Man betaler ganske rigtigt for ansøgningen, ikke tilladelsen. Der bliver kun betalt penge tilbage, såfremt man vælger det forkerte beløb eller pengene af en eller anden grund bliver trukket flere gange.Ingsorsi skrev: ↑27. jan 2021, 16:25Skal de betale pengene tilbage hvis ansøgningen afvises?7TCU skrev: ↑27. jan 2021, 15:47Fornyede 3 stk igår aftes , 1 til 840,- og 2 stk til 420,- , de har udløb 2023 og 2024
Har ikke hørt noget fra dem, andet end at jeg kan se pengene er trukket og jeg har fået kvitteringer på mail.
Nu er det så måske det store spørgsmål, om det er nemmere for dem at lave tilladelserne end at betale pengene tilbage alt efter hvor mange der har lavet stuntet![]()
Peter
Altså er afgiften man betaler for ansøgningen eller for tilladelsen? Hvis det er for ansøgningen så får man vel ikke penge retur eller hvad?
1.085 kr. for våbentilladelser. Også efterfølgende.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Re: 1.085 kr. for våbentilladelser. Også efterfølgende.
- 7TCU
- This member is
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 22 times
Som nævnt tidligere i tråden , står der ikke noget om, hvad i "god tid" betyder og man man vel ikke komme med noget bagudvirkende der ikke har været til folks kendskab, for det står der ikke på Politiets side, og det er vel svært at nægte en tilladelse til noget man allerede har ??
Peter
Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Jeg har netop modtaget tilladelser udstedt 26/1 2021 gældende til 26/1 2031.
Mine forrige tilladelser var gældende til 2022-2023 så de har altså accepteret at forny mine i god tid, men ikke givet mig 10 år fra forrige udløbsdato.
Mine forrige tilladelser var gældende til 2022-2023 så de har altså accepteret at forny mine i god tid, men ikke givet mig 10 år fra forrige udløbsdato.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 967 times
- Kontakt:
Artikel om hvor det politiske mål om færre våben er opstået:
https://www.altinget.dk/artikel/jaeger- ... f-det-blaa
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Jeg har modtaget endnu en fornyet tilladelse. Denne gang på en repeter salonriffel.
Ansøgt d. 19/01.
Udstedt d. 27/01.
Modtaget d. 28./01.
Oprindelig udløb: 01/2024
Ny tilladelse gyldig til: 01/2034.
Jeg indsendte samtidig en fornyelse på en 1/2auto salonriffel. Men den er ikke kommet endnu.
Ansøgt d. 19/01.
Udstedt d. 27/01.
Modtaget d. 28./01.
Oprindelig udløb: 01/2024
Ny tilladelse gyldig til: 01/2034.
Jeg indsendte samtidig en fornyelse på en 1/2auto salonriffel. Men den er ikke kommet endnu.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Måske du skulle forfølge afgørelsen foretaget af pågældende medarbejder? Antallet af fornyelser her taget betragtning, har hun vist noget at forklareJohannes skrev: ↑27. jan 2021, 10:34Lige blevet ringet op af våbenkontoret, jeg havde fornyet alle mine riffetilladelsen, den gik ikke, man kan kun fornye et halvt år før hvis tilladelsen skal gælde fra udløbs datoen på den gamle. Hun var hverken til at hugge eller stikke i. Jeg henviste til teksten på borger. Dk som der er refereret i denne tråd. Jeg opgav at diskuterer og alle fornyelserne går retur. Blot min erfaring til jer andre, i øvrigt har jeg fået en tilladelse i eboks, lavet af selveste Jesper Byskov, som er udstedt dags dato, selvom den først udløbe i november 2016!

