Besøg af ordensmagten. Nok hvad man må forvente med den opførsel
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 21 times
Besøg af ordensmagten. Nok hvad man må forvente med den opførsel
Så var politiet på besøg hos en jæger.Måske ikke så smart et sted at affyre et jagtgevær. https://favrskov.lokalavisen.dk/nyheder ... 2fL5bpqfuU
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Re: Besøg af ordensmagten. Nok hvad man må forvente med den opførsel
Spørgsmålet er vel, hvor lang ude på landet skete det, eller var det i boligområde.
Uden at vide det med sikkerhed, kunne det godt være sket i landsby, hvilket gør det til en noget dum handling.
Langt ude på landet havde det vel ikke generet nogen, om det så lovligt/ulovligt ved jeg ikke.
https://www.google.com/maps/place/Hamme ... d9.9581061
Mvh
Grey
Uden at vide det med sikkerhed, kunne det godt være sket i landsby, hvilket gør det til en noget dum handling.
Langt ude på landet havde det vel ikke generet nogen, om det så lovligt/ulovligt ved jeg ikke.
https://www.google.com/maps/place/Hamme ... d9.9581061
Mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det er lovligt at indskyde op til fem gange om året på sin egen grund, sålænge det kan gøres forsvarligt.
§192.a i Straffeloven udløser fra 1 til 6 års fængsel for overtrædelse, hvilket virker helt absurdt for at affyre et lovligt ejet haglgevær på sin egen grund, medmindre det er foregået i et parcelhuskvarter eller lign., hvor skade på mennesker er sandsynligt. Googler man Hammelvej, Houlbjerg på Maps, så finder man, at der kun er placeret få huse med masser af marker og noget skovområde omkring.
§192.a i Straffeloven udløser fra 1 til 6 års fængsel for overtrædelse, hvilket virker helt absurdt for at affyre et lovligt ejet haglgevær på sin egen grund, medmindre det er foregået i et parcelhuskvarter eller lign., hvor skade på mennesker er sandsynligt. Googler man Hammelvej, Houlbjerg på Maps, så finder man, at der kun er placeret få huse med masser af marker og noget skovområde omkring.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
For et par år siden var der en ældre jæger, som fik en sag på halsen, da han skød en muldvarp i haven. DJ fik ham frikendt.
Vh Lars
Vh Lars
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Han gjorde det TO gange og politiet rykkede ud hver gang. Første gang med bål og brand og konfiskering af våbnet. For så at finde ud af at manden ikke havde gjort noget ulovligt. At jeg så nok ikke selv ville gøre det er noget andet.Lars M. L. skrev: ↑8. feb 2021, 16:47For et par år siden var der en ældre jæger, som fik en sag på halsen, da han skød en muldvarp i haven. DJ fik ham frikendt.
Vh Lars
/HR
Edit: Med en sigtelse efter § 192 a er politiet vist ude i noget uld-i-mund igen. Paragraffen specificerer straframmen og det generelle område, men intet konkret når det ikke er i forbindelse med en anden paragraf.
Vi venter og ser

§ 192 a
Med fængsel fra 2 år indtil 8 år straffes den, der overtræder lovgivningen om våben og eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved under særligt skærpende omstændigheder at indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage, besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik på udvikling forske i
1) skydevåben eller
2) andre våben eller eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade.
Stk. 2. Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år.
Stk. 3. Ved fastsættelse af straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben efter stk. 1, nr. 1, skal det indgå som en skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted. Besiddes der samtidig ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette indgå som en yderligere skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.
Senest rettet af HR 8. feb 2021, 17:09, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Dr er kun 2 scenarier....enten var der en direkte risiko for andres liv og legmer og selvfølgelig skal på dette rejses sigelse.....eller politiet bare rejser sigtelse fordi de kan selvom der aldrig har været en fare udover nogen føøølte sig utrygge. Her burde et dagskursus på Sherlock Holmes akademiet afhjælpe politiet til at afgøre at der aldrig har været nogen fare for nogen. Nothing happened except for the noice. Go back to sleep.
Senest rettet af Slettes3 8. feb 2021, 17:11, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Det minder mig om dengang som 18 årig jeg skød løsskudspatroner af i en gaspistol(.357 revolver) nytårsaften på en altan i Tåstrup
Dum idé - og jeg fik da også besøg af vores uniformerede venner.
Hilsen Kenneth

