Flere ejere af frijord, som er under 5 hektar

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Flere ejere af frijord, som er under 5 hektar

Indlæg af Thyk » 16. nov 2020, 20:29

Hej NVF'ere!

Jeg er kommet i tvivl om, hvordan jagtloven skal læses i et særligt tilfælde.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.
Hvis et stykke frijord, som er mellem 1 og 5 hektar, er ejet af 3 personer, med andele på henholdsvis 98%, 1% og 1%. Må de så alle tre gå på jagt på stykket? Eller hvad tænker I? :???:

Mvh. JDam

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Re: Flere ejere af frijord, som er under 5 hektar

Indlæg af Raven » 16. nov 2020, 22:03

Tja
Hvis de alle tre betaler skat af det ejede jord, så er de vel alle ejere!

Men er det en konstellation, kun for at flere kan benytte jagten på frimærket, så kan jeg være itvivl.
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 17. nov 2020, 00:20

For at være ejer, så skal det fremgå af et skøde, og i så fald må man gå på jagt uanset ejerandel! ( er mit bedste bud )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 17. nov 2020, 06:28

JDam skrev:
16. nov 2020, 20:29
Hej NVF'ere!

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.
Hvis et stykke frijord, som er mellem 1 og 5 hektar, er ejet af 3 personer, med andele på henholdsvis 98%, 1% og 1%. Må de så alle tre gå på jagt på stykket? Eller hvad tænker I? :???:

Mvh. JDam
Selv om det skulle være lovligt, er det jo ikke meget vildt man kan afskyde bæredygtigt fra så lille et stykke. Så 3 jægere lyder af meget.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 17. nov 2020, 10:59

458hunter skrev:
17. nov 2020, 06:28
JDam skrev:
Hej NVF'ere!

Mvh. JDam
Selv om det skulle være lovligt, er det jo ikke meget vildt man kan afskyde bæredygtigt fra så lille et stykke. Så 3 jægere lyder af meget.
Men samtidigt hvis man har en sø med 10 ænder så er det svært for en jæger at få et godt udbytte hvis man vil tage nogen ad ænderne.
Så er 3 jægere bedre i rundkreds om søen.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 17. nov 2020, 11:04

Fastanhol skrev:
17. nov 2020, 10:59
458hunter skrev:
17. nov 2020, 06:28
JDam skrev:
Hej NVF'ere!

Mvh. JDam
Men samtidigt hvis man har en sø med 10 ænder så er det svært for en jæger at få et godt udbytte hvis man vil tage nogen ad ænderne.
Så er 3 jægere bedre i rundkreds om søen.
Jå på opfløj, men hvis man sidder på træk, er det ingen sag. Det gjorde jeg med min far som dreng - bare os to og hunden der sad og ventede på ænderne der gerne ville ned på hullet.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 17. nov 2020, 11:07

Jura gider jeg ikke flæske i , men det den regel har gjort af positivt er at mange har været "tvunget" til at snakke med naboejeren, for at kunne gå på jagt på frimærker og det har flere steder været rigtig frugtbart.
:razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 17. nov 2020, 14:50

@ Dam: Du behøver ikke at lave krumspring for at omgå lovens ord og formål (restriktion af jagt på frimærker). Hvis jagten drives i fællesskab med en nabo, så er det det samlede areal der tæller. Så hvis din nabo siger OK for det, så kan du godt invitere flere med. Hvis du oven i købet inviterer ham med, så er der en ret god chance for et ja. Del løser også problemet med at apportere lungeskudte ænder der falder inde ved ham.

Hvis du havde spurgt mig om du måtte lave et opfløj eller to på et frimærke midt i mit revir, og hvis du ikke i forvejen drev jagt i skellet, så havde jeg da sagt ja. Også uden at jeg skulle med. Hvis du spurgte om et generelt card blanche, eller hvis du lavede noget derinde der pissede mig af*, så skulle du nok ikke regne med det.
/HR

* fks fodrede mine udsatte fasaner derind, skød bukke, eller drev jagt ud over hvad der er rimeligt på så lille et område (ikke ret meget).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 17. nov 2020, 16:06

JDam skrev:
Hej NVF'ere!

Mvh. JDam
Jeg er ret sikker på at du godt ved hvad intentionen med den formulering i lovgivningen er.

Hvis alle tre ejere står på pantebreve, skøde og alverdens andre dokumenter, så tror jeg jeg godt at de alle, rent juridisk må gå på jagt på ejendommen. Men hvis I alle gik på jagt på det lille stykke jord samtidig så syntes jeg at der er at stramme den.

Peter
PS: Min grund, hvor jeg bor, er på 25.635 m2 så jeg må lige akkurat drive jagt på den. Men jeg kunne da aldrig drømme om at lave alle mulige krumspring så resten af familien kunne gå på jagt her hos mig.
PPS: Hvorfor spørger du?