-
- Silver Member
- Interesser: genladning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 29 times
så har jeg søgt på 2 rifler idag, et system med 3 løb som udløber 2023 som var min 840 kroners tilladelse og en der udløb 2023 som kostede 420 kroner, så må vi se, resten havde mere end 6 år tilbage og gad ikke satse på at de ville fornye med 10 år plus som de godtnok skriver, nogen af dem med lang holdbarhed overvejer jeg også at sælge.
-
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: 2100
- Has thanked: 139 times
- Been thanked: 10 times
Opfølgning på min sag, jeg har igen været i dialog med våbenkontoret. Det var samme konklusion blot fra en anden medarbejder, dem der får forlænget længer end 10 år er en fejl, en fejl som hun umiddelbart ikke troede på at de begik, da jeg refererede at jeg have kendskab til at nogle fik forlænget til eks 2034. Jeg sagde at jeg syntes det var forkert at de ikke havde ensrettet sagsbehandling, hendes svar var at så måtte jeg bede de personer som havde fået mere en 10 års forlængelse rette henvendelse, så det kunne blive bragt iorden......
Tekste fra rigspolitiet på borger. Dk ville hun ikke forholde sig til! Jeg dropper at gøre mere. Orker ikke. Go weekend til jer.
Tekste fra rigspolitiet på borger. Dk ville hun ikke forholde sig til! Jeg dropper at gøre mere. Orker ikke. Go weekend til jer.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Havde du afmeldt dine våbentilladelser via en våbenhandler kunne du havde ansøgt på ny.Johannes skrev: ↑27. jan 2021, 10:34Lige blevet ringet op af våbenkontoret, jeg havde fornyet alle mine riffetilladelsen, den gik ikke, man kan kun fornye et halvt år før hvis tilladelsen skal gælde fra udløbs datoen på den gamle. Hun var hverken til at hugge eller stikke i. Jeg henviste til teksten på borger. Dk som der er refereret i denne tråd. Jeg opgav at diskuterer og alle fornyelserne går retur. Blot min erfaring til jer andre, i øvrigt har jeg fået en tilladelse i eboks, lavet af selveste Jesper Byskov, som er udstedt dags dato, selvom den først udløbe i november 2026! (rettet fra 2016 som var en taste fejl!)
Så havde det ikke været en fornyelse, men en egentlig ansøgning forfra.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Been thanked: 342 times
Kæmpe ros til politiet
Når der er grund til kritik, så fortjener de kritik. Men når der er grund til ros, så skal de også have ros.
Jeg har lige modtaget de første af mine to riffeltilladelse fornyelser, indsendt den 22 og 25. januar (8 og 9 arbejdsdage). Og de er udstedet med korrekt gyldighed, dvs. den ene har udløb i 2033. Det er dejligt at opleve at det faktisk kan gå så godt. lad os håbe at niveauet holder.
Der er dog et aber dabei... jeg så hellere at tilladelser blev behandler i den rækkefølge de kom ind, fremfor at nogle skal vente 10 uger, og jeg får min efter 1 uge. Jeg kender ikke til arbejdsgangen ved PAC, men man mistænker lidt, at alle ansøgninger ligger i en stor kurv, hvor man så trækker fra, og så er det lige meget om den er ankommet i går, eller i juni.
Jeg er meget spændt på hvad det nye system betyder af behandlingstider og ensartet service.

Når der er grund til kritik, så fortjener de kritik. Men når der er grund til ros, så skal de også have ros.
Jeg har lige modtaget de første af mine to riffeltilladelse fornyelser, indsendt den 22 og 25. januar (8 og 9 arbejdsdage). Og de er udstedet med korrekt gyldighed, dvs. den ene har udløb i 2033. Det er dejligt at opleve at det faktisk kan gå så godt. lad os håbe at niveauet holder.
Der er dog et aber dabei... jeg så hellere at tilladelser blev behandler i den rækkefølge de kom ind, fremfor at nogle skal vente 10 uger, og jeg får min efter 1 uge. Jeg kender ikke til arbejdsgangen ved PAC, men man mistænker lidt, at alle ansøgninger ligger i en stor kurv, hvor man så trækker fra, og så er det lige meget om den er ankommet i går, eller i juni.
Jeg er meget spændt på hvad det nye system betyder af behandlingstider og ensartet service.
- 7TCU
- This member is
Ansøgte 26/1 om fornyelse af 3 rifler der havde udløb i 2023 og 2024 , er fornyet dd. til 04-02-2031
Altså kun 10 år, men det er den hurtigste betjening jeg har set efter at det er overgået til ACØ og siden PAC

Peter
Altså kun 10 år, men det er den hurtigste betjening jeg har set efter at det er overgået til ACØ og siden PAC

Peter
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, våben hund
- Geografisk sted: Falster
Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgen
så det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.

