Anvendelse af skydeplatform

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Anvendelse af skydeplatform

Indlæg af EGJ » 27. mar 2021, 19:59

Jeg håber, der findes nogle kyndige ud i jagtlovgivning, der kan hjælpe mig med at afgøre en sag om anvendelse af en skydeplatform jeg har lavet. Jeg føler mig sådan set ret sikker på, at min udlægning er rigtig, men jeg møder af og til folk, der tvivler, så det ville være rart, at høre fagfolks holdning. Jeg kan lige nævne, at jeg har sendt spørgsmålet til Naturstyrelsen også, men ikke fået svar endnu.

Sagen handler om en sammenklaplig skydeplatform på 50 cm. i højden, hvor der er monteret en justerbar riffelstøtte, så man kan stå op og skyde. Den er tænkt som en hjælp til jægere, der ellers ville stille sig på jorden for at skyde, fordi en "rigtig" skydestige ville være ulovligt. Jeg mener det må være en fordel at bruge den, frem for at stå på jorden. Kuglefanget skal selvfølgelig være i orden, men det er jo altid skyttens ansvar.

Som jeg læser loven, gælder restriktionerne for skydetårne, jagtstiger, hochsits osv. kun for platforme over 50 cm. Derfor mener jeg ikke, at platformen på 50 cm er omfattet af restriktionerne, og det er sådan set det, jeg gerne vil have bekræftet.

Jeg vedhæfter et pr billeder til orientering, og ser frem til at høre hvad I tænker.

Billede
DSC_01d.JPG
DSC_0212.JPG

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Re: Anvendelse af skydeplatform

Indlæg af Ras.Killing » 28. mar 2021, 13:27

Jeg er enig i din tolkning :smile: er platformen under 50cm, så er det ikke et jagtårn/skydestige, og reglerne for disse gælder så ikke platformen.

Jeg har selv noget lign., en lille bænk med indbygget bordplade.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 28. mar 2021, 22:05

Ras.Killing skrev:
28. mar 2021, 13:27
Jeg er enig i din tolkning :smile: er platformen under 50cm, så er det ikke et jagtårn/skydestige, og reglerne for disse gælder så ikke platformen.

Jeg har selv noget lign., en lille bænk med indbygget bordplade.
Jeg er enig i Ras.Killings fortolkning af juraen.

Det væsentlige er gulvets højde over terræn.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 28. mar 2021, 22:48

Ja, det står ganske klart: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1439

Dog bør man iagttage formuleringen "der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn." Såfremt man placerer platformen på en lille jordhøj eller lignende vil man således komme i karambolage med loven, så det er nødvendigt at være opmærksom på dette ved opstilling.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 28. mar 2021, 23:50

LJ skrev:
28. mar 2021, 22:48
Ja, det står ganske klart: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1439

Dog bør man iagttage formuleringen "der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn." Såfremt man placerer platformen på en lille jordhøj eller lignende vil man således komme i karambolage med loven, så det er nødvendigt at være opmærksom på dette ved opstilling.
Det tror jeg ikke kommer i spil. Når benene på platformen ikke overstiger de 50 cm. i højden, mener jeg ikke man er løftet mere end 50 cm over terrænet, når den stilles på jorden. Det må være fuldt lovligt, både at stille sig på en høj, eller i en lavning, hvis det giver optimalt kuglefang. Jeg må jo også gerne stille min skydestige på en høj i terrænet, når jeg overholder afstanden fra sædet ned til jorden - uden at skulle nivellere med det omgivende terrænet, vil jeg mene :razz:

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 29. mar 2021, 07:21

Grunden til at der er steder man ikke vil ha jagttegn og jagt skyde stiger på feks åbne arealer er vel for synet skyld. Man vil ikke ha det skæmmet landskabet. Og derved menes en permanent ordning. Denne er jo ikke permanent.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 29. mar 2021, 07:23

Frantz skrev:
29. mar 2021, 07:21
Grunden til at der er steder man ikke vil ha jagttegn og jagt skyde stiger på feks åbne arealer er vel for synet skyld. Man vil ikke ha det skæmmet landskabet. Og derved menes en permanent ordning. Denne er jo ikke permanent.
Den er vel hverken mere eller mindre permanent end en skydestige eller skydetårn.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 09:59

Jeg takker for jeres kommentarer. De peger alle i samme retning som jeg selv mener, så jeg imødeser med sindsro, svaret fra Naturstyrelsen. Skulle svaret være overraskende, vil jeg lade det gå videre her.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 10:29

Frantz skrev:
29. mar 2021, 07:21
Det trykker du lige på en knap...
Jeg forstår fint, at man ikke må lave permanente tårne på åbne marker, men kan nogen forklare mig, hvorfor man skal have 130m til skel, for at måtte komme op i højden?

Der er masser af såter, hvor der ikke er 130m til naboskel i alle retninger. Her er man så tvunget til at stå på den flade mark(eller en platform på max 50cm.) hvis man vil jage lovligt. Det er mig en gåde, at naturstyrelsen, og ikke mindst jægerforbundet, stadig hylder disse "propritær-regler", der tilgodeser dem med kæmpe arealer, og ødelægger så meget for jægeren, der har mindre revire.

Hvorfor i alverden, må jeg ikke stille en skydestige i min egen skælbræmme, og skyde ind på min egen jagt? Hvorfor skal jeg stå på jorden, når/hvis det er mere sikkert, at komme op i højden? Hvem har glæde af det?

Nå, undskyld... der tog jeg lige en tur på kæphesten. Der er såmænd alligevel nok ingen, der gider røre en finger for manden på gulvet - eller på jorden :blink: Det pisser mig bare af, at vi stadig har disse overklasseregler, der kun går ud over den lille jæger og over sikkerheden generelt - sorry :razz:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 29. mar 2021, 13:41

Det har man sikkert gjort, fordi der
blev udlejet en masse små paraceller, i dyredomme
hvorfra at alt råvildt, kronvildt olg bare blev afskudt
uden at kigge på bestanden.....

Det er set i ældre tid omkring statsskovene.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 14:17

FBN skrev:
29. mar 2021, 13:41
Det har man sikkert gjort, fordi der
blev udlejet en masse små paraceller, i dyredomme
hvorfra at alt råvildt, kronvildt olg bare blev afskudt
uden at kigge på bestanden.....

Det er set i ældre tid omkring statsskovene.
Jeg ved ikke hvordan det har været med det i gamle dage, men i dag virker det da dumt, at tvinge folk til at stå på jorden og skyde, uanset hvad begrundelsen måtte være.

Mit bedste bud er desværre, at reglerne er lavet af de store og indflydelsesrige godsejere, og deres venner. Formålet har åbenlyst været, at gøre det vanskeligt for de små bønder, at drive jagt på de små lodder. På den måde, har man sikret, at de der i forvejen har mest, også får mest. Et godt gammel princip blandt mange folk i toppen af pyramiden.

Det forbandede ved sagen er, at Naturstyrelsen og jægerforbundet tilsyneladende stadig er styret af folk med denne holdning, ellers havde reglerne for længst været tilpasset, så alle kunne drive forsvarlig- og sikker jagt, uanset om reviret er 1 - eller 1000 ha.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 29. mar 2021, 15:19

Du kan da bare lave en aftale med naboen

1) skydetårnet eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom, medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2004/1018

Da var faktisk oppe og vende i 2016? Men der var kun 1 ud af 10 af de adspurgte organisationer der svarede SVANA tilbage, at de ønskede kravet fjernet/reduceret.

https://www.jaegerforbundet.dk/media/64 ... %A5rne.pdf
Selv dansk jægerforbund, var med til at støtte reglerne som de var.

Dansk land og standjagt var de eneste imod.
Udover det, gives i der brevet, svar på hvorfor reglerne er som de er

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 16:15

Sierra13 skrev:
29. mar 2021, 15:19

1) skydetårnet eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom, medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom.

Da var faktisk oppe og vende i 2016? Men der var kun 1 ud af 10 af de adspurgte organisationer der svarede SVANA tilbage, at de ønskede kravet fjernet/reduceret.

