Sammen med slugs i glatløbede haglgeværer...hvorfor er de egentlig forbudte?
Må .38 Special bruges på jagt?
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Re: Må .38 Special bruges på jagt?
Hvad er ikke så langt 200 meter 1000 meter eller hvad ??
Mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Tror slugs og buckshot blev forbudt under rocker krigen i 80'erne, men det er altså kun en tro.
Mvh
Grey
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Tjaeee, hvor jeg bor, er der næsten 1000 meter til nærmeste nabo....Greyberd63 skrev: ↑7. apr 2021, 17:51Hvad er ikke så langt 200 meter 1000 meter eller hvad ??
Mvh
Grey
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Nu diskuteres 38 spciel til reguleringen. Jeg nævnte tilfældigvis råger.
Råger er klasse 5 .... tror jeg. Så eneste krav er en hastighed på 200 ms ved mundingen. Skulle rågerne være klasse 4 ja så er det 150 juel ved mundingen.
Jeg ved ikke hvor langt et 38 speciel flyver i optimal vinkel, men skyder jeg en råge med jagtgevær er der omtrent 300 meter sikkerhed, skyder man med salon er den længere..... jep jep selvfølgelig skal man tænke sig om, og med hensyn til prosiktilet vægt, så ved jeg at 95 grain er til at få. Har også set nogle 65 grain. Det er nok til at slå en råge ned, men jeg tvivler på kuglen ryger ret langt. Og en jæger sikre sig jo at nedfald ikke sker over beboet område
SKULLE jeg ud og regulere råger med 38 så og at det ikke bare bar et eksempel så ville jeg sikre mig frit område i sikrings retningen. Og kan jeg ikke de så vi jeg ikke skyde.
Jeg ville jo heller aldrig skyde en elg eller andet der står på en bakketop uden bagstop eller minimum 5000 meter sikkerheds afstand
Råger er klasse 5 .... tror jeg. Så eneste krav er en hastighed på 200 ms ved mundingen. Skulle rågerne være klasse 4 ja så er det 150 juel ved mundingen.
Jeg ved ikke hvor langt et 38 speciel flyver i optimal vinkel, men skyder jeg en råge med jagtgevær er der omtrent 300 meter sikkerhed, skyder man med salon er den længere..... jep jep selvfølgelig skal man tænke sig om, og med hensyn til prosiktilet vægt, så ved jeg at 95 grain er til at få. Har også set nogle 65 grain. Det er nok til at slå en råge ned, men jeg tvivler på kuglen ryger ret langt. Og en jæger sikre sig jo at nedfald ikke sker over beboet område
SKULLE jeg ud og regulere råger med 38 så og at det ikke bare bar et eksempel så ville jeg sikre mig frit område i sikrings retningen. Og kan jeg ikke de så vi jeg ikke skyde.
Jeg ville jo heller aldrig skyde en elg eller andet der står på en bakketop uden bagstop eller minimum 5000 meter sikkerheds afstand
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Frantz, jeg glædes over din entusiasme, men kaliberen egner sig ikke til fugl i træ, med mindre der er kuglefang bag træet, under danske forhold.
Så kan man fremhæve regulering af råger på mark, men langt de fleste tilladelser gives til regulering af rågeunger, i kolonien. Der findes igen langt bedre egnede kalibre. Det ville du nok også være klar over, hvis du havde jagttegn og erfaring.
Nuvel, kaliberen er god til så meget andet, og netop .357 Magnum / .38 Spl. er på min ønskeseddel til en kommende bøjlespænder, til jagt. Så køb den endelig og få den registreret til både jagt og sport
Så kan man fremhæve regulering af råger på mark, men langt de fleste tilladelser gives til regulering af rågeunger, i kolonien. Der findes igen langt bedre egnede kalibre. Det ville du nok også være klar over, hvis du havde jagttegn og erfaring.
Nuvel, kaliberen er god til så meget andet, og netop .357 Magnum / .38 Spl. er på min ønskeseddel til en kommende bøjlespænder, til jagt. Så køb den endelig og få den registreret til både jagt og sport