- Radis
- Platin Member
Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
- 7TCU
- This member is
Det er måske fordi der stod at systemet ikke ville virke fra den 29/1 ude på Politi.dk , så det er på det nye system

Peter

Peter
-
- Bronze Member
Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg fornyede en håndfuld den 30/1 de er alle godkendt.Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 12:56Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
Jeg ville sende en klage da der ikke er nogle regler om hvor tidligt du kan forny dine tilladelser.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Radis
- Platin Member
Som Raptor skriver: Klag!Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 12:56Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
Der er ingen lovtekst, for hvor tidligt man må søge.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Been thanked: 342 times
Det er noget fis. I Rigspolitiet egen vejledning står der tydeligt at man skal søge fornyelse i god tid! Så selvfølgelig er man altid i besiddelse af en gyldig tilladelse! det er jo for helvede et lovkrav.Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 12:56Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
Skriv i høflig tone, at det må være en fejl. Og at selvfølgelig har du en gyldig tilladelse allerede, da der jo er tale om en fornyelse.
evt henvis til https://politi.dk/ansoeg/vaaben/forny-vaabentilladelse "Du skal ansøge i god tid, da vi skal foretage en ny vurdering af politiets oplysninger om dig og din ansøgning i øvrigt ud fra gældende lovgivning, som kan have ændret sig, siden du fik din seneste tilladelse."
Og spørg evt. om en henvisning på skrift, til med hvilket hjemmel de nægter tilladelsen med den begrundelse.
-
- Bronze Member
Ja, jeg vil i hvert fald bede om en uddybende forklaring. Især når der er så mange andre der havde succes med fornyelse inden afgiftændringen.
Mvh Søren
Mvh Søren
- Bowman76
- Bronze Member
- Interesser: Buejagt, lystfiskeri
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 3 times
Det kunne faktisk være interessant at vide, hvordan den del udføres. Især når rigspolititet øffer over knappe ressourcer, ældre og ustabile IT-systemer etc.NSander skrev: ↑17. feb 2021, 18:27Det er noget fis. I Rigspolitiet egen vejledning står der tydeligt at man skal søge fornyelse i god tid! Så selvfølgelig er man altid i besiddelse af en gyldig tilladelse! det er jo for helvede et lovkrav.Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 12:56Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
Skriv i høflig tone, at det må være en fejl. Og at selvfølgelig har du en gyldig tilladelse allerede, da der jo er tale om en fornyelse.
evt henvis til https://politi.dk/ansoeg/vaaben/forny-vaabentilladelse "Du skal ansøge i god tid, da vi skal foretage en ny vurdering af politiets oplysninger om dig og din ansøgning i øvrigt ud fra gældende lovgivning, som kan have ændret sig, siden du fik din seneste tilladelse."
Og spørg evt. om en henvisning på skrift, til med hvilket hjemmel de nægter tilladelsen med den begrundelse.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det er vel bare at tjekke, om model, kaliber og funktionssystem stadig er lovlig at besidde? F.eks. skal de jo nægte tilladelse til halvautomater i mellemkalibre nu, så en fornyelse vil blive afvist.Bowman76 skrev: ↑19. feb 2021, 09:12Det kunne faktisk være interessant at vide, hvordan den del udføres. Især når rigspolititet øffer over knappe ressourcer, ældre og ustabile IT-systemer etc.NSander skrev: ↑17. feb 2021, 18:27Det er noget fis. I Rigspolitiet egen vejledning står der tydeligt at man skal søge fornyelse i god tid! Så selvfølgelig er man altid i besiddelse af en gyldig tilladelse! det er jo for helvede et lovkrav.Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 12:56Der står bare at jeg ses i besiddelse af en gyldig tilladelse på nuværende tidspunkt. Det er til en .17HMR.Radis skrev: ↑17. feb 2021, 10:06Med hvilken begrundelse fik du afslag, og hvilken våbentype drejer det sig om?Strangeguy skrev: ↑17. feb 2021, 08:38Ansøgte om fornyelse af tilladelse d. 31/1. Tilladelsenhar udløb d 12/7-23, jeg har modtaget et afslag på fornyelse i min eboks her til morgenså det er åbenbart ikke alle der slipper igennem nåleøjet.
-
- Bronze Member
Jeg har nu modtaget min våbentilladelse efter at have ytret min undren og tilkendegivet at jeg ikke var enig i afslaget på min ansøgning.
Jeg fik et vagt svar om at "han troede at det var en fejlansøgning" og derfor havde afvist ansøgningen og trukket betalingen tilbage
sådan et fjols, lille selvudnævnt konge af en politiassistent. Betalingen blev en smule mere omstændig, og den digitale postkasse er lige til at lukke op og sk... i når det kommer til kommunikation frem og tilbage.
mvh søren
Jeg fik et vagt svar om at "han troede at det var en fejlansøgning" og derfor havde afvist ansøgningen og trukket betalingen tilbage

