Må .38 Special bruges på jagt?
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Må .38 Special bruges på jagt?
Når jeg køber en uberti lever action i .38 Special til western skydning. Og hvis man kan dobbelt registrere riflen (eller en kun til jagt) må den så bruges til jagt op til klasse 3 vildt? Der overholder den anslags energien
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Må 38 special bruges på jagt?
Hvorfor skulle en riffel der er registreret til jagt med ammunition der overholder reglerne IKKE måtte bruges?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Fordi at en leveraction er ekstra sjov og når det er sjovt er det normalt forbudt.Bofhenator skrev: ↑3. apr 2021, 14:56Hvorfor skulle en riffel der er registreret til jagt med ammunition der overholder reglerne IKKE måtte bruges?

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
En leveraction er en ganske almindelig repeterriffel i lovens øjne, og her er der hverken kaliberbegrænsning (undtagen .50BMG, men den er nok svær at presse ned i en leverlås....) eller andet som totallængde.Raptor357 skrev: ↑3. apr 2021, 16:40Fordi at en leveraction er ekstra sjov og når det er sjovt er det normalt forbudt.Bofhenator skrev: ↑3. apr 2021, 14:56Hvorfor skulle en riffel der er registreret til jagt med ammunition der overholder reglerne IKKE måtte bruges?![]()
En .38 Spl. i leveraction med dæmper er en fremragende riffel til småvildt.
- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Altså mange (inkl jeg) har da en lever action i .30-30 og .22lr registreret til jagt 

Make mine a carbine.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Re: Må .38 Special bruges på jagt?
Frantz, fik du svar på dit spørgsmål?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Jeps tak.... er kommet fin frem til at en 38 special lever action kan bruges til både jag, cowboy action shoting og IPSC(hvis man kan speedloade hurtig nok)
-
- Banned
Er der nogen der mon har en 1866 i 38 special de vil af med?
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Den skal ikke være i 357?
Så kan den bruges til råvildt også.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fint
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Du kan jo godt skyde 38.Special i en 357.MagFrantz skrev: ↑7. apr 2021, 12:07Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fint

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det var det der var min pointe også :-)Ras.Killing skrev: ↑7. apr 2021, 12:28Du kan jo godt skyde 38.Special i en 357.MagFrantz skrev: ↑7. apr 2021, 12:07Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fintså har du muigheden for 38.Special til skydebanen og 357.Mag til jagten.
Marlin fodrer fint begge kalibrer, jeg ved ikke med den du søger. Det er ikke alle bøjlespænderer der er lige glade for det.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Nu er jeg jo ikke jæger men følger med i rågetråden herinde, og tænker at 38 sp til råge regulering ikke er smart, set i forhold til nedfaldende kugler.Frantz skrev: ↑7. apr 2021, 12:07Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fint
Mvh
Grey
-
- Platin Member
Har ikke selv skudt med 1866'er, men 1873 er ret følsomme iforhold til COL, for kort og du får jam, da næste patron i røret stikker røven ud, og blokerer elevatoren.Bofhenator skrev: ↑7. apr 2021, 12:53Det var det der var min pointe også :-)Ras.Killing skrev: ↑7. apr 2021, 12:28Du kan jo godt skyde 38.Special i en 357.MagFrantz skrev: ↑7. apr 2021, 12:07Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fintså har du muigheden for 38.Special til skydebanen og 357.Mag til jagten.
Marlin fodrer fint begge kalibrer, jeg ved ikke med den du søger. Det er ikke alle bøjlespænderer der er lige glade for det.
Lidt for lang og du skære en lille smule bly af kuglen, eller du får igen jam.
Mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvordan tænker du det skal foregå?Frantz skrev: ↑7. apr 2021, 12:07Tjoow men helst bare 38 special, da det er lidt billigere og det primær er western skydning. At jeg så kan tage den med ud og regulere lidt råger vil jo være fint

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
En .38Special ville være egnet til lidt rågereguleret eller plaffe lidt duer som sidder på marker eller trær.
Englænderne har jo deres små Rookrifles som kom i i bla .380Rook, 300/295, .360 No5 osv. Ballistikken på disse lå oftest med en 5-7 grams kugle med 220-250 m/sek.
En lille knæklåsriffel med sidepedal lavet hos en Ferlach bøssemager i en pistolkaliber som f.eks i .32 S&W long ville jo være lækkert.
Englænderne har jo deres små Rookrifles som kom i i bla .380Rook, 300/295, .360 No5 osv. Ballistikken på disse lå oftest med en 5-7 grams kugle med 220-250 m/sek.
En lille knæklåsriffel med sidepedal lavet hos en Ferlach bøssemager i en pistolkaliber som f.eks i .32 S&W long ville jo være lækkert.
-
- Platin Member
Nu har jeg selv kun erfaringer med regulering af råger i by og i bynære områder, og der vil det ikke være muligt, med så tunge kugler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Nu er jeg jo stadig ikke jæger, men jeg færdes dog i naturen ind i mellem, skud med 38 sp, på fugle der sidder i træer.Rigbymauser skrev: ↑7. apr 2021, 15:39En .38Special ville være egnet til lidt rågereguleret eller plaffe lidt duer som sidder på marker eller trær.
Kan du ikke lige forklare mig hvordan det kan gøres sikkert, i forhold til kugle nedfald.
Håber du kan gøre mig tryg, ellers må jeg have stålhjelm og skudsikker vest på, når jeg går i naturen.

Mvh
Grey
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
En 125 grains kugle i kaliber 38, der går ud med en hastighed på 200-250 m/s, flyver altså ikke så langt væk.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
De fleste skydevåben rammer ikke med stor kraft, når de falder ned (så længe der er skudt i en tilpas stejl vinkel.
Det har været berørt herinde tidligere.
Men et projektil der vejer meget mere end 4-5 gram vil hent sikkert kunne være til gene og i uheldige tilfælde sinkert også kunne gøre skade.
Så jeg tænker ikke det er et godt valg i bynære områder at skyde med tunge projektiler.
Men en 222/223 rem ville være fin (bortset fra støj OG den fare der ligger i at en skytte kommer til at afgive et skud uforvarende i en for lav vinkel.)
Jeg ville ikke bruge andet end randtændt, eller et kaliber lignende de som Rigbymauser nævner (lette projektiler).
Det har været berørt herinde tidligere.
Men et projektil der vejer meget mere end 4-5 gram vil hent sikkert kunne være til gene og i uheldige tilfælde sinkert også kunne gøre skade.
Så jeg tænker ikke det er et godt valg i bynære områder at skyde med tunge projektiler.
Men en 222/223 rem ville være fin (bortset fra støj OG den fare der ligger i at en skytte kommer til at afgive et skud uforvarende i en for lav vinkel.)
Jeg ville ikke bruge andet end randtændt, eller et kaliber lignende de som Rigbymauser nævner (lette projektiler).
-
- Platin Member
Helt enig, men den falder lidt tungt og den har også langt højere risiko for opspringere, end de vanligt maksimale ~40 gr, som man normalt benytter til formålet.
Her lokalt må vi ikke engang benytte .22 LR til rågerne i byen, men kun .17 HMR og .22 luft. I randområder må vi tage .22 LR med.
Senest rettet af C-X 7. apr 2021, 17:38, rettet i alt 1 gang.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Ja, her er vi tæt på at det tilsvarer fordumstiders “svaneknopper” (9 runde kugler i en kaliber 12 haglpatron)
-
- Platin Member
*Suk*, de ville være lækre at have tilladt...