fejl i våbentilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Seppo2511
Newbie
Newbie
Interesser: skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

fejl i våbentilladelse

Indlæg af Seppo2511 » 18. nov 2020, 12:16

Hej,
Jeg har lige modtaget en våbentilladelse til en Mosin Nagant m91/30, men politiet har i deres visdom valgt at kalde det en "mosin nagant sniper". Kan det blive et potentielt problem? De har også valgt at kalde fabrikanten Mosin Nagant, selvom jeg tydeligt skrev USSR.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: fejl i våbentilladelse

Indlæg af Kleth » 18. nov 2020, 12:27

Seppo2511 skrev:
18. nov 2020, 12:16
Hej,
Jeg har lige modtaget en våbentilladelse til en Mosin Nagant m91/30, men politiet har i deres visdom valgt at kalde det en "mosin nagant sniper". Kan det blive et potentielt problem? De har også valgt at kalde fabrikanten Mosin Nagant, selvom jeg tydeligt skrev USSR.
Så længe at våbennummer og kaliber passer, så bliver det nok ikke et problem; er du i tvivl så ring til PAC og tal med dem! Jeg har udelukkende oplevet dem som vældigt flinke når man er rimelig og taler pænt til dem :numberone: Jeg har selv oplevet lignende og jeg tror at de skyldes deres våbensystem, så fabrikanter, modeller og kalibrer oprettes og så passes de efterfølgende tilladelser ind i de oprettede værdier for det er typisk nemmere end at oprette nye værdier.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 18. nov 2020, 12:30

Seppo2511 skrev:
18. nov 2020, 12:16
Hej,
Tror ikke, det er noget stort problem, hvis serienummer og kaliber ellers stemmer, men du kan skrive til dem og bede dem om at rette det og sende dig en ny tilladelse (det går jo hurtigt nu, hvor den ikke skal sendes med posten).

Seppo2511
Newbie
Newbie

Indlæg af Seppo2511 » 18. nov 2020, 12:31

Det gør jeg! Mange tak for besvarelsen

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 18. nov 2020, 12:35

Du har jo betalt for tilladelsen.
Så synes snildt du kan tillade dig at sige den skal være korrekt.

For hvis der nogensinde kommer problemer så står du med lorten :oops:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. nov 2020, 12:38

Jeg ville kontakte dem og bede om at få det rettet.

Du kan risikere at møde "betjent emsig" på et senere tidspunkt og få en masse besvær og ubehag.

Jeg har oplevet den type fejl ved flere af mine egne våbentilladelser og fået dem rettet omgående.

Deres kontorpersonale er ikke våbenkyndigt, det har direkte stået i stillingsopslagene, så de har ikke den baggrundsviden der skal til for at fange den type fejl.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 18. nov 2020, 12:46

Det væsentlige er at våbennummer og kaliber passer. De er de to ting du kan blive "hængt op på".

Jeg har en enkelt gang oplevet at en sælger opgav forkert våbennummer til mig (der var byttet om på to tal), hvilket først blev opdaget efter at tilladelsen var i hus. Det blev ordnet med en mail til PAC, hvorefter jeg modtog en ny tilladelse med korrekt nummer, uden beregning.

Min ene 98K har låsestol fra Steyr-Daimler-Puch og pibe fra J.P. Sauer und Sohn, men er stadig registreret med fabrikat Mauser. Jeg spurgte ind til det i sin tid (det var dengang man kunne få lavet tilladelsen på stedet på politistationen) og fik at vide at det var ligegyldigt, så længe våbennummeret og kaliberen var korrekt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Seppo2511
Newbie
Newbie

Indlæg af Seppo2511 » 18. nov 2020, 12:58

mange tak!

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 18. nov 2020, 13:28

Jeg tror at der er fejl i halvdelen af mine. For eksempel har jeg en Viking 1990, som er en riffel lavet efter mønstret på en CG 1900 som er laver efter mønstret på en Husqvarna 1900. Men Viking har aldrig brugt 1900 som modelnummer. Jeg har opgivet modellen som 1990, men politiet har rettet det til 1900. Formodentligt så det stemmer med den tilladelse der gik før min. Jeg har en Anschutz 1400/1500 med et lignende problem (hint, det er hverken en 1400 eller en 1500). Jeg har en kopi af mine korrekte anmeldelser, så må det være politiets sag hvis de insisterer på at kalde riflerne noget andet. Som Elbæk skriver, så er det våbennummer og kaliber der SKAL være korrekt. I dit tilfælde ville jeg bare lade det glide. Fabrikanten er vel reelt set heller ikke USSR, men et eller andet arsenal.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Seppo2511
Newbie
Newbie

Indlæg af Seppo2511 » 18. nov 2020, 14:19

Det har du selfølgelig helt ret i. Mange tak

LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 13 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af LMLassen » 18. nov 2020, 14:23

Jeg opdagede efter godt et års ejerskab af en salonriffel, at serienummeret ikke stemte (husk læsebrillerne, når du henter en skyder hos våbenhandleren)

Jeg ringede til PAC, hvor jeg fik besked på at tage et foto af serienummere og maile det til dem. Derefter fik jeg en mail med en kopi af den korrigerede våbentilladelse og efter godt en uge landede originalen i min postkasse.

Jeg forespurgte ved samme lejlighed til det lidt misvisende modelnavn på min jagtriffel, men fik her besked på, at det ikke betød noget. :???:

Jeg har også kun oplevet dem, som venlige og imødekommende.

Mvh

Lars

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Indlæg af Raven » 19. nov 2020, 10:51

For en del år siden blev der i vores skytteforening handlet en Luger P08 og SKV fik den fejlagtigt registreret som en cal. 22. Selvom der klart stod i ansøgningen at det var en 9 mm, skulle jeg omkring våbenkontoret i Aalborg, for at få bekræftet at det var en 9mm!
Nu er det jo ikke altid ligenemt at få fat på en betjent på våbenkontoret, og den ret ligeglade dame ved skranken kunne også meddele mig at der IKKE var nogen på våbenkontoret. Hun spurgte så hvad det drejede sig om, og så lagde jeg bare nettoposen op på skranken hvor våbnet lå i (selvfølgelig i et hylster) Pludselig var der alligevel folk på våbenkontoret :biggrin:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 19. nov 2020, 11:13

Jeg har en hvor kaliberen er 338 Lapus Mega:)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 19. nov 2020, 11:28

Cp-Medic skrev:
19. nov 2020, 11:13
Jeg har en hvor kaliberen er 338 Lapus Mega:)
:giggle:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar