Hvad er reglerne for 4,5mm luftpistol i parcelhushaven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
VZ54
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 4 times

Hvad er reglerne for 4,5mm luftpistol i parcelhushaven

Indlæg af VZ54 » 21. feb 2021, 11:55

Bare for at være på den sikre sidde.
Der er vel intet ulovligt i at sætte en skydeskive op i parcelhushaven og hygge sig med en 4,5mm luftpistol og luftgevær?
Altså udover diverse naboer kan få kaffen galt i halsen :giggle:
Skiven er selvfølgelig sat op på en væg så en evt. forbier ikke ryger om på den anden sidde af hækken.
Man kan aldrig få for mange ladebøger

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hvad er reglerne for 4,5mm luftpistol i parcelhushaven

Indlæg af Jeppe A H » 21. feb 2021, 12:11

Så længe det er gjort forsvarligt, så er der ingen problemer. Har selv skudt med luftgevær I et villakvarter i flere år, og der har aldrig været nogen klager.
Mener faktisk (lovgivningsmæssig) også man må skyde sine krudt drevne våben ind på egen grund, 5 gange om året, og at der ikke er nogen krav om størrelse af ens areal. Men der er nok en klogere end mig, som kan be-/afkræfte det :)

Under alle omstændigheder, god skydning med luftpistolen!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 21. feb 2021, 12:18

VZ54 skrev:
21. feb 2021, 11:55
Der er vel intet ulovligt i at sætte en skydeskive op i parcelhushaven og hygge sig med en 4,5mm luftpistol og luftgevær?
Skiven er selvfølgelig sat op på en væg så en evt. forbier ikke ryger om på den anden sidde af hækken.
Og det giver ekstra på nabokontoen hvis man sætter pladen op mod sit hus istedet for hækken ind mod naboen.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
VZ54
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Djævleøen
Been thanked: 4 times

Indlæg af VZ54 » 21. feb 2021, 12:39

BentxBetjent skrev:
21. feb 2021, 12:18
VZ54 skrev:
21. feb 2021, 11:55
Og det giver ekstra på nabokontoen hvis man sætter pladen op mod sit hus istedet for hækken ind mod naboen.
Der bliver skudt langs med hækken og naboen bag haveskuret hvor skiven sidder, er en kirkegård.
Regner ikke med beboerne på kirkegården vil klage. Hvis de alligevel gør..... :getout:
Man kan aldrig få for mange ladebøger

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 13 times

Indlæg af SuneHJ » 22. feb 2021, 14:21

Jeppe A H skrev:
21. feb 2021, 12:11
Mener faktisk (lovgivningsmæssig) også man må skyde sine krudt drevne våben ind på egen grund, 5 gange om året, og at der ikke er nogen krav om størrelse af ens areal. Men der er nok en klogere end mig, som kan be-/afkræfte det :)
Jeg ville ikke skyde så meget som en lyddæmpet salonriffel af i min landzone-have selvom jeg har 6.500 kvm grund i landsbyen. Jeg tror faktisk heller ikke, at jeg må skyde den ind på 25 m indendørs i min gamle ko-stald. Men, der er måske nogen der ved bedre...??

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 22. feb 2021, 15:49

[quote
Så længe det er gjort forsvarligt, så er der ingen problemer.
Mener faktisk (lovgivningsmæssig) også man må skyde sine krudt drevne våben ind på egen grund, 5 gange om året, og at der ikke er nogen krav om størrelse af ens areal. Men der er nok en klogere end mig, som kan be-/afkræfte det :
[/quote]

Den med begrænset antal indskydning med riffel pr år kan jeg ikke finde noget sted. Der er begrænsning på antal haglgevær træning til Max 5 gange pr år med højst 20 deltagere.
Vedhæftede filer
49988E3A-03E2-4351-9060-DF9C75295F5E.jpeg
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 22. feb 2021, 17:33

Som jeg læser det, må man i teorien oprette en skydebane hvor som helst (minimum 300 meter fra nabo), så længe det er forsvarligt, og der max skydes 5 gange årligt.

Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1995/14001

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 25. feb 2021, 16:41

NSander skrev:
22. feb 2021, 17:33
Som jeg læser det, må man i teorien oprette en skydebane hvor som helst (minimum 300 meter fra nabo), så længe det er forsvarligt, og der max skydes 5 gange årligt.

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Jeg antager at disse regler kun gælder for jagtvåben og ikke SKV våben.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 25. feb 2021, 17:01

Cpt skrev:
25. feb 2021, 16:41
NSander skrev:
22. feb 2021, 17:33

Jeg antager at disse regler kun gælder for jagtvåben og ikke SKV våben.
Korrekt, for der står i din tilladelse til dit SKV våben, at det kun må benyttes på godkendte baner, og til godkendte skydeaktiviteter.

Besvar