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 17. nov 2020, 16:30

HR skrev:
17. nov 2020, 14:50
@ Dam: Du behøver ikke at lave krumspring for at omgå lovens ord og formål (restriktion af jagt på frimærker). Hvis jagten drives i fællesskab med en nabo, så er det det samlede areal der tæller. Så hvis din nabo siger OK for det, så kan du godt invitere flere med. Hvis du oven i købet inviterer ham med, så er der en ret god chance for et ja. Del løser også problemet med at apportere lungeskudte ænder der falder inde ved ham.

Hvis du havde spurgt mig om du måtte lave et opfløj eller to på et frimærke midt i mit revir, og hvis du ikke i forvejen drev jagt i skellet, så havde jeg da sagt ja. Også uden at jeg skulle med. Hvis du spurgte om et generelt card blanche, eller hvis du lavede noget derinde der pissede mig af*, så skulle du nok ikke regne med det.
/HR

* fks fodrede mine udsatte fasaner derind, skød bukke, eller drev jagt ud over hvad der er rimeligt på så lille et område (ikke ret meget).
Nu fik jeg trykket på tak. Det var ikke meningen.

Men altså. Der er jo ikke noget der hedder dine bukke eller dine fasaner, hvis de går på naboens ejendom/jagt. Så kan man bare flætte næbet.
Det man kan gøre, er at skabe forhold på egen ejendom, så vildtet foretrækker at opholde sig der.

Vildtet tilhører den lodsejer hvor det i øjeblikket befinder sig.
Med mindre, man hegner eller laver andre forhindringer, så går det der hvor det passer det bedst.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 17. nov 2020, 17:43

Thors24 skrev:
17. nov 2020, 16:30
Men altså. Der er jo ikke noget der hedder dine bukke eller dine fasaner, hvis de går på naboens ejendom/jagt. Så kan man bare flætte næbet.
Det man kan gøre, er at skabe forhold på egen ejendom, så vildtet foretrækker at opholde sig der.

Med mindre, man hegner eller laver andre forhindringer, så går det der hvor det passer det bedst.
det er helt rigtigt helt korrekt i forhold til gældende lovgivning, holdningen du har det er også grunden til at fx lande som fx sverige har vildt råd som uddeler ret til at nedlægge krondyr og elge fordi at de enkelte lodsejere ikke kunne administrere det.
det er en udemærket ide og langt bedre end:
"hvis jeg skyder den først så får jeg bukken og ikke naboen den."
de få ødelægger det for de mange.

vildt'et er en fælles værdi for alle lodsejere ikke bare for ham der nedlæger mest pr ha langt udover hvad der naturligt kunne leve på hans eller hendes jord. hvis vi forstillede os at det var en ø med vand omkring.
men lovgivningen giver som det er nu den lille lodsejer med et højt jagt tryk den klart højeste værdi af vildt.

jeg har 94 ha jagt som vi er nogen stykker der jager på og vi har på jagten her iår ikke fået en eneste buk selvom det var besluttet at vi nedlagde max 2.
vi har endnu ikke nedlagt klovbærende i efteråret også men det tror jeg nok skal komme, men i sommers var der simpelthen ingen held for nogen af os der går på jagt på de 94 ha med klovbærende.
havde jeg en nabo (med 3 ejere.....) med 4 ha som nedlagde 2-3 bukke hvert år så synes jeg måske også at der var noget galt med lovgivningen som den er. noget der er lovligt kan godt være unfair.

Thors24
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Thors24 » 17. nov 2020, 17:56

Uanset om det er store eller små jagtstykker, så forsvinder vildtet der hvor jagttrykket er for højt. Så det er kun ris til egen røv.
Skab gode vilkår for vildtet, hvis du vil have det på din grund.

Der er ikke mange der viser, og giver udtryk for deres misundelse og jalousi som jægere. Hvis råvildtet, krondyrne eller dine udsatte fasaner bliver skudt af naboen, er det dig der må igang med vildtplejen.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 17. nov 2020, 18:19

Thors24 skrev:
17. nov 2020, 17:56
Uanset om det er store eller små jagtstykker, så forsvinder vildtet der hvor jagttrykket er for højt. Så det er kun ris til egen røv.

Der er ikke mange der viser, og giver udtryk for deres misundelse og jalousi som jægere. Hvis råvildtet, krondyrne eller dine udsatte fasaner bliver skudt af naboen, er det dig der må igang med vildtplejen.
nu er det så vidt jeg ved ikke et problem heromkring. jeg har set at bukkene er der og ikke er væsentligt forsvundet over sommeren så vi har bare været uheldige.

men hvad enten nogen har et problem eller ej så vil jeg mene uden tvivl at hvis man skyder mere end 1 buk om året på 4 ha så vil jeg mene at man tynder i bestanden udover hvad ens jord/bestand kan understøtte.

at man fodrer alle bukkene over på sin ejendom er jo ikke helt lovligt....
at man planter juletræer fx er derimod lovligt og skulle være super effektivt...'
vi har overvejet et område i midten med juletræer både til vildt og til os selv.
https://danskelove.dk/jagt-og-vildtforvaltningsloven/28 skrev:Jagt- og vildtforvaltningsloven § 28
§ 28Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af foderplads.
Stk. 2. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om fodring, herunder om, hvilke typer foder der kan anvendes, om indretning af foderpladser og om placering af foder.

