Thors24 skrev: ↑17. nov 2020, 16:30
Men altså. Der er jo ikke noget der hedder dine bukke eller dine fasaner, hvis de går på naboens ejendom/jagt. Så kan man bare flætte næbet.
Det man kan gøre, er at skabe forhold på egen ejendom, så vildtet foretrækker at opholde sig der.
Vildtet tilhører den lodsejer hvor det i øjeblikket befinder sig.
Med mindre, man hegner eller laver andre forhindringer, så går det der hvor det passer det bedst.
det er helt rigtigt helt korrekt i forhold til gældende lovgivning, holdningen du har det er også grunden til at fx lande som fx sverige har vildt råd som uddeler ret til at nedlægge krondyr og elge fordi at de enkelte lodsejere ikke kunne administrere det.
det er en udemærket ide og langt bedre end:
"hvis jeg skyder den først så får jeg bukken og ikke naboen den."
de få ødelægger det for de mange.
vildt'et er en fælles værdi for alle lodsejere ikke bare for ham der nedlæger mest pr ha langt udover hvad der naturligt kunne leve på hans eller hendes jord. hvis vi forstillede os at det var en ø med vand omkring.
men lovgivningen giver som det er nu den lille lodsejer med et højt jagt tryk den klart højeste værdi af vildt.
jeg har 94 ha jagt som vi er nogen stykker der jager på og vi har på jagten her iår ikke fået en eneste buk selvom det var besluttet at vi nedlagde max 2.
vi har endnu ikke nedlagt klovbærende i efteråret også men det tror jeg nok skal komme, men i sommers var der simpelthen ingen held for nogen af os der går på jagt på de 94 ha med klovbærende.
havde jeg en nabo (med 3 ejere.....) med 4 ha som nedlagde 2-3 bukke hvert år så synes jeg måske også at der var noget galt med lovgivningen som den er. noget der er lovligt kan godt være unfair.