Mht fiskeri så mener jeg da at bly til lystfiskeri blev forbudt i Danmark for 10-15 år siden.. men det kan self være vi også har været forgangsland på den front..Ninjakebab skrev: ↑3. feb 2021, 12:45Indendørs sport er uændret fra status quo. Der nævnes også vægtlodder til fiskeri, men det kan jeg ikke gøre mig klog på. Undtagelser fra det nye forslag er ikke-civilt brug.
https://echa.europa.eu/-/towards-sustai ... n-lead-use
Nyt EU lovforslag på skærpet brug af bly-ammunition udendørs (nu også al sport og pistol!)
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Re: Nyt EU lovforslag på skærpet brug af bly-ammunition udendørs (nu også al sport og pistol!)
Senest rettet af Cpt 4. feb 2021, 11:59, rettet i alt 1 gang.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Nyt EU lovforslag på skærpet brug af bly-ammunition udendørs (nu også al sport og pistol!)
Jeg er ikke EU-fan, men det er den danske regering der implementerer de forskellige EU tiltag i den Danske lovgivning og det plejer de at gøre med stor entusiasme når det gælder den slags der kun rammer menigmand.Agamemnon skrev: ↑3. feb 2021, 21:07
Jeg fatter ikke hvorfor folk er så forhippede på at vedblive at være medlemmer af en overstatslig klub, der til stadighed lægger begrænsninger på den individuelle frihed og ødelægger langt mere end den gavner.
Hold da kæft hvor så jeg gerne en afstemning om dansk udtrædelse af EU.
Ting der sikrer borgers rettigheder over for staten tager det derimod liiiiiidt længere tid for dem at forholde sig til