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Af ren nysgerrighed

Senest rettet af Ras.Killing 8. apr 2021, 09:27, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Man kan selvfølgelig opsætte en sandsynlighedberegning på chanchen at blive ramt. Men det fjerne ikke den utryghed der ligger i tanken at blive ramt. Men den utryghed ligger også i en salonriffel kugle eller et luftgeværhagl.Greyberd63 skrev: ↑7. apr 2021, 16:21Nu er jeg jo stadig ikke jæger, men jeg færdes dog i naturen ind i mellem, skud med 38 sp, på fugle der sidder i træer.Rigbymauser skrev: ↑7. apr 2021, 15:39En .38Special ville være egnet til lidt rågereguleret eller plaffe lidt duer som sidder på marker eller trær.
Englænderne har jo deres små Rookrifles som kom i i bla .380Rook, 300/295, .360 No5 osv. Ballistikken på disse lå oftest med en 5-7 grams kugle med 220-250 m/sek.
En lille knæklåsriffel med sidepedal lavet hos en Ferlach bøssemager i en pistolkaliber som f.eks i .32 S&W long ville jo være lækkert.
Kan du ikke lige forklare mig hvordan det kan gøres sikkert, i forhold til kugle nedfald.
Håber du kan gøre mig tryg, ellers må jeg have stålhjelm og skudsikker vest på, når jeg går i naturen.![]()
Mvh
Grey
Tag du bare en stålhjelm og en skudsikker vest på næste gang dig og konen går en tur igennem dyrehaven når i skal ind og spise på Peter Liebs. Henvis til denne tråd hvis nogen skulle stille nogle lidt kryptiske spørgsmål

-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Først vil jeg fjerne alle træer og bevoksning der kan sløre mit udsyn. Så vil jeg hegne området ind med skilte for vær 50 meter hvor der står "skyde område"..... eller mere realistisk hvis området går ud over vand og det er en klar dag. Ellers kan jeg godt set det er noget nær umuligt.Ras.Killing skrev: ↑7. apr 2021, 21:25Af ren nysgerrighedhvordan vil du opnå 5000 meters sikker skudafstand? Det er et reeeeeet stort område at skulle have overblik over.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Den store fordel ved lodrette skud med salonriffel ligger i at projektilerne begynder at tumle, og dét kombineret med deres høje specifikke overfladeareal og lange form giver dem en relativt lav terminalhastighed - så selv hvis man skulle blive ramt af et faldende .22 projektil kan det ikke give mere end en bule/lille sår i hovedet.
Større kaliber, som 38 og opefter, falder meget hurtigere og kan derfor gøre skade selv ved perfekt lodrette skud.
Derfor er 22 sublim til regulering med lodrette skud i byzoner, da scenariet og sikkerhdsafstand reelt ændrer sig når projektilet begynder at falde.
EDIT: Alle projektiler begynder selvfølgelig at tumle ved lodrette skud, men 22 gør det ved lavere vinkler, hvis jeg husker rigtigt.
Større kaliber, som 38 og opefter, falder meget hurtigere og kan derfor gøre skade selv ved perfekt lodrette skud.
Derfor er 22 sublim til regulering med lodrette skud i byzoner, da scenariet og sikkerhdsafstand reelt ændrer sig når projektilet begynder at falde.
EDIT: Alle projektiler begynder selvfølgelig at tumle ved lodrette skud, men 22 gør det ved lavere vinkler, hvis jeg husker rigtigt.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Der er faktisk smæk nok på en frit faldende 22LR til at gå gennem tøj og hud. Men ikke nok til at slå gennem kraniet. Så den er ubehagelig at få i hovedet, men ikke særlig farlig. Det er blevet vurderet af hæren i Oksbøl. Lille konsekvens og lav sandsynlighed gør at vi tager chancen og bruger den til råger i byerne. Men vi skal ikke meget op i kuglevægt før det bliver kritisk. Jeg er skæptisk over for en 3g 22mag og jeg mener at en 222 på 4g er uforsvarlig.
Dødeligheden på påskuddet skudofre der kommer ind på skadestuerne i USA er 2-3% (ok, her mangler så også dem der er blevet skudt ordentligt). Dødsraten af dem der er blevet ramt af faldende projektiler er over 20%!
HR
PS. 45acp er super til rågeregulering. Den skal bare lades op til 12.000 m/s, så kommer den ikke ned igen
Dødeligheden på påskuddet skudofre der kommer ind på skadestuerne i USA er 2-3% (ok, her mangler så også dem der er blevet skudt ordentligt). Dødsraten af dem der er blevet ramt af faldende projektiler er over 20%!
HR
PS. 45acp er super til rågeregulering. Den skal bare lades op til 12.000 m/s, så kommer den ikke ned igen

Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Ninjakebab skrev: ↑8. apr 2021, 14:36EDIT: Alle projektiler begynder selvfølgelig at tumle ved lodrette skud, men 22 gør det ved lavere vinkler, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg ville også mene at der er forskel på at blive ramt af hhv. 32-40gr/2-2,6 gram og 100-125gr/6,5-8.1 gram med terminalhastighed ved frit (ustabiliseret) fald især ved træf af kranie eller bløddele - Det er nok næppe dødbringende, men vi taler nok minimum dobbelt op på anslagsenergien.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Ras.Killing
- Platin Member
Mythbusters testede de jo for en del år siden.
Og som jeg husker det var der ikke nogen af de projektiler de testede, som var dødelige ved deres tarminalhastighed.
Der hvor den bliver lidt lakrids, er at der ikke skal ret meget vinkel på, før at projektiler holder sin bane og derved ikke falder frit... Og så er hastigheden og dødeligheden en helt anden.
Og som jeg husker det var der ikke nogen af de projektiler de testede, som var dødelige ved deres tarminalhastighed.
Der hvor den bliver lidt lakrids, er at der ikke skal ret meget vinkel på, før at projektiler holder sin bane og derved ikke falder frit... Og så er hastigheden og dødeligheden en helt anden.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Det har været oppe at vende her tidligere. Svjh også med data fra enten Norsk eller svensk forsvar.
Vinklerne er nu ikke meget små, men problematiske at overholde når det går stærkt - f.eks når man skyder trækkende gæs.
Der er også en tendens til at man “glemmer” vinklen når man kigger ind i kikkerten og følger målet.
Så jeg ville ikke gøre det med min 30/30 - men man kan godt.
Mvh Frederik
Vinklerne er nu ikke meget små, men problematiske at overholde når det går stærkt - f.eks når man skyder trækkende gæs.
Der er også en tendens til at man “glemmer” vinklen når man kigger ind i kikkerten og følger målet.
Så jeg ville ikke gøre det med min 30/30 - men man kan godt.
Mvh Frederik
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Synes jeg ser samme projektilvægte på .22 WMR og .22 LR; 30-45 gr.HR skrev: ↑8. apr 2021, 14:59Der er faktisk smæk nok på en frit faldende 22LR til at gå gennem tøj og hud. Men ikke nok til at slå gennem kraniet. Så den er ubehagelig at få i hovedet, men ikke særlig farlig. Det er blevet vurderet af hæren i Oksbøl. Lille konsekvens og lav sandsynlighed gør at vi tager chancen og bruger den til råger i byerne. Men vi skal ikke meget op i kuglevægt før det bliver kritisk. Jeg er skæptisk over for en 3g 22mag og jeg mener at en 222 på 4g er uforsvarlig.
HR
PS. 45acp er super til rågeregulering. Den skal bare lades op til 12.000 m/s, så kommer den ikke ned igen![]()
Er kun bekendt med en enkelt sværvægter på 60 gr., der laves til en .22 LR subsonisk (Aguila SSS).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Kleth
- Platin Member
Korrekt det var Mythbusters vurdering ud fra hvor langt de trængte ned i sandet/saltet når affyret vinkelret.Ras.Killing skrev: ↑8. apr 2021, 15:17Og som jeg husker det var der ikke nogen af de projektiler de testede, som var dødelige ved deres tarminalhastighed.
Iøvrigt en interessant artikkelBullets fired into the air maintain their lethal capability when they eventually fall back down.
BUSTED / PLAUSIBLE / CONFIRMED
In the case of a bullet fired at a precisely vertical angle (something extremely difficult for a human being to duplicate), the bullet would tumble, lose its spin, and fall at a much slower speed due to terminal velocity and is therefore rendered less than lethal on impact. However, if a bullet is fired upward at a non-vertical angle (a far more probable possibility), it will maintain its spin and will reach a high enough speed to be lethal on impact. Because of this potentiality, firing a gun into the air is illegal in most states, and even in the states that it is legal, it is not recommended by the police. Also the MythBusters were able to identify two people who had been injured by falling bullets, one of them fatally injured.
https://www.ballistics.org/docs/ISB27_028.PDF
Så 8,1g projektil kan komme ned med omkring 6,5J-29J og et 2,6g projektil med 2,1J-9,4J, er det optional vil jeg gerne fravægle at få nogle af dem i hoved eller øjne.In the launch angle region of 80º…90º the bullet basically lands the base first. The
terminal velocity might vary between values 40…85 m/s.
Men til direkte fladbane-ild må .38Spc være fint til småvildtet

