5 år nu er de på 2 år, spændende at se om vi kan få dem fornyet til næste år. :smile:

Hvilken begrundelse er der søgt med?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 23. nov 2020, 13:05

Klubben blev stiftet for mange herrens år siden, med historisk og teknisk interesse og som studiebrug af div. håndvåben, og med speciel tilladelse fra daværende politimester og våbenkontor, og med stramme regler som blev sat op i samarbejde med samme.

Antallet af medlemmer er på grund af alder skrumpet til en håndfuld, og som daværende politimand i Rødovre våbenkontor sagde da han gav de sidste fornyelser inden de lukkede, nu er de fra 5 år gået til 2 år, og kan ikke erhverves mere, og de forsvinder stille og roligt, der er nok nogle som ikke vil betale de dyre fornyelser, men de få der er holder fast, BARE fordi.

Skal siges alle er samtidig medlem igennem mange år i skytteforening.

Besvar