mvh søren
-
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: 2100
- Has thanked: 139 times
- Been thanked: 10 times
Og gælder den så til 2033?
Både jeg selv om min lille bror, blev ringet op og fik at vide at den nye ansøgninger ville gælde fra dd. Det kunne jo ikke betale sig. Så selv om jeg argumenterde med dame omkring teksten fra rigspolitiet, så var der lukket, pengene retur eller miste 5-6 år af gyldighed på de gamle tilladelser.
Både jeg selv om min lille bror, blev ringet op og fik at vide at den nye ansøgninger ville gælde fra dd. Det kunne jo ikke betale sig. Så selv om jeg argumenterde med dame omkring teksten fra rigspolitiet, så var der lukket, pengene retur eller miste 5-6 år af gyldighed på de gamle tilladelser.
-
- Bronze Member
Det er selvfølgelig fra dags dato. Det ville jo være mærkeligt at indbetale det dobbelte og så få en gældende tilladelse for 20 år. At nogen får de resterende år med på den nye tilladelse viser nok mere om hvordan der er styr på sagerne hos PAC end noget andet
Mvh Søren

Mvh Søren
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
I forlængelse af denne kontaktede jeg Justitsministeriet, for at høre om de havde en holdning til det der foregik i landet (med lidt gode vendinger fra artiklen):Bofhenator skrev: ↑27. jan 2021, 18:44Artikel om hvor det politiske mål om færre våben er opstået:
Svaret er at det er for vores egen skyld! Det er jo meget nemmere med kun 1 afgift..."Som i nok ved er afgiften på registrering af danske jagtvåben steget med cirka 30% for en jægers første våben, og over 100% for efterfølgende våben.
Jesper Byskov, afdelingsleder ved våbenkontoret i Politiets Administrative Center, udtaler at det er motiveret af en ’politisk vilje om at reducere antallet af våben i samfundet’.
Byskov udtrykte sig klart om dette i mediet 24nyt.dk 22. december 2020: "Hvis man ligger inde med våben, man ikke længere bruger og derfor ikke vil betale ekstra for at have, kan man bruge afgiftsstigningen som anledning til at skille sig af med dem - for eksempel ved at sælge dem eller indlevere dem til destruktion på en politistation. Dermed bidrager man også til det politiske mål om at nedbringe antallet våben i omløb".
Det er imidlertid umuligt at opspore denne motivation til andet end politiet selv, ingen politikere har tilsyneladende givet udtryk for denne vilje. I så fald er det et brud på den demokratiske proces og magtens tredeling, altså at politiet har en selv-bestaltet politisk motivation som ikke har hold i virkelighedens logik.
Statistikken siger at, det ikke jagtvåben der udgør et problem i dansk kriminalitet – det er ulovlige våben fra østlandene, og stjålne våben fra politiet og militæret selv.
Hvor kommer ’den politiske vilje om at reducere antallet af jagtvåben i samfundet’ fra? Det er vi mange der rigtig gerne vil forstå."
"Justitsministeriet er af den opfattelse, at én samlet og forenklet afgiftssats
for tilladelser kan være med til at gøre borgerbetjeningen på våbenområdet
mere brugervenlig, ligesom politiets administration af afgiftssatserne lettes."
Resten af svaret (som var delvist automatiseret og standardiseret) og på ingen måden henvender sig til kernen i spørgsmålet:
Senest rettet af Lycon 29. apr 2021, 21:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser