Cp-Medic skrev: ↑8. jan 2021, 12:07
hvis din definition af en jagtriffel er at den er beregnet til at skydes nogenlunde præcist fra skulderen så skal vi til at vendes os mod endnu flere typer af dem der er på jagttilladelser. eksempelvis 408 cheytac. skal vi virkelig ned af den vej
Nej, for jeg kender flere, som går på jagt med våben, som tidligere har været skytteforeningsvåben, og de har alle lange, tykke piber monteret og vejer 50% mere end mine jagtrifler, som i forvejen ikke er de letteste.
Derudover er sammenligningen ikke særlig god, for en MG-42 klon er kun kamret i 8x57 eller .308, mens en PRS-riffel i .408 CT, .416 Barrett eller såmænd bare en safaririffel i .585 Nyati leverer masser af energi for den samme vægt. Det kan give god mening at slæbe 10 kg riffel med på jagt, hvis man skal på fjeldjagt i Norge, hvor en stor kaliber opvejer vægten, eller på safarijagt i Afrika, hvor man kan risikere at møde dyr, som bliver småsure og man har brug for en kaliber, som siger STOP.
Sådanne rifler vejer typisk deroppe af. At bruge jagttegnet som middel til at eje et våben, som i virkeligheden hører mere hjemme på en samlertilladelse eller en polititilladelse til Militærhistorisk Skydning, hvis nogle af de dele blev gjort lempeligere, det er at presse citronen. Hvis Frantz i stedet ville have en klon af en FG-42 i 8x57, så ville jeg da tilskynde ham det, for det er en riffel, som blev designet til at blive anvendt fra skulderen, og den fås også i halvauto (ja, altså hvis man vil lægge 50K for en nyproduceret semi-auto version).
Det handler ikke om kaliber, funktionsmekanismen eller vægt på våbnet - det handler om, hvorvidt en platform er jagtrelevant eller ej. F.eks. synes jeg, at en Serbu BFG-50A i .50 BMG ville være særdeles jagtrelevant til farligt vildt og langdistancejagt på stort vildt. Hvis vi lige ser bort fra, at kaliberen ikke kan fås på jagttegn i DK, så er selve platformen og kaliberen perfekt til førnævnte formål. I modsætning til en Barrett M82A1 har Serbu endda fast løb, så præcisionen er bedre.
Hvis du spurgte mig, om en semiauto M2 BMG "Ma Deuce" i .50 BMG vil være jagtrelevant, så vil jeg så absolut sige nej.
Men når trådstarter ligefrem selv indrømmer, at en sådan klon aldrig vil blive brugt til jagt, men at jagttegnet kun er midlet til at eje den, så giver det ikke rigtig mening, at vi så opfordrer ham til at erhverve sådan én.