Men hvordan søger jeg bedst?
Det kunne også være fedt at deltage i konkurrencer i udlandet med halv auto eller andre slags jagter i udlandet!

Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian

Det gør du ikke, dvs, du kan sagtens søge, men du får afslag.
Jeg kender ikke reglerne i Grønland, men mener at huske at det kun er erhvervsfangere der kan få tilladelse til halvauto der, men det er der andre der kan være mere præcise om.§ 19 a. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til én centraltændt halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Der er en mulighed for at få tilladelse, hvis du tilfældigvis er handicappet på mindst en hånd eller arm, så du ikke kan bruge en repeterSebastian91 skrev: ↑15. feb 2021, 22:00Har vundet en Ruger Mini i .223 halv auto på Lauritz til en god pris, jeg har længe drømt om at eje en halv auto. Men har længe været skræmt af om at søge om tilladelse, men jeg har faktisk et formål med præcis den kaliber da jeg nemlig tage tit til Grønland på sæljagt med min far. Og jeg kender selv grønlænderne der har lån mig den samme slags riffel. Jeg kan godt lide at man kan få en chance mere til at ramme dem i hovedet, det er jo ikke så nemt at skyde fra båd der sejler sammentidige,plus jeg har også mødt og skudt med en i København, så jeg ved det kan lade sig gøre.
Det kunne også være fedt at deltage i konkurrencer i udlandet med halv auto eller andre slags jagter i udlandet!![]()
Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian![]()
Ikke længere. Riflen skal være i klasse 1-kaliber, uanset hvad. Der står ingen steder i loven, at der kan dispenseres fra dette krav. Det var muligt tidligere, hvor det "blot" var forvaltningspraksis, som var ændret (så Politiet havde stadig mulighed for at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler i mellemkaliber). Det har de ikke længere.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 09:09Der er en mulighed for at få tilladelse, hvis du tilfældigvis er handicappet på mindst en hånd eller arm, så du ikke kan bruge en repeterSebastian91 skrev: ↑15. feb 2021, 22:00Har vundet en Ruger Mini i .223 halv auto på Lauritz til en god pris, jeg har længe drømt om at eje en halv auto. Men har længe været skræmt af om at søge om tilladelse, men jeg har faktisk et formål med præcis den kaliber da jeg nemlig tage tit til Grønland på sæljagt med min far. Og jeg kender selv grønlænderne der har lån mig den samme slags riffel. Jeg kan godt lide at man kan få en chance mere til at ramme dem i hovedet, det er jo ikke så nemt at skyde fra båd der sejler sammentidige,plus jeg har også mødt og skudt med en i København, så jeg ved det kan lade sig gøre.
Det kunne også være fedt at deltage i konkurrencer i udlandet med halv auto eller andre slags jagter i udlandet!![]()
Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian![]()
Ok jeg var ikke klar over de har ændret lovenFlugteren skrev: ↑16. feb 2021, 09:35Ikke længere. Riflen skal være i klasse 1-kaliber, uanset hvad. Der står ingen steder i loven, at der kan dispenseres fra dette krav. Det var muligt tidligere, hvor det "blot" var forvaltningspraksis, som var ændret (så Politiet havde stadig mulighed for at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler i mellemkaliber). Det har de ikke længere.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 09:09Der er en mulighed for at få tilladelse, hvis du tilfældigvis er handicappet på mindst en hånd eller arm, så du ikke kan bruge en repeterSebastian91 skrev: ↑15. feb 2021, 22:00Har vundet en Ruger Mini i .223 halv auto på Lauritz til en god pris, jeg har længe drømt om at eje en halv auto. Men har længe været skræmt af om at søge om tilladelse, men jeg har faktisk et formål med præcis den kaliber da jeg nemlig tage tit til Grønland på sæljagt med min far. Og jeg kender selv grønlænderne der har lån mig den samme slags riffel. Jeg kan godt lide at man kan få en chance mere til at ramme dem i hovedet, det er jo ikke så nemt at skyde fra båd der sejler sammentidige,plus jeg har også mødt og skudt med en i København, så jeg ved det kan lade sig gøre.
Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian![]()
Forresten - det må ikke være sjovt at være OP, som i går aftes gik med drømme om Grønlandsjagt med en Ruger Mini-14, udelukkende for at få skudt den drøm sønder og sammen få timer senere.![]()
Hm, det har de faktisk heller ikke, de har kun ændret i cirkulæret og det forpligter kun forvaltningerne ikke borgeren.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 12:29Ok jeg var ikke klar over de har ændret lovenFlugteren skrev: ↑16. feb 2021, 09:35Ikke længere. Riflen skal være i klasse 1-kaliber, uanset hvad. Der står ingen steder i loven, at der kan dispenseres fra dette krav. Det var muligt tidligere, hvor det "blot" var forvaltningspraksis, som var ændret (så Politiet havde stadig mulighed for at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler i mellemkaliber). Det har de ikke længere.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 09:09Der er en mulighed for at få tilladelse, hvis du tilfældigvis er handicappet på mindst en hånd eller arm, så du ikke kan bruge en repeterSebastian91 skrev: ↑15. feb 2021, 22:00Har vundet en Ruger Mini i .223 halv auto på Lauritz til en god pris, jeg har længe drømt om at eje en halv auto. Men har længe været skræmt af om at søge om tilladelse, men jeg har faktisk et formål med præcis den kaliber da jeg nemlig tage tit til Grønland på sæljagt med min far. Og jeg kender selv grønlænderne der har lån mig den samme slags riffel. Jeg kan godt lide at man kan få en chance mere til at ramme dem i hovedet, det er jo ikke så nemt at skyde fra båd der sejler sammentidige,plus jeg har også mødt og skudt med en i København, så jeg ved det kan lade sig gøre.
Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian![]()
Forresten - det må ikke være sjovt at være OP, som i går aftes gik med drømme om Grønlandsjagt med en Ruger Mini-14, udelukkende for at få skudt den drøm sønder og sammen få timer senere.![]()
Det var før, cirkulæret blev ændret. Tråden er her: viewtopic.php?t=75862 og er fra slut 2018.Bofhenator skrev: ↑16. feb 2021, 12:58Hm, det har de faktisk heller ikke, de har kun ændret i cirkulæret og det forpligter kun forvaltningerne ikke borgeren.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 12:29Ok jeg var ikke klar over de har ændret lovenFlugteren skrev: ↑16. feb 2021, 09:35Ikke længere. Riflen skal være i klasse 1-kaliber, uanset hvad. Der står ingen steder i loven, at der kan dispenseres fra dette krav. Det var muligt tidligere, hvor det "blot" var forvaltningspraksis, som var ændret (så Politiet havde stadig mulighed for at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler i mellemkaliber). Det har de ikke længere.Tig skrev: ↑16. feb 2021, 09:09Der er en mulighed for at få tilladelse, hvis du tilfældigvis er handicappet på mindst en hånd eller arm, så du ikke kan bruge en repeterSebastian91 skrev: ↑15. feb 2021, 22:00Har vundet en Ruger Mini i .223 halv auto på Lauritz til en god pris, jeg har længe drømt om at eje en halv auto. Men har længe været skræmt af om at søge om tilladelse, men jeg har faktisk et formål med præcis den kaliber da jeg nemlig tage tit til Grønland på sæljagt med min far. Og jeg kender selv grønlænderne der har lån mig den samme slags riffel. Jeg kan godt lide at man kan få en chance mere til at ramme dem i hovedet, det er jo ikke så nemt at skyde fra båd der sejler sammentidige,plus jeg har også mødt og skudt med en i København, så jeg ved det kan lade sig gøre.
Tak for jeres hjælp
Mvh Sebastian![]()
Så spørgsmålet er om der ikke stadigvæk kan gives sådan en dispensation? Var det ikke lullus elsker der fik sådan en dispensation for relativt nylig. Spørgsmålet er om det var før eller efter cirkulæret blev ændret?
Ah, ok. Ja tiden går.Flugteren skrev: ↑16. feb 2021, 13:03Det var før, cirkulæret blev ændret. Tråden er her: viewtopic.php?t=75862 og er fra slut 2018.Bofhenator skrev: ↑16. feb 2021, 12:58...
Spørgsmålet er om det var før eller efter cirkulæret blev ændret?
Dengang var mulighederne stadig åbne, så der kunne gives tilladelse til alle kalibre (ja, vel undtagen .50 BMG) i halvauto, såfremt begrundelsen var god nok. Nu er det ændret til, at en halvauto centraltændt riffel skal være kamret i en klasse 1-vildt kaliber.
