Takker

Hvem kan være sikker på, hvad der er en våbendel og ikke en våbendel i disse tider
Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl
Er magasiner i fri handel herhjemme? Jeg har da altid skulle fremvise en tilladelse til et våben, som kunne anvende det specifikke magasin, før jeg kunne få det udleveret.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 08:45Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl![]()
Okeeey....Flugteren skrev: ↑6. jan 2021, 09:10Er magasiner i fri handel herhjemme? Jeg har da altid skulle fremvise en tilladelse til et våben, som kunne anvende det specifikke magasin, før jeg kunne få det udleveret.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 08:45Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl![]()
Mundingsbremsen er ikke noget, der er væsentligt for et våbens funktion - magasiner er.
Det jeg har femhævet kommer an på om man spørger en dommer eller om man spørger politiet. De er ikke enige.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 08:45Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl![]()
Prøv at søge på magasiner i Våbenloven, så vil du se, at de kræver tilladelse.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 09:29Okeeey....Flugteren skrev: ↑6. jan 2021, 09:10Er magasiner i fri handel herhjemme? Jeg har da altid skulle fremvise en tilladelse til et våben, som kunne anvende det specifikke magasin, før jeg kunne få det udleveret.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 08:45Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl![]()
Mundingsbremsen er ikke noget, der er væsentligt for et våbens funktion - magasiner er.Jeg har tidligere købt PMAGS på grejfreak uden at skulle vise våbentilladelse - de har dem ikke mere, tror jeg. Og for et par måneder siden købte jeg et magasin til mit riffelprojekt uden at forhandleren bad om at se tilladelse. Måske var det en forglemmelse fra hans side, men det kom aldrig på tale, så det tror jeg ikke...
Har du skrevet til PAC og spurgt?
Næh, det gør de ikke.Deepo skrev: ↑6. jan 2021, 09:42Prøv at søge på magasiner i Våbenloven, så vil du se, at de kræver tilladelse.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 09:29Okeeey....Flugteren skrev: ↑6. jan 2021, 09:10Er magasiner i fri handel herhjemme? Jeg har da altid skulle fremvise en tilladelse til et våben, som kunne anvende det specifikke magasin, før jeg kunne få det udleveret.SuneHJ skrev: ↑6. jan 2021, 08:45Enig, og det var også det jeg kom frem til, dog ville jeg gerne se om der var nogle der havde importeret en. Det er rigtigt, at man kan købe dem frit, men man kan også købe magasiner frit her i landet, og dem skal man jo have en importtilladelse til. Derfor er jeg i tvivl![]()
Mundingsbremsen er ikke noget, der er væsentligt for et våbens funktion - magasiner er.Jeg har tidligere købt PMAGS på grejfreak uden at skulle vise våbentilladelse - de har dem ikke mere, tror jeg. Og for et par måneder siden købte jeg et magasin til mit riffelprojekt uden at forhandleren bad om at se tilladelse. Måske var det en forglemmelse fra hans side, men det kom aldrig på tale, så det tror jeg ikke...
Så forhandlere burde checke at du har tilladelse til det.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2012/1005
(Og tilsvarende for andre typer våben)§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
...
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
Magasiner kræver ikke tilladelse.Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:04Magasiner kræver tilladelse, og må for øvrigt heller ikke sendes med alm. post/pakke service.
Debatten går jo på, om magasiner kræver indførselstilladelse og derefter om magasiner kan købes i fri handel (dvs. alle af alle i DK) uden fremvisning af behørig våbentilladelse. Det undrer mig, hvis nogle forhandlere rask væk sælger magasiner til folk, som måske ikke har våbentilladelse.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 10:24Magasiner kræver ikke tilladelse.Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:04Magasiner kræver tilladelse, og må for øvrigt heller ikke sendes med alm. post/pakke service.
Du må kun besidde magasiner som passer til et våben du har tilladelse til. Hvorfor mener du de ikke må sendes i almindelig pakke? Sådan har jeg modtaget MANGE magasiner. Og jeg har også sendt magasiner. Så jeger meget uenig, men du kan jo gøre mig klogere?
Politiets Administrative Center udsteder tilladelse til import af følgende våbentyper til jagt, fiskeri, konkurrenceskydning, erhvervsmæssig brug, erhvervsmæssig våbenhandel og andet privat brug:
skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
ammunition til skydevåben, herunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler
armbrøster og slangebøsser,
signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
optiske elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Og kan vi så ikke blive enige om, at din våbentilladelse samtidig er tilladelsen til dine magasinerFast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 10:24Magasiner kræver ikke tilladelse.Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:04Magasiner kræver tilladelse, og må for øvrigt heller ikke sendes med alm. post/pakke service.
Du må kun besidde magasiner som passer til et våben du har tilladelse til. Hvorfor mener du de ikke må sendes i almindelig pakke? Sådan har jeg modtaget MANGE magasiner. Og jeg har også sendt magasiner. Så jeger meget uenig, men du kan jo gøre mig klogere?
Hvilken tilladelse bruge du hvis du skal købe magasiner??Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:51Og kan vi så ikke blive enige om, at din våbentilladelse samtidig er tilladelsen til dine magasinerFast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 10:24Magasiner kræver ikke tilladelse.Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:04Magasiner kræver tilladelse, og må for øvrigt heller ikke sendes med alm. post/pakke service.
Du må kun besidde magasiner som passer til et våben du har tilladelse til. Hvorfor mener du de ikke må sendes i almindelig pakke? Sådan har jeg modtaget MANGE magasiner. Og jeg har også sendt magasiner. Så jeger meget uenig, men du kan jo gøre mig klogere?![]()
Hvis du kommer ind fra gaden i en given våbenbutik, så bør du ikke kunne gå derfra med et Glock magasin, uden at vise en tilladelse først.
Det med at sende magasiner har jeg fra to forskellige våbenhandlere, som har det fra politiet.
Og det giver jo fint meningnår vi lige har slået fast at magasiner kræver en tilladelse, så må man selvfølgelig ikke overlade dem til personer (i dette tilfælde pakkemanden), som ikke har tilladelse til at være i besiddelse af dem.
... At mange så bare sender magasiner alligevel er en anden snak![]()
Afhængig af formålet, så enten din våbentilladelse eller din magasin samlertilladelse.Tig skrev: ↑6. jan 2021, 11:08Hvilken tilladelse bruge du hvis du skal købe magasiner??Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:51Og kan vi så ikke blive enige om, at din våbentilladelse samtidig er tilladelsen til dine magasinerFast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 10:24Magasiner kræver ikke tilladelse.Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:04Magasiner kræver tilladelse, og må for øvrigt heller ikke sendes med alm. post/pakke service.
Du må kun besidde magasiner som passer til et våben du har tilladelse til. Hvorfor mener du de ikke må sendes i almindelig pakke? Sådan har jeg modtaget MANGE magasiner. Og jeg har også sendt magasiner. Så jeger meget uenig, men du kan jo gøre mig klogere?![]()
Hvis du kommer ind fra gaden i en given våbenbutik, så bør du ikke kunne gå derfra med et Glock magasin, uden at vise en tilladelse først.
Det med at sende magasiner har jeg fra to forskellige våbenhandlere, som har det fra politiet.
Og det giver jo fint meningnår vi lige har slået fast at magasiner kræver en tilladelse, så må man selvfølgelig ikke overlade dem til personer (i dette tilfælde pakkemanden), som ikke har tilladelse til at være i besiddelse af dem.
... At mange så bare sender magasiner alligevel er en anden snak![]()
Så er der sørme meget som ikke kan sendes!Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 10:51Og det giver jo fint meningnår vi lige har slået fast at magasiner kræver en tilladelse, så må man selvfølgelig ikke overlade dem til personer (i dette tilfælde pakkemanden), som ikke har tilladelse til at være i besiddelse af dem.
Nej ikke til hvert enkelt våben eller ammunitionsdel. Men kureren har da en overordnet tilladelse til at transportere våben og ammunition - i hvert fald hvis det foregår efter bogen.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 11:30Der sendes masser af våben, våbendele og ammunition med kurer service hver dag, og det er lovligt. Der udstedes ikke tilladelser til hvert våben når de sendes.
Jo den er. Præcis som den også er tilladelsen til f.eks. dit ammunition. Ligsom det også er datoen for f.eks din tilladelse til en pistol der er afgørende for hvilke (hvor store) magasiner du må være i besiddelse af.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 11:30Og nej, tilladelsen til magasinet er ikke tilladelsen til våbnet.
