1.085 kr. for våbentilladelser. Også efterfølgende.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Re: 1.085 kr. for våbentilladelser. Også efterfølgende.

Indlæg af 100Radsbar » 11. dec 2020, 22:34

Har man hørt fra DJ i denne sag? Og hvad er deres holdning?
7,62x54R Glory to the Mosin.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 12. dec 2020, 11:12

100Radsbar skrev:
11. dec 2020, 22:34
Ja, DJ er opmærksomme på sagen og arbejder videre med det https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... n-gebyrer/

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 12. dec 2020, 20:40

Øboen skrev:
12. dec 2020, 11:12
100Radsbar skrev:
Ja, DJ er opmærksomme på sagen og arbejder videre med det https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... n-gebyrer/
Håber virkelig de slår på det absurde i at en våbentilladelse skulle være dyrere end et pas..

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. dec 2020, 20:47

458hunter skrev:
12. dec 2020, 20:40
Øboen skrev:
12. dec 2020, 11:12
100Radsbar skrev:
Håber virkelig de slår på det absurde i at en våbentilladelse skulle være dyrere end et pas..
Regeringen er ligeglade. De har den holdning, at vi jægere allesammen er velhavere, som sikkert snyder i skat og udnytter mennesker for en ussel gage, mens vi selv skummer fløden og holder fester med Champagne, russisk kaviar og Wagyu-steaks. Så vi kan godt betale mere. Det har vi faktisk fortjent.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. dec 2020, 20:52

De af jer, der har stemt på denne elendige regering, må jo bare betale forhøjelserne med glæde.

Når stramningerne så også kommer, har I mere at glæde jer over.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 13. dec 2020, 00:15

C-X skrev:
12. dec 2020, 20:52
De af jer, der har stemt på denne elendige regering, må jo bare betale forhøjelserne med glæde.

Når stramningerne så også kommer, har I mere at glæde jer over.
Stem på det samme og få mere af det samme.

Danskerne er tryghedsfanger. Det leder til den overbevisning des mere de skal afgive til staten, des bedre trygge bliver vi.
Derfor er der ikke nogen politikere der kan vinde valg på vi skal betale mindre til staten. Langt de fleste arbejder mere for staten end for deres virksomhed eller dem selv. Staten står i centrum i de fleste danskeres liv. Staten er blevet deres forældre.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 13. dec 2020, 18:39

Jeg vil faktisk ikke have noget imod at give 1085 for hver af mine våben tilladelser !

HVIS tilladelsen så var gældende hele den tid man ejer våbenet !!
Det ville så også være med til at nedsætte presset på PAC, og selvfølgelig ventetiden på tilladelserne !!

Jeg ved godt, at det er selvfølgelig kun en urealistisk fantasi, der ikke har nogen som helst form for hold i virkeligheden :fun:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 13. dec 2020, 18:44

PerNielsen skrev:
13. dec 2020, 18:39
Jeg vil faktisk ikke have noget imod at give 1085 for hver af mine våben tilladelser !

HVIS tilladelsen så var gældende hele den tid man ejer våbenet !!
Det ville så også være med til at nedsætte presset på PAC, og selvfølgelig ventetiden på tilladelserne !!

Jeg ved godt, at det er selvfølgelig kun en urealistisk fantasi, der ikke har nogen som helst form for hold i virkeligheden :fun:
Ja den fantasi har EU sat en stopper for.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 68 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Boggieman » 13. dec 2020, 18:51

Kan en tilladelse maks være 10 år eller skal den bare være tids begrænset ? For så stemmer jeg for 99år gyldighed
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 13. dec 2020, 22:58

Boggieman skrev:
13. dec 2020, 18:51
Kan en tilladelse maks være 10 år eller skal den bare være tids begrænset ? For så stemmer jeg for 99år gyldighed
10år.........

de lande som ikke synes det var en god ide gjorde det bare super simpelt og nemt at få den genudstedt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2020, 23:07

De 10 års gyldighed er egentlig latterligt her i DK, for våbentilladelsen er for jægeres tilfælde hængt op på gyldigheden af jagttegnet. Man mister derfor våbentilladelsen til sine rifler, når man ikke længere betaler jagttegnet/bliver nægtet samtykke.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 14. dec 2020, 08:08

Flugteren skrev:
13. dec 2020, 23:07
De 10 års gyldighed er egentlig latterligt her i DK, for våbentilladelsen er for jægeres tilfælde hængt op på gyldigheden af jagttegnet. Man mister derfor våbentilladelsen til sine rifler, når man ikke længere betaler jagttegnet/bliver nægtet samtykke.
Har heller aldrig forstået hvorfor en tilladelse ikke bare bindes op på at man har en vandelsgodkendelse, da de er bundet op på hinanden.

