Hvad siger i til denne påstand:
"hvis en foldekniv bliver så løs med tiden, er det også ulovligt."
Den stammer fra en Reddit-tråd fra i går.
Personligt synes jeg det lyder som et skråplan, og manden med påstanden vil ikke underbygge den.
Hvad mener I?
Tråden:
https://reddit.com/r/Denmark/comments/k ... ?context=1
Faldkniv og foldeknive: "hvis en foldekniv bliver så løs med tiden, er det også ulovligt."
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Re: Faldkniv og foldeknive
INTET politiet kunne finde på at erklære ulovligt indenfor våbenområdet vil kunne overraske mig - om domstolene så er enige er det springende punkt.
Hilsen
Kenneth
Hilsen
Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 20 times
Det er mig bekendt ikke en faldkniv, ud fra, at jeg mener at huske definitionen, at du stadigvæk skal aktivere “knap” eller lign, for at være en faldkniv (groftsagt en springkniv, uden fjedre, men stadigvæk knap)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Det behøver du ikke bruge krudt på.
Der er en markant forskel i konstruktionen på en faldkniv og en foldekniv. Sidstnævnte kan som navnet antyder foldes, hvor bladet på en faldkniv "falder" lige ud i forlængelse af skæftet når det udløses.
Der er en markant forskel i konstruktionen på en faldkniv og en foldekniv. Sidstnævnte kan som navnet antyder foldes, hvor bladet på en faldkniv "falder" lige ud i forlængelse af skæftet når det udløses.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Jeg er helt eng i at en foldekniv ikke bare bliver til en faldkniv, men dengang enhåndsbetjente knive var ulovlige så kunne slidtage gøre at en kniv der var lovlig ved indkøb blev ulovlig senere. Jeg har selv haft en foldekniv der uden problemer kunne åbnes ved at vippe bladet ud med tommelfingeren. Det kunne den slet ikke da jeg købte den. Den ville have været ulovlig under den tidligere knivlov.
Tåbeligt ja, men med den historik der er på våbenområdet så er det ikke spor overraskende.
Hilsen Kenneth