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- This member is
Ja, der er et stort overlap. Jeg regnede med et standart 40 grain 22LR banepatron som er optimal til rågeunger. Men jeg kan godt se at de 22mag der ligger i forretningerne er ca lige tunge. Jeg mente at de var lidt tungere, men tager fejl. En 40 grain 22 falder terminalt selvfølgeligt lige hurtigt om det er en LR eller en WMR der har pustet den op i luften.C-X skrev: ↑8. apr 2021, 16:20Synes jeg ser samme projektilvægte på .22 WMR og .22 LR; 30-45 gr.HR skrev: ↑8. apr 2021, 14:59Der er faktisk smæk nok på en frit faldende 22LR til at gå gennem tøj og hud. Men ikke nok til at slå gennem kraniet. Så den er ubehagelig at få i hovedet, men ikke særlig farlig. Det er blevet vurderet af hæren i Oksbøl. Lille konsekvens og lav sandsynlighed gør at vi tager chancen og bruger den til råger i byerne. Men vi skal ikke meget op i kuglevægt før det bliver kritisk. Jeg er skæptisk over for en 3g 22mag og jeg mener at en 222 på 4g er uforsvarlig.
HR
PS. 45acp er super til rågeregulering. Den skal bare lades op til 12.000 m/s, så kommer den ikke ned igen![]()
Er kun bekendt med en enkelt sværvægter på 60 gr., der laves til en .22 LR subsonisk (Aguila SSS).
HR
- Ras.Killing
- Platin Member
En 17 HMR på 17 grain efterlader næppe meget energi på vejen ned 

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- FrederikF
- Platin Member
Og tilsvarende for 222rem (mine varmint projektiler fra Barnes er på 36grs)HR skrev: ↑8. apr 2021, 17:03Ja, der er et stort overlap. Jeg regnede med et standart 40 grain 22LR banepatron som er optimal til rågeunger. Men jeg kan godt se at de 22mag der ligger i forretningerne er ca lige tunge. Jeg mente at de var lidt tungere, men tager fejl. En 40 grain 22 falder terminalt selvfølgeligt lige hurtigt om det er en LR eller en WMR der har pustet den op i luften.C-X skrev: ↑8. apr 2021, 16:20Synes jeg ser samme projektilvægte på .22 WMR og .22 LR; 30-45 gr.HR skrev: ↑8. apr 2021, 14:59Der er faktisk smæk nok på en frit faldende 22LR til at gå gennem tøj og hud. Men ikke nok til at slå gennem kraniet. Så den er ubehagelig at få i hovedet, men ikke særlig farlig. Det er blevet vurderet af hæren i Oksbøl. Lille konsekvens og lav sandsynlighed gør at vi tager chancen og bruger den til råger i byerne. Men vi skal ikke meget op i kuglevægt før det bliver kritisk. Jeg er skæptisk over for en 3g 22mag og jeg mener at en 222 på 4g er uforsvarlig.
HR
HR
-
- This member is
.... de er så bare ikke egnede til regulering af råger 

- FrederikF
- Platin Member
Nej - de er alt for dyre til formålet.
Og vil man spise kræene, så er de heller ikke egnede.
Jeg æder idag det jeg slår ihjel, minus ræv (har prøvet, men er ikke lykkedes rigtigt med det) og husdyr. Krager æder jeg ikke, når de er skudt i smadder, det er de når de sidder hvor kun varmintprojektiler er 100% forsvarlige. Har købt blyfri (varmint frenade) for at mindske indtag af blymos, men de laver krager om til “fjer blended med indvolde”, så det er ikke noget værd.
Måger skyder jeg ikke mere (fordi jeg er den eneste i husstanden der holder af transmag - og ja “hvis man skærer alt fedt bort så smages det ikke” - jo det gør

- Kleth
- Platin Member
Det er nok en af de bedste optionerRas.Killing skrev: ↑8. apr 2021, 17:14En 17 HMR på 17 grain efterlader næppe meget energi på vejen ned![]()