Kan se at det i princippet er ok, at man søger en tilladelse per riffel. Men så burde den jo egentlig bare gælde så længe man få en vandelsgodkendelse/ kan løse jagttegn.

Kan så heller ikke forstå at en SKV2 kun gælder i 5 år. Den burde i princippet også gælde, indtil formanden i foreningen giver en SKV5, eller man sælger våbnet. Skifter man klub, kan jeg se ideen i at der kommer en omregistrering, da man nu er medlem i en anden klub, men ellers ikke.

Politiet har jo registret hvem der ejer det, og om man er godkendt.

Det andet er jo bare en ekstra arbejdsbyrde for politiet, som ikke har nok tid til andre opgaver.

Kriminelle elementer, bander m.m. skal jo nok få de håndvåben, og andre "sjove" sager ind i landet uanset hvor tit vi andre lovlydige borgere skal forlænge vores våbentilladelser.

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 14. dec 2020, 09:30

100Radsbar skrev:
14. dec 2020, 08:08

Det andet er jo bare en ekstra arbejdsbyrde for politiet, som ikke har nok tid til andre opgaver.
Men nok en god forretning, så længe der betales afgifter.

Det er bare ikke en god forretning for våbenhandlerne med høje afgifter og urimeligt lange behandlingstider. Impulskøbene er væk eller i bedste fald minimeret kraftigt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. dec 2020, 09:53

100Radsbar skrev:
14. dec 2020, 08:08
Flugteren skrev:
Har heller aldrig forstået hvorfor en tilladelse ikke bare bindes op på at man har en vandelsgodkendelse, da de er bundet op på hinanden.

Kan se at det i princippet er ok, at man søger en tilladelse per riffel. Men så burde den jo egentlig bare gælde så længe man få en vandelsgodkendelse/ kan løse jagttegn.

Kan så heller ikke forstå at en SKV2 kun gælder i 5 år. Den burde i princippet også gælde, indtil formanden i foreningen giver en SKV5, eller man sælger våbnet. Skifter man klub, kan jeg se ideen i at der kommer en omregistrering, da man nu er medlem i en anden klub, men ellers ikke.

Politiet har jo registret hvem der ejer det, og om man er godkendt.

Kriminelle elementer, bander m.m. skal jo nok få de håndvåben, og andre "sjove" sager ind i landet uanset hvor tit vi andre lovlydige borgere skal forlænge vores våbentilladelser.
Mit gæt er, at de 10 års gyldighedsperiode - som nu desværre er fæstnet i EU-lov - er en fin indtægtskilde for staten. Derudover giver det myndighederne mulighed for at forbyde visse våben uden, at ejerne har krav om kompensation på baggrund i loven om privat ejendomsret. I sådan et tilfælde fratager man ikke umiddelbart borgerne et bestemt våben, men man lader blot tilladelsen udløbe uden at udstede en ny.

Vi så det i sommers med halvautomatiske rifler i kalibre mindre end egnet til klasse 1-vildt; har man tilladelse kan man besidde og anvende sit våben indtil tilladelsen udløber - og så er det slut. Så skal den enten destrueres eller sælges til en forhandler eller udlandet. Desværre er det ofte med et stort tab, da forhandleren kun kan sælge riflen videre til udlandet/bruge den som projektriffel, og det er de færreste i udlandet, der vil betale danske brugtpriser for en riffel.

Brugeravatar
NordicTribalist
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, Survivalism, filosofi
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af NordicTribalist » 14. dec 2020, 15:39

Højere afgifter på plastposer, fordi man ønsker at reducere plast og skåne miljøet.
Højere afgift på slik, fordi man ønsker at en bedre folkesundhed.
Så kan I selv tænke lidt over, hvorfor der kommer en højere afgift på våbentilladelser...

Hvis det handler om økonomi, så skulle de lave en cykel licens. Det ville også give nogle bedre cyklister, og færre ulykker i trafikken :smile:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 64 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 14. dec 2020, 15:43

NordicTribalist skrev:
14. dec 2020, 15:39
Højere afgifter på plastposer, fordi man ønsker at reducere plast og skåne miljøet.
Højere afgift på slik, fordi man ønsker at en bedre folkesundhed.
Så kan I selv tænke lidt over, hvorfor der kommer en højere afgift på våbentilladelser...