Tak for nyttig info :thumbup:
Rart at få verificeret, at der ikke findes nogen som helst saglig begrundelse for afstandskravet. Til gengæld trist at vide, at ingen med indflydelse, har gjort sig selvstændige tanker, om at stille alle jægere lige, i forhold til at komme i højden.

"Sikre naboens jagtlige interesser", viser præcis, at det er folk med store jordlodder der skal tilgodeses med denne bestemmelse, medens folk med små revire, skal jage på stormandens nåde. Den lille mands "jagtlige interesser" nævnes ikke- og tilgodeses ikke én millimeter, den forvaltes nemlig af jægerne med de store revire.

Det har aldrig- og det kommer aldrig til at "virke ansporende" for god dialog, og "godt naboskab", at den ene part placeres i et tårn, medens den anden må stå på jorden med hatten i hånden. Loven bør selvfølgelig stille os alle lige, hvis vi skal have et begavet udgangspunkt for dialog og venskab.

Frygteligt, at voksne mennesker kan skrive under på sådan noget ukvalificeret sludder. De burde skamme sig!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 16:33

Sierra13 skrev:
Glemte lige at kommentere dette. Ja, man kan forsøge, at lave en aftale med naboen, men det er som bekendt helt op til naboen, om man skal stå på jorden og skyde, eller om man må komme i højde. - Kan du ikke se komikken, så læs videre...

Med min nuværende nabo er det intet problem, men for år tilbage, havde jeg 15ha jagt, der var temmelig fladt i den ene ende. Reviret lå op mod et gods på over 1000 ha, hvor et lokalt konsortium bestående af byens spidser havde jagten. Jeg kontaktede dem i al stilfærdighed, for at få lov at stille en stige ca. 100m. fra skel, men de vente efter lidt betænkningstid tilbage med et afslag.
Jeg skal lige understrege, at der overhovedet ikke ligge ufred eller gamle stridigheder gemt i den historie - hverken før, under eller efter. Konsortiet sagde bare nej, fordi de kunne, og fordi de så kunne forhindre mig i at skyde et - måske to dyr om året, på den jagt jeg havde lejet.

Hvis du stadig synes det er en fin regel, så bliver vi aldrig enige :smile:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 29. mar 2021, 16:55

EGJ skrev:
29. mar 2021, 16:15
Sierra13 skrev:

Tak for nyttig info :thumbup:
Rart at få verificeret, at der ikke findes nogen som helst saglig begrundelse for afstandskravet. Til gengæld trist at vide, at ingen med indflydelse, har gjort sig selvstændige tanker, om at stille alle jægere lige, i forhold til at komme i højden.

"Sikre naboens jagtlige interesser", viser præcis, at det er folk med store jordlodder der skal tilgodeses med denne bestemmelse, medens folk med små revire, skal jage på stormandens nåde. Den lille mands "jagtlige interesser" nævnes ikke- og tilgodeses ikke én millimeter, den forvaltes nemlig af jægerne med de store revire.

Det har aldrig- og det kommer aldrig til at "virke ansporende" for god dialog, og "godt naboskab", at den ene part placeres i et tårn, medens den anden må stå på jorden med hatten i hånden. Loven bør selvfølgelig stille os alle lige, hvis vi skal have et begavet udgangspunkt for dialog og venskab.

Frygteligt, at voksne mennesker kan skrive under på sådan noget ukvalificeret sludder. De burde skamme sig!
Kravene er ret beset det samme til samtlige jægere, heraf gælder kravet om 130 meter for ALLE. Og ikke kun for dem med et lille areal.

Idéen er vel grundlæggende meget fin, hvis jeg nu ejer en kile på 1 ha, ned mellem naboens 10.000 ha.
Så er det dælme godt nok træls hvis jeg nedlægger 20 råvildt og 10 kronvildt årligt. Chancen for der er trafik, men ikke bestand på stykket er jo enorm! Jeg tænker det er præmissen for grunden

Ifht sikkerheden, er det lidt "mæh" for mig. Hvis du skyder på en flad mark, så gør det ikke den store forskel om du står og skyder 1,5 m fra jorden eller 3m fra jorden. På 200 meters afstand betyder det om vinklen er 0,86 grad eller 0,43 grad. Altså bagateller, og ikke at betegne som kuglefang i min optik
På 100 meters afstand, er vinklerne selvfølgelig det dobbelte.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 29. mar 2021, 19:36

Sierra13 skrev:
29. mar 2021, 16:55
Kravene er ret beset det samme til samtlige jægere, heraf gælder kravet om 130 meter for ALLE. Og ikke kun for dem med et lille areal.