Jeg har ikke prøvet at importere magasiner, eller andre våbendele for den sags skyld, så kender ikke processerne... Men det skulle da undre mig meget, om ikke politiet på den ene eller anden måde sikre sig at du har lov til at have de genstande du vil indføre.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 11:30Hvis magasinet toldbehandles, skal jeg forevise import tilladelse (iflg politi og toldmyndighed) for at få det udleveret.
Vi er VIRKELIG i gang med at kneppe en flue, her!Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 11:47Hvis ikke magasiner kræver tilladelse, hvorfor skal du så have en samlertilladelse til f.eks. magasiner?
Men det vi diskuterer er jo netop, at man IKKE bare kan gå ind fra gaden, sige man gerne vil have en masse magasiner, betale og gå ud med dem igen uden at fremvise en eller anden form for tilladelse, der godtgør, at man kan eje dem lovligt. Ligesom en riffeltilladelse nu også er en lyddæmpertilladelse, så er riffeltilladelsen også en tilladelse til at eje magasiner, som passer til riflen.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 12:15Vi er VIRKELIG i gang med at kneppe en flue, her!Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 11:47Hvis ikke magasiner kræver tilladelse, hvorfor skal du så have en samlertilladelse til f.eks. magasiner?
Nå, Magasiner kræver ikke i sig selv tilladelse, men du må ikke være i besiddelse af magasiner, medmindre du har tilladelse til et våben de passer til. Har du ikke et våben de passer til, så skal du have en magasinsamler tilladelse - som så giver dig ret til - ikke navngivne magasiner, men en hel masse magasiner, indenfor det din tilladelse er udstedt til. Fx "Moderne 1911 og 2011 magasiner i forskellige kalibre". (Sådan en har jeg haft).
Magasinet er blot en reservedel, ligesom en pibe.
Ja, og en eller anden form for tilladelse SKAL man have - enig. Men tilladelsen er ikke til magasinet, den er til våbnet.Flugteren skrev: ↑6. jan 2021, 12:20Men det vi diskuterer er jo netop, at man IKKE bare kan gå ind fra gaden, sige man gerne vil have en masse magasiner, betale og gå ud med dem igen uden at fremvise en eller anden form for tilladelse, der godtgør, at man kan eje dem lovligt. Ligesom en riffeltilladelse nu også er en lyddæmpertilladelse, så er riffeltilladelsen også en tilladelse til at eje magasiner, som passer til riflen.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 12:15Vi er VIRKELIG i gang med at kneppe en flue, her!Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 11:47Hvis ikke magasiner kræver tilladelse, hvorfor skal du så have en samlertilladelse til f.eks. magasiner?
Nå, Magasiner kræver ikke i sig selv tilladelse, men du må ikke være i besiddelse af magasiner, medmindre du har tilladelse til et våben de passer til. Har du ikke et våben de passer til, så skal du have en magasinsamler tilladelse - som så giver dig ret til - ikke navngivne magasiner, men en hel masse magasiner, indenfor det din tilladelse er udstedt til. Fx "Moderne 1911 og 2011 magasiner i forskellige kalibre". (Sådan en har jeg haft).
Vi er nået til enighedFast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 12:23Ja, og en eller anden form for tilladelse SKAL man have - enig. Men tilladelsen er ikke til magasinet, den er til våbnet.Flugteren skrev: ↑6. jan 2021, 12:20Men det vi diskuterer er jo netop, at man IKKE bare kan gå ind fra gaden, sige man gerne vil have en masse magasiner, betale og gå ud med dem igen uden at fremvise en eller anden form for tilladelse, der godtgør, at man kan eje dem lovligt. Ligesom en riffeltilladelse nu også er en lyddæmpertilladelse, så er riffeltilladelsen også en tilladelse til at eje magasiner, som passer til riflen.Fast Fumble skrev: ↑6. jan 2021, 12:15Vi er VIRKELIG i gang med at kneppe en flue, her!Ras.Killing skrev: ↑6. jan 2021, 11:47Hvis ikke magasiner kræver tilladelse, hvorfor skal du så have en samlertilladelse til f.eks. magasiner?