Hvis det handler om økonomi, så skulle de lave en cykel licens. Det ville også give nogle bedre cyklister, og færre ulykker i trafikken :smile:
Eller bare færre cyklister :giggle:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 14. dec 2020, 17:46

Der er ikke andet i dette, end at man ønsker at begrænse våbenejerskab mest muligt ,og indtil man får mulighed for at forbyde det, så skal man chikanere våbenejere, og malke så mange penge fra os som muligt.

At man argumenterer for, at tilladelsen er nødt til at stige, fordi den ikke er blevet prisreguleret i en periode, giver i mine øjne kun mening, hvis der er tale om et beløb baseret på faktiske omkostninger. Men man kan dårligt forestille sig, at det skulle være blevet DYRERE at udstede tilladelser, efter at alting ligger digitalt, og tilladelserne også sendes digitalt. Ja, man burde jo kunne argumentere for en nedsættelse i stedet for en hidsig prisstigning.

Men det der generer mig mest, er måden man taler til voksne mennesker, som om de er idioter eller børn. At prisstigningen simpelthen er for vores egen skyld. At det er så vi nemmere kan fatte det, og ikke skal blive forvirrede over de to forskellige priser. Så er det nemmere hvis man bare indfører én, som er højere end dem begge.

"Justitsministeriet er desuden af den opfattelse, at én samlet og forenklet afgiftssats for tilladelser kan være med til at gøre borgerbetjeningen på våbenområdet mere brugervenlig, ligesom politiets administration af afgiftssatserne vil lettes. "

Hvis det virkelig er det argument man går med.Så er der flere forslag her i tråden der ville gøre det endnu simplere. F.eks. forlænge løbetiden, eller fastsætte beløbet til 500kr, det er nemt at huske... eller eller eller..

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 14. dec 2020, 18:23

Flugteren skrev:

Tidligere kunne man godt beholder sine våben hvis ikke man betalte til jagttegnet, sålænge våbentilladelsen var gyldig.

Hvornår man begyndte at bruge jagttegnet som en vandelsgodkendelses faktor ved jeg ikke. Jeg tror de har læst vores grundlov mange gange for at undgå begrebet den private ejendomsret at man anvendte jagttegnet som “våben” fpr at skabe en slags lovhjemmel for at kunne inddrage folks private ejendom.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 14. dec 2020, 19:37

Jeg kan se at Nordisk Våbenforum står på listen over organisationer der høres, i forbindelse med ændringen. Hvordan foregår det ?

https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... ersigt.pdf

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 14. dec 2020, 19:42

NSander skrev:
14. dec 2020, 19:37
Jeg kan se at Nordisk Våbenforum står på listen over organisationer der høres, i forbindelse med ændringen. Hvordan foregår det ?

NVF har indsendt et høringssvar, forfattet af undertegnede.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 14. dec 2020, 20:21

Elbæk skrev:
14. dec 2020, 19:42
NSander skrev:

Fedt. Må vi se det?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 14. dec 2020, 21:28

Ingsorsi skrev:
14. dec 2020, 20:21
Elbæk skrev:
14. dec 2020, 19:42
NSander skrev:

Fedt. Må vi se det?
Helt sikkert. Men, sandt at sige så er jeg ikke sikker på hvordan det præcis fungerer med høringssvar; om de må offentliggøres før den modtagende myndighed offentliggør dem. Den del er der andre i teamet, som har uendeligt mere erfaring med end jeg, så jeg afventer lige deres indspark.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 15. dec 2020, 09:09

Du må gerne offentliggøre hvad NVF har svaret Elbæk. At Folketinget også gør det på sin måde betyder ikke at det er fortroligt indtil de har offentliggjort det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 15. dec 2020, 17:14

https://www.vaabenhandlerforeningen.dk/ ... 698D_O_qVQ

Her er våbenhandlerforeningens høringssvar. De har nogle gode pointer, men jeg er bange for at man taler for døve ører i sådan en sag.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 15. dec 2020, 19:36

NSander skrev:
15. dec 2020, 17:14
https://www.vaabenhandlerforeningen.dk/ ... 698D_O_qVQ

Her er våbenhandlerforeningens høringssvar. De har nogle gode pointer, men jeg er bange for at man taler for døve ører i sådan en sag.
Meget velskrevet, og de går lige til stålet, ikke så meget udenoms snak.

Håber at DJ følger trop med et lige så skarpt hørings svar :impatient:

Besvar