Idéen er vel grundlæggende meget fin, hvis jeg nu ejer en kile på 1 ha, ned mellem naboens 10.000 ha.
Så er det dælme godt nok træls hvis jeg nedlægger 20 råvildt og 10 kronvildt årligt. Chancen for der er trafik, men ikke bestand på stykket er jo enorm! Jeg tænker det er præmissen for grunden

Ifht sikkerheden, er det lidt "mæh" for mig. Hvis du skyder på en flad mark, så gør det ikke den store forskel om du står og skyder 1,5 m fra jorden eller 3m fra jorden. På 200 meters afstand betyder det om vinklen er 0,86 grad eller 0,43 grad. Altså bagateller, og ikke at betegne som kuglefang i min optik
Jeps, kravene er de samme, men du snakker lidt udenom, synes jeg. Alle ved jo, at kravene er de samme, så det er ikke et emne vi skal spilde tid på.

Sagen handler om, at kravene favoriserer bestemte grupper, og rammer andre grupper. Det kan vel ikke modsiges på et sagligt grundlag.

Dit eksempel med kile, jordfordeling og nedskydning, er egentlig fint, og underbygger mine argumenter yderligere. Eksemplet viser nemlig tydeligt, at du synes man skal beskytte de store jordbesiddere, fordi folk med små jagtarealer er utilregnelige ,og uden normal etik og moral. Det fortæller selvfølgelig noget om dig, men hvad historien ellers kan bruges til, kan jeg ikke se. Hvis du synes du kan underbygge en lov med eksemplet, så må jeg bare, i al fredsommelighed, erklære mig dybt uenig.

Endelig, er det sjovt, at du synes vi skal forhindre fattigrøvene i at stå i et skydetårn, når du samtidig hævder, at tårnet ikke gør nogen forskel. Men sådan er der så meget at undre sig over i denne verden... :smile:

- - -

Jeg har afleveret mine argumenter og udtrykt min holdning til reglen og til folkene der står bag den. Jeg ser intet formål med at ælte rundt i emnet mere. Dermed er det tid for mig at stå af.

Tak til alle der har bidraget, det er altid en fornøjelse at bruge NVF som sparringspartner :razz:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 30. mar 2021, 09:39

EGJ skrev:
29. mar 2021, 19:36
Sierra13 skrev:
29. mar 2021, 16:55

Jeps, kravene er de samme, men du snakker lidt udenom, synes jeg. Alle ved jo, at kravene er de samme, så det er ikke et emne vi skal spilde tid på.

Sagen handler om, at kravene favoriserer bestemte grupper, og rammer andre grupper. Det kan vel ikke modsiges på et sagligt grundlag.

Dit eksempel med kile, jordfordeling og nedskydning, er egentlig fint, og underbygger mine argumenter yderligere. Eksemplet viser nemlig tydeligt, at du synes man skal beskytte de store jordbesiddere, fordi folk med små jagtarealer er utilregnelige ,og uden normal etik og moral. Det fortæller selvfølgelig noget om dig, men hvad historien ellers kan bruges til, kan jeg ikke se. Hvis du synes du kan underbygge en lov med eksemplet, så må jeg bare, i al fredsommelighed, erklære mig dybt uenig.

Endelig, er det sjovt, at du synes vi skal forhindre fattigrøvene i at stå i et skydetårn, når du samtidig hævder, at tårnet ikke gør nogen forskel. Men sådan er der så meget at undre sig over i denne verden... :smile:

- - -

Jeg har afleveret mine argumenter og udtrykt min holdning til reglen og til folkene der står bag den. Jeg ser intet formål med at ælte rundt i emnet mere. Dermed er det tid for mig at stå af.