Måske én med et anerkendt handicap herfra kan søge? Man kunne lave en NVF-"crowdfund" til en halvautoriffel i mellemkaliber?Bofhenator skrev: ↑16. feb 2021, 13:08Ah, ok. Ja tiden går.Flugteren skrev: ↑16. feb 2021, 13:03Det var før, cirkulæret blev ændret. Tråden er her: viewtopic.php?t=75862 og er fra slut 2018.Bofhenator skrev: ↑16. feb 2021, 12:58...
Spørgsmålet er om det var før eller efter cirkulæret blev ændret?
Dengang var mulighederne stadig åbne, så der kunne gives tilladelse til alle kalibre (ja, vel undtagen .50 BMG) i halvauto, såfremt begrundelsen var god nok. Nu er det ændret til, at en halvauto centraltændt riffel skal være kamret i en klasse 1-vildt kaliber.
Ja, jeg er med på ændringen. Men det er som sagt hverken lov eller bekendtgørelsen der er ændret, "kun" cirkulæret.
Om det gør en forskel ift en dispensation er jeg i tvivl om.
Det er meget interessant. Der er mange før dig, der har fået blankt afslag. Og jeg ville også tro du får det. Det er så spændende om du vil skulle søge igen, hvis du søger tilladelse til den som repeter. Det er jo nemt for politiet at sige du bare kan søge, det koster jo ikke dem 1085 hver gang.Sebastian91 skrev: ↑16. feb 2021, 17:33Jeg ringede til halv auto afdelingen idag og snakkede med dem, fordi jeg tænker der jo ingen grund til at smide penge i at søge en tilladelse, hvis svaret er blankt nej fra dem. Men de sagde de var åbne for at kigge på min ansøgning fordi de godt kunne forstå hvorfor jeg søgte den. De syntes jeg skulle sende en ansøgning og det kunne være jeg i værste tilfælde nok fik lov til at lave den om til repenter.
Synes egentlig det er fornuftigt, at de giver et emne, med så mange begrænsninger, en dedikeret opmærksomhed, således de bedre kan sagsbehandle ensartet og korrekt. Det kræver jo en tand mere, end den generelle sagsbehandling, og bemærk at sagsbehandlerne ikke nødvendigvis ved noget om våben.
De kan vel godt på forhånd sige om de kommer til at afvise den? Hvis de ved den falder uden for kategorien, af hvad de giver tilladelse til ? hvis jeg ringede og spurgte om jeg kunne få lov at købe en MAC-10 til rågeregulering, så håber jeg da også de ville sige nej i telefonen, fremfor at lade mig spilde 1085kr.Elbæk skrev: ↑16. feb 2021, 21:20Politiet kan ikke på forhånd afvise en ansøgning de ikke har modtaget, det ville være dårlig forvaltningsetik. De kan oplyse dig om de gældende regler - og behandle din ansøgning efter disse når de modtager den.
Intet her i Verden er i princippet umuligt, men at få en halvautomatisk .223 Rem på tilladelse, som loven og forvaltningspraksis er nu, er meget tæt på.
Jeg vil naturligvis håbe for dig at du kommer igennem med en evt. ansøgning. Men, jeg vil også opfordre dig til at tænke over om det er kr. 1085,- værd at spille på så dårlige odds?
Elbæk har vel ret - de skal vel ikke underrette en ansøger om, at tilladelsen er umulig at få? Det kan jo bare modtage ansøgningen, indkassere pengene og smide et afslag i e-Boks?NSander skrev: ↑17. feb 2021, 13:11De kan vel godt på forhånd sige om de kommer til at afvise den? Hvis de ved den falder uden for kategorien, af hvad de giver tilladelse til ? hvis jeg ringede og spurgte om jeg kunne få lov at købe en MAC-10 til rågeregulering, så håber jeg da også de ville sige nej i telefonen, fremfor at lade mig spilde 1085kr.Elbæk skrev: ↑16. feb 2021, 21:20Politiet kan ikke på forhånd afvise en ansøgning de ikke har modtaget, det ville være dårlig forvaltningsetik. De kan oplyse dig om de gældende regler - og behandle din ansøgning efter disse når de modtager den.
Intet her i Verden er i princippet umuligt, men at få en halvautomatisk .223 Rem på tilladelse, som loven og forvaltningspraksis er nu, er meget tæt på.
Jeg vil naturligvis håbe for dig at du kommer igennem med en evt. ansøgning. Men, jeg vil også opfordre dig til at tænke over om det er kr. 1085,- værd at spille på så dårlige odds?
Hvorfor er det langt ude?