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Thyk » 17. nov 2020, 19:21

PSindrup skrev:
17. nov 2020, 16:06
Jeg er ret sikker på at du godt ved hvad intentionen med den formulering i lovgivningen er.
Yes, det kan du tro. Konceptet ville være, at "primær ejer" kunne tage sin kammerat med en gang om året. Fordi det er hyggeligere.
Det er bestemt ikke for, at de vil gå på jagt alle tre hver måned! Alle er enige om, at det skal foregå bæredygtigt.

Og tak for dit input :)

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Thyk » 17. nov 2020, 19:24

HR skrev:
@ Dam: Du behøver ikke at lave krumspring for at omgå lovens ord og formål (restriktion af jagt på frimærker). Hvis jagten drives i fællesskab med en nabo, så er det det samlede areal der tæller. Så hvis din nabo siger OK for det, så kan du godt invitere flere med.
Det er desværre ikke muligt grundet natur-projekter. Naboen er kontaktet og er efter sigende en fornuftig herre, som er ganske samarbejdsvillig.

Også tak for dit input :)

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 17. nov 2020, 20:30

Thors24 skrev:
17. nov 2020, 16:30
HR skrev:

/HR

Nu fik jeg trykket på tak. Det var ikke meningen.

Det er nu ikke noget problem at du fik trykket på tak, for vi er 100% enige. Og at flette næbet er lige præcis det jeg gør for det er det eneste jeg kan. Vildt tilhører nemlig helt præcis den lodsejer hvor det står. Men hvis der en der sidder på et frimærke og laver noget svineri, så skal han ikke forvente en tjeneste fra naboerne. Det var det jeg prøvede at sige.
/HR

Edit: Ja, vildtet går der hvor det helst vil. Derfor er det sabotage at lave en klippet motorvej med fodetønder for hver 50 meter fra naboens udsætningssåt og ind på ens eget. Det er selvfølgelig fuldt lovligt, men jura er et dårligt pejlemærke for almindelig ordentlig opførsel.
HR
Senest rettet af HR 17. nov 2020, 20:37, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 17. nov 2020, 20:35

Thors24 skrev:
17. nov 2020, 17:56

Ikke enig!

Jeg har en jagtnabo, som skyder alt det råvildt der kommer for! Det siger han i hvert fald selv og der lyder da også ofte skud inde fra hans skov, gerne flere af gangen (fx når der kommer rå med lam, så tager han efter eget udsagn råen først, så han også kan skyde lammene, når de bliver ved mor).
Når der holdes stor jagt i naboskoven på flere hundrede hektar, så inviterer han familie og venner til at sidde på hans marker uden for naboskoven med riffel. Sådan har han drevet jagt i mange år og råvildtbestanden er sjovt nok også forholdsvis lille, men der bliver jo ved med at krydse råvildt over hans terræn og det nyder han lidt for godt af.. Ja, han har et fint terræn og har plantet træer og fodrer osv., men afskydningen står bare ikke mål med hvad der forsvarligt kan skydes på de relativt få hektar han ejer.
Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der bliver skudt på hans jord, men et gæt kunne være 1-2 dyr pr. hektar om året.. Det skaber altså et vakuum hos os der har jagtterræn rundt omkring, uanset hvor dygtige vi er til at lave vildtpleje..

Thors24
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Thors24 » 17. nov 2020, 21:10

Dennne gang var tak med vilje. Jeg havde læst noget andet ind i dit indlæg.
Men hvis der en der sidder på et frimærke og laver noget svineri, så skal han ikke forvente en tjeneste fra naboerne. Det var det jeg prøvede at sige.
Selvfølgelig ikke.

Gabi
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 3 times

Indlæg af Gabi » 20. jan 2022, 11:59

Det er vel i grunden ikke ulovligt at ejeren af de 5 ha forpagter jorden inc. Jagtretten ud til de 2-3 andre interesserede for et symbolsk beløb så kan de alle lovligt skyde et par ænder uden aftale med naboen?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 20. jan 2022, 12:09

JDam skrev:
17. nov 2020, 19:21
PSindrup skrev:
17. nov 2020, 16:06
Yes, det kan du tro. Konceptet ville være, at "primær ejer" kunne tage sin kammerat med en gang om året. Fordi det er hyggeligere.
Det er bestemt ikke for, at de vil gå på jagt alle tre hver måned! Alle er enige om, at det skal foregå bæredygtigt.

Og tak for dit input :)
Reglerne står ret godt beskrevet her.

https://www.elov.dk/jagtloven/18/

Gabi skrev:
20. jan 2022, 11:59
Det er vel i grunden ikke ulovligt at ejeren af de 5 ha forpagter jorden inc. Jagtretten ud til de 2-3 andre interesserede for et symbolsk beløb så kan de alle lovligt skyde et par ænder uden aftale med naboen?
Det er jeg ret sikker på at du ikke må. Se §18 stk. 2 i lovteksten i linket ovenfor.
Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.
Peter

Besvar