Som skytte syntes jeg at man kommer lidt i et dilemma.
Ingen ønsker at være et miljøsvin, men hvis en æske ammunition kommer til at koste 1000+ så er sporten færdig.
Så jeg vil gerne være sikker på at der er et reelt problem
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Udfordringen er vel som med UV fiskeriet, at hvis der er et problem i nogleEU lande, så blivr der lavet regler vedrørendealle lande i EU.ReneKJ skrev: ↑4. feb 2021, 07:21Jeg er ikke EU-fan, men det er den danske regering der implementerer de forskellige EU tiltag i den Danske lovgivning og det plejer de at gøre med stor entusiasme når det gælder den slags der kun rammer menigmand.Agamemnon skrev: ↑3. feb 2021, 21:07
Jeg fatter ikke hvorfor folk er så forhippede på at vedblive at være medlemmer af en overstatslig klub, der til stadighed lægger begrænsninger på den individuelle frihed og ødelægger langt mere end den gavner.
Ting der sikrer borgers rettigheder over for staten tager det derimod liiiiiidt længere tid for dem at forholde sig til![]()
Ingen ønsker at være et miljøsvin, men hvis en æske ammunition kommer til at koste 1000+ så er sporten færdig.
Blykugler fra grusvolde kan i danmark, ganske effektivt sorteres ud af gruset, gruset kan så genanvendes på volden.
Og kugerne, kan gå til skrothandeler.
I Danmark har vi godt styr på mangt og meget, i andre EU lande ikke lige så meget.
Det er derfor vigtigt,at vores organisationer, for lagt pres på politikkerne, så vi i Danmark, kan forsætte med vores systemer.
Men hvordan skiller skytteforeningerne i dag sig af med de afskudte kugler, ryger grus og kugler på den grønne hylde??
Mvh
Grey
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det er i denne debat mega vigtigt at man er bevidst om at EU ikke er en enhed eller et ministerium, med en plan, en politisk vision eller nogle specifikke mål.ReneKJ skrev: ↑4. feb 2021, 07:21Jeg er ikke EU-fan, men det er den danske regering der implementerer de forskellige EU tiltag i den Danske lovgivning og det plejer de at gøre med stor entusiasme når det gælder den slags der kun rammer menigmand.Agamemnon skrev: ↑3. feb 2021, 21:07
Ting der sikrer borgers rettigheder over for staten tager det derimod liiiiiidt længere tid for dem at forholde sig til![]()
EU er et parlament ligesom vores folketing. Det er fløje, og der er holdninger, og de støder mod hinanden ligesom de gør i vores folketing. Der er miljø-fanatiske fløje, og der er liberale fløje, og de er IKKE enige om noget som helst. Der sidder, i EU parlamentet, både politikere med synspunkter der herhjemme rummes i Enhedslisten, og synspunkter der mere hører hjemme i Liberal Alliance. Derfor opstår der forslag som umiddelbart kan se meget vidtgående ud, men de ender ofte (hvis vi husker at massere vore egne EU politikere) i mere rimelige kompromis'er. Og ofte med mulighed for lokale afvigelser, som vi så skal huske vore egne politikere på at bruge.
EU våbendirektivet, som bl.a. begrænsede magasinkapaciteten på rifler og pistoler, startede i EU ud som et totalforbud mod visse rifler, og et 5-skuds magasin-loft til pistoler. Men det blev til noget helt andet! Og EU våbendirektivet giver mulighed for dispensationer til specifikke formål, som medlemslandene selv skal implementere, når de indarbejder direktivet i deres nationale lovgivning - men det har vi i Danmark valgt IKKE at gøre. Det kan man ikke klandre EU for, det vores eget folketing der har foretaget DET valg!
Jeg var tidligere EU modstander, men efter at have arbejdet med EU-lovgivning i flere forskellige sager, kan jeg se nogle klare fordele ved at være medlem af EU, også på våbenområdet. Jeg ønsker os ikke længere ud af EU, for jeg synes jeg kan se nogle situationer der giver Danmark nogle meget store fordele ved at være med i det samarbejde. Man skal huske, at med den økonomiske og geografiske placering vi har, vil vi sandsynligvis blive underlagt EU-lovgivning på rigtig mange områder, uanset om vi er medlem af foreningen eller ej. Som medlem bliver vi dog både informeret når processerne går i gang, og har mulighed for at påvirke beslutningerne.
Men det er på dette tidspunkt at vi skal i gang med at massere vore politikere, så de kan behandle bly-forbuds forslaget med passende omhu! Og jeg håber der bliver nedsat nogle arbejdsgrupper i de rigtige regi til at arbejde med dette, for det er nødvendigt. Hvis ingen lægger energi i at finde argumenter, bombardere politikere, følge op, sende argumentation til vore hovedforbund og alt det der, så KAN vi ende som tabere. Og det er ret meget energi, over ret lang tid, der skal lægges. Mit gæt er at det tager 2-5 år før det her forslag kommer til afstemning, og at der nok kommer til afstemning mere end en gang. (men det er bare et gæt, for jeg er ikke involveret i arbejdet denne gang.)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Leadbyte
- This member is
- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
På kalvebod skrabes det yderste lag grus af, med jævne mellemrum, og sorteres i et anlæg, blyet bliver solgt til genbrug (såvid jeg ved) og gruset lægges på igen.Greyberd63 skrev: ↑4. feb 2021, 07:58Men hvordan skiller skytteforeningerne i dag sig af med de afskudte kugler, ryger grus og kugler på den grønne hylde??
I den indendørs klub jeg er medlem af, tømmes kuglestop for bly 1 gang om året (måske springer vi over i år?) og sælges til genbrug.
Murphy var optimist.
-
- Platin Member
I har et godt system på KSC, men i er også store, der er råd til det.Leadbyte skrev: ↑4. feb 2021, 09:40På kalvebod skrabes det yderste lag grus af, med jævne mellemrum, og sorteres i et anlæg, blyet bliver solgt til genbrug (såvid jeg ved) og gruset lægges på igen.Greyberd63 skrev: ↑4. feb 2021, 07:58Men hvordan skiller skytteforeningerne i dag sig af med de afskudte kugler, ryger grus og kugler på den grønne hylde??
I den indendørs klub jeg er medlem af, tømmes kuglestop for bly 1 gang om året (måske springer vi over i år?) og sælges til genbrug.
Tænker at det måske ikke bliver håndteret lige så godt i mindre skytteforeninger, især når det drejer sig om udendørsbaner.
Men ved det ikke, kun en tro.
Mvh
Grey
- Leadbyte
- This member is
- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
gu' ve' om der er mulighed for at udvide forretningen,
Altså at de små klubber kunne komme med voldmateriale og få det sorteret på KSC's maskiner og så få udleveret det rensede grus?
Måske lidt besværligt hvis den lille klub ligger på falster... eller nordenfjords
Altså at de små klubber kunne komme med voldmateriale og få det sorteret på KSC's maskiner og så få udleveret det rensede grus?
Måske lidt besværligt hvis den lille klub ligger på falster... eller nordenfjords

Murphy var optimist.
-
- Platin Member
Det er allerede en mulighedLeadbyte skrev: ↑4. feb 2021, 09:48gu' ve' om der er mulighed for at udvide forretningen,
Måske lidt besværligt hvis den lille klub ligger på falster... eller nordenfjords![]()

Mvh
Grey
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Jeg kontaktede DGI af nysgerrighed for at hør hvorvidt de var involverede mht. at give input til ECHA og andre instanser. Svaret var positivt:
"Tak for din mail og bekymring for skydesporten.
DGI Skydning har løbende fulgt arbejdet i ECHA og indgav sidste år vores input til forundersøgelsen.
For nuværende er vi ved at granske oplægget fra ECHA nærmere og er i dialog med flere andre organisationer i forhold til at indgive svar og input til den videre proces i ECHA."
"Tak for din mail og bekymring for skydesporten.
DGI Skydning har løbende fulgt arbejdet i ECHA og indgav sidste år vores input til forundersøgelsen.
For nuværende er vi ved at granske oplægget fra ECHA nærmere og er i dialog med flere andre organisationer i forhold til at indgive svar og input til den videre proces i ECHA."
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser