Selvforsvar sprays.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Selvforsvar sprays.

Indlæg af Consul74 » 31. mar 2021, 18:05

Er tåregas sprays også ulovlige i DK ?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Selvforsvar sprays.

Indlæg af Deepo » 31. mar 2021, 18:09

Consul74 skrev:
31. mar 2021, 18:05
Dem må man ikke have...
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

...

5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,

...

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 1. apr 2021, 07:54

Consul74 skrev:
31. mar 2021, 18:05
Du skal bare løbe væk og kan du ikke det må du bede til din gud hvis du har sådan en. Eller være heldig og finde noget i nærheden du kan bruge.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 1. apr 2021, 08:50

Hvad med en deodorantspray, så kan voldsmanden ikke lugte din frygt. :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. apr 2021, 09:34

Selv de såkaldte "smølfesprays" som bare var farvemarkering blev forbudt.

Det er vist ret simpelt: Hvis noget bliver solgt som et dedikeret våben så må du ikke have det uden tilladelse.
Og selv hvad du har tilladelse til må du ikke rende rundt med.

Jeg må sige at hele peberspray-cirkuset virkede som en dårlig vittighed for mig.
Det virkede som om at en stor del af begrundelsen for at lukke det igen var at nogle folk fik deres peberspray på den "forkerte" måde. Som om det gjorde nogen praktisk forskel om de blev købt i tyskland eller hos en dansk våbenhandler. Loven skal selvfølgeligt overholdes, men at bruge ulovlig mport som argument for at forbyde det igen var for ringe.
Var der et reelt ønske om at det blev en succes, eller var det tænkt som et holdkæft-bolche?

Taberne blev en masse danskere som brugte penge på sprays, og som nu risikere at være kriminelle hvis ikke de lige har set de par gange forbuddet er blevet omtalt i aviserne.

Ja undskyld min rant, jeg bliver bare altid så sur over lovgiv-og-se-hvad-der-sker tiltag der hører hjemme i et computerspil :fun:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 1. apr 2021, 10:09

Nej det eneste du efterhånden kan gøre når nogen bryder ind i dit hjem er at sætte en gang Gevalia over, og have nogle flytte kasser stående som du kan hjælpe dem med at pakke de ting ned i de gerne vil have med........

Derudover skal du passe på at kasserne ikke er for tunge så de får en "arbejdsskade", og kræver erstatning af dig bagefter......

Når de har fyldt bilen (og forhåbentligt ikke har taget kaffekanden, og kaffekopperne med) så er næste skridt at drikke en gang "dialog-kaffe" med dem for at kunne bedre forstå dem, og hvorfor de nu havde behov for at hjælpe dig af med nogle af dine ejendele der alligevel stod og optog unødig plads i dit hjem.....
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Consul74 » 1. apr 2021, 11:17

ReneKJ skrev:
1. apr 2021, 09:34

Det er vist ret simpelt: Hvis noget bliver solgt som et dedikeret våben så må du ikke have det uden tilladelse.

Jeg må sige at hele peberspray-cirkuset virkede som en dårlig vittighed for mig.
Det virkede som om at en stor del af begrundelsen for at lukke det igen var at nogle folk fik deres peberspray på den "forkerte" måde. Som om det gjorde nogen praktisk forskel om de blev købt i tyskland eller hos en dansk våbenhandler. Loven skal selvfølgeligt overholdes, men at bruge ulovlig mport som argument for at forbyde det igen var for ringe.
Var der et reelt ønske om at det blev en succes, eller var det tænkt som et holdkæft-bolche?

Taberne blev en masse danskere som brugte penge på sprays, og som nu risikere at være kriminelle hvis ikke de lige har set de par gange forbuddet er blevet omtalt i aviserne.

Ja undskyld min rant, jeg bliver bare altid så sur over lovgiv-og-se-hvad-der-sker tiltag der hører hjemme i et computerspil :fun:
Ifølge dette link skulle disse med markerinsspray være lovlige.! https://www.4safety.dk/shop/

https://www.teknikdele.dk/pangspray-sel ... 3YQAvD_BwE

Kan vi finde nogle steder i lovtekst, at farvemarkering er ulovligt i DK ? :what:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. apr 2021, 14:07

Consul74 skrev:
1. apr 2021, 11:17
Ifølge dette link skulle disse med markerinsspray være lovlige.! https://www.4safety.dk/shop/

Kan vi finde nogle steder i lovtekst, at farvemarkering er ulovligt i DK ? :what:
Lad mig først lige advare om at man får nogle rimeligt suspekte sites op hvis man søger på "smølfespray". :shock:
Men det rigtige navn på produktet som jeg tænkte på var X-Marker, hvis man søger på "X-marker forbud" så dukker der forskelligt op.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 1. apr 2021, 20:36

Consul74 skrev:
ReneKJ skrev:

Der står jo "irriterende i kortere tid" i lovteksten, så mon ikke der kunne findes en voldsparat mandsling der ville synes det vil være irriterende at blive sprayet med sådan en?
Mit bud er, at det er ulovligt at have en farvespray til selvforsvar.

/Mogens

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 2. apr 2021, 07:37

Deepo skrev:
1. apr 2021, 20:36
Consul74 skrev:
ReneKJ skrev:

Der står jo "irriterende i kortere tid" i lovteksten, så mon ikke der kunne findes en voldsparat mandsling der ville synes det vil være irriterende at blive sprayet med sådan en?
Mit bud er, at det er ulovligt at have en farvespray til selvforsvar.

/Mogens
Men det vil vel sige at kan man finde en spray der virker irriterende i f.eks. 5 dage så er den lovlig? :biggrin:
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,...
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 2. apr 2021, 08:43

Myndighederne har dækket sig godt ind. I princippet hvis man får vand i øjene er dette også irriterende for en kortere stund.

Men skulle man anvende en spray, kunne stinkdyr spray være ganske morsomt.
http://www.mistralsecurityinc.com/Our-P ... lf-Defense

Skulle man være så uheldig at blive overfaldet tror jeg dog ikke man tænker på hvad der er lovligt og ulovligt...så forsvare man sig med det der ligger lige for. Politiet vil altid rejse tiltale på begge parter hvis en sag bliver anmeldt og politiet finder frem til overfaldsmanden. Den forudrettede som anmelder sagen behøver politiet jo ikke at lede efter. Han/hun har serveret sig selv til at skulle trækkes igennem retsmaskineriet med et anklageskrift hængende på sig indtil sagen kommer for retten.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 2. apr 2021, 09:01

Rigbymauser skrev:
2. apr 2021, 08:43
Myndighederne har dækket sig godt ind. I princippet hvis man får vand i øjene er dette også irriterende for en kortere stund.

Men skulle man anvende en spray, kunne stinkdyr spray være ganske morsomt.
http://www.mistralsecurityinc.com/Our-P ... lf-Defense

Du har godt læst, at det er meningen man skal spraye sig selv med stinkdyr sprayen, så det afskrækker en evt voldsforbryder!!??

Den skal nok blive populær hos fædre der har teenage døtre som skal ud med kæresten :fun:
Vedhæftede filer
53522981-AF8A-4D88-8C3E-4A37B38EFA95.png

Besvar