Dum idé - og jeg fik da også besøg af vores uniformerede venner.
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Er der en af de herrer der har en reference på den sag?HR skrev: ↑8. feb 2021, 17:02Han gjorde det TO gange og politiet rykkede ud hver gang. Første gang med bål og brand og konfiskering af våbnet. For så at finde ud af at manden ikke havde gjort noget ulovligt. At jeg så nok ikke selv ville gøre det er noget andet.Lars M. L. skrev: ↑8. feb 2021, 16:47For et par år siden var der en ældre jæger, som fik en sag på halsen, da han skød en muldvarp i haven. DJ fik ham frikendt.
Vh Lars
/HR
(...)
Jeg kom en gang til at nævne den, i en debat herinde, og kunne efterfølgende ikke redegøre for forløbet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Vi ledte også efter den sidst, tror ikke den dukkede op...C-X skrev: ↑8. feb 2021, 17:44Er der en af de herrer der har en reference på den sag?HR skrev: ↑8. feb 2021, 17:02Han gjorde det TO gange og politiet rykkede ud hver gang. Første gang med bål og brand og konfiskering af våbnet. For så at finde ud af at manden ikke havde gjort noget ulovligt. At jeg så nok ikke selv ville gøre det er noget andet.Lars M. L. skrev: ↑8. feb 2021, 16:47For et par år siden var der en ældre jæger, som fik en sag på halsen, da han skød en muldvarp i haven. DJ fik ham frikendt.
Vh Lars
/HR
(...)
Jeg kom en gang til at nævne den, i en debat herinde, og kunne efterfølgende ikke redegøre for forløbet.
Men der er dog ham her:
youtu.be/jSdNlfv-Yns
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 21 times
Uden at have anden reference end et opslag i en lokal Facebook-gruppe. Så skulle det dog være foregået i landsbyen.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Bofhenator skrev: ↑8. feb 2021, 18:05
Vi ledte også efter den sidst, tror ikke den dukkede op...
Men der er dog ham her:
....

Hold da op en festlig fætter!
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg kan huske en dejlig grillaften for mange år siden hvor jeg havde besøg af en ny kæreste. Vi sad ude i haven langt ude på landet, og så trak en lille flok måger ind over. Jeg hentede selvfølgelig en halvautomatisk haglbøsse og begyndte at skyde måger mens jeg vendte bøfferne på grillen. Kan man forestille sig en mere hyggelig aften ? ?
Det kunne kæresten godt, hun brød sig slet ikke om situationen. Nå, det holdt heller ikke ret længe
Det kunne kæresten godt, hun brød sig slet ikke om situationen. Nå, det holdt heller ikke ret længe

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Kar 98
- Platin Member
- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 10 times
Underlig pigeLassescout skrev: ↑9. feb 2021, 16:14Jeg kan huske en dejlig grillaften for mange år siden hvor jeg havde besøg af en ny kæreste. Vi sad ude i haven langt ude på landet, og så trak en lille flok måger ind over. Jeg hentede selvfølgelig en halvautomatisk haglbøsse og begyndte at skyde måger mens jeg vendte bøfferne på grillen. Kan man forestille sig en mere hyggelig aften ? ?
Det kunne kæresten godt, hun brød sig slet ikke om situationen. Nå, det holdt heller ikke ret længe![]()

Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Jeg tog mit luftgevær og diverse gunbooks med på vores bryllupsrejse...Noget skulle der jo skeLassescout skrev: ↑9. feb 2021, 16:14Jeg kan huske en dejlig grillaften for mange år siden hvor jeg havde besøg af en ny kæreste. Vi sad ude i haven langt ude på landet, og så trak en lille flok måger ind over. Jeg hentede selvfølgelig en halvautomatisk haglbøsse og begyndte at skyde måger mens jeg vendte bøfferne på grillen. Kan man forestille sig en mere hyggelig aften ? ?
Det kunne kæresten godt, hun brød sig slet ikke om situationen. Nå, det holdt heller ikke ret længe![]()