Tak til alle der har bidraget, det er altid en fornøjelse at bruge NVF som sparringspartner :razz:
Så må der være noget jeg har misforstået, for det er ikke meningen at snakke udenom, jeg giver gerne konkret svar på et konkret spørgsmål.

Nu kender du af gode grunde ikke min økonomi, men jeg kan trøste dig med at jeg er en af selvsamme "fattigrøve" som ikke har råd til stor fancy jagt. Jeg nøjes med et lille stykke, og så ellers aftaler jeg med min nabo på det store stykke hvad han synes er fair der cirka bliver afskudt.

Jeg siger ikke alle er på den måde at de skyder hvad end de ser på deres stykke, men det er per defination ikke ulovligt at gøre.
Så på den baggrund forstår jeg udemærket bekymringen de steder hvor en har et kæmpe stykke, og en anden har en kile eller lignende som er meget lille, men stor nok til der må skydes dyr på området.

Så længe der ikke er hegnet, og betalt for dyrene, så er der ingen der ejer dem. Men med eksemplet på 1000 ha. vs 1 ha. der hersker forhåbentlig ingen tvivl om, hvilket stykke der er til grund for at der kan være en masse dyr.
Jeg tænker der vil være en forholdvis normalfordeling statistisk set, mellem hvor meget plads hver dyr eller flok cirka kræver. Hvoraf der af samme grund vil være flere dyr på et større stykke jord, other things being equal.

Jeg har selv haft et lille stykke eng, grænsende op til statsskov. Rigtigt lækkert stykke, men jeg må ærligt erkende at den eneste grund til jeg på det bette stykke kunne høste så meget råvildt var, at "naboen" var en kæmpe statsskov, hvor de mindste bukke blev presset ud, eller at de større bukke var på udflugt.

I min optik er loven et forsøg på, ved lov, at opretholde en fornuftig etik og moral. Og loven er fornuftig, eller udfylder det formål, jeg tror den er tiltænkt. Det er et godt spørgsmål, som jeg faktisk godt kan være i tvivl om.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 30. mar 2021, 22:55

EGJ skrev:
29. mar 2021, 16:15

Jeg synes nu det er en fin og fornuftig regel, der anspore til samarbejde og samforvaltning. Det vildt du skyder fra et tårn er primært råvildt og større hjortevildt, og det er arter der ikke kan forvaltes fornuftigt på små arealer, men typisk kræver 100 ha eller mere for at kunne lave og udføre en afskydningsplan. At ville skyde 1-2 dyr på 15 ha mark, hænger jo ikke forvaltningsmæssigt sammen, og slet ikke hvis et af dyrene er en forårs buk.

Og et konsortie er netop sådan et samarbejde, hvor der i fællesskab forvaltes et stykke jagt. Arealet et konsortie forvalter er typisk så stort at medlemmerne ikke har interesse i at skyde for hårdt til bestanden, da de ikke kan regne med at der vil løbe nyt vildt til fra naboen, derfor er der ikke nogen fare ved at de sætter massere af tårne op på arealet.

For manden med den lille parcel, det ikke i sig selv oppebære en bestand, gælder det jo bare om at skyde når vildtet ellers lige er på matriklen, så der giver det mening at begrænse udfoldelsen op til nabostykkerne.

Hvis du vil "være lige" med dine naboer, så sørg for at have ca. lige så meget jord som dem, ellers er I pr. definition ikke lige.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 31. mar 2021, 16:38

At det skulle højne sikkerheden ved riffeljagt at afskaffe afstandskravet til skydetårn og stiger er noget fis. Hvis man ikke kan afgive forsvarligt skud, så skyder man ikke. Forskellen på at sidde 5 meter over jorden eller stå op er så lille at det har ingen betydning for sikkerheden på andet end helt kort hold. Når en riffelkugle rammer et dyr, så vil det altid blive slået ud af kurs i større eller mindre grad.
Snak nu med naboerne og se om de måske også gerne vil have et tårn flyttet lidt tættere på skel. Og hvis ikke er det jo bare ærgerligt.

Besvar